Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2253
hei, jeg har en 36VDC motor som jeg gjerne vil kjøre på batteri, er dette mulig? og hva trenger jeg for å gjøre det? vil helst ha litt lengre levetid
kan gi dere blueprints og teknisk informasjons .pdf filan

og jeg vil helst at vekten av det ikke skal bli for mye ettersom det vil putte mye stress på motoren å slakke den ned :S
Sist endret av darkslayer322; 6. november 2009 kl. 20:33.
Klart du kan kjøre en 36VDC motor på batteri, du kan serie koble 3 stk 12 bilbatteri, så da for du ca 36V.
Carrots for Fun!
darkslayer322's Avatar
Trådstarter
3 bilbatteri blir litt mye da =/
Dra til et bilopphuggeri, da får du de enten gratis eller radikalt billig (Y)
Ja, det er mulig. Du trenger da et batteri på 36V. Du kan oppnå dette ved å seriekoble batterier til du når ønsket spenning. Batteriene bør absolutt være like. Batterier med høy kapasitet er ofte større og veier mer enn batterier med lav kapasitet, så balansegangen der må du avgjøre selv.
du kan kjøpe 3 gelebatterier, eller 3 like av disse: http://www.biltema.no/products/produ...?iItemId=95120
Carrots for Fun!
darkslayer322's Avatar
Trådstarter
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
du kan kjøpe 3 gelebatterier, eller 3 like av disse: http://www.biltema.no/products/produ...?iItemId=95120
Vis hele sitatet...
hmm, rimelig pris på dem i motsetning til bilbatteri
"og jeg vil helst at vekten av det ikke skal bli for mye ettersom det vil putte mye stress på motoren å slakke den ned :S"

Hva mener du her? jeg skjønte ikke helt? hva skal du bruke motoren til?
Carrots for Fun!
darkslayer322's Avatar
Trådstarter
Sitat av noobpower Vis innlegg
"og jeg vil helst at vekten av det ikke skal bli for mye ettersom det vil putte mye stress på motoren å slakke den ned :S"

Hva mener du her? jeg skjønte ikke helt? hva skal du bruke motoren til?
Vis hele sitatet...
nokka skole prosjekt der jeg skal drive en liten vogn å diverse andre greie
Sitat av noobpower Vis innlegg
"og jeg vil helst at vekten av det ikke skal bli for mye ettersom det vil putte mye stress på motoren å slakke den ned :S"

Hva mener du her? jeg skjønte ikke helt? hva skal du bruke motoren til?
Vis hele sitatet...
han mener at han helst ikke vil ha altfor tunge batterier, da disse skal sitte på farkosten, og jo tyngre dem er, jo mer må motoren dra med seg

logisk, eh?
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
han mener at han helst ikke vil ha altfor tunge batterier, da disse skal sitte på farkosten, og jo tyngre dem er, jo mer må motoren dra med seg

logisk, eh?
Vis hele sitatet...
vel ja kansje. kunne jo vært alt annet enn et mobilt framkomstmiddel.:P
Det kommer jo helt ann på hvor stor motoren er, men hvis ikkje motoren er så veldig stor så kan du seriekoble 8 stk 4.5V batterier av denne typen:http://www.tauntonleisure.com/prodzoomimg1474.jpeg

Og hvis motoren er ultraliten så kan du jo seriekoble 4 stk 9V røykvarsler batterier.

Du for egentli batterier alle slags størrelser for tiden, det er bare å vite hvor mange Ampere motoren trekker, hvor stor startstrømmen er og hvor lenge du ønsker at motoren skal kunne gå før du må lade den igjen, så kan man velge batteri utfra det.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Små fislebatterier vil sannsynligvis funke dårlig, da motorer ofte drar en del strøm. Batterier som er laget for røykvarslere, lommelykter osv. vil antakelig ikke yte såpass for lenge.

Kan du komme med noe mer info om motoren din?
Sist endret av robhol; 8. november 2009 kl. 12:03.
Sitat av robhol Vis innlegg
Små fislebatterier vil sannsynligvis funke dårlig, da motorer ofte drar en del strøm. Batterier som er laget for røykvarslere, lommelykter osv. vil antakelig ikke yte såpass for lenge.

Kan du komme med noe mer info om motoren din?
Vis hele sitatet...
Hva er vitsen med å bruke ett stort batteri hvis ett lite batteri kan levere nok strøm i forhold til kravan?

Det er jo ingen hensikt å sette inn ett batteri som har nok strøm til å drive kjøretøyet i 4 dager i strekk hvis han bare trenger å kjøre den i 30 min for at læreren skal se at den fungerer? Det betyr bare ekstra vekt med for store batterier.
Du burde kunne trekke 25 watt i 2 min med 4 røykvarsler baterier og 250watt med 8*4,5 volts. Vis du bare skal bruke vogna de litt lønner det seg å handle 10pk med aa baterier, bare å koble sammen serier av 25 baterier til du har nok strøm. Vis motoren er på mer en 250watt burde du nok sattse på noe større.
Ett alternativ er jo å stikke innom nærmeste byggvarehus å høre om du kan få batterien til kaserte "Kina" maskiner.
Sitat av ovnis Vis innlegg
Du burde kunne trekke 25 watt i 2 min med 4 røykvarsler baterier og 250watt med 8*4,5 volts.
Vis hele sitatet...
Det spørs fullstendig på batteriet. Jeg regner med at du mener 9V-batterier med "røykvarslerbatterier", og det vil være enorm forskjell på å bruke ett som er beregnet til røykvarslere (beregnet strømtrekk på maks noen få milliampere), eller noen som er beregnet til større strømtrekk. 0,7A fra et typisk "gjensidige-batteri" vil neppe vare så lenge som to minutter, selv om kapasiteten i mAh skulle tilsi det. Problemet er at den indre resistansen er altfor høy, slik at man får et veldig stort effekttap internt i batteriet ved høye strømmer. Du risikerer også overoppheting av batteriet, som kan få alvorlige konsekvenser.
Sist endret av Provo; 10. november 2009 kl. 10:17.
Carrots for Fun!
darkslayer322's Avatar
Trådstarter
her er litt informasjon om motoren http://darky.rautapalli.com/DC%20motor/
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kor stort moment har lasta di, og kor stor effekt vil du ta ut (eventuelt turtall).
Carrots for Fun!
darkslayer322's Avatar
Trådstarter
hva mener du med moment?
lasta si vekt begynne på 5kg og øker etter som hva den klarer, og den må liksom klare litt mere en skilpadde fart.
men ellers er det ikke så nøye, og så skal den også ha en "leve-tids" test der den skal kjøre så lenge som mulig uten last(i luften) og uten last (på bakken)


hvis motoren er for svak/treg får jeg vel bare skaffe en anna da, men var den einaste æ kunne skaffe uten å betale nokka


edit:
har vurdert og endre fra en stor motor til 4 småe (1 til hvert hjul) vil dette være en bedre løsning? ettersom det også reduserer vekten
Sist endret av darkslayer322; 10. november 2009 kl. 17:43.