Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 5069
La oss si at om en venn av en venn av meg hadde hatt en stjålet bil.. Hadde det vært risky å plukka den i deler å solgt delene på f.eks autodb, finn eller whatever?

Har politiet mulighet til å spore opp disse delene? hvordan gjør di det? Vet at det er et serie nr på mange av delene men hvor stor er sjangsen for at di faktisk sjekker det?
Kult hvis noen kjenner noen med erfaring eller kanskje har erfaring selv som kunne svart på dette:P

Ikke det at en venn av en venn har en stjålet bil han skal selge..:P er bare nysjerrig på om det går eller ikke.

takk for alle svar
Spørs jo helt hvilken deler som skal selges og spørs hvor ny bilen er.
Selger du karroserideler som sidedører, panser og reservedeler som f. eks. støtdempere, bremser, forstilling og bakstilling så er det ikke noe serienummer eller noe annen mulighet for å spore.

Motoren er det som er mest risikabelt å selge og det du får mest penger på, utenom selve rammen/karroseriet.
Man legger ikke ut annonser på finn.no eller autodb.no når man selger fra stjålne biler.
Da bruker man forum.

Har dere f.eks. stjelt en Sierra Cosworth så finner du deg et Ford forum og selger deler på.
Bilforumet blir for stort.

Det tryggeste er å finne ønskes kjøpt annonser.

Er det en spesiell entusiast bil så bør du ikke prøve å selge deler fra den på internett eller på et slikt forum, da det er stor sjangse for at eieren faktisk er på forumet selv.

Serienummer blir sjekket så lenge det ikke er mistanke og skjelig grunn til å gjøre det.

Slikt skjer bare med organiserte.

Er veldig populært å stjele biler innen gatebil miljøet, da blir delene brukt selv, spesiellt motoren og ikke solgt videre til andre enn folk i miljøet.

Tror
ikke det er 1% av dem som blir tatt engang.

Jeg mente såklart; Serienummer blir sjekket så lenge det er mistanke og skjelig grunn til å gjøre det.
Sist endret av skolms; 8. november 2009 kl. 08:10.
Når jeg tenker meg om ville det kanskje vært mer lurt å selge til di lokale rånerne om man hadde hatt en stjelt bil. Men om jeg f.eks hadde stjålet en ferrari ville jo ingen av di harry 18åringene i volvo 240 hatt råd til noe av det uansett.
Men hva om man hadde solgt en og en del av gangen? kanskje bytte mellom f.eks autodb og finn pr del du solgte?

Vet også at noen bilverksteder kjøper deler en gang i blant, jobba selv på et verksted hvor di kjøpte deler fra privatpersoner å brukte di for å fikse andre biler. kanskje det hadde vært en mulighet?
Sitat av eirikeirik Vis innlegg
Når jeg tenker meg om ville det kanskje vært mer lurt å selge til di lokale rånerne om man hadde hatt en stjelt bil. Men om jeg f.eks hadde stjålet en ferrari ville jo ingen av di harry 18åringene i volvo 240 hatt råd til noe av det uansett.
Men hva om man hadde solgt en og en del av gangen? kanskje bytte mellom f.eks autodb og finn pr del du solgte?

Vet også at noen bilverksteder kjøper deler en gang i blant, jobba selv på et verksted hvor di kjøpte deler fra privatpersoner å brukte di for å fikse andre biler. kanskje det hadde vært en mulighet?
Vis hele sitatet...

Hvis man venter så lenge at anmeldelsen til offeret blir henlagt. Da har eieren fått fikset med forsikring og er ikke lenger på jakt etter bilen sin. Ei politiet. De har bare en liste i patruljebilen sin og såvidt ser etter de bilene på listen mens de er ute å patruljerer eller whatever.

Det siste du skrev der er jo egentlig ganske genialt synes jeg så lenge du ikke selger dem motor eller girkassen. Spørs jo om det er autorisert verksted eller et lite lugubert ett.
Sist endret av skolms; 8. november 2009 kl. 09:02.
mener ikke noe vondt når jeg sier harry 18åringer i volvo 240:P når det helt sikkert er en småharry kar her med volvo 240 hehe.

Sitat av skolms Vis innlegg
Hvis man venter så lenge at anmeldelsen til offeret blir henlagt. Da har eieren fått fikset med forsikring og er ikke lenger på jakt etter bilen sin. Ei politiet.

