Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1058
Har nettop overklokka maskinen litt, og har justert opp bus hastigheten (var det det..?) fra 133 til 140.. Multi**tingen er på 18X. Dvs maskinen yter nå 2500 mhz i stedet for 2400. Er ikke så veldig inne i overklokking (første gang jeg gjør det), og lurer på hvor høy temperaur CPU'en tåler.. Den kjører nå på 35 grader ved 0% CPU usage, og 48 grader ved 100%.. Lurer også på hvordan jeg kan klokke rammen... Har to 256 MB DDR rams brikker på 400 Mhz, men hovedkortet støtter bare 266... Har sett litt i BIOS'en, men fant ikke ut så mye.. Noen som vet hva jeg skal se etter? Og hvor mye kan jeg klokke den?
Maskinen kjører win 2k (viss det har noe å si)
CPU : P4 2400 Ghz
Hovedkort: Asus P4G8X Deluxe

Har montert i 4 stk 80 mm kabinettvifter fra PS data (mener det var der jeg kjøpte dem... heter i alle fall noe med chieftec)
Har viftestyring imontert, så ingen problem å justere farten..
PS: Når jeg målte CPU tempen stod viftene på fullt... Har ikke brukt kjølepasta eller noe annet stash..
Sist endret av steili; 22. januar 2004 kl. 19:31.
tempene dine er veldig gode, tror ikke du skal bry deg om de. RAM vet jeg ikke hvordan man klokker har bare vært borti cpu klokking

men du sier maskinen din kjører på 1500mhz når du har en 2.4ghz p4

hvordan har dette seg ?

edit: klokka den opp til 1500mhz ? den er vel 2400mhz når du får den fra fabrikken, snakker du om klokkefrekvensen på cpuen din ?

www.overklokking.no tror det er hjelp å få i forumet der
Sist endret av Equi; 22. januar 2004 kl. 19:31.
1. d4
steili's Avatar
Trådstarter
Har klokka den opp til 2500 Mhz...

Edit: Oi... Hadde vist sneket seg inn en feil i inlegget.. Mente 2,4 Ghz og 2,5....

Edit2: Men hva er høy temperatur da? Hvor høyt kan jeg gå?
Sist endret av steili; 22. januar 2004 kl. 19:33.
du har ram som er spesifisert til 400 og er derfor godt under(140*2=280mhz ddr)

så lenge du holder deg under 70grader er du på rett vei........og det er du jo.........du kan forsøke å øke vcore (volten) litt........ikke for mye.........
men du sier at hovedkortet ikke støtter mer enn 266 og du ligger på 280 så kan jo dette ha noe med saken å gjøre

siden du er ny innen overklokking så ville jeg forsøke ALT på ny.........når du overklokker skal du ikke gå lengre enn 2fsb om gangen..........når du opplever et max kan du prøve å øke volten....men ikke for mye..........følg hele tiden med på gradene 70 grader er i meste laget, men funker............hold deg på ca 60-65 som et max..............

oppsøk www.overklokking.no og les alt som står om guider der inne............de er til meget god hjelp..............
1. d4
steili's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av morphinytry
du har ram som er spesifisert til 400 og er derfor godt under(140*2=280mhz ddr)
Vis hele sitatet...
Hvor får du de tallene fra? Så bus hastigheten har innvirkning på ram hastigheten også? Er ikke helt med...
siden du er ny innen overklokking så ville jeg forsøke ALT på ny.........når du overklokker skal du ikke gå lengre enn 2fsb om gangen..........når du opplever et max kan du prøve å øke volten....men ikke for mye..........følg hele tiden med på gradene 70 grader er i meste laget, men funker............hold deg på ca 60-65 som et max..............

oppsøk www.overklokking.no og les alt som står om guider der inne............de er til meget god hjelp.............. [/b]
Vis hele sitatet...
FSB=front side bus? Altså ikke mer enn 133 til 135 feks? Jeg økte fra 133 direkte til 140.. Farlig?

Edit: Btw, hva er mye angående øking av volten?
Sist endret av steili; 22. januar 2004 kl. 20:14.
Hvordan finne jeg ut hvor mye prossesoren yter etter at jeg har overkloket prossesoren? Har også en p4 2.4ghz
1. d4
steili's Avatar
Trådstarter
Last ned Motherboard Monitor.. Veldig grei, du får opp to temperaturer i som system tray'er. Den ene viser CPU temp, og den andre viser hovedkort temp.. Lasta det ned i dag, og virker veldig bra..
Når du har innstalert programmet, kan du trykke på High/Low. Øverst i vinduet vil da stå hvor mange mhz cpu'en yter.. Men det enkleste er jo klart å barea gange ut multi[etellerannet] med FSB'en...
Last ned Mother Monitor her http://www.3degs.net/index.php?page=...1=nav_webfiles
1. d4
steili's Avatar
Trådstarter
Kommer seg nå... Har klokka den opp til 2683 Mhz.. Ligger på ca 54-55 grader ved 100% cpu usage.. Har ikke rørt vilen ennå... Burde jeg det? Har ikke kjørt noen tunge spill ennå, men maskinen ser ut til å takle det bra... Men igjen; hvor høy kan cpu tempen være? Har hørt noen si 60-65 grader, men er det helt på kanten eller? Eller takler den så mye? På godt norsk, når ville dere stoppa med en P4 2,4 ghz?
hmm når du overklokker, kjører du 3dmark01 eller andre cpu tester for å sjekk om systemet er stabilt ?

