Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 5197
Hjellå.

http://www.vg.no/uploaded/image/bilderigg/2008/01/06/1199649412621_931.jpg
Jeg har hørt at bilder øker lesbarheten i en artikkel. Foto: EPA.

Enkelte stater, som for eksempel Singapore, har veldig strenge straffer når det kommer til forsøpling. Du kan blant annet få bot på nesten 4k om du kaster tyggis, eller sigarettsneip, på bakken. Jeg synes dette bare skulle mangle. Jeg ser ingen unnskyldninger for forsøpling, og for meg fremstår røykere som de verste på banen, både når det kommer til forurensing av luften du også skal puste inn når man til dømes venter på bussen, samt sneipene som ligger igjen over alt. Dernest kommer tyggistyggerne.

Sitat av DinSide
For øvrig er det også strenge lover omkring forsøpling i Singapore – blir du tatt i å forsøple offentlig sted tre ganger, må du rengjøre gatene på søndager med et skilt på deg som sier "jeg er en forsøpler". Dommen vil dessuten kringkastes i lokal presse.
Vis hele sitatet...
Vel, vi trenger nok ikke å være like strenge som Singapore - Men bøter hadde gjort susen.

Kanskje kommunen burde sette ut flere søppelbøtter enkelte plasser, men man må ta slitet ved å kaste søppelet sitt med i betraktningen når man skal på tur/kjøper noe.
Jeg føler også at jeg kan si at slik forsøpling bidrar til å gjøre samfunnet mer åpen for egoisme. Det er jo akkurat det forsøpling er, videreføring av ansvaret til noen andre.
Problemet jeg ser for meg mest er muligheten for oppfølging. Politiet er underbemannet nok som det er. Én ting er å skrive ut bøter på 100k per forsøpling, en annen er å få øye på synderne.

Hvordan ser dere på en eventuell nasjonal/kommunal lov om dette?
Hva er ulempene ved en slik lov?

Dagens lov om forurensing
Sist endret av Keyser Söze; 28. mai 2008 kl. 16:35.
Helt enig i at det bør bli langt strengere straffer i norge for forsøpling, blir så jævlig irritert hver gang en kamerat kaster en flaske fra seg i skogen eller langs veien.
Hvor mye er en sånn bot på egentlig?
Vet ingenting
Enig med at det burde komme en sånn lov. Forsøpling er vel nærmest verre enn co2-utslippene til biler, båter og fly. Iallfall slik jeg ser på det.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Husker en aksjon i Trondheim da Dronningensgt. (muligens andre, men det var der jeg så det) hadde blitt angrepet av folk med kopper/glass og kritt. Ring rundt hver eneste tyggis. Det var mange ringer det.

Samfunnsstraff for kasting av sneip/tyggis/papir/flaske/andre "kasserte løsøregjenstander/stoffer" burde være et visst antall kvadradmeter rengjøring/skraping av tyggiser.
Solkongen
Keyser Söze's Avatar
Trådstarter
Sitat av stian3108
Hvor mye er en sånn bot på egentlig?
Vis hele sitatet...
Jeg ser helt ærlig ikke problemet med en bot på 1-2000 kroner. For meg kunne gjerne boten vært på 4000 kroner også, men jeg ser jo at det er veldig mye penger for de fleste av oss.
Sist endret av Keyser Söze; 28. mai 2008 kl. 16:40.
Hvis 4000 kroner er det så skal til så er det bare å kjøre på for min del. Gjør som meg å si fra hver gang dere ser noen kaste boss!!
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Vet ikke om bøter hjelper så særlig mye. "Pappa betaler", oftest hos de som forsøpler *mumle ting om soss- og bimbofaenskap*

Offentlig fornedring/gapestokk kommer nok ikke til å bli praktisert her. I Asia kommer du ikke unna med at du får psykiske problemer av slikt i etterkant, men her i Norge er vi i full fart mot USAiske tilstander (USAisk; nytt ord jeg fant bedre å bruke enn det brede "amerikansk")
Det som virkelig hadde hjulpet, var om de som ble tatt for å forsøple ble dømt til x antall timers samfunnsstraff.
Mer spesifikt: rengjøring av bygatene sammen med de andre offentlige ansatte.
Da kan de som forsøppler selv se og oppleve hvordan det er for de som må rydde opp det andre har kasta 5 meter fra søppelbøtta.

Politibetjent: "Jasså, jeg ser du kaster søppel på gata!
Det blir 1 timers samfunnsstraff sammen med rengjøringspesjonalet i morra!
Du får utlevért refleksvest og kost ved oppmøte.
Dersom du ikke møter, får du bot på 5,000."

