Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  70 8073
Neutral Good
Mith's Avatar
OT: Vil bare få presisere at det er selveste Carl Barks som introduserte Skrue for muskat-te i historien "A Spicy Tale" fra 1962.
Sitat av sneipen Vis innlegg
At de advarer mot muskat er positivt, men måten de bringer budskapet er dårlig. Man ser det samme om igjen og om igjen.Kan man virkelig sammenligne muskat med lsd osv? Eller er det bare for å blande det med begrepet "narkotika" som for mange skaper ett veldig negativt bilde.
Jeg føler man ser det ofte når det kommer til narkotika.
Måten det fremstilles på er negativt,enkelt eller simpelt. Er dette den rette måten å advare\informere folk?


Hva er det med nettet og disse ungdommene? Hvor er det de får infoen ifra, da det aldri står om risikoene man utsetter seg for når man tar stoffer.
Eller overses det totalt?

Kanskje det bare er meg, men samfunnets syn på rus og måten det håndteres på er veldig simpel og feil. Og mangel på informasjon,vinklede artikler\sakene man ofte ser i tabloidene\på tv er med på å opprettholde holdningen og synet mange har på rus i dag. På en måte.
Vis hele sitatet...
Dette er jo ikke noe nytt, og skal jeg si meg ærlig så gir jeg faen. Jeg har min informasjon tilgjengelig, jeg har mine drugs tilgjengjelig og jeg fortsetter min bruk uansett hva almennheten måtte mene. Stigmatisering og generalisering er gammalt nytt når det gjelder narkotika og kommer nok til å være der veldig lenge. Hvorfor la seg bli så provosert? Det er jo ingen overraskelse akkurat.. Denne saken er en blant mange, kommer til å dabbe av etter en stund, før noen idioter finner på noe som får medias søkelys. Just for the record så jeg er forsåvidt dønn enig at informasjonen er altfor dårlig og latterlig, men det er bare å innebefatte seg med at det nå en gang er slik med mindre man er i en posisjon hvor man virkelig kan gjøre en forskjell. Her kommer jo faktisk nff litt inn som en alternativ informasjonssentral.


Sitat av puffman Vis innlegg
Sky:
Den måten han sammenligner muskatt med lsd og ecstasy for og holde kidsa vekk fra muskatt er jo helt på trynet. Tror han virkelig at kidsa vil holde seg unna billig ecstasy-lsd nøtt i butikkhylla på rema? Jeg tror veldig gjerne dette fører til at mer kids vil "eksperimentere" med dette tullet.
Vis hele sitatet...
Kanskje så, men det vil også få foreldre og andre til å tro at de har LSD på butikken. I mitt hode vil dette bety at mange blir mer obs på at det faktisk er mulig å ruse seg på et krydder hvem som helst kan kjøpe på meny. For oppegående mennesker og foreldre vil dette forhåpentligvis forårsake at kids lettere kan bli tatt for det, slik at de slipper å finne noe så dumt å ruse seg på. For andre oppegående ungdom vil oppfluss i media rundt saken muligens også påvirke dem til å holde seg og sine venner unna dette her.
Sist endret av Sky; 31. mars 2009 kl. 08:04.
Må bare få si at denne nyheten på langt nær kom som noe sjokk på meg. Den var av formfett-kaliber. Sikkert flere, men ihvertfall ene butikken her i bydelen kjørte 18 årsgrense på de boksene da det sto på. Ihvertfall en stund, tror de ser fremdeles litt an, men det verste hysteriet har jo lagt seg nå.

Sånn tror jeg det blir med muskatnøttene og. Voldsom oppmerksomhet en stund, for så å la det gli ut i sanden med resten av sjokknyhetene vi får servert hver dag. Håper forøvrig at foreldre får øynene litt mer opp for hva ungene bedriver på nettet.

Tviler og på at det er her på nFF de har tilegnet seg informasjon. Husker ikke alt jeg har lest om muskat her, men kvalme, hodepine og hangover har ikke fristet meg til å prøve. Høres ut som en desperat måte å oppnå en form for rus på.

