Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  478 47950
Jeg ble innkalt til sesjon, retturnerte brevet med at jeg var flyttet. Snart et år siden å har ikke hørt noe siden. Kan det tas som tjeneste-nekting?
Sitat av jimKing
fikk innkalling for et par dager siden til Luftforsvaret på Ørland. Avdeling: 138 Luftving.
noen erfaringer? ville gjerne likt å høre mer om hvordan det er der men så er det jo ikke det tråden handler om.
Vis hele sitatet...
hm, jeg var på ørlandet, men ut fra det du sier der, så lurer jeg faktisk på om du skal opp i lufta... 138. Luftving... høres absolutt ut som noe ut-og-fly-greier Lucky bastard!

Forøvrig er ørlandet ganske så ålreit, grei velferd, veldig grei mat, og det var ihvertfall mye ålreite folk der når jeg var der. Er en evig konkurranse & litt uvennskap mellom luftvern (dvs de med raketter på bakken) og vakt&sikring/hund. MP'ene prøver å være kompis med vakt/hund, men ingen liker dem egentlig. Utelivet suger værre enn værst, det er virkelig ELENDIG. Vi prøvde å foreslå for velferden å skaffe paintballutstyr når jeg var der, er et område...hmm... hvor blir det nå, jaja, på bortsida av flystripa osv i forhold til kasernene og alt det der ihvertfall, lengst borte ved gjerdet, som er nødt til å være fett å spille paintball på. Dessuten har du noen gamle tyskerbrakker og den gamle CDC'en som stort sett ble brukt til å trene bikkjene og vaktfolket i, som også er nødt til å være fett å spille i, hvis dere får lov, og hvis de har klart å skaffe utstyr. Har du flaks har de fått nye kaserner siden jeg var der, for de var veldig modne for utskifting... egentlig relativt nye, men skikkelig utslitt, og var aldri bygd for å holde lenge.

Sitat av mrvangen
Jeg ble innkalt til sesjon, retturnerte brevet med at jeg var flyttet. Snart et år siden å har ikke hørt noe siden. Kan det tas som tjeneste-nekting?
Vis hele sitatet...
har du flytta da? sesjon må du ihvertfall på enten du vil søke siviltjeneste eller vanlig millitærtjeneste. Har du tenkt å totalnekte? (respekterer i høyeste grad det standpunktet så lenge det er pga meninger, og ikke pga latskap)
Sist endret av atomet; 25. mai 2005 kl. 01:39.
atomet: Har i utgangspunktet ikke tenkt å nekte, men på en annen side så tror jeg ikke at jeg har noe å bidra meg, og vil heller fortsette med det jeg driver med (jobber)
Men det var ikke det jeg tenkte på.
Jeg flyttet ifra Finnmarka ifjor sommer, og samme sommeren så ble jeg innkalt til sesjon i Vadsø, så jeg fyltte ut skjemaet som skulle returneres i tilfelle man hadde flyttet. Og har ikke fått noen form for tilbakemelding. Å et år er gått og jeg lurte bare på om jeg har et ansvar for å "melde" meg siden dem har rotet med papirer eller lignende.
neineinei, det er deres eget problem, du har sagt fra at du har flytta, du har gjort ditt
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av sierra-zulu
Kommer jo litt ann på hvor du tjenestegjør og hva slags stilling du har. Var selv så heldig at jeg fikk jegertjeneste, men om du er kjøkkenassistent, vaktsoldat eller noe slikt, så tror jeg ikke "armyen rocker" noe særlig.
Vis hele sitatet...
Det å slå kjøkkenassisten og vaktsoldat under samme kam blir vel litt feil. Jeg var selv vaktsoldat på Rygge flystasjon og synes da det var helt greit. Jeg var i vakt og sikring i luftforsvaret. Startet med rekrutt i 2 måneder, deretter 2 måneders intensivt VS kurs, og etter det hadde vi turnus.

Ei vaktuke der vi gikk patrulje på stasjonen, opprettholdt ro og orden og gjorde livet surt for medsoldater.

