Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 1795
er som sakt helt ny i linux. har problemer med å spille av lydfiler. kommer ikke noe lyd i det heletatt. så lurerer på om det kansje kan være codecs mangel. jeg får kun hørt på musik på nette. men i selve ubutu er det ikke noe lyd. hjelp?
Skjønner ikke helt hvor du vil, men er det slik at du ikke får spilt av MP3-filer? Hvilken versjon av Ubuntu har du? Hvilken mediaspiller bruker du? Prøver du å høre på musikk samtidig som du f.eks. ser en video på youtube?
Trådstarter
65 0
får ikke spilt mp3 nei. og det gangene jeg har prøvd har det kun vert de jeg har gjort ikke noe andre vinduer oppe. verskjonen er jeg usiker på. hvordan ser man dette?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Du får ikke spilt mp3 nei, men får du som raze spør spilt av noe lyd på f.eks youtube ?

Hvis ja, du mangler kodek.
Hvis nei, du mangler lyddrivere.
Trådstarter
65 0
atxbea: får kun spilt musikk på youtube. jeg bruker amarock som mediaspiller

hva er riktig kodecer?
Hvis du bruker Ubuntu 8.04 (nyeste), skal det være støtte for mp3 out of the box. Hvis ikke, google "ubuntu <versjonnummer> mp3".
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Prøv å spill av MP3'ene i f.eks xmms, hvis du ikke har denne kan du installere den via pakkebehandleren (synaptic) eller starte opp en konsoll og skrive "sudo atp-get install xmms".

Denne har iallefall støtte for MP3'er med i pakken.
Trådstarter
65 0
instalerte xmms2 nå men kommer ikke opp.. føller meg som den nooben her nå az

har ubutu 8.04
Haha, jeg har omvendt problem i windows xD
xmms2 er kommandilinjebasert, det vil si tekstbasert. Installer xmms.
Hvis du prøver Totem Movie Player (det følger med) så skal den automatisk spørre om du vil laste ned Gstreamer codecs elns, husk å svare at landet vårt ikke har noen lover mot ditt tog datt, du får noen spm, og det er kun et logisk svar på hver av dem for oss som bor i Norge ^^

nice klokkeslett på posten din, AtXbYeA
Trådstarter
65 0
finner ikke xmms i lista på den synaptic greia :s finner bare masse plugins til den

Totem Movie Playe fines ikke i systeme mitt.
Du sier du bruker amarok? Har du installert den etterpå? Sikker på du ikke bruker kubuntu?
Trådstarter
65 0
ubuntu 8.04 ja. er jeg skråsiker på. ja bruker amarok

å ja amarok er noe jeg instalerte i etter kant
http://img253.imageshack.us/img253/5...enshot1lz1.png
sikker på at du ikke har dette programmet? Da kan du ikke ha standard Ubuntu install,

Skjekk vilken versjon av linux du har ved å kjøre denne komandoen i Terminal:

Kode

lsb_release -a
Sist endret av Vegar; 4. mai 2008 kl. 14:42. Grunn: Bildet var sykt stort og fucka opp layouten på siden.

Kode

sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras
Burde fikse problemet.
Trådstarter
65 0
hvordan få opp terminalen da?
http://img370.imageshack.us/img370/5...enshot8qp0.png

her er bilde av skriveborde mit.
ingen lyd
Sist endret av linux123; 4. mai 2008 kl. 15:57.
Applications (Øverst i ventre) -> Accessories -> Terminal
Trådstarter
65 0
fant den og har startet de komandoene nå

fremdeles ingen lyd her:-(
Prøvde du Totem da?
Ehmmm... dette problemet hadde jeg i 5.10, men det som står på www.ubuntuguide.org/ funket da. Funket på 6.10 7.04 og 7.10 for meg. Når jeg åpner mp3 filer i 7.10 spør Totem om du vil laste ned codecs, og ja det funket. her er den offisielle guiden:
http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:H...talling_Codecs

Vet noen hvordan man forandrer default programmet for å åpne forskjellige filer (AVI, MPG, MPEG MP3 osv...) Finnes det noen fil man kan gedit´e for å velge det?
Sist endret av Pyro_Killer; 4. mai 2008 kl. 16:58.
Trådstarter
65 0
greit da er probleme løst. trudde linux skjønte at jeg hadde et pci lydkort men nei da. tok lydkabelen fra pci korte og til lyd utgangen på hovedkorte. problem løst weee
takker for alles hjelp
mhv tor

problem løst. feil med kabling

problem løst feil med kabling
Sitat av Pyro_Killer
Ehmmm... dette problemet hadde jeg i 5.10, men det som står på www.ubuntuguide.org/ funket da. Funket på 6.10 7.04 og 7.10 for meg. Når jeg åpner mp3 filer i 7.10 spør Totem om du vil laste ned codecs, og ja det funket. her er den offisielle guiden:
http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:H...talling_Codecs

