Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 7025
Jeg vil bare fortelle hvordan Mr.123.com fungerer, og hvordan jeg har tjent på det.

De tjener på budene, derfor er varene så "billige" (de er ikke billige, det er bare det man tror). Hvert bud koster ca. 15 kr (er litt forskjellig pris), si en vare blir solgt for 10 kr, denne blir satt ut for 1 kr. Mellom hvert bud blir det økt med 10 øre, det vil si at mellom 1 kr og 10 kr, er det 100 bud. Altså firmaet tjener 100*15=1500, dette er kanskje mye mer enn hva varen faktisk koster. Dette gjør de i mange auksjoner med kanskje flere enn 100 bud, kanskje opp i flere 100. De tjener altså mye mer enn hva varen egentlig er verdt. Selvom du har vunnet en vare for 10 kr, har du kanskje brukt 10-15 bud, dette har kanskje mange andre også, og de tjener 15 pr bud! Dette blir mye etter hvert. Firmaet har sikkert også noen/noe som sitter å byr på auksjoner helt til prisen er over noe de kan tjene på.

Dette er min histore:
Jeg så en reklame på tv, der ble det sagt at man fikk 100 kr (9 bud) å by for hvis man registrerte seg med kampanjekoden TV. Dette gjorde jeg (ja, jeg vet det kunne være dumt). I stad hadde jeg lite å gjøre, og gikk derfor inn på denne siden igjen, jeg hadde 9 gratis bud, og tenkte derfor å by på en Xbox 360 hvis det kom en auksjon. Det kom faktisk en auksjon, og jeg var heldig, jeg brukte 5 av budene og konkurrerte med flere andre om varen. Plutselig hadde jeg vunnet, jeg hadde vunnet et Xbox 360 til 8,5 kr! Dette er faktisk ganske bra for meg fordi jeg bare brukte mine gratis bud, jeg lot meg ikke lure av deres simple triks. De andre budgiverne hadde nok tapt en del penger fordi de har kjøpt bud tidligere og tapt 15 kr pr bud. Jeg har ikke tenkte til å bruke mr123.com mer, og ville bare bruke mine gratis bud . Med frakt og budpris, må jeg betale ca. 230 kr, dette er en fantastisk pris for meg, fordi jeg brukte gratisbud. Hadde jeg kjøpt bud, måtte jeg kanskje betalt flere ganger denne prisen.

Husk på det som jeg har sagt. Jeg var bare heldig da jeg vant dette. IKKE bruk denne tjenesten med mindre du har gratisbud. De tjener flere ganger verdien av varen på dette lureriet, som faktisk kan kalles scam.
kjedelig streiting
Husk på det som jeg har sagt. Jeg var bare heldig da jeg vant dette. IKKE bruk denne tjenesten med mindre du har gratisbud. De tjener flere ganger verdien av varen på dette lureriet, som faktisk kan kalles scam.
Vis hele sitatet...
Heller lotteri. Og de fleste oppegående mennesker må jo skjønne at ingen kan selge såpass dyre varer til 10kr osv. "Theres nothing called a free lunch"
Det er vel egentlig ikke scam de driver med. Dette er en utrolig god forretningsidè, der man kan tjene gode penger på folks uvitenhet.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
www.galematias.no er helt samme konseptet.

De fleste varene der går etter ca 300 - 1000 bud (!) og når vært bud koster en tier ....
Først vil jeg si: ivar669 O rly?

Ellers, ivar669, hvorfor vil du kalle dette scam? Så du regner med at du ikke får varen din i posten?
På hvilke måte har du blitt lurt ?

Dette er kort sagt en bra forretningside, hvor den som har laget systemet, vil tjene ganske ok med penger, og forbrukeren vil enten tape eller vinne. Det er akuratt slik som lotto, er lotto scam?
http://mr123.com/index.php?id=yvfgnhf godet eks da på hvor dårlig sånne ting er.

Apple iPod shuffle 4Gb Produktverdi 679kr , gikk for 21.6kr(216 bud) så ganger det med 10 så har du kr dem får inn alså 2160kr vil si dem har tjent mye.

