Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3104
Forespørselen om jeg ønsket å være nattevakt for Elevorganisasjonen på Lakkegata barneskole så jeg på som en sunn avveksling fra helgens vanlige snurrer.
Riktignok hadde jeg vært musicquiz og Sjarmørskolen reunion på torsdagen og fredagen før. Så en rolig edrunatt med et par filmer på laptop og noen kopper kaffe hadde jeg faktisk gledet meg til.

Antallet personer som skulle sove på denne skolen, som forøvrig var i gymsalen, var av en slik karakter at vi trengte en person til. Det ble ved min gode venninne, som jeg ser i dag har vært helt utrolig. Lønnen som ble frontet var midt på treet, men denne skulle vise seg å ikke stå i samsvar med arbeidsoppgavene - og det tror jeg ingen hadde forutsett.

Vakten skulle være fra 22 - 09. Da arrangementet ombefattet flere personer under 18 trakk disse til skolen før de som kunne nyte alkohol. Personer over 18 deltok på en fest i Bærum - og ble ventet rundt 01-02.

Som planlagt kom de første personene til skolen, de var rolige og ikke minst svært hyggelige. Vi rigget opp et bord, slo av noen spill med "Vri åtter" og slappet av til god dempet musikk. Diskuterte internpolitikk i organisasjonen og samt løste et par verdensproblem.
Klokken nærmet seg 01 - og fler som ikke hadde deltatt på festen, men hadde spist ute kom til skolen. Selv om enkelte var beruset, bød ikke det på problemer av noen art. Noen slo seg ned med oss, andre fant frem til sovesalen.

Klokken bikket 0130, og de første lassene med personer fra festen ankom. Mange fant fort soveposen, mens andre fant også det avslappende bordet med den gode musikken og hyggelige folkene. Men så - andre busslast: All hell broke loose:

Jeg ble tatt med ut for en prat med flere fra arrangørene av bla overnattingen og festen. Disse var beruset. Det viste seg at tre personer, som forøvrig også var beruset og hadde diagnosen adhd ikke var ønsket på skolen. I ettertid viser det seg at de ikke heller liker å ta medisinene sine. Det skulle få konsekvenser.

Mens jeg sjekket ut noen problemer med bagasjen, bestemte disse berusede arrangørene seg for å ta jobben i egne hender, og prøvde å kaste ut de tre nevnte. Det ble en del roping, dytting og spytting i ansikt. Da jeg kom løpende, hadde det utviklet seg til vold. To av personene, som forøvrig hadde lite å tape fordi de var kastet ut, slo etter arrangørene og andre. Flere mottok slag i hode og ansikt fra disse to. Nattevakt og dedikert som jeg var prøvde jeg å skape avstand - det resulterte i at jeg sitter med ei større leppe og vondt hode og nakke i dag. En annen mottok salige slag i pannen, og har det nok ikke bedre.

Av hensyn til de mange sovende og mindre, var jeg nå avhengig av å få roet gemyttene - og politiet så jeg som eneste løsning. De hadde, som sikkert flere har fått med seg, svært opptatt natt til søndag. Jeg nevner knivstikking og blandt annet voldtektsforsøk i slottsparken. De sa at vi skulle dytte de ut og låse døren - yeah right.

Heldigvis var en hundepatrulje i nærheten, og to betjenter kom med en svært sosial fire-poter. Gemyttene hadde da roet seg, men personene var fremdeles svært aggresive og nye utbrudd ville oppstå. Det var bare snakk om tid.
To av de tre personene som var kastet ut, så at politiet var ankommet og trakk nå ut i skolegården for å komme seg bort. De ble hentet inn av politiet og lagt i jern da de også mot politiet var aggresive. Personene, på henholdsvis 17 og 20 ble hentet av ei Marje/kassevogn, og fikk sove ut diverse ruser på glattcelle. Deretter duket det for ordinære rutiner som identifisering og forklaring, før politiet forlot stedet.

Men det sluttet ikke her. Det viste seg at flere deltakere ved sovesalen hadde eiendeler på hotelrommet som ene av personene som ble tauet bort leide. Eiendeler som reiedokument til tidlige fly og tog påfølgende morgenen.
Dette hotellet på grensen besøkte vi rundt 05, og forklarte situasjonen til nattevakten. Av naturlige årsaker forstod hun saken vår, men kunne ikke sleppe oss inn på hotelrommet uten leiers samtykke. Jeg sa at jeg hadde samtalet dette med politiet, og at de ville gå god for at vi besøkte rommet. Så jeg ringte operasjonen, og sa at vi trengte å få tak i betjentene som hadde hjulpet oss tidligere på kvelden for å bekrefte fengslingen av leietaker, og at vi kunne hente ut eiendelene.

