Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2299
Hey fellow eplespisere!

Jeg har en MacBook med en HD på lille 60 Gig. Driver å laster ned serier, men sliter veldig med plassen som dere sikkert skjønner.
Så der jeg lurer på er hvilke programmer jeg kan slette uten å miste noe essensielt på mac'n jeg kommer til å angre på.
Har slettet alle programmene i word jeg ikke trenger, pluss en del programmer jeg ikke bruker. Men tørr ikke slette en del programmer, fordi jeg ikke veit om de "skader" mac'n på noen måte..

Har for øyeblikket 16 Gig ledig, men ønsker å komme opp i rundt 25. Det eneste jeg har av "unødvendige programmer/filer" er episode 9-12 s 2 av Dexter (det er de eneste jeg ikke har sett enda)

Ellers bruker jeg kun:

Word
Powerpoint
VLC
Quicktime (digger fjernkontrollen når den er hooka opp mot TV'n)
Transmission
Quicksilver
Mail
iTunes (har all musikken på en ekstern)
Ical
Adium
Iphoto
MP3 Trimmer
Onyx
Stuffit Expander
Preview
kjøp deg heller en ekstern hardisk. men trukke du trenger mp3 trimmer akkurakt;p og heller ikke powerpoint hvis du ikke jobber med noe særlig presentasjoner


også kan du laste ned CCleaner sletter logg og masse annet piss, veldig effektivt
Sist endret av hennern; 24. mai 2008 kl. 00:43.
Hvorfor ikke kjøpe ny hdd?
skjønner om det er pengeproblemer, men det visst veldig lett å koble den til
hepp, bruker powerpoint en del. Går på BI og presentasjoner er vårt mellomnavn. Skal prøve CC cleaner.
Har ekstern, men er ikke fornøyd med opplegget. (ødelegger prinsippet med bærbar)
Sparer til powerbook med masse GIG. Skal gå for to ting neste gang jeg kjøper mac, GiG og Ram.
Sitat av panserjohan
Har ekstern, men er ikke fornøyd med opplegget. (ødelegger prinsippet med bærbar)
Vis hele sitatet...
Kanskje det morsomste jeg har lest idag. Du sletter masse ting du kanskje får brukt for senere, fordi du ikke vil koble til en ekstern?
Det du gjør er å laste ned alt på den eksterne, så drar du bare over det du vil se på.
Sist endret av Restyle; 24. mai 2008 kl. 00:57.
hehehe... ser den. er bare så sick and tired av å måtte laste over til ekstern, eller over til mac'n.. mac'n står kobla til hdmi kabelen all the time.. hadde vært smooth å bare sotti der med remoten å dradd opp serie etter serie.
skal spørre eplehuset hvor mye de tar for HDD oppgrade.
tune up 2008 har en funksjon som sletter alt dritt fra pc.
Jeg som ikke trodde jeg hadde noe første gang etter 1 søk ble det 40gb^^
Send meg pm vis du vil ha programmet.
Riktignok litt off topic, men et lite tips - hvis du kun skal bruke presentasjonene på din maskin (evt en annen mac), så er keynote ca 1 trilliard ganger smoothere til presentasjoner enn powerpoint. Så langt det er mulig for oss å bruke keynote til en presentasjon gjør vi alltid det.
Sitat av hennern
også kan du laste ned CCleaner sletter logg og masse annet piss, veldig effektivt
Vis hele sitatet...

Ehm, nå er vel ikke CCleaner for MAC OS X såvidt meg bekjent.. ?
Sitat av ztaale
Ehm, nå er vel ikke CCleaner for MAC OS X såvidt meg bekjent.. ?
Vis hele sitatet...
Korrekt, CCleaner er kun for Windows.
Sitat av panserjohan
hepp, bruker powerpoint en del. Går på BI og presentasjoner er vårt mellomnavn. Skal prøve CC cleaner.
Har ekstern, men er ikke fornøyd med opplegget. (ødelegger prinsippet med bærbar)
Sparer til powerbook med masse GIG. Skal gå for to ting neste gang jeg kjøper mac, GiG og Ram.
Vis hele sitatet...
Har du bootcamp, parallels eller crossover?
Og hvorfor bruker du MS Office på en MAC?
Helligbrøde.
brukte keynote en stund, men var null kompatibelt med powerpointen de andre i studiegruppa brukte. Er ikke kjempesugen på bootcamp iom at jeg ikke funker sammen med windows lengre. vi er som olje og vann.
Sitat av panserjohan
brukte keynote en stund, men var null kompatibelt med powerpointen de andre i studiegruppa brukte. Er ikke kjempesugen på bootcamp iom at jeg ikke funker sammen med windows lengre. vi er som olje og vann.
Vis hele sitatet...
Valgte du å eksportere til powerpoint?