Ei utdanningsuke der vi stort sett var i felt, skjøt en god del med forskjellige skytevåpen. Øvet inn driller både tørt og skarpt. Hadde en del øvelser mot bl.a. Fallskjermjegerne, kystjeger BS'er og RFK stab. Trente selvforsvar (Krav Maga) ++

Så hadde vi ei fri uke

Vi hadde dog portvakter som tilbrakte sin tid i porten, de kan nok sammenlignes med kjøkkenass. De byttet vel mellom kjøkken og port hele tjenesten.
Hei eg slal på befalskulen for sjøforsvaret
Øralndet: Flatt og åpent ved kysten Blåser noe helt vannvittig! Kan bli sinnsykt varmt. For 2-3år siden var det over 30°C.
Jeg har en bror som jobber på Ørlnadet, og som bor der. Har vært på besøk ett par ganger. Bl.a en nyttårsaften. Omtrent full storm og -30°C. Tykje kaldt! Misunner deg ikke som skal dit. Selv om Tr. Heim er ca 1t unna m båt. Temmelig kjedelig liten plass.
Vanlige flysoldater får neppe noe "opp-og-fly", med unntak av hjemresiser m Hercules. Blir nok å feie hangarer
Jeg har fått innkallelse til opptaksprøver for Hærens befalsskole på Rena.

Håper jeg klarer kravene og kommer inn...
Epleplukker
Jeg får ikke lov til å komme inn..
Også surra jeg med søknaden til ub

Dere for kose dere uten meg
Ble innkallt i garden jeg, skal møte til rekrutten ved rena leir 26. juli... Kan vel ikke si at jeg gleder meg sånn voldsomt men. Ligger hvertfall passe sentralt da. Noen som vet hvor mye fri vi får i garden? sånn annenhver helg eller noe ?
Er det noen som kan si sjapt hva oppklaringstjenesten går ut på? er ikke helt sikker.

edit: Jeg har brukernavn og passord til forsvarets digitale bildearkiv. Det jeg lurer på har jeg lov å dele det ut til FOLKET?
MINST 12år
tore-'s Avatar
Sitat av x3m187
Er det noen som kan si sjapt hva oppklaringstjenesten går ut på? er ikke helt sikker.

edit: Jeg har brukernavn og passord til forsvarets digitale bildearkiv. Det jeg lurer på har jeg lov å dele det ut til FOLKET?
Vis hele sitatet...
Nå lurer du plutselig på to ting her...

Sistnevnte: Tvilsomt, er en grunn til at det er brukernavn/passord.

Førstnevnte: Oppklaringstjeneste ligger i ordet, du går foran dine egene linjer og ser etter fienden.
Sitat av x3m187
Er det noen som kan si sjapt hva oppklaringstjenesten går ut på? er ikke helt sikker.

edit: Jeg har brukernavn og passord til forsvarets digitale bildearkiv. Det jeg lurer på har jeg lov å dele det ut til FOLKET?
Vis hele sitatet...

Oppklaring er som tore- sier.. Gå langt og ligge lenge rolig. Oppklarings soldater ligger mye i OP. (obervasjonspost). Dvs å ligge og overvåke noe av interesse. F.eks. en vei eller en byggning. Tjenesten er krevende, både fysisk og psykisk, men langt fra HJK/MJK. Det er kanskje noe av den sprekeste førstegangstjenesten man kan velge..
Kjøp deg noen gode marsjstøvler, gå disse inn med tung sekk og søk!!
MINST 12år
tore-'s Avatar
Kommer du i rett leir er oppklaringstjeneste ikke så dumt. Foreslår da nord-norge, kaldt men det er ikke så viktig med tanke på alt det du opplever.
Vært inne i Rena leir nå i snart to måneder, HMKG GSK, overføring til Huseby 17. juni. Stortrives faktisk, men gardeperioden første mnd. etter overføring kan nok bli noe hektisk..