Det siste du skrev der er jo egentlig ganske genialt synes jeg så lenge du ikke selger dem motor eller girkassen. Spørs jo om det er autorisert verksted eller et lite lugubert ett.
Vis hele sitatet...

Men om eieren hadde fått ny bil på forsikringa, og politiet hadde funnet den stjålne bilen. Hvem hadde da blitt den stjålne bilens nye eier?
Sitat av eirikeirik Vis innlegg
mener ikke noe vondt når jeg sier harry 18åringer i volvo 240:P når det helt sikkert er en småharry kar her med volvo 240 hehe.




Men om eieren hadde fått ny bil på forsikringa, og politiet hadde funnet den stjålne bilen. Hvem hadde da blitt den stjålne bilens nye eier?
Vis hele sitatet...
Det vet jeg ikke. Men den går vel enten til forsikringselskapet eller statskassen(Solgt på auksjon) vil jeg tro.
Sist endret av skolms; 8. november 2009 kl. 09:14.
Hvis vennen din hadde stjålet en bil, å regna med han fant en måte å selge den på uten risiko. Da har han valgt feil yrke spør du meg. Har du noe stjålet å selge så er det alltid en risk for å bli tatt.
Hvis ikke han hadde vært uberproff i heleri, noe som du nettopp har bevist han ikke er ved å spørre her på forumet om hvor på internett han kunne solgt deler uten risk. Hvis han hadde hatt en stjålet bil da, noe jeg regner med han er smart nok til ikke å ha.
Ramme nummeret står bare to ganger på en bil, altså på to plasser, forskjellig fra bil til bil. Så skulle ikke vært vanskelig nei
Tror det er mange som egentlig driver med dette. Etter hva jeg har hørt så er det ikke så vanskelig å fjerne org rammenummer og sveise på et nytt. Krever sikkert litt peiling, men er folk som driver med dette. Er også mange som melder bilen stjålet for å få forsikrings penger, og så har de bare ribba bilen å solgt den i deler.
Ramme numer trikksing er jo bare nødvendig vis du skal registrere bilen og da må du jo ha en bil å ta det fra så uansett sitter du i gjen med en uregistrert bil.
Skal du selge en varm Ferari hel eller i deler må du nok til Albania.
Vis du selger en Cosworth som du har bøffa ,på et Ford forum ville jeg forlatt landet før noen banka på døra.
Men vis du skulle ha noen andre greie deler liggende er det bare å sende meg en pm.
Sitat av ovnis Vis innlegg
Ramme numer trikksing er jo bare nødvendig vis du skal registrere bilen og da må du jo ha en bil å ta det fra så uansett sitter du i gjen med en uregistrert bil.
Skal du selge en varm Ferari hel eller i deler må du nok til Albania.
Vis du selger en Cosworth som du har bøffa ,på et Ford forum ville jeg forlatt landet før noen banka på døra.
Men vis du skulle ha noen andre greie deler liggende er det bare å sende meg en pm.
Vis hele sitatet...

Det var deler han tenkte å selge virker det som.

Så hvis han legger ut for eksempel deler til en Cosworth på et forum, og eieren er en bruker på det Ford forumet, så går han inn på Selges delen og finner la oss si 50 stykker som selger cosworth deler.

Tror du han reiser rundt til alle som selger cosworth deler for å finne ut om dem stammer fra hans bil?
Nei.

Kommer eieren til å bry seg etter han har fått forsikringspenger?
Nei.
Sist endret av syre; 10. november 2009 kl. 00:58.
Sitat av ovnis Vis innlegg
Ramme numer trikksing er jo bare nødvendig vis du skal registrere bilen og da må du jo ha en bil å ta det fra så uansett sitter du i gjen med en uregistrert bil.
Skal du selge en varm Ferari hel eller i deler må du nok til Albania.
Vis du selger en Cosworth som du har bøffa ,på et Ford forum ville jeg forlatt landet før noen banka på døra.
Men vis du skulle ha noen andre greie deler liggende er det bare å sende meg en pm.
Vis hele sitatet...
Har du ikke sett Gone In 60 Seconds? (originalen fra 197?) Der kjøper de kræsja biler og stjæler en lik en og flytter over rammenummer fra vrakbilen til den stjålne og vips har du en ny og fin bil som du er lovlig eier til... Du er jo bare jævlig nevenyttig og flink til å rette bulker...
Sitat av syre Vis innlegg
Det var deler han tenkte å selge virker det som.

