Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1367
Kom over en artikkel på VG som mer eller mindre sjokket meg.
Her finner jeg ut at det vil/skal åpnes for at smertepasienter skal få cannabis som medisin! Er dette et ørlite steg på rett vei, som skjer i Norge? Jeg forventer ikke med dette av vi kan forvente oss noen legalisering iløpet av neste år, men det er ivertfall et steg nærmere at cannabis kan bli mer "akseptert" i samfunnet. Nå vil det ikke lengre være "det skumle narkotiske stoffet hasj som fører alle brukere videre til andre stoff, eller ødelegger livet deres nok i seg sevl"
Edit: Det ser dog ut til at det kun er medisiner som inneholder noen virkestoffer som er i canabis, men det er i det minste et steg![/edit]

Jeg håper at en i Norge vil være mer åpne på å prøve cannabis for medisinske årsaker, både for å hjelpe dem som sliter med sykdommer etc, samt for oss som er for legalisering da det hjelper at det blir mer annerkjent som noe annet en kun et stoff.

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=504653
Sist endret av møkk; 25. mars 2008 kl. 20:32.
Ja det er et lite steg fremover. Men jeg tror vi er langt, langt unna legalisering. Og at cannabis blir et mer akseptert stoff tror jeg vi er på vei fremover.
Folk dør hvert år av å ta vanlig reseptfri paracetamol og reseptbelagte medisiner som pinex forte f.eks inneholder kodein som kommer fra opium.

Ingen har dødd av cannabis.

Verdenen er mildt sagt rar og ulogisk noen ganger.
jeg har smerter i hodet nå..
ærlig talt kan jeg ikke skjønne hvorfor det er ulovelig, selv om det viste seg å være sant at alle som røyker tror på satan, må mastruberer hver dag og får garantert kreft. hva så? biler er tingen som er skummelt.. for å ikke snakke om mennesker
Hahaha cosigner den stripedcat!
faen blir det lov for smerte pasienter å røyke, skal jeg faen meg brekke ryggen eller no håpe på å få no kronisk
Sist endret av The Novice; 26. mars 2008 kl. 23:20.
Ble egentlig litt glad når jeg så dette.
Det er jo hvertfall ikke noe mindre medisin en morfin og det blir jo gitt titt og ofte.
Dette er i alle fall et skritt fremover for at cannabis skal godtas som medisin på lik linje som andre smertestillende og lindrene medisiner.

Jeg skjønner virkelig ikke hva i helvete som er galt med verden når morfin er veldig aksptert legemiddel mot smerter osv. mens cannabis blir behandlet som om det var ti ganger verre en heroin.

It makes no sense....

Det er i alle fall for meg langt langt viktigere å legalisere hasj som et legemiddel på linje med morfn mot bla. aids og ms, en å legalisere det som rusmiddel. Jeg kan alltids få tak i hasj uten problem, men tenk på de stakkarene som ikke får lov til å bruke medisinen som virker best for dem. Bare på grunn av idiotiske fordommer.
Sist endret av Pyrolex; 27. mars 2008 kl. 02:44. Grunn: leif...
burde kunne få det på resept som sovemedisin også igrunn... en tung indica plante som kicker og gjør deg stein som en helt, funker bedre enn sovemedisin ifølge mine tester iallfall... på tide at det blir gjort noe fornuftig.
burde også kunne få resept på å dyrke 1-3 planter om gangen.. verden er syk.

JA til legalisering.
Det er vell ikke snakk om røyking såvitt jeg har forstått. De har lovliggjort piller som inneholder hovedvirkestoffet i cannabis, THC.
Marinol heter pilla og den har blitt brukt i Norge før nå også. Jeg skjønner ikke hvorfor media kommer ut med denne nyheten nå. Det er jo old news.

Synes dere jubler litt for tidlig. Dette er IKKE legalisering, dette er IKKE avkriminalisering, dette er IKKE medisinsk legalisering(av cannabis)! "JIPPI! De bruker ett virkemiddel i den NATURLIGE planten, cannabis, til en kjemisk drittpille." Uansett så er det svæææært vanskelig og få utskrevet denne pilla.


Feel free to rette på mine feil, hvis det er noen.
Sist endret av rbt; 27. mars 2008 kl. 11:37.
Signerer den rbt, siden pillen det dreier seg om heter marinol, og er ikke cannabis i sin rette forstand.

Men ulempen med slik medesinering vil jo være at pasientene ikke har mulighet til å dose bestemme selv mengden de ønsker å innta. Men fordelen( ialle fall for de store parmasytiske selskapene(har ikke peiling på stavelsen av det ordet))Er at de kan bli rik på noe som vokser vilt i store deler av verden. Men muligens det kan ha noe for seg, selv om prosessen for å få et slikt medikament på resept er nokså kronglete og lang. At dette er et skritt i en lang vei for de som støtter legaliseringen. Er i allefall en brannfakkel for de, noe de trenger i sin kamp..
Sist endret av RESpekt; 27. mars 2008 kl. 11:49. Grunn: går litt for fort noen ganger..:P
Så kan man diskutere troverdigheten til VG da... Har lest mye "rart" der før, som jeg aldri har hørt noe til siden.
kvalmt at legemiddelbransjen tar ut ett virkestoff istedetfor å gi det i pot-form når det fins naturlig i naturen..
seff må det legges te masse bedritne bivirkninga og dem ska tjen peng.


Husk at det ligg ikke i dem(legemiddelindustrien) sin interesse at du bli frisk