Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1568
Heisann.

I år(I fjor år), tenkte jeg at tiden var inne for elektrisk avfyrt fyrverkeri som var satt i system.
Jeg har brukt vanlige batterier og brukt lyspærer med wistlemiks som tennsats og det ser ut som om det fungerer veldig bra. Har tent stort sett alt jeg har prøvd. Selve avfyringen ble helt grei, men ser at kjøpefyrverkeri ikke er stort eller kraftig nok uten at det koster mange formuer, dessuten er det morro å lage alt selv og bygge litt større shells.

Er det noe her inne som bygger større enn fks 4" shells?


http://i68.photobucket.com/albums/i32/Ratking_2006/P1060517-1.jpg


http://i68.photobucket.com/albums/i32/Ratking_2006/P1060511.jpg


http://i68.photobucket.com/albums/i32/Ratking_2006/P1060509.jpg


http://i68.photobucket.com/albums/i32/Ratking_2006/P1060512.jpg


http://i68.photobucket.com/albums/i32/Ratking_2006/P1060521.jpg
Sist endret av Ratking; 4. januar 2010 kl. 01:12.
Ser ut til at du hadde nok med å holde styr på kablene

Er mange her vil jeg tro som lager 4 tommere, og noen som lager 6 tommere. Har laget noen 6" shells det siste året

noe spesielt du tenkte på eller vil vite?
Trådstarter
3 0
Noe av det jeg synes er litt rart, er at de fleste kommersielle batteriene man får kjøpt har relativt små mortarer, men kan fordet ha stor spredning og effekt. Ser man på 4-6" shells og mortarer på youtube ser det ikke alltid så veldig imonerende ut selv om de har mye mer innhold, er dette kvalitet på råvarene eller andre faktorer?
Ser ut for meg at det blir veldig mye jobb for veldig lite.
dårlig jobb spiller inn på kvalitet ja, får du ikke et ordentlig break vil det i ikke bli perfekt, er så mange faktorer som spiller inn, break,stjerner, pasting, oppbygning. I tillegg skyter de kommersielle batteriene ikke særlig høyt, dermed gir det effekten av stor spredning, høyden kan ikke sammenlignes med et 4" shell.

De kommersielle har vel alle såvidt jeg har sett sylindershells, og du får mere innhold inn i en 1" sylindershell kontra rundshell. Har da personlig ikke sjekket de dyrere og større batteriene for hvilke shells de bruker.

Og når du har lagd et shell du har lagt sjela din i, og det blir mye bedre enn forventet, da glemmer du fort alle timene du brukte på og lage det, og det blir verdt hvert sekund du brukte på den
Very Important Pyrotechnician
Sitat av Ratking Vis innlegg
Noe av det jeg synes er litt rart, er at de fleste kommersielle batteriene man får kjøpt har relativt små mortarer, men kan fordet ha stor spredning og effekt. Ser man på 4-6" shells og mortarer på youtube ser det ikke alltid så veldig imonerende ut selv om de har mye mer innhold, er dette kvalitet på råvarene eller andre faktorer?
Ser ut for meg at det blir veldig mye jobb for veldig lite.
Vis hele sitatet...
Hovedfaktoren her er avstand og stighøyde som allerede nevnt. Stå 100 meter unna et klasse 3 batteri, og det blir stusselige greier. Stå 100 meter unna en 4" eller 6" som blir løftet til passe høyde og den virker enorm i forhold. En annen sak er at amatører ofte overløfter sine luftbomber (både frivillig og ufrivillig) og igjen, jo lenger unna den er, nå i høyde, jo mindre virker den. Men det er også riktig observert at kl3 batterier likevel gir mye "bang for the buck". Hovedgrunnen er at de har en veldig kraftig sprengladning i forhold til størrelsen, dermed sprer de effektene godt, men symetrien og utseende på effektene lider pga av dette.

Og ja, det er masse jobb å lage selv, jeg synes det er verdt det. Om du synes det må du nesten finne ut selv
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Små sylindershells gir mye "Bang for the buck" ja, fordi de lades med flash.
Men alle Kl.3 har elendig tetthet. De satser på spredning og smell.
Men jeg vil at du skal vite en ting. På film på youtube så ser man ikke hvor stort det faktisk var.

Er mange her på forumet som har laget 6", og noen har vært opp i 10".
Trådstarter
3 0
Jeg kommer til å starte lett med noen mindre shells for å få litt erfaring, men må vel brenne av noen kroner på skikkelig utstyr så krutt og stjerner blir skikkelig. Er det viktig å ha ett bestemt turtall på kulemølle?
Det er jo forholdsvis lett å sette opp en mølle med frekvensstyring. Så dyrt må det heller ikke bli.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
RPM kommer an på ID på trommelen din og mediestørelsen.

Mitt beste tips til deg er å kjøpe seg passfire rettigheter! Beste investerte 50 dollar du kan gjøre som ny pyroteknikker!
Hvis du har rett turtall på trommelen øker det effektiviteten til mølla og ting blir raskere ferdig.
Det øker også kvaliteten på det du møller. Her er en tabell fra Pyroguide.
http://i45.tinypic.com/2yn1l6t.jpg

En 1/2 av en tom trommel skal være fylt med media og 1/4 av en tom trommel skal være fylt med det du skal mølle.
Hastigheten på trommelen skal være 65% av den farten den sentrifugerer (critical speed).
Sist endret av looperjohn; 4. januar 2010 kl. 13:59.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
På passfire er det en kalkulator for å få regnet dette nøyaktig for din trommel
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Men nå er det en smule drøyt å la dette gå fra en "Fjorårets fyrverkeri" tråd til ENDA en kulemølle tråd..

Nok om det, kjør ivei å lag selv Men man må vite at dette er sånn passe ulovlig, og man risikerer å bli straffet, spesielt om en ulykke skulle intreffe!
Og enda en ting, start i det små! Bruk papprørene fra fyrverkeriet du har kjøpt og lag egne shells 3" og 4" er fin plass å begynne på round shells.

Og som nevnt av Up ja, PASSFIRE er en nødvendighet!
Jeg garanterer at det er verd det!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Passfire = Beste investerte 300,- for nybegynnere innen pyroteknikk! Og de som ikke er nybegynnere heller.

Som Anders nettopp skrev anngående ulykker og straff...
Vil bare påpeke, at har du en mere alvorlig ulykke, så blir du tatt, å straffet.
Kjipt å måtte betale med både kropp og helse og penger og frihet og muligheten til å reise til diverse land i fremtiden