Ja det er lotto spill , men veldig ofte så er det datamaskinen som genere "falske bruker" for og presse prisen opp over. for det er i praksis veldig litte folk på sånne sider.
Sitat fra spørsmål og svar:


Bruker Mr123.com et automatisk budsystem som høyner budet automatisk, uten deltakelse fra brukeren?
Nei, det har vi ikke. Mr123 følger norsk lovgivning og vi er pålagt å kunne dokumentere alle bud og vinnere dersom myndighetene krever det.
ja, alle sider på nett er ærlige i det de skriver på sin egen side
ivar669's Avatar
Trådstarter
Ok, greit. Det er ikke scam, men de utelukker å skrive at kjøperne direkte taper penger. Jeg var klar over hvordan de drev butikk da jeg brukte mine 9 gratisbud, men det er sikkert mange som kjøper bud, som ikke er klar over dette. Det er derfor jeg ikke gadd å kjøpe flere bud, og heller ikke kommer til å bruke siden noe mer.

Jeg tror jeg får pakken i posten etter regninga er betalt, de har jo tross alt tjent veldig mye på denne (og andre) auksjoner.
Sitat av skepsis Vis innlegg
ja, alle sider på nett er ærlige i det de skriver på sin egen side
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder mot utsagnet ? hvis ikke har du lite du skulle sagt.
Regner ikke med at de kommer med feilinformasjon på nettsidene sine. OG til trådstarter, hvis ikke brukerene forstår at de kommer til å miste penger ved å by, burde de holde seg langt unna PC, kniver og det som verre er.
Sist endret av Spelly; 12. juni 2009 kl. 18:49.
ivar669's Avatar
Trådstarter
Sitat av spelley Vis innlegg
Har du noen kilder mot utsagnet ? hvis ikke har du lite du skulle sagt.
Regner ikke med at de kommer med feilinformasjon på nettsidene sine. OG til trådstarter, hvis ikke brukerene forstår at de kommer til å miste penger ved å by, burde de holde seg langt unna PC, kniver og det som verre er.
Vis hele sitatet...
Jeg tror kanskje han brukte ironi? :P

Og ja, jeg er enig med deg. Hvis de er såpass naive at de tror de faktisk mr123.com selger varene så billig, og at de kan få det til en så lav pris, burde de holde seg unna.
haha ja trodde den var selvforklart :P
Sitat av skepsis Vis innlegg
dette er reklame
Vis hele sitatet...
Er det ingen flere som ser dette?
Ganske tydelig at dette er reklame blandet med litt omvendt psykologi.

Les avsnittet som står etter "Dette er min histore:" og du ser med en gang at hele tråden er ment for å gi oppmerksomhet rettet mot siden.
"All PR is good PR"...

Denne formen for reklame er like genial og utspekulert som resten av konseptet med mr123.
Sist endret av plohg; 12. juni 2009 kl. 19:01.
Sitat av ivar669 Vis innlegg
Jeg tror kanskje han brukte ironi? :P

Og ja, jeg er enig med deg. Hvis de er såpass naive at de tror de faktisk mr123.com selger varene så billig, og at de kan få det til en så lav pris, burde de holde seg unna.
Vis hele sitatet...
BURDE er nøkkelord her. men du skjlnner jo at ikke alle som ikke BURDE holde seg unna gjør det, ellers hadde det jo ikke gått rundt for dette selskapet.
hvor gammel er denne siden?
Sitat av ivar669 Vis innlegg
Jeg tror kanskje han brukte ironi? :P

Og ja, jeg er enig med deg. Hvis de er såpass naive at de tror de faktisk mr123.com selger varene så billig, og at de kan få det til en så lav pris, burde de holde seg unna.
Vis hele sitatet...
Jeg vet det var ironi, det er nettop derfor jeg ber om kilder som beviser påstanden hannes...
Altså: alle sider på nett oppgir feil info på nettsidene dems...
Sist endret av Spelly; 12. juni 2009 kl. 19:15.
var ikke det jeg mente, jeg mente at mange sider kan inneholde feilinformasjon, har du ikke set house? everybody lies
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av skepsis Vis innlegg
var ikke det jeg mente, jeg mente at mange sider kan inneholde feilinformasjon, har du ikke set house? everybody lies
Vis hele sitatet...
Ok, da har vi to kilder som står opp mot hverandre:
House
Nettsiden til det respektive selskapet.

Her trenger jeg vel egentlig ikke å skrive noe særlig.
Når det gjelder sider som lever på å praktisk talt svindle andre så skader det ikke å ta informasjonen som står på siden med en klype salt.
altså, tror ikke helt du skjønner hva jeg mener, mulig det er jeg som er dårlig til å forklare men :P det er sinnsykt mye scams ute i det store nett, jeg mener ikke at mr123 er scam. har selv regga meg fått 10 gratis, vant ikke noe, og har ikke noen planer om å kjøpe bud. house er foresten en tv-serie, annbefales på det sterkeste
Sitat av Starra Vis innlegg
Når det gjelder sider som lever på å praktisk talt svindle andre så skader det ikke å ta informasjonen som står på siden med en klype salt.
Vis hele sitatet...
i stedet for å bare veive med usaklige påstander, kan du være så snill å forklare hva som er svindel i denne nettsiden?