Men så var de jo ikke gamle nok til å kjøpe alkohol selv, noe som fort kunne ført til ca. de samme bivirkningene..
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av spelley Vis innlegg
Det er farlig å leve du dør av det!
Vis hele sitatet...
Skjønner du ikke hva jeg skriver? Jeg skriver at muskatt faktisk er farlig siden noen påstår noe annet!! Selvfølgelig er alt annet farlig, men når noen påstår at muskatt ikke er dødelig (noe som den er), så føler jeg at jeg må gripe inn.
Hvor store doser må du ha i deg for at det er dødelig da?
15g hørtes veldig lite ut til å DØ av.
Sitat av Liquid Crystal Vis innlegg
Jeg var så lur å prøve muskat uten noe ordentlig research.
-LC
Vis hele sitatet...
Dette hørtes veldig kjent ut. Gjorde et tilsvarende stunt sammen med noen kamerater da jeg gikk på videregående. Takken for bryet var hodepine, svimmelhet og fontenespying ala Exorcisten. Heldigvis var inntaket såpass moderat at historien ikke tok en like dramatisk vending som Liquid Crystal sin.

Mitt første og siste møte med muskatten var for nesten ti år siden. Også da var det en kjent sak ungdommene imellom at inntak av større mengder av dette stoffet skulle ha en rusvirkning. Jeg for min del tviler på at ungdommens bruk er noe mer omfattende i dag enn den var da. Det er bare mediene som har funnet en ny overskrift som selger aviser (noe overskrifter som impliserer at ens barn er i fare gjerne gjør). Ironisk nok fungerer vel denne typen mediekampanjer også som en ypperlig formidlingskanal ut til de ungdommene som ennå ikke var kjent med muskattens ruspotensiale.
Hadde nesten vært morsomt og stikke innom nærbutikken og kjøpt 10 -12 poser muskatt
bare for å se om noen reagerte
Det virker for meg som om risikoen for å overdosere/få en dårlig opplevelse er størst ved å spise muskatten. Men også ved te er det jo kjipe bivirkninger, så dette gjør det fortsatt ikke til noe bra rusmiddel.

Hvis noen vil lese "A Spicy Tale" så fant jeg den på nettet
http://rapidshare.com/files/12187365...Spicy_Tale.cbr

Du trenger også et program for å lese cbr (comic book reading) filer.
http://www.geocities.com/davidayton/CDisplay
nå skal jeg ikke komme med for mye moralsk piss, men blåser vi ikke selv opp denne saken as we speak ?
trodde formålet var å holde casen lav :S

btw, provd nutmeg-olje-ekstrakt selv, smaker sævv, og gir en passe chill buzz... hasjisj er overlegent i forhold, waste of money and time

btw2, don't use drugs !


- T
▼ ... over en uke senere ... ▼
dette blir populært kalt muskatpsykose om dagene
First things first: Ja, muskatt kan være veldig heftig om du er en av de som har lav tolleranse for myricistin. Men å sammenligne det med stoffer som lsd, amf og extacy? Ikke faen.

Må si jeg blir direkte provosert av dette .. For ikke å glemme at det er noe som ikke helt stemmer.

For det første: Å begynne "ruseventyret" med muskatt er som å begynne å holde pusten 30 sekunder FØR du hopper i vannet. Greit nok, du kan gjøre det, men det er helt idiotisk.

For det andre: Å prøve det på skolen? De har fortjent hver eneste smell de gikk på.

En annen ting er at de åpenbart ikke har gjort research. Folk som prøver nye ting av denne typen uten å forske litt på det først, er rett og slett helt blåst. Noe som igjen får meg til å si at de har fortjent allt de har gått igjennom. Håper de led som helvete. Ja, jeg vet det høres "ondt og sadistisk" ut, men det blåser jeg i.

Det ble også sagt at de inntok det i storefri. Nå vet ikke jeg helt med akkurat den skolen, men storefri pleier å være ved 11-tiden. Altså: Hvis vi sier at de inntok muskatten et sted mellom 10.30 og 11.30, bare for å være på den sikre siden. U.Skole ellever pleier å slutte dagen ved 2tiden. Det gir muskatten maksimalt 4 og en halv time på å virke. Med mindre de på en eller annen måte ekstraherte myricistinen, noe som virker lite sannsynelig, er ikke dette akkurat så lett å få til å stemme .. Myricistin pleier nemlig å bruke 4-6 timer på å komme seg inn i systemet ditt, noen ganger lengre. I "ekstrahert form", f.eks. Té, bruker den i gjennomsnitt 1-4 timer på å virke, uavhengig av styrke. Uansett, du har ikke full effekt før om mange timer. Noe som er en av grunnene til at få bruker det..

Spør du meg, lukter det svidd lang vei. Setter noen knapper på at 1) Noen sladret, lærerene fikk panikk og sente dem til legevakta eller; 2) De blei kvalme og svimle, trodde ting var skikkelig i gang og fikk panikk. Mest sannsynelig ble heller ingen av dem skadet. Selvsagt med mindre det er snakk om latterlige doser.. For en liten, spinkel person med lav tolleranse kan 30g være farlig, mye mindre om man er allergisk.. Men da har man heller ikke noe med muskatt å gjøre med det første. 30g tilsvarer et krydderglass. Selv i nøtteform skal man gumle ganske mye før det begynner å bli virkelig farlig..


