Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 962
Jeg mener og ha hørt at det er lovelig og dele sanger til vennene dine om du har kjøpt låta... Vil det si at jeg kan sende låter over msn til venner om jeg har kjøpt cdn?

Kan noen bekrefte dette?
Hele verden er mine venner, derfor deler jeg til alle

Tviler..
Nei, det er nok ikke lovlig. Det strides jo faktisk om hvor vidt du kan laste over dine egne CD plater til PC for personlig bruk også.
Laxaa: Hvor har du dette i fra?

Sist jeg leste noe om det skulle ikke dette smutthullet tettes i den nye "mp3-loven" Men det er riktignok en stund siden, så har du noen kilder å vise til kjøper jeg den...
§ 45. En tilvirker av lydopptak og film har, innen de grenser som følger av denne lov, enerett til å råde over opptaket ved å fremstille varig eller midlertidig eksemplar av det og å gjøre opptaket tilgjengelig for allmennheten. For offentlig fremføring av lydopptak gjelder likevel bestemmelsene i § 45b, med mindre fremføringen skjer på en slik måte at den enkelte selv kan velge tid og sted for tilgang til opptaket.

Vernet etter denne bestemmelse varer i 50 år etter utløpet av det år innspillingen fant sted. Dersom opptaket i løpet av dette tidsrom offentliggjøres varer vernet i 50 år etter utløpet av det år opptaket første gang ble offentliggjort.

Når eksemplar av et lydopptak eller en film med tilvirkerens samtykke er solgt innenfor Det europeiske økonomiske samarbeidsområde, kan eksemplaret spres videre på annen måte enn ved utleie. Det samme gjelder når tilvirkeren innenfor dette område har overdratt eksemplar av offentliggjort lydopptak eller film.

Åndsverkloven

Musikk generelt kan ikke deles, men det virker som om du har kjøpt musikk i EU kan du faktisk dele den videre

§ 53a. Det er forbudt å omgå effektive tekniske beskyttelsessystemer som rettighetshaver eller den han har gitt samtykke benytter for å kontrollere eksemplarfremstilling eller tilgjengeliggjøring for allmennheten av et vernet verk.

Det er videre forbudt å:
a) selge, leie ut eller på annen måte distribuere,

Men er det kopisperre har du ikke lov til å dele
Sist endret av Frenor; 8. november 2006 kl. 23:44. Grunn: Wohoo, nr. 100
Cikey: Har dette ifra et Forbrukerrapporten blad der de hadde en artikkel om nettopp dette temaet, og der hadde de en liste over organer som hadde forskjellige "lover" på de samme tingene. Kan prøve å finne bladet å scanne det, hvis scans er lov på dette forumet da.
Frenor: Er ikke helt sikker på at jeg tolker det på samme måte, men det blir litt spissfindig å sitte her å forsøke tolke en så uklar lovtekst. Kunne vært interessant å høre hva jurister mener om denne formuleringen... Slik jeg ser det setter paragraf 12 en rimelig grei stopper for videreformidling likevel.

Laxaa: Hva mener du med "forskjellige organer"? Det eneste organet jeg forholder meg til når det gjelder hva som er lov og ikke er den norske stat, og da spesefikt dens lover. Så det eneste vi har å forholde oss til er vel strengt tatt; LOV 1961-05-12 nr 02: Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven) (som det linkes til over her!)
Jeg mener f.eks Kripos hadde en vinkling på hva som var lov, og et plateselskap hadde en annen vinkling på saken. Det var i alt lagd en liste med fire "organer" som sa hva som var lov og ikke lov, så jeg skal prøve å finne den igjen. Jeg synes jo selvsagt dette er rart, men jeg ville bare påpeke det jeg hadde lest. Kan godt hende at de er helt på jordet da.

EDIT: Her er artikkelen fra forbrukerrapporten.

Jeg ville bare si til trådstarter/påpeke at hva som er lovlig og hva som ikke er lovlig avhenger av hvem du spør. Personlig, så holder jeg fast ved at Norsk lov er det riktige, selv om artikkelen gav meg et inntrykk av at det er en liten intern strid om hva som er rett og hva som er galt(ser faktisk ikke ut som om Politiet følger hva som står i Norsk lov i denne sammenhengen, men, men) og hva platebransjen egentlig mener er bullshit, siden de må forholde seg til norsk lov uansett. Men deling med venner er ikke lov.
Sist endret av Laxaa; 10. november 2006 kl. 08:06.
Musikkprodusent
raydeN's Avatar
50 5
mener og huske fra da jeg gikk media,at vi leste om at du kunne dele så mye du orket innenfor din egen "krets"... er ikke helt sikker
Sitat av raydeN
mener og huske fra da jeg gikk media,at vi leste om at du kunne dele så mye du orket innenfor din egen "krets"... er ikke helt sikker
Vis hele sitatet...
Tror man kan opprette en FTP server , å så dele filene i mellom kjente\ ukjente da.
Det tror jeg er lovlig, så lenge man har invites ..Brukernavn og passord.
Sitat av Skaarestuen
Tror man kan opprette en FTP server , å så dele filene i mellom kjente\ ukjente da.
Det tror jeg er lovlig, så lenge man har invites ..Brukernavn og passord.
Vis hele sitatet...
Stemmer ikke. Hvorfor er dette mer lovlig enn "åpen" distribusjon?

Men er såklart mye vanskeligere å finne ut at noen deler via ftp i en lukket krets.