Svidel og en bra forretningside er to vidt forskjellige ting.
Denne nettsiden kan sammenlignes med lotto, og er lotto svindel?

jadda, det er masse svindel der ute, men vil det si at hver nettside som kommer med en genial forretningside, direkte er svindel da? dere har misforstått totalt begrepet svindel såfall...
Sist endret av Spelly; 12. juni 2009 kl. 19:33.
Det er lotteri, aka ikke lovlig.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Synes denne posten lukter snikreklame lang vei. Jeg hadde aldri hørt om nettsiden før denne posten, så trådstarter fikk tydligvis til hva han prøvde på.
kansje vg ringer deg snart
eller kansje vi ser deg i en reklamefilm på tv

"KONTAKT MED VINNERE
Mr123 kontakter vinneren i løpet av 24 timer etter at auksjonen er stengt, dersom noe er usikkert. Vinnere presenteres vanligvis på siden Stengte auksjoner innen et døgn. Mr123 har rett til å kontakte vinneren etter at auksjonen er stengt, samt å publisere informasjon om vinneren på Mr123s nettsted og i reklamemateriell utsendt av Mr123. Mr123 har rett til å la media kontakte vinneren av en auksjon. Dette skjer i samsvar med vinnerens egne ønsker."

http://mr123.com/index.php?id=nynfvih&pid=13
Sist endret av wrfrak; 12. juni 2009 kl. 19:43.
de har reklame på tv3 eller no muligens kanal 4, så da er det vel en eller annen automatikk som gjør at de blir sjekka? jeg vet egentlig ikke noe om dette men høres jo logisk ut?

Starra: de har vel .com domene du har jo masse andre norske .com gambling sider. eller er det en annen lov om dette? :P
Garantert snikreklame.. Han hadde aldri nevnt xboxen og koden for å få gratis bud hvis ikke
Selvfølgelig. Hele opplegget med å gi gratis bud er jo bare for å få deg hekta. Du starter med 9 bud, men vinner ingenting. Så tenker man at det skader jo ikke å legge en hundrelapp i det for å bare prøve litt til, og så baller det på seg

Siden har nok garantert automatiserte brukere som legger inn bud for å unngå at ting blir solgt for raskt. Det de driver med er jo helt klart ulovlig, så det som står på siden er bare tull.
hvordan kan en vite at det ikke er programkode som skjuler seg bak og øker prisen med 10øre selv om de ikke skulle ha fått inn et bud.. slik at de uansett ikke selger en vare til en for billig penge... når det er sagt synes jeg det er en veldig smart sak det der... de jobber vel ca. nada for masse penger.. siten jobber for dem..
Sitat av danielsk Vis innlegg
Siden har nok garantert automatiserte brukere som legger inn bud for å unngå at ting blir solgt for raskt. Det de driver med er jo helt klart ulovlig, så det som står på siden er bare tull.
Vis hele sitatet...
Og dette baserer du på at forretningen får bra? Mr123 er ikke norsk, det spenner over flere land og jeg kan lett tenke meg at mange deltar på dette! Slutt med paranoiaen!
Bare fordi Microsoft tjener en masse penger er de ikke det onde empiriet alle tror.
Sitat av Astron Vis innlegg
Og dette baserer du på at forretningen får bra? Mr123 er ikke norsk, det spenner over flere land og jeg kan lett tenke meg at mange deltar på dette! Slutt med paranoiaen!
Bare fordi Microsoft tjener en masse penger er de ikke det onde empiriet alle tror.
Vis hele sitatet...
Tja, forklar hvordan konseptet her fungerte dagen de åpnet da? Hundrevis av brukere bare raste inn på minuttet? Du forstår jo det du også at de sannsynligvis ville tapt flere tusen kroner på de første 10 minuttene etter åpning, da få brukere ville rasket med seg alt som var på kort tid.

Forøvrig er det jo meget morsomt at de svarer på spørsmålet "Bruker Mr123.com et automatisk budsystem som høyner budet automatisk, uten deltakelse fra brukeren?" med følgende løgn: Nei, det har vi ikke. Mr123 følger norsk lovgivning og vi er pålagt å kunne dokumentere alle bud og vinnere dersom myndighetene krever det.

