Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 7907
Pga muskelsmerter, maveproblemer og deretter søvnvansker så har jeg de siste månedene handlet medikamenter på svartemarkedet. Det har gått i alt fra sobril, vival, apodorm og somadril. Har aldri vært så oppegående og frisk som når jeg har tatt disse medikamentene. Men i lengden så vil det ikke fungere å kjøpe slikt selv og selvmedisinere så jeg bestemte meg for å slutte helt. Jeg er nå tom og gikk igjennom to dager med abstinenser etter bråstopp. Jeg taklet det rett og slett ikke og fikk lånt meg noen tabletter så jeg skulle komme meg igjennom denne dagen. Jeg har også tatt oxycodon nå i en ukes tid så jeg tror det er hovedsaklig der abstinensene kommer fra, men skal ikke si noe helt sikkert.

Jeg kan ikke fortsette med dette marerittet, men jeg er heller ikke psykisk sterk nok til å komme meg igjennom abstinensene. Siden jeg stoppet brått så gjorde vel ikke det akkurat saken noe bedre.

Jeg får 100 nye somadril i morgen og tenkte bruke disse til å trappe ned med, sakte men sikkert. Jeg kan heller ikke rådføre meg med lege siden jeg er redd for hvordan han vil reagere. Jeg vil ikke bli sendt på noen form for avrusning eller lignende. Vil klare dette på egenhånd.

Er det noen som har tips til hvordan jeg bør trappe ned? Er vandt med å ta alt fra 5-10 somadril før leggetid. Jeg har ikke missbrukt medikamentene, men kun brukt de før leggetid.

Jeg ville satt utrolig stor pris på alle tips dere har å komme med.
Alkohol funker jo bra sammen med benzo/beroligende.. Jeg har gått igjennom det du går igjennom nå flere ganger. Abstinensene på disse pillene er ikke noe å kødde med, og bråstopp er ikke alltid å anbefale. Slik jeg husker, var jeg avhengig av minst 4 sobril, 2 blå valium(roche 5) og 1 flunipam vær dag for å føle meg ok. Jeg klarer ikke bråstopp uten å bli veldig deprimert og apatisk.

Slik jeg gjorde det var å alltid ha en sixpack med pils klar i kjøleskapet, og ett brett med sobril liggende. 2-4 pils pluss 1-2 sobril hjalp meg en god stund når jeg var fast bestemt på å slutte.. Som ukene gikk reduserte jeg forbruket gradevis, og ettersom jeg ble nykter merket jeg at grunnene til selvmedisineringen forsvant. Mange som opplever det slikt, og det er en fantastisk følelse når du til slutt klarer hverdagen uten benzo osv..

Som jeg nevnte røyker jeg cannabis, mulig det hjelper meg litt bortifra pille sug. Men hasj blir man fort avhengig av om du skal bruke det som nedtrapping. Det er nok lettere å slutte med, men det er faktisk ett ulovlig rusmiddel, så vil på ingen måte anbefale å begynne å røyke.
Trådstarter
8 1
Jeg klarer ikke engang å røyke vanlig røyk så canabis er vel egentlig ikke noe alternativ. Abstinensene mine kommer iform av urolighet i kroppen, jeg klarer verken sitte rolig eller ligge rolig, jeg blir rett og slett helt tiltaksløs og vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Eneste beroligende som hjelper. Skal prøve meg på nedtrapping nå. Jeg tror er er oxynona som har gjort det verst for meg. For har tatt mye somadril før f.eks og det eneste jeg har slitt med da er å få sove noen dager etterpå, men jeg har ikke hatt den uroligheten i kroppen da. Det er den som er helt jævlig. Vet ikke om det er kramper eller hva det er.

Noen som har noen konrekte tips til hva jeg kan gjøre for å slippe unna den uroligheten uten å bli avhengig av noe annet isteden?

Vil det kanskje være lurest å rådføre seg med legen/psykologen? Så jeg kan få tilstrekkelig oppfølging derfra mtp på nedtrapping etc. Eller bare sender dem deg rett til avvennings klinikk? Er jo ingen narkoman, har kun brukt dette for å få sove, så det er ikke rusen jeg er ute etter.
Du trenger jo ikke nødvendighvis nevne at du selvmedisinerer.. Bare forklar legen din hva slags plager du har. Om du "overlever" dagen kan han jo kanskje hjelpe deg med noen sovemedikamenter, slik at du får sove. Men om du får zoplicone er du like langt, anbefaler vallargan(sovemedisin som funker effektivt, egentlig allergi medisin, du blir ikke avhengig, du kan ta dem så lenge du trenger).