Det ødelegger ikke prinsippet med bærbar å ha en liten harddisk med deg vell? Du kan ha alle programmer og filer på Mac'en, og alle sesonger og filmer på harddisken.
Lett å plugge inn harddisken når du skal se noen episoder jericho
Xslimmer kan spare deg en 2-3GB ihvertfall. Google: Xslimmer mac
Hvis du ikke har tatt i bruk lignende før, så vil jeg anbefale Disk Inventory X for å finne lett finne ut hva som tar mye plass. Utrolig kjekt å finne ut at du har 5gb glemt bort en plass.

http://www.derlien.com/screenshots/files/page3_2.jpg
Sitat av Kinseek
Hvis du ikke har tatt i bruk lignende før, så vil jeg anbefale Disk Inventory X for å finne lett finne ut hva som tar mye plass. Utrolig kjekt å finne ut at du har 5gb glemt bort en plass.

http://www.derlien.com/screenshots/files/page3_2.jpg
Vis hele sitatet...
den var gull!!
fant fem sessonger topgear, fire sessonger seinfeld, sessong 2 dexter, og masse crap som timemachine har tatt vare på.. tilsammen 31gig jeg kunne fjerne!
tnx!!
Finnes noe lignende til windows?
Sitat av brunost
Finnes noe lignende til windows?
Vis hele sitatet...
Enkel metode: http://foldersize.sourceforge.net/

Metode som ligner mer på den ovenfor: http://www.sixty-five.cc/sm/
Sist endret av Turbolego; 27. mai 2008 kl. 02:35.
Denne her er også pen, med mindre du insisterer på å ha div progs på norsk (jeg har forsåvidt OsX på norsk, men det blir ikke påvirket, bare alt av applications/programmer...) 1,2 Gb spart, jo flere programmer desto mer spart

http://blog.erdener.org/archives/001310.php

Edit: gjorde som det stod på library og (som det og står om), og nye 1 gb ryddet... totalt 2,3 gb frigjort, føles som en ny maskin!

Now, what to download..
Sist endret av lachrymolog; 28. mai 2008 kl. 02:54.
den skal jeg prøve etter 12juni, trenger retteprogrammet for norsk i Word enda. Finnes det en norsk språkpakke til iWork?
Sitat av hennern
men trukke du trenger mp3 trimmer akkurakt;p og heller ikke powerpoint hvis du ikke jobber med noe særlig presentasjoner
Vis hele sitatet...
Med fare for å virke særdeles sarkastisk klarer jeg ikke å stoppe megselv: Du vet virkelig hvordan man sparer plass. Kanskje han skal slette paint og elastomania også?
Sitat av brunost
Finnes noe lignende til windows?
Vis hele sitatet...
WinDirStat er identisk
Sist endret av dynamite; 28. mai 2008 kl. 12:54.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av panserjohan Vis innlegg
den skal jeg prøve etter 12juni, trenger retteprogrammet for norsk i Word enda. Finnes det en norsk språkpakke til iWork?
Vis hele sitatet...
halla johan, jeg sparte veldig mye plass med og ikke legge inn alle de printer driverne.. var del 1.3 gb ellernoe!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Har du bootcamp, parallels eller crossover?
Og hvorfor bruker du MS Office på en MAC?
Helligbrøde.
Vis hele sitatet...
Nå banner jeg kanskje i kirken, men jeg syns ærlig talt at OS X og Microsoft Office er den beste officekomboen noen sinne. Keynote er fint til å lage presentasjoner, men Pages kan ikke måle seg med Word.
er forsåvidt enig, har mer sansen for word