Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3966
Jeg kjøpte meg nylig en TV, og fikk her om dagen et brev om at jeg må betale kringkastning avgift.

Jeg bruker TVen min KUN til film, spill og serier. Altså, nada TV, men ønsker heller ikke å fjerne funksjonaliteten til å bruke TV.


Jeg har ca 2 uker igjen til å betale regningen på nesten 400.


Totalt sett er det 2 300 kroner i året, til noe jeg ikke ønsker å benytte meg av.




Hvordan kan jeg unngå denne avgiften? Hva kan jeg gjøre? Jeg har lest endel tråder her, men de mangler hjelpsomme råd, såvidt jeg så i hvertfall. De var mer om hvordan man unngår kontrollører, som forøvrig er nyttig nok.


TVen min er plassert slik at det er UMULIG å se den fra vindu, som forøvrig ALLTID er trukket for, unntatt om sommeren. Og jeg er fult klar over at de ikke har rett til å komme inn i min leilighet, og at jeg helt fint og høflig selvsagt kan takke nei til deres ønske om å komme inn. Det er jo tross alt jobben deres, og skulle det bli noe tull, er det greit å ikke har fått noen uvenner i hvertfall.




Hvordan slipper jeg denne avgiften? Jeg har virkelig ikke lyst til å punge ut en vesentlig porsjon av den lille lønna mi til noe jeg ikke benytter meg av.


Hva er eventuelt straffen hvis man blir tatt i å faktisk ha muligheten til å se NRK, uten å betale for det. Selv om man ikke benytter seg av det?


Jeg ser på dette som moralskt stuerent, da jeg ikke benytter meg av noen tv-kanaler.



Takker for alle svar, men nå må jeg sove. Tidlig opp! :P
Vel, det enste du kan gjøre, vet egentlig ikke om det er for sent nå, er å sette TVen din på en som allerede betaler denne lisensen f.eks din far eller en venn.

Bortsett fra dette driter de veldig i om du ser på NRK eller ikke. Trodde ikke engang at det fantes kontroller for sånt.
Jeg kan "selge" den til en bekjent? Eller lage en Finn.no annonse, der det står solgt? Men burde kanskje vente slik at jeg har hatt tven i 14 dager før jeg gjør det, slik at angrefrist ikke lengre gjelder Deretter sende en email med bekreftelse på at den er "solgt" samt oppgi navn og adresse til en bekjent som har lisens?
NRK lisensen er ikke en lisens for å se på TV, det er ei heller en lisens for å se på NRK. Det er en lisens for at man har en fjernsynsmottaker/tuner, ie den delen du ikke ønsker å fjerne. Og selv om apparatet ikke er synlig fra utsiden, er det ikke noe som helst problem å bruke en antenne for å se om det er et apparat der.
Hvordan gjør de det? Hvordan vet de om det er en LCD skjerm eller en LCD TV?
Send en mail til lisensavdelingen og si at du kjøpte TVen for din mor e.l., og at du ikke har noen form for fjernsynsmottaker hjemme. Problem solved. Har selv gjort dette de to gangene jeg har kjøpt TV.
Vell, grunnen til at du fikk et brev om dette er fordi dem loggfører hvem og hvor mange tv'er mennesker i Norge har osv, og når dem registrerer denne tv'en på deg når du kjøpte denne, så blir dette automatisk gitt beskjed til folkene bak NRK lisensen.

Det du burde gjort når du kjøpte ny tv, var å si at den skulle registreres på din far som kanskje allerede betaler NRK lisens eller noe lignende.

Jeg har derimot hørt, at om du melder i fra til NRK at du ikke lengre har den tv'en, den er blitt stjålet eller kanskje har gitt den bort til dine foreldre, så er det mulig at de sletter deg fra registeret eller noe slikt.

