Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1009
Det slo meg at det må være mulig å kunne presse runde stjerner.

Teori: En aluminiumsplate med f.eks. 30 nedfelte halvkuler i ønsket diameter fylles med ønsket komposisjon. Tilsvarende plate fylles for andre halvdel av kulene.

Så legger man evt. på en liten mengde komposisjon på hver halvkule i den ene formen som sikrer god kontakt med den andre halvkulen når disse aluminiumsformene presses sammen. Platene kan gjerne utstyres med styrepinner så man får perfekt treff.

Press formen sammen med en presse og løsne deretter platene fra hverandre. Desto høyere press, desto større sansynlighet for at tettheten i kulene er stor nok til at de faktisk holder sammen når man løsner platene fra hverandre.

Skulle det evt. bli problematisk å få ut kulene fra formen, kan man evt. la dem tørke i formen - en del komposisjon krymper jo en del når den er tørket?

Ta dette for det det er - en teori som ikke nøvendigvis holder vanne. Noen som har noen tanker om dette?
mener du først å fylle begge halvkulene hver for seg og presse de, og så presse de to halvkulene sammen?

Ser for meg timeissues om du skal lage masse stjerner, og at du ikke kan legge på lag med forskjellige comps. Og om kulene sprikker når du skiller formene, og du lar det tørke inni formen, så vil jo dette også øke produksjonstiden drastiskt.

Jeg lever ennå i troa på at runde stjerner rulles best, ikke for å være negativ til nye ideer
Very Important Pyrotechnician
Det er nok fullt mulig, men det vil være svært tidkrevende. Jeg ser heller ikke poenget. Hvis du tenker på symetri, så avhenger det like mye av vekt på stjernen som formen på den. Kutta eller vanlige sylinderformede pressa stjerner vil normalt kunne gi like gode resultater som runde når alt det andre klaffer.
Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Det er nok fullt mulig, men det vil være svært tidkrevende. Jeg ser heller ikke poenget. Hvis du tenker på symetri, så avhenger det like mye av vekt på stjernen som formen på den. Kutta eller vanlige sylinderformede pressa stjerner vil normalt kunne gi like gode resultater som runde når alt det andre klaffer.
Vis hele sitatet...
Ja, det er et godt argument! Prøvde å tenke volum, men det er mulig en ruller klarer den jobben fint. Det er vel en grunn til at Kineserne fremdeles bruker dem :-)
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jeg har tenkt det samme selv, men det er nok latterlig vanskelig å gjennomføre i praksis. Kuler som lages i industrien, er vanligvis smeltet, flytende materiale eller slipt/rullet sammen.

Er nok bare å gi opp å prøve hjemme Snøfokk nevnte sylindriske/kuttede stjerner og jeg kan selv varmt anbefale det som en langt enklere og god løsning. Symmetrien og de praktiske sidene, spesielt ved pumped stars, overrasker meg hele tiden.