Så hvis han legger ut for eksempel deler til en Cosworth på et forum, og eieren er en bruker på det Ford forumet, så går han inn på Selges delen og finner la oss si 50 stykker som selger cosworth deler.

Tror du han reiser rundt til alle som selger cosworth deler for å finne ut om dem stammer fra hans bil?
Nei.

Kommer eieren til å bry seg etter han har fått forsikringspenger?
Nei.
Vis hele sitatet...
Problemet med entusiast biler er att forsikringa dekker null av arbeidet man gjør med bilen og at folk i miljøet kjenner i gjen de ulike bilene.

Sitat av bb001984 Vis innlegg
Har du ikke sett Gone In 60 Seconds? (originalen fra 197?) Der kjøper de kræsja biler og stjæler en lik en og flytter over rammenummer fra vrakbilen til den stjålne og vips har du en ny og fin bil som du er lovlig eier til... Du er jo bare jævlig nevenyttig og flink til å rette bulker...
Vis hele sitatet...
Jepp det er ett alternativ men her skal du være forsiktig siden tollvesen/biltilsynet faktisk er så gnukkene at de tar rønken av mistenkelige rammenummer.
Sitat av ovnis Vis innlegg
Jepp det er ett alternativ men her skal du være forsiktig siden tollvesen/biltilsynet faktisk er så gnukkene at de tar rønken av mistenkelige rammenummer.
Vis hele sitatet...

Bare å legge sveisefugen såpass langt unna rammenummeret at vist de skal finne ut om det er sveiset må de ta rønken på hele veggen for å finne fugen, de tar ikke rønkenbilder så mange ganger før de konkluderer med at bilen er lovlig og ikke en tysk med norsk rammenummer
Ser ut som du får svar, orker ikke lese alt men. Biler som er stjålene er null stress og få vekk deler. Men vist dette er noe dere planlegger eller så må du ha en ungdomsbil som en cosworth, bmw eller noe i den duren. Du finner lett ut hvor serie nummer sår på internett så er det bare å begyne å plukke i stykker. Og det med å slege deller over autodb eller lingnene skal jo egentlig gå helt fint tror jeg men da må du skrive i anonsen at du har en så å si hel delebil.
vist ikke kan du også få tak i et karosseri av samme typen bil hive alt over å selge bilen som din egen
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av eirikeirik Vis innlegg




Men om eieren hadde fått ny bil på forsikringa, og politiet hadde funnet den stjålne bilen. Hvem hadde da blitt den stjålne bilens nye eier?
Vis hele sitatet...
Da er det forsikringsselskapet som eier bilen, er jo de som har betalt for dem. Og DEM kødder du ikke med. Blir du tatt for noe sånt, må du fint betale for bilen +++, og i tillegg blir du svartelistet hos dem og vil aldri få lov å forsikre noe som helst hos dem i ditt eget navn ever.

Men dere virker jo bare som guttevalper, siden du er nødt å spørre om åpenlyse ting som finn.no og autodb, så jeg råder dere til å droppe den planen. Om dere tar en ganske ny bil, vil mange studde på hvor to 16-åringer har deler til en slik bil fra, og tar dere en gammel bil, er det lite vits, siden verdien på en 20 år gammel bil sikkert er veldig begrenset uansett. da blir delepengene som lommerusk å regne, og ikke verdt risken.
eneste må vere viss du for eksempel har en Saab 9000 fra før og stjeler en annen 9000 for å ha deler til din egen
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av syre Vis innlegg
Tror du han reiser rundt til alle som selger cosworth deler for å finne ut om dem stammer fra hans bil?
Nei.
Vis hele sitatet...
Muligens, hvis ikke er det meget mulig at han får kjentfolk fra det samme forumet til å sjekke det ut.

Sitat av syre Vis innlegg
Kommer eieren til å bry seg etter han har fått forsikringspenger?
Nei.
Vis hele sitatet...
Mest sannsynligvis, ja.
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Muligens, hvis ikke er det meget mulig at han får kjentfolk fra det samme forumet til å sjekke det ut.

Mest sannsynligvis, ja.
Vis hele sitatet...
Man selger såklart ikke noe dagen etter man har fått tak i bilen heller da.

Pengene man får igjen er som oftest mer verdt enn hva bilen noen gang kommer til å være. Finner man bilen igjen så er forsikringspengene tapt.
Sist endret av skolms; 1. desember 2009 kl. 00:33.
Sitat av skolms Vis innlegg
Man selger såklart ikke noe dagen etter man har fått tak i bilen heller da.