OM, dem da finner ut at du nettopp har en tv etter dette - så vil dem bare registrere deg på nytt. Du får ikke tildelt noe form for straff eller bot.
Sitat av nidhogg Vis innlegg
Hvordan gjør de det? Hvordan vet de om det er en LCD skjerm eller en LCD TV?
Vis hele sitatet...
Fordi de kan se om det er en tuner der. De kan ikke se hva eller det er der, men en tuner kan man se, fordi den må generere det samme frekvensen den prøver å ta inn. Her er hvordan radioer fungerer, og det er generelt det samme:
http://electronics.howstuffworks.com/radio8.htm
Sist endret av meitemark; 12. november 2009 kl. 00:26.
har det samme "problemet" som deg trådstarter, bortsett fra at jeg ikke finner noe antenne uttak på hybelen min :P heller har jeg ikke noen tuner e.l. har forsåvidt ikke lyst på TV kanaler heller. Planlegger å bare la den ligge, de kan ikke ta betalt av meg for noe som jeg ikke har mulighet(kan sikkert hvis jeg vil :P) til å bruke
Sitat av wubster Vis innlegg
har det samme "problemet" som deg trådstarter, bortsett fra at jeg ikke finner noe antenne uttak på hybelen min :P heller har jeg ikke noen tuner e.l. har forsåvidt ikke lyst på TV kanaler heller. Planlegger å bare la den ligge, de kan ikke ta betalt av meg for noe som jeg ikke har mulighet(kan sikkert hvis jeg vil :P) til å bruke
Vis hele sitatet...
drar du den langt nok så trekkes det av bruttolønnen din
Sitat av hybris Vis innlegg
drar du den langt nok så trekkes det av bruttolønnen din
Vis hele sitatet...
Jasså? Da vil det jo lønne seg da, ettersom han da vil slippe å betale skatt av lisenspengene... eller er du litt forvirret med tanke på hva som er brutto og netto lønn?
Når det først har gått så langt at dem trekker det fra lønna di, har du også en del tusen i gebyrer til Statens Innkrevningssentral.
Sitat av wubster Vis innlegg
har det samme "problemet" som deg trådstarter, bortsett fra at jeg ikke finner noe antenne uttak på hybelen min :P heller har jeg ikke noen tuner e.l. har forsåvidt ikke lyst på TV kanaler heller. Planlegger å bare la den ligge, de kan ikke ta betalt av meg for noe som jeg ikke har mulighet(kan sikkert hvis jeg vil :P) til å bruke
Vis hele sitatet...
Har du et vanlig tvapparat? Ville det kunne tatt inn kanaler hvis det var noen tilgjengelig (bakkenettet slukkes etc)? I så tilfelle har du en innebygd tuner, og det er DEN du betaler lisens for. Ikke skjermen. Tuneren. Og betaler du ikke regninger, så heter det inkasso.
Det var vel aldri snakk om å la være å betale regningene sine her... Det er jo noe alle vet eller burde vite at ikke er spesielt lurt. Det det var snakk om var å unngå å få denne regningen...
Sitat av bb001984 Vis innlegg
Det var vel aldri snakk om å la være å betale regningene sine her... Det er jo noe alle vet eller burde vite at ikke er spesielt lurt. Det det var snakk om var å unngå å få denne regningen...
Vis hele sitatet...
Joda, så var det heller ikke deg jeg siterte når det kom til å ikke betale regning.

For å unngå å få regningen kan du gjøre følgende; registrere den på et annet navn, feks foreldre eller andre du kjenner som betaler lisens. Så feks hvis det er mange andre tvapparat/tunere i bygningen vil de ikke kunne finne ditt apparat der selv om de skulle lure litt. Du kan feks si at det var en gave til den gitte personen.

Dog, jeg vil nevne at poenget med lisensen er ikke for at NRK skal få masse penger, men at vi som borgere av Norge skal ha et medie (flere medier faktisk) som ikke er styrt av politiske interesser. Der vi ikke må lure på om nyhetene/historiene de rapporterer er blitt påvirket av personer eller grupperinger med politisk makt. Det er det som er poenget.
Nå når det analoge bakkenettet i feks rogaland er lagt ned, og man ikke kan få inn TV kanaler eller se på noe som helst som kommer fra husets fire vegger, uten å ha en dekoder.... Hvorfor må man da betale for å ha en tuner, som jeg personlig bruker til ingenting annet enn å spille sega mega drive, da denne har antennekobling. Jeg har faktisk ikke mulighet til å se på TV om jeg så ville, og vil jeg det (noe jeg ikke vil) så må jeg gå til innkjøp av feks en RiksTV dekoder, burde ikke da lisensen følge dekoderen, ikke den ubrukelige tuneren?

Det er vel kanskje en sjangse for at det blir slik, etterhvert som det analoge bakkenettet dør helt ut..
cryo:
http://www.lovdata.no/for/sf/kk/tk-19801023-8798-0.html

Det må betales avgift selv om mottakeren brukes lite. Dette gjelder også om mottakeren har vært i ustand eller ute av drift pga. strømmangel, dårlige mottakingsforhold og lignende, eller om den bare brukes en enkelt gang.