Etter en og halv times venting ringte politibetjenten opp igjen, pratet med resepsjonisten - og vi fikk den klareringen vi trengte og eiendelene ble hentet.
Denne historien kommer bare i tillegg til andre case som måtte løses, som feks bortkommen bagasje, personer som måtte ha egne soverom og ikke minst plassproblemer. Samt berusede kontrollfreaks som ikke er uvanlig i organisasjonen.


Når jeg ser tilbake på natten - så ble det svært få filmer på meg. Jeg har vært i mitt første slagsmål og har etablert et hatforhold til Elevorganisasjonens praksis. Er nok siste gangen jeg gjør noe lignende - i alle fall til den beskjedne lønnen


- Sikkert en del her inne som har kjennskap til personer som var deltakere på denne skolen, som var representanter fra flere vgs-skoler omkring i landet. Hadde vært intressant om noen plukket opp tilbakemeldinger eller lignenede. Jeg har forøvrig ikke noen relasjoner til organisasjonen utover dette enkeltengasjementet.
Sist endret av Chubby; 11. mars 2007 kl. 21:20.
Hehe, burde kanskje leid inn noen som kan kampsport hvis det kom fulle folk dit De kan jo faktisk være voldelige!
Må jo si det var en fengende og spennende historie
Likte den!
Er ikke alltid "snut er ut" nei. Faktisk svært sjeldent. Men nok om det. Du får heller se frem til høgskolenivå der elevene (ihvertfall i utgangspunktet) er modne og voksne. Man går nemlig ikke på høgskole og "skal knuse trynet til noen".

Men "morsom" historie, og kjipern at ildsjeler som bruker tid og krefter på slike arrangementer opplever slik som dette.

Du er nå noen erfaringer rikere, og har forsåvidt lært noe du kan lære videre til de som kommer etter deg. F.eks. at skal man arrangere noe, så holder man seg edru.
Artig historie Chubby - legg leppa på is - Det koster å være kar! I hvilken sammenheng var det overnatting på skolen?
Chubby's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mushy
Artig historie Chubby - legg leppa på is - Det koster å være kar! I hvilken sammenheng var det overnatting på skolen?
Vis hele sitatet...
Elevorganisasjonen har hatt et årsmøte med vel 480 deltakere. Da dette var siste dag, var det avslutning for "eliten" av tillitsvalgte, sekretæriat og andre mandat. Denne siste overnattingen var ment som en gest for de som ikke klarte å komme seg hjem på lørdag og var avhengig av en plass å sove.

Har ikke tenkt å ise ned noen lepper, det er for jenter
Hehe, jeg har ikke vært nattvakt, men jeg har stoppet flere slåsskamp i beruset tilstand. Pussig nok har jeg aldri blitt forsøkt slått ned. Kanskje de liker trynet mitt
Bli med meg på jobb ei lørdagsnatt, så skal du nok stå sterkere om det hadde blitt en annen gang.
Chubby's Avatar
Trådstarter
Sitat av Inferno
Bli med meg på jobb ei lørdagsnatt, så skal du nok stå sterkere om det hadde blitt en annen gang.
Vis hele sitatet...
Mja, tror jeg nok. Jeg har riktignok aldri vært i en slik situasjon før, og var på ingen måte forberedt på at noe slikt kunne oppstå. Tar nok ikke slike vakter igjen
King of Spooning
Acidous's Avatar
Personlig har jeg god tro på preventive vakter, altså 4-5 digre bolejævler som ser skikkelig grimme ut.
Ser de store og skumle ut, er det mindre sannsynlig at det blir bråk på plassen
Det er jo så klart en fordel at de faktisk har litt ferdigheter innen "slåssing" også da.
Chubby's Avatar
Trådstarter
Sitat av Acidous
...Det er jo så klart en fordel at de faktisk har litt ferdigheter innen "slåssing" også da.
Vis hele sitatet...
Men burde det være nødvendig? - Tydeligvis...
Du skriver veldig bra, Chubby. Selv har jeg ikke vært i mange slosskamper selv, men vet hvor skummelt det er når utilregnlige mennesker kommer for å skape bråk uten grunn..
EO er den værste søpla man kan komme bort i. Jeg holder fingene mine langt unna alt som er relatert til organsiasjonen.