Mr123 er lotterivirksomhet, noe som ganske klart er ulovlig i norge.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av danielsk Vis innlegg
Mr123 er lotterivirksomhet, noe som ganske klart er ulovlig i norge.
Vis hele sitatet...
http://www.whois.net/whois/mr123.com

Siden drives fra Sverige og trenger derfor ikke å følge norsk lov. Hvordan lovverket er i Sverige aner jeg ingenting om.
ivar669's Avatar
Trådstarter
Å nei, folkens! Ikke misforstå meg! Dette er ikke reklame, har dere ikke fått det med dere? IKKE BRUK DENNE SIDEN! Det er hva jeg sier. Jeg fortalte min historie bare for å fortelle at jeg var heldig, og det var pure luck, og derfor bør ingen andre bli dratt inn i denne "forettningsideén", der de lurer deg til å tro at du tjener mye på å kjøpe varen.

Sorry hvis dere tror det er reklame, men det er det IKKE. Jeg prøver altså å få dere til å holde dere unna siden, ikke få dere til å starte.

Ser det virkelig ut som reklame? :O , jeg er seriøs når jeg sier at det IKKE er reklame.

Ah... nå ble jeg litt skuffa. Meninga med postinga var å fraråde dere å bruke mr123.com, ikke få dere til å starte.
så du regga deg på forumet her bare for å fortellet dette?
ivar669's Avatar
Trådstarter
Sitat av skepsis Vis innlegg
så du regga deg på forumet her bare for å fortellet dette?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg har vært inne på forumet før, og lest en del, men aldri registrert meg. Tenkte det var passende å registrere meg nå fordi jeg hadde faktisk noe å fortelle.
isåfall vil jeg ønske deg velkommen
Sitat av danielsk Vis innlegg
Tja, forklar hvordan konseptet her fungerte dagen de åpnet da? Hundrevis av brukere bare raste inn på minuttet? Du forstår jo det du også at de sannsynligvis ville tapt flere tusen kroner på de første 10 minuttene etter åpning, da få brukere ville rasket med seg alt som var på kort tid.

Forøvrig er det jo meget morsomt at de svarer på spørsmålet "Bruker Mr123.com et automatisk budsystem som høyner budet automatisk, uten deltakelse fra brukeren?" med følgende løgn: Nei, det har vi ikke. Mr123 følger norsk lovgivning og vi er pålagt å kunne dokumentere alle bud og vinnere dersom myndighetene krever det.

Mr123 er lotterivirksomhet, noe som ganske klart er ulovlig i norge.
Vis hele sitatet...
Hvis du i det hele tatt har lest tidligere poster ser du at de sender REKLAME på TV. Hva med "x. Januar åpner vi VERDENS største og BILLIGSTE auksjonsside" Og med tanke på at de har siden på dansk, norsk, svensk, engelsk og spansk vil jeg tro at de har et sabla stort publikum
Sitat av Graapho Vis innlegg
http://www.whois.net/whois/mr123.com

Siden drives fra Sverige og trenger derfor ikke å følge norsk lov. Hvordan lovverket er i Sverige aner jeg ingenting om.
Vis hele sitatet...
en whois sier bare noe om hvem som håndterer dns for siten.. selve serverne som drifter tjenesten kan være et annet sted.

kan ikke se for meg at det er noen som legger inn bud på varer de har hvert eneste minutt 24/7, virker litt usannsynlig, tror ikke siten er såå pop. mr123.com er også kun laget for norske noe som gjør at besøkende på siden begrenses ganske mye.
Sist endret av exceed; 12. juni 2009 kl. 21:33.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av spelley Vis innlegg
Har du noen kilder mot utsagnet ? hvis ikke har du lite du skulle sagt.
Regner ikke med at de kommer med feilinformasjon på nettsidene sine. OG til trådstarter, hvis ikke brukerene forstår at de kommer til å miste penger ved å by, burde de holde seg langt unna PC, kniver og det som verre er.
Vis hele sitatet...
Lignande sider har tidligare blitt stengt ned med henvisning til at det er eit lotteri, og ikkje auksjon - og at dei dreiv utan lotteritillatelse. Dermed er det blank løgn at dei driv iht. norsk lov.
No trenger de ikke å følge norsk lov, uansett er det noe som tilsier at denne nettsiden driver ulovlig?
Ellers dere som tror at trådstarter sanker PR, hvorfor tror dere at han gjør det? for det første advarer han folk mot å bruke det greiene. OG hvis han gikk å sanket pr, hvorfor gjorde han det ikke når siden ble åpnet for sikekkert ett par år siden?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av spelley Vis innlegg
No trenger de ikke å følge norsk lov, uansett er det noe som tilsier at denne nettsiden driver ulovlig?
Ellers dere som tror at trådstarter sanker PR, hvorfor tror dere at han gjør det? for det første advarer han folk mot å bruke det greiene. OG hvis han gikk å sanket pr, hvorfor gjorde han det ikke når siden ble åpnet for sikekkert ett par år siden?
Vis hele sitatet...
Jo. Dei retter seg mot nordmenn, og ergo er dei omfatta av markedsføringslova, som set visse avgrensinger. I tillegg er det antakeleg nordmenn som står bak, og norsk lov gjeld i så fall uansett kor i verda sida er hosta.