Som tidligere nevnt, det har ingenting med tvskjermen eller kanaler å gjøre.

edit: den eneste lovlige måten å unngå å betale lisens på er å fjerne tunerdelen fra apparatet.
Sist endret av meitemark; 12. november 2009 kl. 01:41.
Og dette kommer ikke til å endres? Av det drepende fakta at man faktisk ikke har mulighet til å gjøre nytte av denne tuneren? Det er for meg komplett umulig å forstå logikken i å betale for noe man ikke har muligheten til å benytte seg av.
Sitat av cryo Vis innlegg
Og dette kommer ikke til å endres? Av det drepende fakta at man faktisk ikke har mulighet til å gjøre nytte av denne tuneren? Det er for meg komplett umulig å forstå logikken i å betale for noe man ikke har muligheten til å benytte seg av.
Vis hele sitatet...
Som alle andre lover skrevet på papir og ikke hugget i sten, det er mulig den kommer til å endre seg. Når, fuglene må vite.

Du kan ringe til lisensavdelingen og forklare saken, kanskje de kan fortelle deg noe mer matnyttig enn det vi kan.

her er litt lesestoff:
http://www.aftenposten.no/forbruker/...cle2805835.ece
http://www.aftenposten.no/forbruker/...cle2828645.ece
Sist endret av meitemark; 12. november 2009 kl. 01:54.
NRK er noen slue rever. Jeg skal ikke legge ut om min misnøye med NRK lisensen her i Norge, kun at det er rene Sovjet politikk akkurat den lisensen der. Uansett, jeg ringte dem for en tid tilbake for å melde fra om at jeg ikke hadde fjernsyn lenger. Det hjalp ikke. Jeg måtte få tak i et skjema, og sende inn til dem skriftlig at jeg ikke hadde TV lenger. Hvem har tid til sånt? Slue rever...
Av lenken kan du se at vis du har en tv motaker for analoge signaler kan du sende in skjema å slippe å betale .

http://www.forbrukerombudet.no/index...039492&subid=0
Sitat av ovnis Vis innlegg
Av lenken kan du se at vis du har en tv motaker for analoge signaler kan du sende in skjema å slippe å betale .

http://www.forbrukerombudet.no/index...039492&subid=0
Vis hele sitatet...
Jeg prøvde...
Sendte dem en mail hvor jeg forklarte at den aktuelle TV'en kun var i bruk til xboxspilling samt. dvd. Forklarte også at jeg fortsatt bor hjemme fos mine foreldre, og at min far allerede betaler lisens.
Her er svaret jeg fikk

Vi viser til melding mottatt 09.11.2009.
Kravet på kringkastingsavgift gjelder bruk av fjernsynsmottaker.
Hovedregelen i Forskrifter om fjernsynsmottakere er at det må betales kringkastingsavgift for hver mottaker. Privatpersoner kan ha flere mottakere på samme lisens hvis mottakerne brukes av lisenshaveren selv, ektefelle/samboer og/eller hjemmeboende barn som forsørges fullt ut av lisenshaveren, jfr. § 4 i Forskrifter om fjernsynsmottakere. Vi gjør oppmerksom på at den som har trygd/studielån regnes som selvforsørgende.
Hjemmeboende barn som forsørger seg selv, må derfor betale kringkastingsavgift dersom de har fjernsynsmottaker i bruk. Med fjernsynsmottaker menes blant annet TV, DVD/video m/tuner, satellittmottaker, dekoder, PC med TV-kort/tuner og lignende. Dette gjelder også for lånt eller leid mottaker.
I følge Forskrifter om fjernsynsmottakere § 1, skal alle som har fjernsynsmottaker betale kringkastingsavgift.
Avgiften påvirkes ikke av lokale seerforhold, hvilke kanaler man har tilgang til eller hvilke program en velger å se på. Fjernsynsmottakere er lisenspliktige selv om ikke digitalt tilleggsutstyr anskaffes.
Vi opprettholder derfor vårt krav om betaling av kringkastingsavgift. Ny giro vil bli sendt.