Pengene man får igjen er som oftest mer verdt enn hva bilen noen gang kommer til å være. Finner man bilen igjen så er forsikringspengene tapt.
Vis hele sitatet...
Men om du har brukt en del timer på og bygge opp en fresh bil og det kommer en idiot og stjeler den, da bruker du gjerne litt tid og penger på og spore opp denne idioten og tar deg en tur.
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Men om du har brukt en del timer på og bygge opp en fresh bil og det kommer en idiot og stjeler den, da bruker du gjerne litt tid og penger på og spore opp denne idioten og tar deg en tur.
Vis hele sitatet...
Hmm..

Mann som liker at bilen hans ser fresh ut vs. mann som stjeler biler.

Tror helt ærlig at den type folk som har brukt tid på å gjøre bilen sin "fresh" ikke har store nok baller til å gå etter en biltyv. Men kan være det er jeg som misforstår folk som kjører rundt i "freshe" biler.

Og allt det "freshe" man har gjort på bilen får man igjen på forsikringen også opp til en viss sum.
Sist endret av skolms; 1. desember 2009 kl. 01:04.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av skolms Vis innlegg
Pengene man får igjen er som oftest mer verdt enn hva bilen noen gang kommer til å være. Finner man bilen igjen så er forsikringspengene tapt.
Vis hele sitatet...
Hvis bilen kommer til rette etter du har fått utbetalt pengene, så får du beholde disse. Bilen er da forsikringsselskapet sin.

Sitat av skolms Vis innlegg
Hmm..

Mann som liker at bilen hans ser fresh ut vs. mann som stjeler biler.

Tror helt ærlig at den type folk som har brukt tid på å gjøre bilen sin "fresh" ikke har store nok baller til å gå etter en biltyv. Men kan være det er jeg som misforstår folk som kjører rundt i "freshe" biler.
Vis hele sitatet...
Tror nok du ville blitt overrasket ja.

Sitat av skolms Vis innlegg
Og allt det "freshe" man har gjort på bilen får man igjen på forsikringen også opp til en viss sum.
Vis hele sitatet...
Eh, nei. Du har tydeligvis aldri hatt noe med forsikringsselskap å gjøre.
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Hvis bilen kommer til rette etter du har fått utbetalt pengene, så får du beholde disse. Bilen er da forsikringsselskapet sin.


Tror nok du ville blitt overrasket ja.


Eh, nei. Du har tydeligvis aldri hatt noe med forsikringsselskap å gjøre.
Vis hele sitatet...
Ja jeg er klar over det.
Hvorfor skal han da lete etter bilen sin hvis bilen er forsikrings selskapet sitt?

Hehe, jeg tror neppe jeg ville blitt overasket du. Ta deg en tur i rånermiljøene.
Du ser stor forskjell på folk som kjører rundt i jalla stylete biler mot folk som bryr seg mer om hvordan bilen ter seg på veien. Trekker ikke alle under en kam her men....

Eh, jo. Man får tilbake opp til en viss sum av det man har på og i bilen. Du trenger ikke dokumentere at du har hatt det engang.
Sist endret av skolms; 1. desember 2009 kl. 01:30.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av skolms Vis innlegg
Ja jeg er klar over det.
Hvorfor skal han da lete etter bilen sin hvis bilen er forsikrings selskapet sitt?

Hehe, jeg tror neppe jeg ville blitt overasket du. Ta deg en tur i rånermiljøene.
Du ser stor forskjell på folk som kjører rundt i jalla stylete biler mot folk som bryr seg mer om hvordan bilen ter seg på veien. Trekker ikke alle under en kam her men....

Eh, jo. Man får tilbake opp til en viss sum av det man har på og i bilen. Du trenger ikke dokumentere at du har hatt det engang.
Vis hele sitatet...
Du får erstattet utstyr som ikke er fastmontert opp til 10 000,-.

Hvis du setter på ett "jalla stylingkit" til 15k kan du glemme å få igjen så mye som ei krone av dette.

Uten at jeg har regnet over, har jeg lagt ned godt over 60 000 i min egen bil - som jeg ikke får igjen ved ett eventuelt forsikringsoppgjør. If kunne tilby meg ekstra dekning av stereoanlegg, eventuelt spesialforsikring for utstillingsbiler. Noe som begynner å koste latterlige summer.
Sitat av skolms Vis innlegg
Hmm..

