Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 2594
Hei. Jeg har kommet inn på IKT Heimdal og derfor lurer jeg på om noen som har gått der kunne fortelle meg litt om hvordan linjen er;

*Mye lekser?
*Mye teori?
*Miljøet?
*Interessant?
*Hvilke jobber man kan få senere (lønn?) ?

Thankz
Har ikke gått på Heimdal men har gått IKT Driftsfag.

Lekser: Så godt som ikkeeksisterende..
Teori: En del, men ikke så veldig mye
Miljøet: I klassa mi var det evig bra, har aldri vært i bedre klasse =D
Interresant: Njaa, kan du en del fra før av kan det fort bli kjedelig. Men løste det ved å være stein gjennom mye av skoleåret.. (anbefales ikke)
Jobber senere: Lærling i 2 år. Grunnlønna for fagarbeider ligger vel på rundt 240 000 i året før skatt. Som lærling vil du normalt få denne summen fordelt ut over de 2 årene du er lærling.

Jeg fikk greit lærlingplass (heldigvis med dobbel lærlinglønn) hos et lokalt firma Grei jobb..
Sitat av Ronso
Hei. Jeg har kommet inn på IKT Heimdal og derfor lurer jeg på om noen som har gått der kunne fortelle meg litt om hvordan linjen er;

*Mye lekser?
*Mye teori?
*Miljøet?
*Interessant?
*Hvilke jobber man kan få senere (lønn?) ?

Thankz
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke gått på Heimdal , men har gått IKT på Brekstad. Desuten har jeg hørt flere erfaringer fra IKT'ere fra Heimdal. Desverre kan det virke som at lærerne har mangelfull utdanning selv (brekstad) når det kommer til faget og mange IKT skoler har lagt opp til selvstidium som forsåvidt kan være en meget god studiemetode men jeg synes uansett at på VGS skulle det vært en eller annen form for klasseromsundervisning til en viss grad noe vi ikke hadde overhode. Som igjen førte til at jeg levde livets glade dager. Jeg lærte nok mer om ikt på et dataparty en et helt år på IKT desverre. Så at du får mye 60talls tavleundervisning/teori tviler jeg på.

Miljøet i en klasse tror jeg er forskjellig fra klasse til klasse. mao blir det umulig og vite noe om dette før klassen møtes og lærer og kjenne hverandre.

Når det gjelder og gjøre det interessant er jo det fullt mulig da man kan velge sine egne problemstillinger og studere etter dette. Den beste måten er jo og finne aktuelle problemstillinger selv og få en naturlig nyskjerrighet på hvordan man skal løse dette og av dette igjen lære. Nå er det ikke alle skoler som praktiserer samme grad av selvstudium men det kan vel kanskje andre Heimdal IKT'ere her inne svare på. Men kort og godt så tror jeg det er litt opp til deg selv hvorvidt det er interessant eller ikke.

Når det gjelder jobber så er det mye svingninger i IT/IKT markedet hele tide, fra år til år. Ja nesten kvartal til kvartal spør du meg. Staten, kommunene, fylket næringslivet mm. tar iallefall opp lærlinger og man burde klare og skaffe seg en lærlingeplass om man er villig til og flytte litt på seg. Man kan få meget forskjellige jobber mener jeg. Alt ettersom hvilken virksomhet man kommer til. Det er litt av essensen ved IKT mener jeg. Alt er ikke windows 2003 domene kontroller. Det finnes langt større utfordringer. Jeg mener dog at man ikke bør gå rett i jobb etter lærlingetiden , ta heller generell studiekompetanse og ta noen år på Universitetet. Studer litt , det har alle godt av. Hvis man ser seg råd selvfølgelig.

Lekser: Lite krav om lekser til studierettningsfagene , men man bør vel helst lese litt lekser innemellom hva karakterene angår.
Sist endret av stiansj; 15. juli 2006 kl. 20:12.
*Mye lekser?
*Mye teori?
*Miljøet?
*Interessant?
*Hvilke jobber man kan få senere (lønn?) ?


Jeg gikk der sist år.