Noen nFFere i Rena nå?
Noen som vet hvor strenge de er angående syn? Har veldig lyst til å komme inn som minedykker, men bruker linser. er det noen mulighet for å komme seg inn? Har dykkersertifikat fra før så det er jo ihvertfall et lite grunnlag.. Hvis jeg ikke kommer meg inn som minedykker vil jeg prøve å få en tjeneste hvor det skjer mest mulig. Noen andre tips innen marinen? Har tenkt litt på kystvakten.. Skal til madla den 26. juli.
MINST 12år
tore-'s Avatar
Slike ting ringer du inn og sjeker...
Eg skal først i Befalskolen for sjøforsvaret og bli sersjant så skal eg på sjøkriks skolen i noen år
Hvis du skal på BSS for å bli Sersjant har du havna på helt feil sted

I Sjøforsvaret blir man Kvartermester
Multiflex: Jeg er på Rena Er i GA.. største slaskene i leir`n :P
Damnyou:
Har tjeneste på 1. minerydderkommando for øyeblikket her på haakonsvern. "en fin fin landtjeneste"
Angående MDK, rekrutteringen består hovedsakelig av vernepliktige fra juli kontingenten på Sjøforsvarets rekruttskole KNM Harald Hårfagre.
Her kan du lese mer om MDK, http://www.mil.no/sjo/keskdr/minekri...ker/tjenesten/

Opptakskrav:

Samme som skipsdykkerkurset, men med følgende tillegg:

* Kroppsheving i bom 5 ganger (overtak).
* "Sit ups" 40 ganger i løpet av 2 minutter.
* "Push ups" 30 ganger.
* 5000 meter baneløp på under 21 minutter og 45 sekunder.
* Helsemessig skikket for tjenesten.

Medisinske krav:

* Helseprofil: ingen avvik.
* Syn: ingen avvik.
* Hørsel: normal.
* Fargesyn: ingen avvik.

I tillegg vil det bli lagt vekt på følgende personlige egenskaper:

* Motivasjon for tjenesten
* Fysiske styrke og utholdenhet
* Personlige holdninger
* Læringsevne
* Psykisk stabilitet
* Evne til sosial tilpassing
Sist endret av Vuggum; 31. mai 2005 kl. 20:52.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Next Stop: SAMBANDSBATALJONEN

SAMBANDSBATALJONEN
Forkortelse: Sbbn
Sted: Bardufoss
Sjef: Ivar Rønning
Soldater: 470
Våpengren: Samband
Signatur: TADKOM, Scania P-93, Kommandoplasscontainer, Data- og sambandssystemer, HF, VHF samband, 12.7 mm mitraljøse

Gleder meg litt også, ved det at jeg kjenner en haug med folk som skal til Bardufoss og en del som skal til Setermoen. Blir nok litt penger på hotell rom der for å feste.

Var ikke akkurat gledes tingen med det første, men greit nok å få bak seg liksom. Har en fin ølvom som skal vekk enten før millitsen eller i millitsen

zykesern.
Noen som har vært MP her? Eller har erfaring med MP? Er det egentlig bare en dasseavdeling, som bare sitter og holder vakt diverse steder?
Sitat av zykes
Next Stop: SAMBANDSBATALJONEN

SAMBANDSBATALJONEN
Forkortelse: Sbbn
Sted: Bardufoss
Sjef: Ivar Rønning
Soldater: 470
Våpengren: Samband
Signatur: TADKOM, Scania P-93, Kommandoplasscontainer, Data- og sambandssystemer, HF, VHF samband, 12.7 mm mitraljøse

Gleder meg litt også, ved det at jeg kjenner en haug med folk som skal til Bardufoss og en del som skal til Setermoen. Blir nok litt penger på hotell rom der for å feste.

Var ikke akkurat gledes tingen med det første, men greit nok å få bak seg liksom. Har en fin ølvom som skal vekk enten før millitsen eller i millitsen

zykesern.
Vis hele sitatet...
tipper den ølvomen din blir bare større på hegglia jeg
heh tror ikke det . håper på å få trene litt der oppe. men who knows
Sier bare Ikke Tjenestedyktig jeg Å det er nydelig...
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av Damnyou
Noen som vet hvor strenge de er angående syn? Har veldig lyst til å komme inn som minedykker, men bruker linser. er det noen mulighet for å komme seg inn? Har dykkersertifikat fra før så det er jo ihvertfall et lite grunnlag.. Hvis jeg ikke kommer meg inn som minedykker vil jeg prøve å få en tjeneste hvor det skjer mest mulig. Noen andre tips innen marinen? Har tenkt litt på kystvakten.. Skal til madla den 26. juli.
Vis hele sitatet...
MDK er relativt vanskelig og komme inn på. I år var det faktisk under 10 som gjennomførte. På opptaket i august var det første de sa at om man hadde sivilt dykkersertifikat så var det bare en ulempe siden det gjorde det vanskeligere og drille inn den millitære dykkermetoden.