Mann som liker at bilen hans ser fresh ut vs. mann som stjeler biler.

Tror helt ærlig at den type folk som har brukt tid på å gjøre bilen sin "fresh" ikke har store nok baller til å gå etter en biltyv. Men kan være det er jeg som misforstår folk som kjører rundt i "freshe" biler.

Og allt det "freshe" man har gjort på bilen får man igjen på forsikringen også opp til en viss sum.
Vis hele sitatet...
Om du i det hele tatt har vært i et street race miljø / bil klubber skal jeg love deg de har kontakter, alle kjenner en eller annen. Men for all del, du får tro det du vil, jeg ville ikke hatt disse folka etter meg!
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Om du i det hele tatt har vært i et street race miljø / bil klubber skal jeg love deg de har kontakter, alle kjenner en eller annen. Men for all del, du får tro det du vil, jeg ville ikke hatt disse folka etter meg!
Vis hele sitatet...
Ja jeg mener jeg og kan huske og ha sett Fast and the Furious.
Husker jeg begynte å le.
Sitat av skolms Vis innlegg
Ja jeg mener jeg og kan huske og ha sett Fast and the Furious.
Husker jeg begynte å le.
Vis hele sitatet...
Joa. Men siden du er så tøff, kan jeg gi deg en addresse og bildet av en bil du skal stjele, skal vi se hvor fort du blir spora opp ?
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Joa. Men siden du er så tøff, kan jeg gi deg en addresse og bildet av en bil du skal stjele, skal vi se hvor fort du blir spora opp ?
Vis hele sitatet...
Synes du jeg er tøff? Hvem er det som legger ut om noe street-race miljø som han ikke har peiling på.
Synes du kan ta å fortelle litt mer om det store "street-race" miljøet i Norge jeg.

For å gjøre en ting klart, når du snakker om folk som fresher opp bilene sine. Så tar jeg det som en idiot som bryr seg mer om hvordan bilen ser ut enn hvordan bilen ter seg på veien.

Ingen seriøse "racere" holder på med styling og piss så lenge dem ikke skal promotere seg selv. Noe ingen i et illegalt miljø gjør.

Men jeg håper du mente freshe opp som i å forsterke understell, driverk, motor osv. Da stiller jo saken seg litt anerledes. Folk som "fresher" opp bilene sine med styling og svære 20" som går hardt utover egenskapene til bilen er bare simple mennesker som trenger oppmerksomhet.

Men over til posten jeg siterer.
De kan spore bilen opp hvis bilen har en tracker som i form av privat GPS tracker. Hvordan de skal kunne spore meg opp lurer jeg svært på.
Så lenge man ikke er veldig sløv og ekstremt dum. Så er det meget liten sjangse for at eieren og hannes kompiser skal finne ut hvem som har tatt bilen. Kansje overnaturlige evner?
Sitat av skolms Vis innlegg
Synes du jeg er tøff? Hvem er det som legger ut om noe street-race miljø som han ikke har peiling på.
Synes du kan ta å fortelle litt mer om det store "street-race" miljøet i Norge jeg.

For å gjøre en ting klart, når du snakker om folk som fresher opp bilene sine. Så tar jeg det som en idiot som bryr seg mer om hvordan bilen ser ut enn hvordan bilen ter seg på veien.

Ingen seriøse "racere" holder på med styling og piss så lenge dem ikke skal promotere seg selv. Noe ingen i et illegalt miljø gjør.

Men jeg håper du mente freshe opp som i å forsterke understell, driverk, motor osv. Da stiller jo saken seg litt anerledes. Folk som "fresher" opp bilene sine med styling og svære 20" som går hardt utover egenskapene til bilen er bare simple mennesker som trenger oppmerksomhet.

Men over til posten jeg siterer.
De kan spore bilen opp hvis bilen har en tracker som i form av privat GPS tracker. Hvordan de skal kunne spore meg opp lurer jeg svært på.
Så lenge man ikke er veldig sløv og ekstremt dum. Så er det meget liten sjangse for at eieren og hannes kompiser skal finne ut hvem som har tatt bilen. Kansje overnaturlige evner?
Vis hele sitatet...
Nå sikta jeg såklart ikke til 18 åringer med volvo 240 og heftig kina mekk på!
Ta fks, gatebil miljøet.