Vet noen hvordan man forandrer default programmet for å åpne forskjellige filer (AVI, MPG, MPEG MP3 osv...) Finnes det noen fil man kan gedit´e for å velge det?
Vis hele sitatet...
Utrolig lett å skifte default program, men jeg gadd ikke skrive det, og var ikke helt sikker på om det ble skifta permanent, men about.com sier at dette vil gjøre susen:

Sitat av about.com
  • In Nautilus, right click on the file and choose Properties from the menu that appears. The Properties dialog opens.
  • Click on the Open With tab. A list of applications appears.
  • Select the default application you want for the file type. If the application is not on the list, use the Add button to add the application to the list.
Vis hele sitatet...
skal funke akkurat likt i andre filebrowsers også.


edit: I tillegg kan du skjekke ut denne fila hvis du vil gå litt mer i dybden:

Kode

sudo gedit /etc/mime.types
Sist endret av Vegar; 4. mai 2008 kl. 18:57.
Trådstarter
65 0
nå har jeg lyd på alt untat på nette da:-( foreksempel på youtube er det ike lyd nå. dette er seriøst iriterende
▼ ... over et år senere ... ▼
sitter her med akurat samme problemet i 8.04 bare med video.
Har bilde på f.eks youtube men klarer ikke å spille av avi.
Prøvde å avinstallere noen codecs pakker, itillfelle det var krasj, men til ingen nytte.
Noen som kan hjelpe?

Har prøvd i vlc, mplayer og filmavspiller.
Men kommer bare lyd. Klarer å se at bildet i filmen flimmrer hvis jeg drar vinduet over skjermen.
Har vel bare en gstreamer pakke installert nå hvis jeg ikke tar helt feil.
bruker du mplayer kommandolinje versjonen?

installer den og prøv mplayer <fil>.avi i terminalen (xterm eller gnome-terminal)

så poster du outputten her.
Sier dette deg noe?

Kode

Playing Skrivebord/BedtimeStories/BedtimeStories.avi.
AVI file format detected.
[aviheader] Video stream found, -vid 0
[aviheader] Audio stream found, -aid 1
VIDEO:  [XVID]  640x256  24bpp  25.000 fps  1124.7 kbps (137.3 kbyte/s)
Clip info:
 Software: VirtualDubMod 1.5.10.2 (build 2540/release)
xscreensaver_disable: Could not find XScreenSaver window.
GNOME screensaver disabled
==========================================================================
Opening video decoder: [ffmpeg] FFmpeg's libavcodec codec family
Selected video codec: [ffodivx] vfm: ffmpeg (FFmpeg MPEG-4)
==========================================================================
==========================================================================
Forced audio codec: mad
Opening audio decoder: [libmad] libmad mpeg audio decoder
AUDIO: 44100 Hz, 2 ch, s16le, 128.0 kbit/9.07% (ratio: 16000->176400)
Selected audio codec: [mad] afm: libmad (libMAD MPEG layer 1-2-3)
==========================================================================
AO: [pulse] 44100Hz 2ch s16le (2 bytes per sample)
Starting playback...
VDec: vo config request - 640 x 256 (preferred colorspace: Planar YV12)
VDec: using Planar YV12 as output csp (no 0)
Movie-Aspect is 2.50:1 - prescaling to correct movie aspect.
VO: [xv] 640x256 => 640x256 Planar YV12 
No bind found for key 'c'.                         %  0%  3.5% 6 0 
GNOME screensaver enabled.000 ct:  0.000 489/489  9%  0%  3.4% 6 0 

Exiting... (Quit)
Nå får jeg til å spille av filmen i fullscreen. Men bare i fullscreen. Men nå sliter jeg med å få det over på tv'en.
Hvis noen har noen gode triks så si ifra.
Uansett om jeg drar spilleren over på tv'en og spiller av, kommer filmen på dataskjermen.
outputten fra mplayer ser grei ut den, så det er altså sånn at du kan spille tingen av i fullskjerm, med lyd og bilde, men ikke ellers?
Slå opp en terminal og installert disse

sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/hardy.list -O /etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list && sudo apt-get update && sudo apt-get install medibuntu-keyring && sudo apt-get update && sudo apt-get install libdvdcss2 w32codec

Eller gå her for å få mer informasjon www.ubuntu-unleashed.com