Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1322
Jeg leier en leilighet og har bodd der i ca. 1 år. I det siste har hun jeg leier hos begynt å oppføre seg merkelig. Det hele begynte med et vindu på rommet mitt som hun hevdet stod å slo hele natta. Noe jeg kan garantere at det ikke gjorde (Hvorfor ville jeg ha det åpent om natta hvis det sto å slo?). Hun ble skikkelig sur og hun ringte meg hver gang hun oppdaget at vinduet stod åpent.

Noen uker senere fikk jeg en telefon der hun spurte om hun skulle lukke terassedøra i og med at det regnet kraftig. Jeg var ikke hjemme og sa at det var greit. Av en eller annen grunn hadde hun "forvillet" seg inn på rommet mitt og var utrolig sur fordi det var rotete. Hun fortalte meg at ledningene til "internet-boksene" var brannfarlige(Noe jeg ville si meg sterkt uenig i) og at jeg fikk til imorgen å rydde opp. Jeg var veldig trøtt den kvelden og siden dette hørtes så tullete ut, bestemte jeg meg for å ikke rydde den kvelden.

Neste dag fikk jeg nok en telefon da jeg var ute. Jeg hadde fortalt hva som hadde hent til en kamerat som kan litt om husleieloven og han tok telefonen for meg. Da hadde hun vært inne på rommet mitt igjen og ringte nå for å true med å kaste meg ut. Kameraten min spurte henne hvorfor hun befant seg inne i leiligheten min uten lov, men da truet hun med å gå til saksmål mot ham fordi han blandet seg i noe han ikke hadde noe med. Da jeg kom hjem (flere timer senere) merker jeg at hun ikke engang har låst leiligheten min når hun forlot den.

Jeg vet at hun ikke er helt god i hodet og jeg aner ikke hva hun vil finne på. Er faktisk litt redd når jeg tenker på at hun har nøkkel til leiligheten. Det jeg vil vite er hvorvidt hun faktisk kan kaste meg ut på grunn av rot. Det er vanskelig å finne ny leilighet nå for tiden og jeg har egentlig ikke tid akkurat nå. Si hva dere synes om dette.
Har dere kontrakt?
En kontrakt spesifiserer for det meste at man skal sette seg inn i hvordan en leilighet ser ut før man leier den, og at den skal leveres tilbake i den stand den ble leid ut uten mer enn den mengden slitasje man må regne med iforhold til leieperiode.

Om det har vært rotete i perioden har ingenting med saken å gjøre.

Så lenge det noen har leid ut blir levert tilbake i forventet tilstand, er ikke kontrakten brutt.
Leietakeren har enerett til å bruke boligen, og utleier kan ikke komme å gå når det passer ham. Leietakeren plikter likevel å gi utleier adgang til boligen i nødvendig utstrekning for nødvendig tilsyn, og i den grad det trengs for at utleieren skal kunne utføre vedlikehold og endringer i boligen. Leietakeren skal varsles innen rimelig tid før det foretas vedlikeholdsarbeider.
Vis hele sitatet...
http://forbrukerportalen.no/Publikas.../1023894218.22

Du kan lese om du finner noe mer som er relevant for saken din - tok en rask tit jeg.. Lykke til!
Sist endret av Coldfire; 5. august 2008 kl. 00:26.
Nei, hun kan ikke kaste deg ut fordi du har det rotete.
Alkoholisert gamer
Hvis du er villig kan du jo faktsik politiannmelde henne for at hun går inn i leiligheten din uten at du har gitt henne lov til det.. og som sagt over her: hun kan heller ikke kaste deg ut pga at du har det rotete..
Samme som å få bot fordi bilen din kan bryte fartsgrensen... IMO

Det jeg lurer på er hvorfor hun går inn i leiligheten din så ofte. Ingen jeg vet om som leier ut går inn døren engang...
finnes alltid kjedlige utleiere. Selv vært borti det og jeg fant meg noe anna til slutt.
gi kjerringa litt antidepressive midler så er problem over?
Du kan jo si noe sånt som at hvis ikke hun lar være å gå inn i leiligheta så anmelder du henne.
Bare sett opp et webcam som er rettet mot døra og et program på pc-en som tar opp automatisk når noe beveger seg og kanskje du tilogmed finner et som ringer/sender deg en sms.
Har hatt nesten samme problemet selv. Jeg skrev et veeeldig formelt og konkret brev til dama, reffererte til kontrakten og forklarte at hvis dette fortsatte ville jeg klage henne inn til forbruker rådet. Det hjalp å jeg har ikke snakka eller sett henne siden.
Sitat av fomox
Du kan jo si noe sånt som at hvis ikke hun lar være å gå inn i leiligheta så anmelder du henne.
Bare sett opp et webcam som er rettet mot døra og et program på pc-en som tar opp automatisk når noe beveger seg og kanskje du tilogmed finner et som ringer/sender deg en sms.
Vis hele sitatet...
Å komme med trusler mot utleiern sin er kanskje ikke det beste å gjøre i denne situasjonen. Anbefaler som han ovenfor her å skrive et formelt brev hvor du henviser til KONKRETE linjer i kontrakten og lover.

Utleiere er å forblir en pest og en plage, selv har jeg kranglet med utleieren til kjæresten min som blant annet har lovet henne å få flytte ut face-to-face for så å si noe annet pr mail / telefon.