Ser for meg at 100+ random personer med refleksvest og kost drive på en time midt i byen, som aldri vil forsøpple igjen...
Sist endret av Turbolego; 28. mai 2008 kl. 16:46.
o shit waddup
Prisen på boten trenger ikke være usanssynlig høy. Målet med bota er jo ikke å samle inn penger til statskassa, men heller å forhindre forsøpling i flrste omgang. Om noen sa at jeg kunne spare 100,- ved å spasere bort til neste søppeldunk ville jeg mest sannsynlig gjort det.

En slik ordning sammen med flere søpplebøtter hadde nok gjort susen, men håndheving er som du sier et problem.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av ThaMan
Hvis 4000 kroner er det så skal til så er det bare å kjøre på for min del. Gjør som meg å si fra hver gang dere ser noen kaste boss!!
Vis hele sitatet...
Hvem sier du fra til?

Turbolego: Om de kunne innført det ville det ha vært vidunderlig. "Jamen i morgen skal jeg i bursdag til vennina mi!". "Shoul've thought about that before then."

Sikkert en haug folk som betaler bota for så å ta den opp i retten...
Sitat av Jonta
Hvem sier du fra til?

Turbolego: Om de kunne innført det ville det ha vært vidunderlig. "Jamen i morgen skal jeg i bursdag til vennina mi!". "Shoul've thought about that before then."

Sikkert en haug folk som betaler bota for så å ta den opp i retten...
Vis hele sitatet...
Kan sikkert være en ordning slik at man må fullføre timesstraffen sin innen én uke eller betale 5,000.
Løsningen jeg foreslår skal først og fremst "utdanne" folk som forsøppler, slik at de innser at de uten problemer kunne kastet søppla i søppeldunken uten at det kostet dem en eneste kallori.
Den økonomiske straffen på 5,000 er en symbolsk sum, kunne vært høyere eller lavere.
hadde vært bra om det ble innført en strengere straff for forsøpling ja.
De fleste som forsøpler tenker ikke over at de gjør det en gang så om de kansje får en støkk i seg når de ser nyhetene og kansje begynner og tenke.
men blir vanskelig og ta disse da, ingen som kaster fra seg søppel rett foran politiet uanset så må være privat personer som tar del i det og det er vell ikke så stor begeistring blant alle å gjøre det!

Edit: jonta: ja, eller fins jo de dumme/vimsete og da. men blir et problem og fakke de som f.eks kaster det når de går i en bakgate eller noe.
men om de går og forsøpler i naturen så tror jeg alle turgåere sier i fra, ingen som går på tur for og se tomme cola flasker og sjokolade papir liggende!
Sist endret av Holmen; 28. mai 2008 kl. 17:05.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Du sier noe der christian.!.!. (Ingen kaster foran politi).

Noen som vet hvordan de gjør det i Singapore?
Sitat av Jonta
Noen som vet hvordan de gjør det i Singapore?
Vis hele sitatet...
Jeg har nå bodd i nesten ett år i Singapore og har enda til gode å se noen stå på gaten og plukke søppel med et skilt som sier "jeg er en forsøpler". Jeg har også til gode å faktisk høre om noen som har blitt tatt for forsøpling.
Sitat av Jonta
Hvem sier du fra til?

Turbolego: Om de kunne innført det ville det ha vært vidunderlig. "Jamen i morgen skal jeg i bursdag til vennina mi!". "Shoul've thought about that before then."

Sikkert en haug folk som betaler bota for så å ta den opp i retten...
Vis hele sitatet...
Alle [Ti tegn]
Solkongen
Keyser Söze's Avatar
Trådstarter
Men vil et forslag til en slik straff skape harnisk, fra for eksempel FrP? (Bare et heeeelt objektivt eksempel, uten noen som helst baktanker eller referanse til en stereotypisk fremstilling av opposisjonen)

Jeg finner det rart at det ikke er fremmet et eneste forslag på Stortinget for en nasjonal plan om dette. Om det ikke finnes en eneste person imot en slik lov, er jo dette i teorien null stress å få til.
En ulemper er at den blir litt vanskelig å håndheve. Blir endel papirarbeid for å få noen til å plukke litt søppel, men med tanke på symboleffekten og ringvirkningene det vil ha å se noen skrape tyggis fra gaten en lørdags formiddag med en refleksvest som sier "Jeg forsøpler ikke lenger!" hadde gjort at det ville vært verdt det tror jeg.