Uansett, klarer du ikke en betydelig forbedring innen forbruket ditt, oppsøk lege, de har taushetsplikt. Mulig du blir henvist til psykolog.
OxyNorm inneholder opiatet oksykodon, så det er kanskje ikke så rart du får litt kjipe abstinenser. Som du ser har ikke selvmedisinering ført med noe godt for deg, vil anbefale deg å ta en tur til legen. Du blir ikke sendt på noe som helst mot din vilje.
Hvis du vil sove tror jeg allergimedisinen Kestine skal funke bra. Vet ikke om du får tak i det lenger.

Sovna på en halvtime av 10mg.
Trådstarter
8 1
Det er det å overleve dagen som er problemet. Bør vel kanskje ta en tur til legen. Å det er vel som du sier at det er Oksykodon som har ført med seg de kjipeste abstinensene. Problemet er bare at jeg kan ikke nevne dette for legen siden jeg har fått disse av et familie medlem som får det på resept, pga jeg har hatt uthodelige smerter. Nevner jeg det for legen min så vil den personen jeg har fått det av mest sansynlig miste sine. Jeg og dette familie medlemmet har nemmelig samme fastlege.

Jeg fikk en i dag for å roe meg ned etter et par dager med abstinenser, holdt ikke ut lenger rett og slett. Får somadrilen i morra, er kanskje greit å ta somadril da til oksykodona er helt ute av kroppen?

Selvmedisineringen har ikke ført noe godt med seg nei, å jeg skal gjøre alt jeg kan for å komme meg ut av det nå og da skal jeg aldri røre et medikament igjen.
Du kan ikke bli kastet inn til avrusning om du ikke ønsker det selv. Og legen sier ikke noe videre til andre offentlige etater, om du forklarer du har rus problemer.

Forklarer du at det er Benzo som er problemet, så regner jeg med legen kommer med andre alternativer til å trappe ned på.

Lykke til!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det aller beste mot "uroligheter" i kroppen for meg, uansett situasjon: Ta en joggetur, en som virkelig setter blodsmaken i kjeften på deg. Etter det er jeg mye roligere, du får i gang kroppens egne endorfiner (runner's high) og det gjør det godt på mange andre måter.

Nei, jeg er ikke treningsfrik, sist jeg tok meg en slik joggetur er vel nesten et halvt år siden.
Enig med Dodecha, fysisk aktivitet hjelper som faen.
Sliter selv med en heftig nervesykdom som jeg demper med allergipiller, som jeg gradvis trapper ned på (fra 1 pr dag til 1/2 pr 4. dag nå).
Et vegansk eller vegetarisk kosthold hjelper også på.
Prøv meditasjon for å roe ned hodet og trening for å gjøre kroppen sliten slik at du får sove.

Så lenge du ikke har fysiske men kun psykiske abstinenser så anbefaler jeg deg å kutte brått 100% i stedet for å trappe ned. Ring en venn over på besøk for å ha noen å snakke med så du ikke blir deppa.

Går du til legen vil han gi deg flere piller (andre typer) som igjen gjør at du blir enda mer avhengig av skolemedisinen.

Cannabis er fin sovemedisin.. men her kommer jo avhengighetsproblemet inn igjen, best å klare seg uten rusmidler.

Lykke til!
Det er jo viden kjent at den mest effektive måten å unngå for store plager når man slutter å bruke bl. annet benzo, er en gradvis og langsom nedtrapping - gjerne i samråd med lege.

Jeg synes forøvrig at diskusjonen bærer preg av at problemet til trådstarter neglisjeres, jmf;
"Ring en venn over på besøk for å ha noen å snakke med så du ikke blir deppa"

"Det aller beste mot "uroligheter" i kroppen for meg, uansett situasjon: Ta en joggetur, en som virkelig setter blodsmaken i kjeften på deg"

(...)