Tja, er ikke mye lekser. Men lærerne (særlig erik og ole morten) har en sykelig fetish for å gi folk masse innleveringsarbeid, gjerne i mange fag samtidig. Man kan sitte i flere uker uten arbeid, før man plutselig får alt for mye.

Er en god del teori, men det må til før man kan begynne på det praktiske. Mye av teorien er såpass basic at alle som får til å starte en datamaskin kan det.

Miljøet er jo hva dere gjør det til selv, heimdal er en ok skole - bare ikke bli sittende nede på ikt og være svett nerd.

Interessant ?! Jeg synes i alle fall ikke det, på 1 år skulle jeg ha greit å lært meg mye mer nyttige ting. Mye av det er så grunnleggende at man ikke får utfordringer før etter påske. Og selv de er ikke store, bare omstendige.

Hvilke jobber? Det er et yrkesfag, etter dette året med skole kan man gå ut som lærling, og ta fagbrev som IKT-Driftsoperatør. Det er mange som tilbyr læreplass i ikt-driftsfag, men personlig så synes jeg ikke det fagbrevet er verdt noe som helst. Du utdanner deg med andre ord til å bli en som løper rundt på skoler og andre små bedrifter for å fylle på papir i skrivere. Lønnen står i stil med utdanningen, altså lav/dårlig.
Om du har interesse for data og har lyst til å få en skikkelig jobb, så skaff deg for guds skyld studiekompetanse og ta heller en master/bachelor på høgskolen eller ntnu.

Kos deg på skitlinja :P
Trådstarter
94 0
Takk folkens, dette hjelper meg massevis!
folden: du er klar over at de fleste (90%) som skal ta inn it-folk i bransjen sin søker folk med erfaring.. mao: fagbrev er veldig nytting.. mer nyttig enn 6 år på universitet/whatever imo. så mitt tips om du vil jobbe med noe innenfor it: ta fagbrev og nødvendige sertifiseringer innenfor det du vil jobbe med.

er lærling selv for tiden - og lærer utrolig mye.. praksis erfaring > teori.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av jimKing
folden: du er klar over at de fleste (90%) som skal ta inn it-folk i bransjen sin søker folk med erfaring.. mao: fagbrev er veldig nytting.. mer nyttig enn 6 år på universitet/whatever imo. så mitt tips om du vil jobbe med noe innenfor it: ta fagbrev og nødvendige sertifiseringer innenfor det du vil jobbe med.

er lærling selv for tiden - og lærer utrolig mye.. praksis erfaring > teori.
Vis hele sitatet...
Meir nyttig enn 6 år på universitet/høgskule? Kva fan har du røykt? Har eg 6 år på universitet/høgskule, skal det ta meg max en time å finne en bra jobb, med god lønn, innen IT. Og med fagbrev kan du litt. Du kan ikkje programmering godt, du kan ikkje nettverk godt, du kan ikkje noko godt, men du kan mykje av alt. Med universitetsbakgrunn innen informatikk, bør du iallefall kunne minst et programmeringsspråk _GRUNDIG_, så det du babler om at et fagbrev er meir verdt enn 6 år på universitet er openbart pisspreik, fordi du ikkje veit betre.
Sitat av slashdot
Meir nyttig enn 6 år på universitet/høgskule? Kva fan har du røykt? Har eg 6 år på universitet/høgskule, skal det ta meg max en time å finne en bra jobb, med god lønn, innen IT. Og med fagbrev kan du litt. Du kan ikkje programmering godt, du kan ikkje nettverk godt, du kan ikkje noko godt, men du kan mykje av alt. Med universitetsbakgrunn innen informatikk, bør du iallefall kunne minst et programmeringsspråk _GRUNDIG_, så det du babler om at et fagbrev er meir verdt enn 6 år på universitet er openbart pisspreik, fordi du ikkje veit betre.
Vis hele sitatet...
Max 1 time og finne jobb? Har du egentlig noe erfaring fra bransjen? Er du full?
Ta deg en tur på aetat og les noen annonser du, lille venn - så får du kanskje et litt bedre innblikk i hva folk leter etter.