Om det er dykkerdelen og ikke sprengstoff delen av MDK som lokker mest bør du heller søke skipsdykker. Skipsdykkeren er det mye lettere og komme inn på, og du får sansynligvis likemye eller mer dykking selv om du ikke får en like høy dykkerutdanning. Etter fullført skipsdykkerkurs har du en kompetanse som tilsvarer yrkesdykker klasse S, og CMAS ***. Og konvertere over ditt millitære sertifikat til disse gjøres på forespørsel.

Om du fikser synet med laser operasjon så stiller du likt som de med normalt syn.

Når det gjelder tjenester i marinen så synes jeg du bør søke skipsdykker. Men bare sørg for og være godt under de fysiske kravene. (og selvsagt fiks synet ditt før du kommer inn på madla) Kystvakten er muligens den "normale" tjenesten du opplever mest virkelig action. du har også KJK som later som de er SOF men som ikke er det. Men for all del det er en krevende tjeneste.

Det krever nemelig veldig mye rollespill skills for og føle noe action av "kigene" vi MTBister og Frigattene kriger. Du ligger i en eller annen fjor og leter etter fienden med ir kamera (dvs et befal leter etter fienden med ir kamera, du står på ror eller utkikk) og når du ser fienden stiller man inn kanonen mot dem og sender et "sniper" signal over UHF antennene for og fortelle fienden at den er død. (de gjør akkurat det samme, så du uansett hvilken side du er på vinner dere) Det er det meste action du får på MTB eller Frigatt. Ok det kan være jævlig fett og kjøre 33 knop gjennom smale sund de første gangene, men man blir vant til det også. (MTB it is)

Minesoperene er enda dølere, om du ikke kommer på en av fartøyene som er med i natos minerydderstyke som faktisk rydderminer.

Ubåt er også en ting og det er ikke så forferdelig liten plass. Men du bør vel helst være av de personene som hater og sove om du skal like deg ombor der, veldig mye arbeid på få personer. Ganske fet tjeneste som ikke krever de helt store fysiske ferdighetene. Men du må igjenom en klaustank (konteiner du må krype igjennom men mange små og trange ganger. Noen personer takler det ikke mens andre kjeder seg igjenom. (var igjennom når jeg tok militært røykdykkersertifikat)

Så ser du etter action Minesoper nei, Frigratt nei, mtb nei, ubåt ja, KJK ja, om du kan leve med og spise snegler og det du finner i fjæra, kystvakt kanskje, kommer helt ann på hvilket fartøy du kommer på. om du ikke har marskinmann utdanning kommer du ikke på stridsbåt 90 så det er uaktuelt. Og der har du dekket hele den Norske Kongelige Marine
Sist endret av sptz; 13. juni 2005 kl. 20:38.
noen som har prøvd seg som fallskjermjeger i hæren eller mjk i marinen,hvordan gikk det? syntes de minste kravene i grovuttaket på mil.no er litt drøyt lite,menmen..
Ministry of Love
sptz's Avatar
krembanan det er som du sier MINSTE kravene. har ikke testet mjk selv men en kompis av meg prøvde det i høst. Og om du skulle lure det er heavy. Men mest det at du aldri får ett oppmuntrene ord. Du blir bare kjeftet og klaget på. Og befale kan finne på og spenne til deg når du ligger og tar push. Mulig de ikke har lov, men du ryker ut om du klager, så det er det ingen som gjør.