Det er skjeldent en god idè å gå over til andre rusmidler, for å dempe suget etter det man er avhengig av. Så lenge man ikke har kunnskap eller forståelse selv, til å lykkes - bør man søke råd utenifra. Gjerne gjennom andre brukere som har lykkes med å komme seg ut av avhengigheten, eller via fastlegen din. Så fremt ikke Dodecha selv har vært utsatt for lignende problemer, så skal man kanskje ikke 'lansere' fysisk trening som den beste løsningen. Selvsagt er mosjon, og et sunt kosthold utprøvd i den psykiatriske behandlingen (og det - ikke uten grunn), men man må fortsatt forstå at det viktigste, ofte er å trappe gradvis ned. Lykkes man med dette, er det størst sjanse for å komme seg ut av "faenskapet". Det er jo også viktig å skille mellom den angsten og uebhaget man hadde før man begynte på tablettene, og selve abstinensene.

Mange har en tendens til å tro at angsten kommer tilbake, når man kutter disse tablettene - men det er i realiteten abstinensene. Det er definitivt en lang vei opp - men mange vil bli overrasket over hvor sterke de er, når de kommer seg ut av avhengigheten. De fleste innfinner seg desverre med at "psyken alltid vil være dårlig" - og at rusmidler bare gir de perioder hvor de kan slappe av, være litt likegyldig, og å la bekymringene komme siden..
Sist endret av Educated; 23. juli 2008 kl. 13:17.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Educated
Det er jo viden kjent at den mest effektive måten å unngå for store plager når man slutter å bruke bl. annet benzo, er en gradvis og langsom nedtrapping - gjerne i samråd med lege.

Jeg synes forøvrig at diskusjonen bærer preg av at problemet til trådstarter neglisjeres, jmf;
"Ring en venn over på besøk for å ha noen å snakke med så du ikke blir deppa"

"Det aller beste mot "uroligheter" i kroppen for meg, uansett situasjon: Ta en joggetur, en som virkelig setter blodsmaken i kjeften på deg"

(...)

Det er skjeldent en god idè å gå over til andre rusmidler, for å dempe suget etter det man er avhengig av. Så lenge man ikke har kunnskap eller forståelse selv, til å lykkes - bør man søke råd utenifra. Gjerne gjennom andre brukere som har lykkes med å komme seg ut av avhengigheten, eller via fastlegen din. Så fremt ikke Dodecha selv har vært utsatt for lignende problemer, så skal man kanskje ikke 'lansere' fysisk trening som den beste løsningen. Selvsagt er mosjon, og et sunt kosthold utprøvd i den psykiatriske behandlingen (og det - ikke uten grunn), men man må fortsatt forstå at det viktigste, ofte er å trappe gradvis ned. Lykkes man med dette, er det størst sjanse for å komme seg ut av "faenskapet". Det er jo også viktig å skille mellom den angsten og uebhaget man hadde før man begynte på tablettene, og selve abstinensene.

Mange har en tendens til å tro at angsten kommer tilbake, når man kutter disse tablettene - men det er i realiteten abstinensene. Det er definitivt en lang vei opp - men mange vil bli overrasket over hvor sterke de er, når de kommer seg ut av avhengigheten. De fleste innfinner seg desverre med at "psyken alltid vil være dårlig" - og at rusmidler bare gir de perioder hvor de kan slappe av, være litt likegyldig, og å la bekymringene komme siden..
Vis hele sitatet...
Synes du er litt rask med å avfeie fysisk trening, trådstarter nevner at han bare de siste månedene har medisinert seg på dette viset, om han ikke klarer å ta seg en joggetur sier det noe om ham.

Tiden jeg begynte med seriøs fysisk trening var en periode jeg slet psykisk etter et dødsfall innen vennekretsen. Jeg hadde slitt med konsentrasjon og depresjon av og på i noen måneder før jeg var sikker på at jeg skulle gli ut i en psykose.
Det absolutte eneste som hjalp var bearbeiding av tanker og hard fysisk trening, holdt meg unna rusmidler i alle former.

