Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2041
Overflødig
Fossen's Avatar
Min DVD-ROM befinner seg ikke lenger under My Computer/Devices and removable storage. DVD-ROMen går ut og inn + at cdene spinner.

Jeg har prøvd/skjekket følgende:

Har sett i Event Viewer (System og Applications and services log - Hardware events - fant ingen errors.
Sett i BIOS etter instillinger som er feil - fant ikke noe som var stillt feil.
Sett i Device manager/ CD/DVD-ROM - Finner ikke DVD-ROMen.
Har prøvd å ta IDE og Strøm kabelene ut og inn - Hjalp ikke.
Har prøvd CDgone - funket heller ikke.


ps: Jeg bruker Windows 7
Sist endret av Fossen; 15. juli 2009 kl. 22:47.
Har den funka i win7 før ? hvis ikke, så er det nok et kompitablitetsproblem (aka ikke noe driverstøtte f.eks.)
Hvis den har funka før, kan det ha noe med IDE kabelen å gjøre. At den er gåen f.eks. Prøv med en annen hvis du har mulighet. Evnt teste annen IDE-slot på HK'et
Overflødig
Fossen's Avatar
Trådstarter
ja den har funka på W/7 før, så at det er et kompitablitetsproblem kan vi vel avskrive.
Jeg skal teste annen slot på Hovedkortet og se om det hjelper.

Har nå skiftet IDE port på hovedkortet, uten at det har hjelpet.

Dette er noe som har skjedd nå nylig og uten forvarsel (Det funka i går).
Sist endret av Fossen; 15. juli 2009 kl. 23:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Fossen Vis innlegg
ja den har funka på W/7 før, så at det er et kompitablitetsproblem kan vi vel avskrive.
Jeg skal teste annen slot på Hovedkortet og se om det hjelper.

Har nå skiftet IDE port på hovedkortet, uten at det har hjelpet.

Dette er noe som har skjedd nå nylig og uten forvarsel (Det funka i går).
Vis hele sitatet...
Så du hadde sett i bios etter innstillinger, så du da om BIOS fant ROM'en ?
Overflødig
Fossen's Avatar
Trådstarter
Ja, ROMen sto nevnt i BOOT (BOOT/Priority eller noe sånt).

DVD-ROMen var stil in som 2.
Harddisken er 1. hvis dette sier deg noe
Det du har sett på er på boot rekkefølge. (altså den booter fra HDD først, men hvis ikke det går booter den fra CDROM hvis mulig osv.)

Men stod det bare Dvd/cdrom, eller stod det selve "navnet" på romen ? Hvis det står et langt navn, f.eks. "TSSTcorp CDDVDW SH-S223Q" (i mitt tilfelle) i hardware menyen i bios (forskjelling fra versjon til versjon, men noe sånt) tyder det på at alt er ok med hardware, men at det er noe galt i systemet. Hvis den ikke vises er det altså noe galt med hardware.
Sist endret av Atec; 15. juli 2009 kl. 23:39.
Overflødig
Fossen's Avatar
Trådstarter
Det står navnet på DVD-ROMen.
Denne problemstillingen har jeg hatt en del ganger nå. Først skjedde den i Vista etter oppgradering fra XP. Og når jeg var i brukerstøtte på jobben har jeg hatt 15-20 slike tilfeller der samtlige har hatt samme løsning.

Gå til Kjør; skriv regedit. Og naviger deg frem til denne stien
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4 D36E965-E325-11*CE-BFC1-08002BE10318}

Inne i denne subkeyen skal du leter etter filter. Disse gjør slik at CD-rommen din ikke syns i Min Datamaskin. Slett "upperfilters" og "lowerfilters". Etter du har gjort dette kjører du en restart på maskina di. Etter restart tar du å setter inn en CD / DVD for å se om alt fungerer.

Post gjerne resultatet her
Overflødig
Fossen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Krisku Vis innlegg
Inne i denne subkeyen skal du leter etter filter. Disse gjør slik at CD-rommen din ikke syns i Min Datamaskin.
Vis hele sitatet...
Skjønte ikke det med at jeg skulle lete etter ¨filter¨.

Har kommet til HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4 D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}

der fant jeg følgende:

(Default)
Class
Classdesc
IconPath
Installer32
NoInstallClass
SilentInstall

Hva nå?

(Har prøvd å bytte DVD-ROM. Det funket ikke, så er jeg 100 % sikker på at det ikke er Hardware feil).

Videre, i HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4 D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318} - 000, 001, 002, 003, 004, fant jeg Reg_SZ filer med følgende navn:

(Default)
DriverDate
DriverDateData
DriverDesc
Driverversion
InfPatch
InfSection
MatchingDeficeId
ProvideName
Sist endret av Fossen; 16. juli 2009 kl. 10:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
En kompis innstallerte Alpha Antivirus. Etter det kunne han ikke komme seg på nettet før han kjøpte hele versjonen av Alpha Antivirus. (Noe han selvfølgelig ikke gjorde) Dette viste seg å være en trojaner, og etter mye om og men fikk vi fjernet Alpha Antivirus.

Vi brukte denne metoden:
HOW TO REMOVE ALPHA ANTIVIRUS AND ALL COMPONENTS:

1. Press Ctrl, Alt, Dlt. all at once

2. A box should pop up, click on task manager

3. Another box should pop up, Click on processes tab at top

4. Look for alpha AV

5. Click on it and choose end...it should then disappear

6. Then click on start

7. Go to search window (Should be on bottom right corner)

8. When it pops up, on the side there should be an option that says "All Files and Folders" , Click on it

9.In the box labled "A word or phrase in the file", Type in "alpha"

10. Click search and wait until completley finished (mine took about twenty minutes before it was done and found about 30 files)

11. Select all, right click, and choose delete. (if a box pops up that says delete could not be completed, you may just have to delete each item seperatley to find which one wont delete.)

12. After thats finished, go to your Recycle Bin and delete all items.



Hope this helps!! It worked for me!


Etter dette måtte vi kjøre Spyhunter for å få fjernet restene fra registeret.

Da det var gjort viste det seg att begge DVD' ene var borte. Både intern og extern. Jeg fulgte ditt råd Krisku og det funket som bare det. Tusen takk. Hadde aldri funnet ut av det selv. Håper at det kan være til hjelp for andre.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Ny acer laptop med vista, la inn win 7, ved bytte av installasjons cd stoppet alt opp, og jeg oppdaget at jeg ikke hadde dvd-rom lengre, men takket være Kriskus tips "fant" jeg den igjen, fulgte prosedyren, og vips der kunne jeg fortsette, supert!