I tillegg er i stor grad lovgjevinga på slikt rimelig harmonisert innad i EU.

Og ja - dei driv ulovleg med mindre dei har ein lotteritillatelse. For det er tilfeldig kven som får vara: det er eit lotteri!
ivar669's Avatar
Trådstarter
Sitat av skepsis Vis innlegg
isåfall vil jeg ønske deg velkommen
Vis hele sitatet...
hehe, jo, takk
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
.

Og ja - dei driv ulovleg med mindre dei har ein lotteritillatelse. For det er tilfeldig kven som får vara: det er eit lotteri!
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke et lotteri, det er en auksjon..
Auksjon når det koster 7-15,- å by på et produkt?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Det er jo ikke et lotteri, det er en auksjon..
Vis hele sitatet...
Nei, det er det ikkje.
Sitat av Lotteriloven
I denne loven menes med
a) Lotteri: virksomhet der deltakerne mot innskudd kan erverve gevinst som følge av trekning, gjetting eller annen fremgangsmåte som helt eller delvis gir et tilfeldig utfall.
Vis hele sitatet...
Det er heilt eller delvis tilfeldig kven som vinn denne auksjonen.

I ein tradisjonell auksjon er vinnaren klargjort av definerte kriterium, så som høgaste bud, nest høgaste bud (dutch auction) etc. etc.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
hmm, glem det - har litt ''lav iq'' tendenser innimellom jeg >_<
Sist endret av Bombasa; 12. juni 2009 kl. 23:08.
ivar669's Avatar
Trådstarter
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Auksjon når det koster 7-15,- å by på et produkt?
Vis hele sitatet...
Ja, det er den brilliante forettningsideén. De får kanskje flere hundre bud på hver auksjon, og dette blir veldig mye penger til slutt. Det er derfor de "gir" bort varene så billig (De er altså egentlig ikke billige).
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Dette er lotteri. Du kan lett tape penger på dette, da det rett og slett ikke finnes noen garanti for at du noensinne vil få varen uansett hvor mange bud du legger inn.

På varen du nevner er det blitt lagt inn over 11.000 bud. Det vil si at dersom hvert bud har kostet 5 kr, så har alle andre deltakere på auksjonen tapt totalt 55.000 kroner på auksjonen. Det er EN person som har vært dritheldig og spart penger på auksjonen, mens alle andre deltakere har bare tapt. Dersom alle deltakere hadde brukt 395 bud (samme antall som vinneren), så betyr det at minst 27 personer tapte 1700kr på denne auksjonen.

Dette er et sjansespill hvor sjansen for å vinne er minimal. Det handler absolutt ikke om å ha masse tid, jeg kan f.eks. kjøpe 5.000 bud og sette autobid på en auksjon.
Sist endret av nso; 28. august 2009 kl. 17:40.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Dette er et sjansespill hvor sjansen for å vinne er minimal. Det handler absolutt ikke om å ha masse tid, jeg kan f.eks. kjøpe 5.000 bud og sette autobid på en auksjon.
Vis hele sitatet...
Og i tillegg er det nesten garantert (Ser slik ut på nettsiden, ettersom det ALLTID blir budt på en vare 1-2 sekunder før auksjonsslutt) at det er boter som byr på auksjoner, slik at de trekker enda mer penger ut ifra hver virkelige kunde.
Sist endret av prenix; 28. august 2009 kl. 17:35.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av jimbo696 Vis innlegg
Iden bak dette konseptet er genial rett og slett!!!
Vis hele sitatet...
Absolutt genialt. Til å lure idioter og svaksynte (fine print) og tjene masse masse penger.
Ok, jeg innrømmer det. Jeg registrerte meg for å få 10 gratisbud. Har brukt bare ett bud enn så lenge. Men da jeg ga bud, kom mitt virkelig navn opp som budleder. Alle andres navn ser veeldig generisk generert ut.

Og, er det ikke litt imot tilfeldighetenes gang at mr Tomba_59 har 4 av 15 vunnede "auksjoner"?



Kilde: http://www.mr123.com/index.php?tab=sold