Du kan forøvrig se frem til et gummibåt løp der dere laget ditt løper med en gummibåt over hode i mange timer. Det er på dette utmattingsløpet de allerfelste datt av. Kompisen min ble kicka ut ikke lenge før de dro til haakonsvern. siden han ikke greide dykke ned til 4 m ta på seg svømmeføtter og tømme masken på under 3 forsøk.
Sist endret av sptz; 13. juni 2005 kl. 23:02.
Sitat av spetznaz
krembanan det er som du sier MINSTE kravene. har ikke testet mjk selv men en kompis av meg prøvde det i høst. Og om du skulle lure det er heavy. Men mest det at du aldri får ett oppmuntrene ord. Du blir bare kjeftet og klaget på. Og befale kan finne på og spenne til deg når du ligger og tar push. Mulig de ikke har lov, men du ryker ut om du klager, så det er det ingen som gjør.

Du kan forøvrig se frem til et gummibåt løp der dere laget ditt løper med en gummibåt over hode i mange timer. Det er på dette utmattingsløpet de allerfelste datt av. Kompisen min ble kicka ut ikke lenge før de dro til haakonsvern. siden han ikke greide dykke ned til 4 m ta på seg svømmeføtter og tømme masken på under 3 forsøk.
Vis hele sitatet...
ok, mjk det må prøves ut var han i grei form ellr? tror de fleste som har trent litt holder ut lengre jaja
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Som jeg har sagt før, fregatt tjeneste er chill Jeg hadde flaks og havna i Nato-oppdrag, og dersom man søker nå og er motivert er det så vidt jeg vet mulighet for å havne på de nye fregattene fra høsten. (Skal visstnok være noen menige ombord der..) Båtene er enorme, var innom verftet i spania og så på de når vi lå til kai i spania, tror det blir fett for de som havner der. Ellers, AU (Anti-ubåt) eller ARTILLERI på fregatt er helt ok. Relativt enkelt å bli ledende menig der også dersom du er litt motivert. (Får litt mer ansvar, tjener litt mer penger og har faktisk litt å si) Synes fregatt kanskje var det beste jeg kunne havne på , men som sagt skal du virkelig oppleve noe så kom deg på båt, evt søk deg i nato/fn tjeneste hvis du vil ha opplevelse. Ligge i skogen i nord-norge er ihvertfall ikke noe for meg. Derfor valgte jeg marinen..
-totto
Jeg har altså blitt innkalt til luftforsvaret, på Madla ved Stavanger. Skal til rekruttskolen på KNM Harald Haarfagre. Når jeg var på sesjon spurte han med om interesser og sånt så da nevnet jeg jo seff data/it. Han mente at luftforsvaret er mest utviklet på dette området og jeg vil få gjort ting etter min interesse der.

Noen andre som har vært i luftforsvaret og vil dele sine erfaringer? Vil gjerne vite litt om hva som skjer der og lignende... Valget står mellom å dra dit, eller søke utsettelse for å begynne utdannelse som dataingenør på høgskolen i vestfold (HIVE), horten, datateknikk.. Har kommet inn seff, skal begynne sommmerkurs til mandag.

Er litt usikker, lite lyst til å "kaste" bort et år hvis jeg ikke får noe ut av det. Vet jo at jeg skal gå 3 år skole til for å få ingenørutdanning så..


thx
Fikk selv inkallelse til luftforsvaret, og oppmøte på madla. Regner med du du ble inkalt i januar en gang?

Har egentlig kommet inn på folkehøgskole til høsten, og vil heller der. Det er vel tre studiepoeng en får for ett år i militæret, men en får også 3 studiepoeng på folkehøgskole et år. Så vil mye heller hive meg inn på den skolen.

Men jeg leste om utsettelse når det gjaldt høyere utdanning (veit ikke om folkehøskole teller som det) og om en søkte det, så endte det vel mer eller mindre opp med at skolen skulle reservere enn plass for deg til neste termin. Det som er drittet her er jo at en nesten ikke kommer seg unna.

Når ble du forresten innkalt?
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av krembanan
ok, mjk det må prøves ut var han i grei form ellr? tror de fleste som har trent litt holder ut lengre jaja
Vis hele sitatet...
De fleste ryker de første dagene ja. så blir folk plukket ut en etter en. Skal du søke mjk må du virkelig ville bli marinejeger. Om du ikke virkelig vil så kommer du ikke inn heller. Du MÅ være god til og svømme. Men uansett hvor god form du er i så kommer mye ann på hvormye du kan presse deg selv.