Les foresten gjennom forumreglene.
Når det kommer til diskusjonen Universitet / IKT så skjønner vel alle at universitetsutdannelse i de fleste tilfeller er best når det kommer til teori / kvalitet. Men så har man jo den menneskelige faktoren. Ingen er like.

Jeg for min del har ikke noe utdannelse innen data. Har 2 år på næringsakademiet (for å få noen papirer), en privatist-eksamen fra IKT driftsfag og er nå straks ferdig som lærling i Umoe IKT. Jeg gjør samme jobb som tungt utdannede ingenører her i bedriften. Jeg designer nett løsninger for kommuner og større bedrifter, har ansvaret for drift av 2 lokale ISP'er og er ansvarlig for all teknisk support på DSLAM produkter og Linux ved avdelingen jeg jobber på. Har ikke sett en eneste windows domene kontroller i min læretid :-D

I august har jeg fagprøve. Dersom jeg nå står litt på så har jeg CCNP i boks til før fagprøven samt sertifisering på RH Linux og Vmware ESX. For ikke å snakke om alle prosjektene jeg har jobbet med...

Jeg mener at det koker ned til hva man gjør det til selv. Har hatt 6-7 IKT elever på arbeids utplassering her hos oss den tiden jeg har jobbet her og alle med unntak av en kommer til å ende opp som arbeidsledige sytpeiser. Men de har seg selv å takke. Makan til giddaslause og uintresserte mennesker skal man lete lenge etter.

Faktum er at det er forskjell på arbeidsgivere... Noen foretrekker masse fin utdannelse. Mens andre igjen skjønner at en som har jobbet med Cisco i 4 år og er CCNP muligens passer bedre som KommunikasjonsIngenør enn en nyutdannet fra universitetet som sier "Kisko hva?"

En aldri så liten edit: Sertifiseringer er bra. Ta så mange du kan. De fleste bedrifter betaler slikt for lærlingene sine. Det vil du aldri angre på.
Sist endret av neurotor; 24. juli 2006 kl. 11:53.
Sitat av neurotor
En aldri så liten edit: Sertifiseringer er bra. Ta så mange du kan. De fleste bedrifter betaler slikt for lærlingene sine. Det vil du aldri angre på.
Vis hele sitatet...
Så sant som det er sagt.
Sertifiseringer er genialt. Hjelper utrolig mye når du skal søke jobb videre.
Spesielt anbefalte er CISCO og MS-sertifiseringer.
Jobber selv som lærling og skal prøve å få tatt et par av dem nå til neste år før jeg er ferdig med lærlingetida. Uvurderlig når jeg skal søke jobb videre.
Universitetsutdanning er absolutt ikke alt. Arbeidserfaring er mye, kan du vise til sterk kompetanse på felt som trengs av arbeidsgiver og du f.eks sitter der med fagbrev i IKT og et par sertifiseringer som også trengs stiller du veldig sterkt i konkurranse med en som nettopp har kommet ut av universitetet og som har 0 arbeidserfaring og intet annet enn papirene fra universitetet å vise til..
Trådstarter
94 0
Er det mulig å gå VK2 IKT - To år i bedrift for å fullføre lærling tiden og ta fagbrevet og få Generell Studiekompetanse - IT Høgskole? (Eller en annen type Høgskole)
Ministry of Love
sptz's Avatar
Ronso, nei du må da ta allmennfaglig påbygging om du har tenkt deg generell studiekompetanse. Eller har du tenkt og skaffe deg en ingeniørutdannelse så tar du forkurs ingeniør med en gang etter læretiden er over.
Sitat av neurotor
og er nå straks ferdig som lærling i Umoe IKT. Jeg gjør samme jobb som tungt utdannede ingenører her i bedriften. Jeg designer nett løsninger for kommuner og større bedrifter, har ansvaret for drift av 2 lokale ISP'er og er ansvarlig for all teknisk support på DSLAM produkter og Linux ved avdelingen jeg jobber på. Har ikke sett en eneste windows domene kontroller i min læretid :-D
Vis hele sitatet...
Hvor mange avdelinger har Umoe i landet? Og hvor i norge jobber du?
Trådstarter
94 0
Så hva vil du anbefale meg å gå dersom jeg ikke ønsker å gå noe allmennfaglig påbygging?
Jeg har gått på heimdal, men ikke IKT!