Nå skal det sies at jeg aldri har brukt benzodiasepiner, bare et stort cannabisforbruk i 8 år.
Du sier du ikke klarer å røyke cannabis siden du ikke røyker vanlig røyk? Dette er sikkert individuelt, men jeg og flere av de jeg kjenner trekker store fete trekk av tobakk med hasj i uten problem. Jeg synes det er lettere å trekke ned brunt en vanlig tobakk.
Det sitter i hodet skjønner du!
Sitat av pilleknaskern
Du sier du ikke klarer å røyke cannabis siden du ikke røyker vanlig røyk? Dette er sikkert individuelt, men jeg og flere av de jeg kjenner trekker store fete trekk av tobakk med hasj i uten problem. Jeg synes det er lettere å trekke ned brunt en vanlig tobakk.
Det sitter i hodet skjønner du!
Vis hele sitatet...
Jeg må nok slenge meg på her. En venn av meg kaster opp om han tar mer enn to trekk av en sigarett. Han kan derimot røyke en joint uten problemer.
Sitat av Jellow
Jeg må nok slenge meg på her. En venn av meg kaster opp om han tar mer enn to trekk av en sigarett. Han kan derimot røyke en joint uten problemer.
Vis hele sitatet...
Det stemmer. Altså, de gangene jeg har røyk hasj, synes jeg at når man trekker ned tra en joint, kjennes du mindre i halsen enn om du røyker en vanlig sigarett.
Men det er sikkert også veldig individuelt
Trådstarter
8 1
Jeg har kommet med over abstinensene som mest sansynlig stammet fra oksykodon. Tar nå somadril i lavere doser før leggetid, og merker ikke noe abstinenser. Mens jeg gikk på oksykodona kjente jeg det iløpet av dagen om jeg ikke fikk en ny fix. Har som nevnt også gått på somadril mange ganger før med bråslutt uten å få noe abstinenser av det. Denne gangen kom det vel av mixen mellom alle medikamentene.

Uansett så trapper jeg gradvis ned på somadrilen selv nå, sovner jeg ikke av den dosen jeg tar så blir jeg heller sittende våken. Har time hos lege neste måned og skal rådføre meg med han om avhengiheten da.

Jeg er også fysisk aktiv så det er ikke det det står på. Greia med abstinensene jeg hadde var en uthodelig urolighet hvor trening ikke var et alternativ, merkelig nok så skulle man vel egentlig ville bevege på seg når man er urolig å ikke klarer å verken ligge eller sitte, men situasjonen var ikke slik. Vanskelig å beskrive eksakt ossen det føltes, noen av dere har sikkert opplevd det samme selv. Eneste jeg hadde lyst til på det punktet var å sette en pistol mot hodet å trekke av.

Har iallefall innsett at rus er kun en midlertidlig løsning. Har aldri lyst til å oppleve abstinenser av den formen jeg hadde engang til. Kan gjerne sitte våken i to døgn, men den uroligheten i kroppen er noe av det verste jeg har vært med på i hele mitt liv.
Sitat av Mellern
....Abstinensene mine kommer iform av urolighet i kroppen, jeg klarer verken sitte rolig eller ligge rolig, jeg blir rett og slett helt tiltaksløs og vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg...

....Noen som har noen konrekte tips til hva jeg kan gjøre for å slippe unna den uroligheten uten å bli avhengig av noe annet isteden?
Vis hele sitatet...
Har bare skumlest litt av det du har skrevet, men har du vurdert fysisk aktivitet? Skaffe deg månedskort på et treningstudio og "bruke opp" rastløsheten?.. Har ingen erfaring med rusmidler eller abstinenser, men syns det høres logisk ut.. Lykke til!
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Hei du,

først og fremst så har jeg liten erfaring med rusmidler/legemidler generelt, MEN:

Jeg tror du undervurderer legen litt.
For det første har de taushetsplikt, så de har ikke lov å hverken si noe til noen du kjenner eller anmelde deg til politiet pga. kjøp på gata.

Det eneste målet til legen din er å hjelpe deg, og det kan han/hun nok gjøre og.
Forklar situasjonen din og hvor ille det er, og at du virkelig ønsker hjelp til dette problemet.

Han kan garantert hjelpe deg i rett retning om du virkelig vil slutte.
Ta en tur til legen.

Og bare sånn så du vet det, du må ikke røyke cannabis, går fint ann å blande det i maten, vet ikke hva slags muskelsmerter du har, men Cannabis kan fort hjelpe mot dette, har flere venner som sverger til Cannabis fremfor legemidler når det gjelder muskelsmerter.