Akkurat den greia med og ta av og på maska og svømmeføttene på 4m dyp er en slik ting som kan være geit og ha øvet på før du går inn. les litt om det på forum som har personell som har prøvd seg. Greia er at du ikke egentlig skal vite hvordan opptakene foregår (det er igrunnen gradert, men de som ryker ut gir som regel faen i akkurat det)Du skal leve i uvishet i opptaksperioden. Blant annet så er det ingen vekking, men du må komme på tiden selv om dere ikke har lov til og ha vekkerklokke.

se litt her:
http://spesialjeger.net/
Sist endret av sptz; 14. juni 2005 kl. 20:51.
Sitat av spetznaz
De fleste ryker de første dagene ja. så blir folk plukket ut en etter en. Skal du søke mjk må du virkelig ville bli marinejeger. Om du ikke virkelig vil så kommer du ikke inn heller. Du MÅ være god til og svømme. Men uansett hvor god form du er i så kommer mye ann på hvormye du kan presse deg selv.

Akkurat den greia med og ta av og på maska og svømmeføttene på 4m dyp er en slik ting som kan være geit og ha øvet på før du går inn. les litt om det på forum som har personell som har prøvd seg. Greia er at du ikke egentlig skal vite hvordan opptakene foregår (det er igrunnen gradert, men de som ryker ut gir som regel faen i akkurat det)Du skal leve i uvishet i opptaksperioden. Blant annet så er det ingen vekking, men du må komme på tiden selv om dere ikke har lov til og ha vekkerklokke.

se litt her:
http://spesialjeger.net/
Vis hele sitatet...
okay,regner med at de skifter opptakmetoder etter no'n år da Hva i granskauen er vitsen med å ikke ikke bli vekt men må våkne selv uten vekkerklokke,hmm,må nesten bare legge seg til rutine å vokne da,hørtes litt vrient ut. dette med maska og svømmeføttene må nesten prøves,høres sjukt ut
Ingen vekkerklokke? Da er det nesten slik at en mnd i forveien må du lage en rutine i livet ditt, legge deg presist da og da, og prøve å stå opp til rimelig ok tid, uten vekkerklokke. Eller? Eneste mulighet jeg ser å komme seg opp på en "lovlig" måte i MJK.
Sitat av zykes
heh tror ikke det . håper på å få trene litt der oppe. men who knows
Vis hele sitatet...
Med den maten som tilbys i de traktene kommer du til å kjøpe deg hamburger og brus hver eneste dag...
Maten i militæret er ikke så gale...
det kommer an på hvor du tjenestegjør. For å si det sånn du finner ikke mange fornøyde ved madlaleiren (Stavanger)
Garisonen i Sør-Varanger
Kirkenes

Har gått her nå i ett halvt år, og får grense snora om 2 uker ^^
Er for tiden Matr. ass i GRKP stabben.
Til de som skal opp hit, tror dere får ett fint halv år i GRKP/U, har den fineste sommeren i Norge her oppe. Kom inn på vinteren når det var over 20 minus grader. Ett kaldt helvete. Men dere slipper iallefall det i rekrutten. + Dere slipper Vinter drill, en sann helvetes vinter øvelse, 2 uker ute i felt med bare ski gåing back to base ..ugh, savner det ikke
▼ ... over en uke senere ... ▼
drar i garden den 26. ikke lenge til, noen andre som skal?

Sitat av Multiflex
Vært inne i Rena leir nå i snart to måneder, HMKG GSK, overføring til Huseby 17. juni. Stortrives faktisk, men gardeperioden første mnd. etter overføring kan nok bli noe hektisk..