Vet heller ikke hvorfor jeg orker å skrive dette .. Har gitt opp å informere folk på en noenlunde objektiv måte om muskatt og rusen den gir / ikke gir, men folk gir bare faen og driter seg lodrett ut, gang på gang. Bare se på tråden min om muskatt, så forstår du hva jeg mener.. Det er ikke bare staten / propaganda / manglende informasjon som er problemet, det er alle idiotene som ikke hører etter når du advarer dem om noe.
Sist endret av Lille Nikotin; 15. april 2009 kl. 05:52.
Rus deg så mye du vil på muskat, hvis du virkelig er glad i "Nedtur"..
enkelt og greit, man ruser seg for en nedtur..
syntes også rusen er oppskrytt, jo hvorfor det? det er ingen rus.. det hele greiene er nedtur..

min erfaring med muskat
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Spør du meg, lukter det svidd lang vei. Setter noen knapper på at 1) Noen sladret, lærerene fikk panikk og sente dem til legevakta eller; 2) De blei kvalme og svimle, trodde ting var skikkelig i gang og fikk panikk. Mest sannsynelig ble heller ingen av dem skadet. Selvsagt med mindre det er snakk om latterlige doser.. For en liten, spinkel person med lav tolleranse kan 30g være farlig, mye mindre om man er allergisk.. Men da har man heller ikke noe med muskatt å gjøre med det første. 30g tilsvarer et krydderglass. Selv i nøtteform skal man gumle ganske mye før det begynner å bli virkelig farlig..
Vis hele sitatet...

var bare en fra før av nervøs mor som fikk sjokk da hennes datter full av halliser begynte og prate om at fiolette marsboere med 5 meter lange p*niser var etter henne
Sitat av grl Vis innlegg
var bare en fra før av nervøs mor som fikk sjokk da hennes datter full av halliser begynte og prate om at fiolette marsboere med 5 meter lange p*niser var etter henne
Vis hele sitatet...
I så fall hadde hun vel all grunn til å være nervøs. At muskatnøtt skal ha skapt denne hallusinasjonen stiller jeg meg sterkt tvilende til. Jeg håper du forstår at det å spre slike (latterlige og overdimensjonerte) historier kan føre til at flere unge kaster seg inn i denne nokså farlige leken.
Til dere som var idioter og prøvde det når dere var yngre, hva kunne vært gjort for å forhindre dette?

Mitt synspunkt er at rikelig, objektiv informasjon er veien å gå. Metoden de kjører i bl.a. USA, og her også til en viss grad, med hemmelighold og sensur av alt som e slemt (rusmidler, banneord, sex) gjør bare at kidsa blir mer nysjerrige, og dummere. Det er tross alt en grunn til at det gemene hop ikke løper rundt og sniffer bensin i helgene, og jeg tror det er lurt å informere ungdommene om HVORFOR vi ikke gjør det, istedet for å holde det hemmelig at det gir en ruseffekt. Dersom jeg møter opp på skolen og forklarer at bensinsniffing er en dårlig idé, da rusen fremkalles av oksygenmangel til hjernen, tror jeg faktisk at kidsa lytter mer til det enn "IKKE SNIFF BENSIN!ZOMG!". Jeg husker at jeg ignorerte de anti-dop-folka på skolen lett, da jeg innså rimelig raskt at halvparten var bullshit og resten var overdrevet.

Det er mye mulig noen er uenige med meg, og jeg har liten erfaring på området utenom min egen. Jeg har lest en del om diverse rusmidler, og selv gjort meg opp en mening om hva jeg skal holde meg unna, og hvorfor.
Sitat av grl Vis innlegg
var bare en fra før av nervøs mor som fikk sjokk da hennes datter full av halliser begynte og prate om at fiolette marsboere med 5 meter lange p*niser var etter henne
Vis hele sitatet...
Dummeste jeg har hørt. Muskat rusen gir deg langt fra sterke hallisunasjoner. Er du "heldig" (les: på godt eller vondt) opplever man milde hallusinasjoner pga. det hallusinogene stoffet mysterisin som muskat inneholder.
Ved inntak av 8-10g er "vanlig dose" i og med at kjemikalier i muskat hindrer hjernen å stoppe aminosyrer som finnes i mat.
Ved store inntak av muskatt 15g+ kan man oppleve "muskatpsykose" som kan føre til stress, dødsangst og irritasjon.
Intravenøst inntak av muskat kan føre til leverskade og føre til død over lengre bruk.

