Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1232
Nå har jeg søkt og lest lenge men finner ingen ting dette kan være siden jeg ikke vet hva det heter men saken er det at jeg vill sette opp en "domeneserver" slik at jeg kan hoste forskjelige domener. eks .net eller.com domener. Har pratet med noen og de prater om VPN server og DNS server men jeg er ikke sikker. derfår spør jeg her åssen gjøres dette? evt link til software eller lingene. Kan bruke Både Linux og Windows Server så åssen OS det går på er ikke så nøye.

Det jeg er ute etter er lik eks One.com, domeneshop.no bare til kun domener.

Takker for alle svaer.
Du er ute etter å lage en ftp-server og bygge et slags webhotell? Domene kjøper du ved siden av fra domeneshop.no.
Hvordan du knyttere domenet til serveren din, er jeg neimen ikke helt sikker på hvordan fungerer i praksis, men sikkert noen andre her som kan gå dypere inn på det.
Sist endret av boblesaft; 27. juni 2009 kl. 05:15.
afraid.org er en pålitelig gratis DNS host.

Dog så må du registrere domenet ditt hos en registrar og peke domenet ditt til domeneserveren som skal styre hvor domene.com skal peke. F.eks domene.com -> 10.0.0.1
Sitat av boblesaft
Domene kjøper du ved siden av fra domeneshop.no.
Vis hele sitatet...
Eller fra godaddy.com med kupongen 199BUYCOM så får du et .com domene for 1.99$ + icann avgifter er det totalt 2.19$
zoneedit.com er det du ser etter det er gratis domain hosting. har brukt dem i 8år dem funker helt greit.
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Du er ute etter å lage en ftp-server og bygge et slags webhotell? Domene kjøper du ved siden av fra domeneshop.no.
Hvordan du knyttere domenet til serveren din, er jeg neimen ikke helt sikker på hvordan fungerer i praksis, men sikkert noen andre her som kan gå dypere inn på det.
Vis hele sitatet...
han er ute etter å ha sin egen DNS server, tror jeg..

slik at han ikke trenger å kjøpe domener, men bare hoste dem hos seg selv?
Ville ikke ha brukt godaddy.. Hvis du skulle få betalingsproblemer blir det ett reint hælvete og få tilbake domenet.
Sist endret av nZaal; 27. juni 2009 kl. 14:47.
godaddy er helt grei å bruke, billige og de har faktisk en ganske god brukerstøtte til tross for at de er store. ..men som nZaal sier, følg med på når du må betale for fornyelse, domenet går inn i en "rendemption period" som gjør at domenet er helt låst i en periode

når det gjelder oppsett av dns server ville jeg valgt bind kjørende på linux, feks. debian gnu/linux. hvordan du setter opp denne kan du lese ved å søke på "bind 9 arm" på google, arm som står "administrator reference manual". det er et godt sted å starte. når det gjelder godaddy og andre som domeneshop.no så må du legge inn en A record til din dns server slik at de vet hvor de kan nå den.. dette er noe alle må gjøre.. alle registrarer må ha en såkalt "glue record". les mer i bind9 arm, der står alt du trenger å vite.
Trådstarter
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
han er ute etter å ha sin egen DNS server, tror jeg..

slik at han ikke trenger å kjøpe domener, men bare hoste dem hos seg selv?
Vis hele sitatet...
Beklager seint svar men er i usa på ferie og ligger 7 timer før dere i tid så svarer litt seint

Er ikke ute etter og få domenet fra eks domeneshop.no til min server men egen host som VivaLatrina sier

Sitat av boblesaft
Du er ute etter å lage en ftp-server og bygge et slags webhotell? Domene kjøper du ved siden av fra domeneshop.no.
Hvordan du knyttere domenet til serveren din, er jeg neimen ikke helt sikker på hvordan fungerer i praksis, men sikkert noen andre her som kan gå dypere inn på det.
Vis hele sitatet...
Hos de fleste som hoster domener kan du knytte domenet til egen server. somregel er det bare og sende en mail til hosteren