Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1399
Hei!

Jeg bor for tiden i en SiB leilighet (Studentskipnaden i Bergen), hvor man får koble seg opp til UiB sitt nett. Dette gjør man gjennom å koble nettverkskabelen i veggen, og koble seg opp via VPN. Spørsmålet er; hvordan kan jeg koble opp laptopene mine uten å bruke nettverkskabel til alle (altså trådløst)? Jeg er utstyrt med et ZyXEL P-2602hwt (standard telenor multimodem).

Jeg har snakket med noen som selv ikke visste det, men som hadde fått noen til å ordne det for han. Han snakket om å skru av DHCP, men ikke vet jeg hva det er, eller hvordan man gjør det. Man måtte visst også lage et hjemmenettverk? Kan dette stemme? Hjelp?

Kort og godt, noen som kan tenke seg hvordan oppsettet skal se ut, og forklare det på en slik måte at jeg klarer det? Ellers kan det være nyttig å vite at alle unntatt en av datamaskinene bruker XP, og den som bruker Windows 7 har jeg ikke åpnet enda - og vet derfor ikke hva jeg driver på med på det operativsystemet.
Fruen bodde på UiT's studentboliger, med samme system.

Det jeg gjorde der var å sette to NICs i maskinen hennes, hvorpå det ene gikk til veggen, og det andre gikk til en random Linksysrouter.

Deretter internettdeling og go go gadgetmobile.

(Dog statiske IP'er på Xbox360 + wii + laptop på den trådløse siden).
Ok! Hva er NICs? Trenger jeg ikkje telenor routeren (kan jeg ikkje bruke den istedet for å eventuelt kjøpe noe?).
et NIC er et nettverkskort..
Jeg aner ikke med telenormodemet, men om det fungerer som router også så kanskje du rett og slett bare kan kutte ut modem-delen.. Ellers så er jo trådløse routere ganske billige å få tak i =)
Sist endret av RandomiZed; 6. september 2010 kl. 20:00.
Altså bare koble fra veggen til routeren (inn hvor det står ethernet), og koble opp trådløst fra alle datamaskinene?

Trenger jeg ikkje gjøre noe innstillinger på routeren for å hindre den i å gi ut IP adresser? (For å klaregjør vet jeg ikke hva jeg snakker om).
Sist endret av Coldfire; 6. september 2010 kl. 20:03.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Fruen bodde på UiT's studentboliger, med samme system.

Det jeg gjorde der var å sette to NICs i maskinen hennes, hvorpå det ene gikk til veggen, og det andre gikk til en random Linksysrouter.

Deretter internettdeling og go go gadgetmobile.

(Dog statiske IP'er på Xbox360 + wii + laptop på den trådløse siden).
Vis hele sitatet...
Jeg gjorde det samme for en kompis som også bode på UiT studentboliger, ble anbefalt av en her inne å kjøpe en linksys wrt54-gl og patche firmware med dd-wrt, så skulle man kunne koble fra veggen inn på wan-porten på routeren, men ettersom dette aldri fungerte så måtte vi koble igjennom en annen maskin.
Høres veldig interessant ut, men dd-wrt finnes visst ikkje til telenor routeren, og jeg tør nok ikkje bruke penger på en ny router hvis jeg ikkje vet om det kommer til å funke. =/ Hva er forskjellen på å koble fra veggen til ethernet og fra veggen til WAN? Telenor routeren har også slik WAN inngang og en knapp som kan stå på enten DSL eller WAN.
Du har ikke lyst å bruke verken DSL eller WAN funksjonalitet, da vil du være bak en brannmur og \ eller den prøver å ringe opp DSL.

Kabel fra vegg -> NIC1 på datamaskin -> Kabel fra NIC2 på datamaskin -> LANport på en trådløsrouter.

Skru av DHCP og NAT funksjoner på routeren, da blir den om til et "dumt" aksesspunkt, deretter aktiver internettdeling i windows på maskinen og sett statiske IP'er på NIC2 og respektive maskiner som skal koble til det trådløse.