Vil avslutte ved å si at muskat er oppskrytt. Det er ikke straffbart å misbruke, men jeg anbefaler dere som har tenkt å prøve det om å tenke dere litt om.
Det er ikke så morsomt som det kanskje høres ut. Ikke ta alle "muskat tripp rapporter" her på nFF bokstavlig.
Sitat av bobbo Vis innlegg
Til dere som var idioter og prøvde det når dere var yngre, hva kunne vært gjort for å forhindre dette?

Mitt synspunkt er at rikelig, objektiv informasjon er veien å gå. Metoden de kjører i bl.a. USA, og her også til en viss grad, med hemmelighold og sensur av alt som e slemt (rusmidler, banneord, sex) gjør bare at kidsa blir mer nysjerrige, og dummere. Det er tross alt en grunn til at det gemene hop ikke løper rundt og sniffer bensin i helgene, og jeg tror det er lurt å informere ungdommene om HVORFOR vi ikke gjør det, istedet for å holde det hemmelig at det gir en ruseffekt. Dersom jeg møter opp på skolen og forklarer at bensinsniffing er en dårlig idé, da rusen fremkalles av oksygenmangel til hjernen, tror jeg faktisk at kidsa lytter mer til det enn "IKKE SNIFF BENSIN!ZOMG!". Jeg husker at jeg ignorerte de anti-dop-folka på skolen lett, da jeg innså rimelig raskt at halvparten var bullshit og resten var overdrevet.

Det er mye mulig noen er uenige med meg, og jeg har liten erfaring på området utenom min egen. Jeg har lest en del om diverse rusmidler, og selv gjort meg opp en mening om hva jeg skal holde meg unna, og hvorfor.
Vis hele sitatet...
Fullstendig enig.

Jeg øsnker at visuelle framstillinger på hvordan "rus" fungerer som denne: Mouse Party burde vises til videregående studenter.

Dersom de får vite at det ikke er noe "hokkus pokkus" og "mystiske stoffer" innvolvert, bare forgiftning og bivirkninger av visse stoffer som får deg til å se ting... Da blir færre å synes at det er "kult".

"Jeg er kul, jeg tar dop" blir da til "Jeg er kul, jeg forgifter meg selv..."
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Fullstendig enig.

Jeg øsnker at visuelle framstillinger på hvordan "rus" fungerer som denne: Mouse Party burde vises til videregående studenter.

Dersom de får vite at det ikke er noe "hokkus pokkus" og "mystiske stoffer" innvolvert, bare forgiftning og bivirkninger av visse stoffer som får deg til å se ting... Da blir færre å synes at det er "kult".

"Jeg er kul, jeg tar dop" blir da til "Jeg er kul, jeg forgifter meg selv..."
Vis hele sitatet...
Så du legger til grunn at alle som bruker "dop" gjør det for å være "kule"?

Da har du isåfall misforstått groteskt mye.
Sitat av snegler Vis innlegg
I så fall hadde hun vel all grunn til å være nervøs. At muskatnøtt skal ha skapt denne hallusinasjonen stiller jeg meg sterkt tvilende til. Jeg håper du forstår at det å spre slike (latterlige og overdimensjonerte) historier kan føre til at flere unge kaster seg inn i denne nokså farlige leken.
Vis hele sitatet...
vel, jeg kjenner de involverte ganske bra siden vi går i samme klasse


det skal også sies at det ikke bare var muskat nøtt involvert i dette tilfellet
Sitat av minigolf Vis innlegg
Så du legger til grunn at alle som bruker "dop" gjør det for å være "kule"?

Da har du isåfall misforstått groteskt mye.
Vis hele sitatet...
Mange av de som begynner med alkohol og dop i en ung alder gjør det fordi det er "kult".

Uansett, dersom man får vite at noen rusmiddler gir rus bare fordi man får en bivirkning som gir f.eks. oksygenmangel, kan man avskrekke missbruk av rusmiddler langt mer effektivt i mine øyne.

Dersom du undervurderer ungdommen, og sier "røyker du hasj, kommer du til å DØ!!!1!" uten å oppgi nøyaktig hvorfor, vil de bare gi deg et stygt blikk og tenke, "for en jævla dust".

De som stakk innom skolen vår kunne mindre om bivirkningene til LSD enn et par stykker i klassen, og gjorde at presentasjonen de gjorde for oss ble en fiasko...

Dersom du snaker til ungdommer som voksne, og gir dem fakta på bordet vil de ta det til seg mye bedre enn hvis du prøver å skremme dem.
hahaha. for nå idioter