Virka ikke som IKT gjengen var særlig forent med de andre på skolen. Var så å si aldri opp i kantina, satt bare innpå romme sitt å trøkka på pc'n.
Sitat av Pumpkin
Jeg har gått på heimdal, men ikke IKT!

Virka ikke som IKT gjengen var særlig forent med de andre på skolen. Var så å si aldri opp i kantina, satt bare innpå romme sitt å trøkka på pc'n.
Vis hele sitatet...
Å være sosial er jo noe du selv må ta initiativ til da.. :P
Trådstarter
94 0
lol, ska love deg jeg ikke skal bli noe svett pc nerd!

Men noen som kan fortelle meg hva jeg kan gå etter IKT eller Lærling tiden, utenom Allmen Påbygging?
Du kan gå forkurs for ingeniør. Det jeg gjorde etter et år på IKT. Jeg søkte dataingeniør nå i år, etter å ha fullført forkurs, og kom inn.
Trådstarter
94 0
Sitat av Nichotin
Du kan gå forkurs for ingeniør. Det jeg gjorde etter et år på IKT. Jeg søkte dataingeniør nå i år, etter å ha fullført forkurs, og kom inn.
Vis hele sitatet...
Og til dette forkurset trengs bare VK2 IKT? Tviler stert på at jeg gidder å gå nå Allmenn Påbygging så noe annet hadde vært midt i blinken. Men hva blir du etter dette forkurset? Og hva gjør du når du er ferdig utdannet? Lønn?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Forkurs kjem du inn på med VK1. Forkurs gir rett og kompetanse til opptak i ingeniørfag. Etter forkurset er du nøyaktig ingenting; du må gå ingeniørlinje etter det for å få yrkestittel som ingeniør.
Jepp, forkurs er min plan når jeg er ferdig med lærlingtida mi..
Godt med et par år i jobb så jeg fikk/får litt pause fra skolen og
Jeg å Skal begynne på heimdal IKT. Noen som kan selge meg bøker?
Eg gjekk på IKT Driftsfag på stord ved. Stord yrkesskule i 2002-2003 skule året. Hadde GK elektro som bakgrunn. Eg trivdes veldig godt og kom i klasse med mange kjekke folk. Det var stort fokus på prosjektarbeid når eg gjekk der. Stort sett alle innleveringer var i prosjekt form.

Maskinvare, Programvare, og Nettverksfaga hadde eit greit omfang(i mine lærebøker) og lærte deg dei mest grunnleggende tingene for å kunne drifte eit lite nettverk på 50-150 arbeidsstasjoner. For min egen del så lærte eg ingenting nytt det året eg gjekk der. Eg har drevet mykje med data på fritid og for faren min sin bedrift før. Så eg hadde overhode ingen problem med å ha eit snitt på 5.4 i studierettnings faga(programvare, kommunikasjon, nettverk, maskinvare) Totalt gjekk eg ut med eit snitt på 4.9 siden eg ikkje er den beste i samfunnsfag norsk etc.

Siden eg hadde god kontroll på det meste innanfor pensum så spurte eg om å få litt meir utfordring. Og tok ein del "eksamener" på datapower e-learning og noken microsoft "eksamener" på engelsk. Det var av eget engasjemang og hadde ingen invikring på karaterene direkte kun at eg viste interesse og arbeidsglød.

Det siste halvåret starta me ein elevbedrift og slik at elevene skulle få noko erfaring om korleis det kan sjå ut i arbeidlivet. Sjølv om eg har hatt eit totalt anna arbeidserfaring i etterkant.