Tenker jeg ender opp med å selge TV'en til min far..
Sitat av tagefo Vis innlegg
NRK er noen slue rever. Jeg skal ikke legge ut om min misnøye med NRK lisensen her i Norge, kun at det er rene Sovjet politikk akkurat den lisensen der. Uansett, jeg ringte dem for en tid tilbake for å melde fra om at jeg ikke hadde fjernsyn lenger. Det hjalp ikke. Jeg måtte få tak i et skjema, og sende inn til dem skriftlig at jeg ikke hadde TV lenger. Hvem har tid til sånt? Slue rever...
Vis hele sitatet...
jeg fikk også samme regla tidligere i år... blir frustrert! endte med at min mor betalte den :P neste regning jeg får regner jeg med at jeg faker ett salg av tven for å slippe unna å betale.

bruker tvn kun til film og spill via PC/PS3.
Kan jeg bare sende en email til de som har med lisens å gjøre, å si at jeg har gitt bort TVen i gave - til onkel? Som har betalt lisens


Men, krever de ikke bekreftelse på det? Og kommer de å sjekker det? Og som jeg spurte om sist, er det noen straff? Evt, en bot eller lignende? Og evt. hvor stor er den? Ikke noe på rullebladet regner jeg med?



EDIT: at det var en gave til onkel, å kanskje ha en liten historie i bakhodet tilfelle spørsmål, om hvorfor jeg som fattiglus kan gi bort en så dyr tv til en person med ubeskrivelig mye høyere lønn enn meg.
Sist endret av nidhogg; 12. november 2009 kl. 20:22.
Sitat av nidhogg Vis innlegg
EDIT: at det var en gave til onkel, å kanskje ha en liten historie i bakhodet tilfelle spørsmål, om hvorfor jeg som fattiglus kan gi bort en så dyr tv til en person med ubeskrivelig mye høyere lønn enn meg.
Vis hele sitatet...
Eller du kan si at du sto for innkjøpet fordi gitt person ikke kan nok om dagens teknologi.
Sitat av meitemark Vis innlegg
NRK lisensen er ikke en lisens for å se på TV, det er ei heller en lisens for å se på NRK. Det er en lisens for at man har en fjernsynsmottaker/tuner, ie den delen du ikke ønsker å fjerne.
Vis hele sitatet...
Mener å huske å ha lest noe om at man kan slippe unna med en gammeldags analog tuner nå? Ettersom det analoge bakkenettet er slukket.

Sitat av meitemark Vis innlegg
Dog, jeg vil nevne at poenget med lisensen er ikke for at NRK skal få masse penger, men at vi som borgere av Norge skal ha et medie (flere medier faktisk) som ikke er styrt av politiske interesser. Der vi ikke må lure på om nyhetene/historiene de rapporterer er blitt påvirket av personer eller grupperinger med politisk makt. Det er det som er poenget.
Vis hele sitatet...
Vel nå vil jeg da si at selv ikke NRK er helt politisk nøytralt. Poenget er vel heller å ha medie som kringkaster til alle medlemmer av samfunnet, også minoriteter av befolkningen, og ikke kun tenker på hva som drar inn mest penger.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Mener å huske å ha lest noe om at man kan slippe unna med en gammeldags analog tuner nå? Ettersom det analoge bakkenettet er slukket.
Vis hele sitatet...
Se noen poster lenger opp. Man kan ikke få blanko fritt fra lisensen med en analog tuner, all den tid alle som har kabelnett fortsatt bare trenger analog tuner.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Vel nå vil jeg da si at selv ikke NRK er helt politisk nøytralt. Poenget er vel heller å ha medie som kringkaster til alle medlemmer av samfunnet, også minoriteter av befolkningen, og ikke kun tenker på hva som drar inn mest penger.
Vis hele sitatet...
Man vil aldri finne noen som er helt politisk nøytrale, men det jeg sikter til er at NRKs administrasjon ikke må sørge for å være på godsiden av politiske partier for at de skal få penger. De kan sende "dritt" om samtlige politiske sider, de kan komme med avsløringer om store bedrifter som bruker mye penger på annonser og fortsatt ha penger til drift. Selvfølgelig er NRK driftet av mennesker, og mennesker vil enten de vil eller ikke, ha meninger, og meninger er politikk.
jeg klarte å lure meg unna lisens. sendte et par mail fram og tilbake.. men det gikk til slutt..
husker ikke helt hva de paragrafene var. men det jeg gjorde var basicly å sende en mail til lisensavdelingen. med et par punkter i lovverket som "gjorde" at min TV ikke var under kriteriene for å faktisk være en TV.. dvs, at "fjernsynsmotaker ikke lenger i bruk" delen ble oppfylt..
veldig dårlig skrevet dette her, men med nok krangling og studering av lovverket gikk det bra