Det er helt ubegripelig at disse useriøse drittungene som skal leke politikere faktisk får penger av staten. Organisasjonen bør forbys og legges ned, eventuellt bør det overlates til hver enkelt elev om han vil være medlem eller ikke. Og om man vil det får man betale selv.

Styr unna EO!
Sjefsbikkja
sparco's Avatar
Nå skal det sies at det er ikke statens penger som ble brukt til å leie lokalet i Bærum. Det var to frivillige deltagere som var med i EO. som leide lokalet og annonserte for festen etter at EO. sinn landsmåte var over. Så måtte de som ville være med på festen betalte en pen liten sum (75 kroner9 for å få være med. Så ikke kom her og si at EO. får penger av staten til å feste, det er ikke sånn det foregår.

du kan heller kritisere statsrådende og kongefamilien for å 'bruke masse penger' som vi vanlige betaler i skatt. Leste nå nylig at kongen ahr fått en ny bil til en verdi av litt i underkant 2 millioner.

Men hadde Eo. sin fest vært betalt fra statskassa, en stusselig liten lokal fest som ikke hadde kosta mer enn 10 000 lapper. Da hadde vel du, oleandreas skreket høyere enn noen gang. Men for å sette det litt i perspektiv. Eo. kunne arrangert en slik fest 20 000 ganger før man hadde kommet opp i summen som Kongen har brukt på sin nye bil, og for å toppe det hele. Han er ikke den eneste i Norge (som nevnt tidligere) som har fått sponset bil av staten. Stort sett alle partiledere og statsråder har 'firmabiler' tett oppi mot millionklassen.
Sitat av Acidous
Personlig har jeg god tro på preventive vakter, altså 4-5 digre bolejævler som ser skikkelig grimme ut.
Ser de store og skumle ut, er det mindre sannsynlig at det blir bråk på plassen
Det er jo så klart en fordel at de faktisk har litt ferdigheter innen "slåssing" også da.
Vis hele sitatet...
Riktignok tilsier mye praktisk erfaring det motsatte... at svære bolejævler og slåsskjemper som vakter har en tendens til å provosere fram mer bråk, mens f.ex. jenter og folk som heller bruker hodet enn nevene, som vakter, betyr mindre bråk...
Haha, god reklame for kjære EO, ja. De har jo vært veldig frampå med alt det gode de utretter. I hvertfall på vår skole.

Chubby: Jeg ga deg et kvalitetspoeng, så bra var historien .
Chubby's Avatar
Trådstarter
Pope og quakie: Takker, det er lett når man er engasjert.

Samtalet med flere av de som overnattet på skolen, og det hører nok med til historien at det ikke bare var denne kvelden som ikke var tilstrekkelig godt nok planlagt. Det virket som at antallet deltakere overgikk kapasiteten mht møtesaler og overnattinger. Hva EO fikk ut av uken vites ikke, men kvaliteten på avstemningene er neppe av den høye typen.

For å være helt ærlig med meg selv, to muskuløse karer med dørvakt-erfaring hadde taklet situasjonen med de to berusede personene bedre. Men da igjen var ikke det den eneste oppgaven, å passe på døren.
Hehe, skulle egentlig på den festen faktisk. Men tok meg heller en tur i slummen å nøt litt Pink Floyd

Særiøst, slossing.. DER? Av alle 480 elevene som var der så jeg ca. 30% fine jenter og 70% skolelys som hadde masse på hjertet hele tiden om skolen vel og være. Men er vel en liten barbar i oss alle!

Og forresten, Kanoner, jeg skal gå Høgskole til neste år, er da 18år, og hvis det kommer en jævel å banker kompisen min nøler jeg ikke med å lire fra meg "skumle" gloser og mose fyrn. Men det er vel kanskje bare meg.
Sitat av bobdane
Hehe, skulle egentlig på den festen faktisk. Men tok meg heller en tur i slummen å nøt litt Pink Floyd

Særiøst, slossing.. DER? Av alle 480 elevene som var der så jeg ca. 30% fine jenter og 70% skolelys som hadde masse på hjertet hele tiden om skolen vel og være. Men er vel en liten barbar i oss alle!

Og forresten, Kanoner, jeg skal gå Høgskole til neste år, er da 18år, og hvis det kommer en jævel å banker kompisen min nøler jeg ikke med å lire fra meg "skumle" gloser og mose fyrn. Men det er vel kanskje bare meg.
Vis hele sitatet...
Håper du havner på en skole med voksne folk som ikke slåss da. Det er selvfølgelig drittunger på høgskoler også.
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
Veldig bra skrevet , historien din var spennede og fengende

Jeg syns du taklet situasjonen bra jeg
Snut er inn