sjekk www.overklokking.no eller www.ocshoot.no for (sikkert) mer respons : )
Opprinnelig postet av steinarlima
Kommer seg nå... Har klokka den opp til 2683 Mhz.. Ligger på ca 54-55 grader ved 100% cpu usage.. Har ikke rørt vilen ennå... Burde jeg det? Har ikke kjørt noen tunge spill ennå, men maskinen ser ut til å takle det bra... Men igjen; hvor høy kan cpu tempen være? Har hørt noen si 60-65 grader, men er det helt på kanten eller? Eller takler den så mye? På godt norsk, når ville dere stoppa med en P4 2,4 ghz?
Vis hele sitatet...
Skal du klokke så trenger du egentlig ikke tenke så mye på temeraturen, jo mere guff du prøver å kjøre ut av cpu'en jo lavere temperatur skal til før cpu'en blir ustabil og "låser seg". Derfor kan du nesten si at cpu'en din faktisk er tryggere(med tanke på å bli svidd) når den er litt klokka...Dette gjelder selvfølgelig ikke hvis man har en cpu kjøler som så vidt klarer og holde cpu'en på 70 grader når maskinen er uklokka
for å si det sånnt.........en cpu skal klare 80 grader(amd har noen som er max 90) men det er absolutt bristepunkt...........jeg har alltid en liten fingerregel på max 60-65 grader.............da har du en liten sikkerhetsmargin...............

dersom du ikke har PCI/AGP lock så har FSB(Front side bus) innvirkning på alle PCI-enheter og skjemkortet(AGP-port)
det sammer gjelder RAM. Her har ofte FSB en innvirkning, men dersom du har en FSB/RAM-divider så skal det gå bra...........

Tallene som jeg har oppgitt kommer av at DDR bruker dobbel hastighet av FSB derfor f.eks 133*2=266 eller 166*2=333
men ettersom at Ram'en din er spesifisert til 400 skal du være innen en god rekkevidde...........men siden hovedkortet ditt ikke takler mer enn 266 kan dette være litt problematisk...........men det skal gå.................

FSB=Front side bus.........det er det alternativet du bruker når du skal overklokke skikkelig............ved å bare øke multiplier kommer bare CPU i høyere hastighet..........de fleste vil jo at RAM o.l. skal følge med..................

Hva er høyt av volt?? Jo det er når du går f.eks. 2-3 steg om gangen.................du skal aldri gå mer enn 1 steg når du kommer til volten dersom du ikke kan CPU og Hovedkort helt inn og ut.............når du har mer erfaring kan du sannsynligvis dette med korrekt voltøkning................


Går du inn her kan du finne ut mer om hovedkortet ditt:
http://www.hardware.no/tester/hovedkort/asus_p4g8x/

det jeg kan se er at:

CPU-spenning (Vcore) i steg på 0.025V opp til 1.975V
det er bra da kan du ikke gå for høyt opp om gangen med volten

Minnespenning: 2.5V, 2.6V og 2.7V
da er det lettere å overklokke, siden du kan øke volt på ram. da blir den varmere, men ikke direkt ustabil

AGP/PCI frekvenser kan låses uavhengig av FSB
gjør dette......så slipper du å oppleve at skjermkortet ryker

Minnemultiplikator er alltid 1:1 i forhold til FSB
dette er negativt siden du sannsynligvis må øke volten på ram'en for å kunne overklokke skikkelig.......



hadde selv en 2,4ghz..........med boxed vifte fikk jeg den opp til 2,9-3 ghz.....................med samme hovedkort.............
dette var en 800mhz qdr........ikke en 533................
dersom du har en 533mhz qdr ville jeg ikke hatt for høye forhåpninger........men de funker fint de og
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Opprinnelig postet av morphinytry

så lenge du holder deg under 70grader er du på rett vei........og det er du jo.........du kan forsøke å øke vcore (volten) litt........ikke
Vis hele sitatet...
sitter å overklokker nå.... så på temeraturen... og den lå på 68... men den ligger jo vanlig vis på 55-60... har jeg et alvorlig kjøleproblem??
hva burde jeg gjøre??
P4 prosseroren har en innebygd mekanisme som gjør at den automatisk senker klokkehastigheten når temperaturen stiger nermer seg fare punktet. Det gjør den for å hindre at den ikke går i stykker så lett.