Etter skulen fekk eg læreplass i Stord kommune`s IT avdeling. Veldig varierte oppgåver og ein veldig god erfaring. Vil anbefale å søke læreplass i kommuner. Dei har som ofteste veldig stort omfang i systema deiras. For stord kommune drifta dei ca 500 arbeidsstasjoner administreativt, rektorer, sekretærer, helse sektor, og kvar einskilt eining som utbygging og eigedom etc. I tillegg driftet dei 10 skuler på totalt 3000 elever og ca. 400 lærarer. Og outsourcet tjenester til SIM(Sunnhordland Interkommunale Miljøverk) med i underkant av 30 arbeidstasjoner.

Eg fekk komme bort i det aller meste når det gjeld drifting av fagsystem, nettverk(ethernet, fiber, trådlaust), telefoni(telefonsentraler, linjer, ISDN rutere etc.). Servere, firewall etc. etc. Stord kommune bruker kun Cisco utstyr så eg fekk veldig stødig kompetanse på det området og. Uten at eg har dokumentasjon på det. Ellers så var det 1 veke i månaden der eg satt på support telefon og hjelpte brukere med diverse problemstillinger, tilpassing, problemløysing, etc.

Lønna steig kvart halve år. og log i begynnelsen på 5600 brutto, 7600 brutto, 9600 brutto, og 15000 brutto. Veldig grove tall foruten siste på 15000 den veit eg med sikkerhet.

Ferdig utdanna kan du oppleve årsinntekt på alt fra 180000-250000.. For tiden jobber eg i Sunnhordland kraftlag som IT konsulent og tjener 250000 i året. Trivs veldig godt i arbeidet. Å anbefale!

edit: har i tankene å gå forkurs for ingeniør og ta ein ingeniør utdannelse innen datateknikk.
Sist endret av grever; 2. august 2006 kl. 11:50.
Trådstarter
94 0
Er det noen som vet hvordan det er å gå ingeniør utdanningen? Hvor mange år skole osv? Lønn i arbeids livet og hva du gjør?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ronso
Er det noen som vet hvordan det er å gå ingeniør utdanningen? Hvor mange år skole osv? Lønn i arbeids livet og hva du gjør?
Vis hele sitatet...
Viss du har tenkt å bli ingeniør anbefaler eg at du har nok omløp i skallen til å finne ut dt sjølv. Det finst mange ulike retninger, med varierande lønn etterpå. Det er imidlertid fast tid på 3 år for ingeniør fra høgskulesystemet.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Så festlig Jeg går på IKT heimdal nå faktisk! IKT-B! :P Du da ronso?
Ingen av dere som går IKT på Heimdal, som tilfeldigvis går i klasse med en snodig fyr som heter Håvar, vel? ^^
En kompis av meg som går der det, så ^^
Jo han går i klassen min
Hils han fra Chris fra Hitra når du snakker med han. Be han sende på meg en tekstmelding
håvar, mørkt hår? suger i cs? right? ^^
Mye lekser? Nei
Mye teori? Nei
Miljøet? IKT-elever på heimdal er hata :-P
Interessant? Hvis du liker Visual Basic, Access og Excel
Hvilke jobber man kan få senere (lønn?) ? IKT-driftsoperatør.. ikke spesielt høy lønn men chill jobb
Sist endret av nytroe; 28. august 2006 kl. 18:16.
Sitat av CrazyTore
håvar, mørkt hår? suger i cs? right? ^^
Vis hele sitatet...
og bruker briller, men ellers så passer beskrivelsen perfekt!
Ja jeg har begynt på VG1 - studiespesialisering og skal gå der i tre år nå.. Så lurte jeg på om 5 år videre på NTNU som sivilingenør i datateknikk er noe å satse på? Vet det er litt tideligt å planlegge men jaja :P Noen som har erfaringer?
Ingen av dere som går IKT på allmen som går med en fyr som heter Håkon? Kompis av meg
Mente jo selvfølig Heimdal, ikke allmen:S
:(){ :|:& };:
trond89's Avatar
Håkon - kvervulanten?
Hehe! Jeg går i klasse med Håkon. :P
Håkon Bakken. Langhåra fyr. Er ganske kverulant ja:P