Noen nFFere i Rena nå?
Vis hele sitatet...
hva er hektisk med de?
Du som drar i garden får et hektisk år ihvertfall. Har flere kompiser som har vært der, men alle trivest. Er selv i garnisonskompaniet på Ørlandet (Luftforsvaret), og det er absolutt ikke hektisk. Mer som et år med tvungen hvile, blir helt oppgitt av å være der, for vi gjør nesten ikke en dritt. Var forresten på madla (stavanger) på rekruttskole, det var lange dager og ikke sløvt. Så vil du ha en sinnsyk sløv tjeneste så velg garnisonskompani/gråtjeneste på en flyplass (har ikke vært på andre flyplasser, men regner med det er ganske likt). Etter det jeg har erfart nå anbefaler jeg alle til å søke hæren, jeg ville heller hatt et år med aktivitet enn å bli så lat som jeg er nå.
Sitat av frankst
drar i garden den 26. ikke lenge til, noen andre som skal?
Vis hele sitatet...
Jepp, gleder meg som en klippeklar sau! Er så drittlei skole nå... Vil gjøre noe annet for en gangs skyld!
Jeg skal til GSV, og fikk noe sikkerhetsklarerings-papirer som jeg skulle fylle ut. Er det andre som har fått dette? Jeg sliter med å finne referanser. De skal være over 25, den ene fra arbeidsliv og den andre på personlig nivå (ikke pårørende). Den personlige tror jeg er i boks, men jeg har aldri jobba noe særlig (annet enn svart) så jeg har ingen å ta. Tenkte på å ta en eller annen lærer siden jeg akkurat er ferdig med skolen, men vet ikke om det gjelder...Tips?

Man skal også oppgi om man er anmeldt, eller har fått påtaleunnlatelse osv. Jeg ble tatt for noe greier i russetida, men ble fortalt at informasjonen bare ble hos politiet og ikke anmeldt. Bør dette oppgis?

Gleder meg forresten jeg og
Spreedee: Vist politiet registrerte den informasjonen så har forsvaret tilgang på den.. De kan også se om du har fått forenklet forelegg osv, men du mister ikke sikkerhetsklareringen pga et forenklet forelegg
Jg har ikke fått innkallelse ennå, vil det da tilsi at jeg har sluppet?
(Fikk beskjed på sesjon om at jeg ville bli innkalt rundt til høsten.)
Hadde vært kjempekos om noen hadde noe svar på det.
Sitat av larsole
Spreedee: Vist politiet registrerte den informasjonen så har forsvaret tilgang på den.. De kan også se om du har fått forenklet forelegg osv, men du mister ikke sikkerhetsklareringen pga et forenklet forelegg
Vis hele sitatet...
Fikk ikke forelegg, heller ikke bot...Ble tatt under raiding av russebiler (de som bor i Stavanger/Sandnes vet at dette er en uskyldig tradisjon ). Jeg ble tatt mens jeg venta på russebiler som skulle raides, med en åpen melkekartong. Altså jeg gjor ikke noe når jeg ble skrevet ned, det var ingen biler i nærheten. Jeg tryglet og ba om at det ikke skulle gå til forsvaret, og de to tjenestemennene sa at det kun ble hos politiet i tilfelle jeg skulle bli tatt for noe igjen.

Edit: Drwho: Du skal vanligvis få innkallelse 3-4 måneder før førstegangstjenesten, så du kan nok fortsatt risikere å komme inn i januar.
▼ ... over en uke senere ... ▼
*bump*

Skal til madla nå, den 26 juli, lurte på om det var noe folk her som skulle samme sted\tid.

Evt noen som har vært der før. Har hørt at maten ikke er spesielt god der
Har også lest både at de har gode treningsmuligheter der (styrketrening, forball osv da), mens andre sier det motsatte. Hadde vært greit å få vite litt på forhånd
Almighty: Madla har et utrolig bra styrkerom som var helt nytt når jeg var der for et år siden. Fotball er det også gode muligheter for på en stor kunstgressbane som bør være ferdig nå. Var ikke det når vi var der så vi måtte spille på asfalt. Maten er ikke god der nede og du får heller ikke god tid til å spise den, men du overlever. Jeg gikk ned 8kg tror jeg og så ganske bra ut som en jøde fra konsentrasjonsleir når jeg slapp ut.

Skal du i Sjøforsvaret eller Luftforsvaret? Det har også litt å si på hvordan trening du får der nede og hva du bedriver dagen med.
/msg vetle på irc hvis det er noe mer du lurer på angående madla.

Dobbelposting skyldes 60min grense på edit..