Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1358
Håper noen kan hjelpe meg med dette. Står litt på bar bakke akkurat nå, føler jeg.

Har installert Ubuntu 9.04, logget inn med root-brukeren. I "Display preferences"-menyen klarte jeg å slå av skjermen. Har opprettet nye brukere via terminalen, og disse får skjermbilde når jeg logger inn - i motsetning til root-brukeren, hvor alt går i svart ved login.

Lurer på om noen kan hjelpe meg med ett av følgende via terminalen:
a) Slå på skjermen for root-brukeren?
b) Gi utvidete rettigheter til andre brukere?

Ærbødigest )
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hvis du har planlagt å bruke rootbrukeren som primærbruker med GUI har du misoppfattet noe.

sudo er alt du trenger.
Hvis du virkelig må så skal det holde å sette AllowRoot til true i gdm.conf.

Kode

nano /etc/gdm/gdm.conf

... bla ned til [security]
AllowRoot=true
trykk CTRL+X, og så Y for å lagre endringer.

sudo reboot.

Og gogo.

Men som AtXbYeA sier; å bruke root er fail.
Trådstarter
2 0
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Hvis du har planlagt å bruke rootbrukeren som primærbruker med GUI har du misoppfattet noe.

sudo er alt du trenger.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg har tenkt til å bruke rootbrukeren for å tildele rettigheter til andre brukere, via GUI. Har jeg misoppfattet noe da også?

Sitat av Kalakov Vis innlegg
Hvis du virkelig må så skal det holde å sette AllowRoot til true i gdm.conf.

Kode

nano /etc/gdm/gdm.conf

... bla ned til [security]
AllowRoot=true
trykk CTRL+X, og så Y for å lagre endringer.

sudo reboot.

Og gogo.

Men som AtXbYeA sier; å bruke root er fail.
Vis hele sitatet...
Hvordan oppretter jeg så en bruker med root-tilgang?

Det enkleste hadde i grunn vært om noen visste hvordan man slå på igjen skjermbildet via terminalen.
Sist endret av anli2; 30. august 2009 kl. 11:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av anli2 Vis innlegg
Nei, jeg har tenkt til å bruke rootbrukeren for å tildele rettigheter til andre brukere, via GUI. Har jeg misoppfattet noe da også?
Vis hele sitatet...

Ja, for du skal ikke logge deg inn som root bruker. basta.
Sudo er som sagt alt du trenger, og du kan bruke sudo til å starte op gui applikasjoner også.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Det er alltid lurt å lese en bok eller en whitepaper før man setter i gang med noe, det gjør de fleste av oss.

http://www.amazon.com/Ubuntu-Linux-D.../dp/0470125055

For å sitere manualen til en av produktene jeg jobber med "If you don't know what you are doing, put your hands in your pockets and step away".
▼ ... over en måned senere ... ▼
Grow balls. Run as root.

http://www.garyshood.com/root/


Fra spøk til voldtekt..
ATxbYeA: Drit i den bedrevitende tonen. Hva og hvordan han bruker root brukeren på sitt system er helt og holdent hans avgjørelse! Helt greit å gi råd og tips, men unødvendig å være arrogant på den måten..

Hvordan faen skal man lære om man ikke kaster seg ut i ting? Mener du å si at du aldri har gjort noe på en datamaskin uten å pløye igjennom hele brukermanualen først? dropp den elitiske tonen og hjelp heller til!
Eh....
prøv: sudo /etc/init.d/gdm restart
Vis hele sitatet...
atlef.
Sitat av fetter Vis innlegg
Grow balls. Run as root.

http://www.garyshood.com/root/
Vis hele sitatet...
Made my day! takk xD

On topic: beklager, just trollin'
Sitat av anli2 Vis innlegg
Hvordan oppretter jeg så en bruker med root-tilgang?
Det enkleste hadde i grunn vært om noen visste hvordan man slå på igjen skjermbildet via terminalen.
Vis hele sitatet...
I terminalen skriver du sudo visudo. I denne filen vil du se et oppsett likt som dette:

root ALL=(ALL) ALL

Dette betyr at root har alle rettigheter og kan gjøre alt, dette ligger inne som standard. Her legger du enkelt inn brukere du vil skal ha root tilgang. For eksempel:

kristian ALL=(ALL) ALL

Brukeren kristian har da mulighet til å kjøre sudo bash (su) it et shell.
Sitat av Krisku Vis innlegg
I terminalen skriver du sudo visudo. I denne filen vil du se et oppsett likt som dette:

root ALL=(ALL) ALL

Dette betyr at root har alle rettigheter og kan gjøre alt, dette ligger inne som standard. Her legger du enkelt inn brukere du vil skal ha root tilgang. For eksempel:

kristian ALL=(ALL) ALL

Brukeren kristian har da mulighet til å kjøre sudo bash (su) it et shell.
Vis hele sitatet...
Å gi en annen bruker root-rettigheter for så å logge inn med denne brukeren blir vel strengt tatt nøyaktig det samme som å logge inn som root, hva risiko angår. Og det er jo nettopp risikoen som er poenget med å ikke logge inn som root.
Sitat av Provo Vis innlegg
Å gi en annen bruker root-rettigheter for så å logge inn med denne brukeren blir vel strengt tatt nøyaktig det samme som å logge inn som root, hva risiko angår. Og det er jo nettopp risikoen som er poenget med å ikke logge inn som root.
Vis hele sitatet...
Han skrev hvordan man ga en bruker mulighet til å benytte seg av sudo, ikke hvordan aktivere grafisk login for adminbruker...

Mener du at det er en sikkerhetsrisiko å bruke sudo? Ta dere nå samme da folkens, det er jo bare en adminkonto!