Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3341
Jeg har allerede sett inn i en del lover i husleieloven, og utleieren har rett til å kaste meg ut. begrunnelsen hans er at hans gamle mor skal flytte inn i leiligheten så han kan ta seg av henne. ifølge husleieloven §9-5a.
http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-009.html

Jeg tror ikke på ham... jeg er ganske sikker på at han bare vil kaste meg ut, fordi vi ikke kommer overens.

jeg, og mange av mine venner, synes å ha hørt om en lov som sier at om utleieren kaster meg ut for den grunnen, da mister han retten sin til å leie ut leiligheten de neste 4 årene, men jeg kan ikke finne loven som sier det

har noen av dere peiling på hvor den kan finnes? jeg hadde satt STOR pris på det, tusen takk!
Har huseieren sagt opp leieforholdet, eller mener du kastet ut som i at han sier at du må ut innen neste uke?
Det er jo ikke din rett, det å kunne leie med han. Han kan si opp avtalen når som helst, på hvilket som helst grunnlag. Det er hans leilighet. Har dere avtalt hvor lenge du skal leie på forhånd, foreligger det en kontrakt? Ved leie i ubestemt tidsrom kan han be deg flytte ved 3 måneders varsel i forveien. Jf. husleieloven. Om du har en hybel ( vet ikke hvordan dette er definert) er oppsigelsestiden 1 Mnd. osv osv .

http://www.lovdata.no/nyhet/forside/...-soketips.html

Utifra det jeg kan se går dette ikke din vei. Men håper noen på sida her kan finne fram noen sexy paragrafer slik at du får bo der du bor lykke til!
Trådstarter
2 0
Jeg er overbevist om at jeg må flytte ut, men jeg vil ikke bli kastet ut (på tre måneders varsel forresten,) på grunnlag av en løgn. Jeg vil bare ikke at han skal kunne leie ut når han ikke har lov. Nå må jeg bruke mye av min egen tid på å flytte mot min vilje, det er veldig ubehagelig...
Sitat av sintkar Vis innlegg
Han kan si opp avtalen når som helst, på hvilket som helst grunnlag. Det er hans leilighet.
Vis hele sitatet...
Nå må du jekke ned noen hakk... Når du er oppegående nok til å linke til lover må du også kunne være oppegående nok til å lese dem.

Utleier skal ha veldig god grunn til å kaste ut en leietager. At han selv, eller nær familie skal bruke leiligheten er grunn god nok, men "når som helst, på hvilket som helst grunnlag" er veldig langt fra sannheten!
Sist endret av Cikey; 24. oktober 2012 kl. 20:29.
Har huseieren bedt deg om å flytte ut i løpet av tre måneder? Hvis det står i kontrakta, så har han vel sitt på det tørre?
Trodde huseier hadde like stor rett til å si opp kontrakta som det leieboeren hadde, men da tok jeg sikkert feil.


Da har du faktisk tre måneder på deg til å finne et nytt sted å bo. Ikke verst.
Sist endret av Jandre; 24. oktober 2012 kl. 20:32.
Sitat av sintkar Vis innlegg
Det er jo ikke din rett, det å kunne leie med han. Han kan si opp avtalen når som helst, på hvilket som helst grunnlag. Det er hans leilighet.
Vis hele sitatet...
Han kan ikke kaste folk ut på gata uten fullverdig grunnlag og det skal gies advarsler først. Jeg har dessverre ingen henvisning til lovverk.

Har litt her, du kan titte litt sjøl også. Jeg regner med at kontrakta di har mest å si her...

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftl...mne=utleier*&&
Sist endret av Taurean; 24. oktober 2012 kl. 20:31.
Sitat av sintkar Vis innlegg
Det er jo ikke din rett, det å kunne leie med han. Han kan si opp avtalen når som helst, på hvilket som helst grunnlag.
Vis hele sitatet...
Absolutt ikke! En leieTAKer kan flytte ut når som helst uten grunn (med oppsigelsestid selvsagt). En UTleier må ha en godkjent grunn for å kunne kaste ut noen, som regel er det vel bare ubetalt husleie og/eller huseier eller familie som skal bruke den aktuelle boenheten selv.

Leietakere har veldig store rettigheter her i landet, selv med ubetalt husleie kan det ta 6 måneder å kunne få vedkommende ut, grunnet alle rettighetene de har. Noe blant annet min nåværende huseier fikk merke seg hardt med en av de forrige leieboerne, visstnok.

Huseiere har ikke en gang lov til å gå inn i en leitakers bolig uten godkjenning eller i nødstilfeller etc.

Tilsidesettelse av oppsigelse
Hvis utleieren reiser sak, skal retten vurdere om oppsigelsen er saklig og rimelig. Retten skal sette oppsigelsen til side om den mangler saklig grunn eller virker urimelig. Det skal lite til for at det foreligger saklig grunn. Saklig grunn kan være at leieboeren har misligholdt leieavtalen, at utleieren vil bruke boligen selv eller leie ut til nær familie.

Rimelighetsvurderingen er derfor viktigst. Når retten vurderer om en oppsigelse virker urimelig, veier den utleierens og leieboerens argumenter mot hverandre, for etter fritt skjønn å komme frem til en avgjørelse om hvem som har størst interesse i og behov for husrommet og derfor bør få rett. Mener retten at leieboeren har misligholdt leieavtalen vesentlig, skal den ikke sette oppsigelsen til side.
Se husleieloven § 9-8
Vis hele sitatet...
I denne saken her har neppe TS noe grunnlag til å ta saken videre da "å tro at han lyver" ikke er en godkjent grunn, uten beviser.
Sist endret av Ueland; 24. oktober 2012 kl. 20:33.
Leier han ut tidsubestemt da? Ser ut som det er der du har din rett akkurat nå. For bolig kan jo kaste deg ut for å bruke det selv... hvis du skal stå på din rett på grunnlag av mistillit vil du nok slite med å bevise det.

Det kan du jo gå til sak mot han etterpå hvis det viser seg at det flytter inn andre der! Pass på å få det skriftlig, grunnlaget til at han kaster deg ut. Så kan du banke på der om to måneder og se hvem som bor der. Evt bare søke adressen og se.
Sist endret av Taurean; 24. oktober 2012 kl. 20:35.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Nå må du jekke ned noen hakk... Når du er oppegående nok til å linke til lover må du også kunne være oppegående nok til å lese dem.

Utleier skal ha veldig god grunn til å kaste ut en leietager. At han selv, eller nær familie skal bruke leiligheten er grunn god nok, men "når som helst, på hvilket som helst grunnlag" er veldig langt fra sannheten!
Vis hele sitatet...
Ja enig, ser den klovnete formulert, teit sagt av meg og ikke minst feil. Det jeg prøvde å poengtere, som jeg mislykkes med, er at denne leiligheten er ikke laget for at TS skal bo der. Det er utleiers, og det må taes i betraktning.

Til TS, som du skriver nå er du klar til å flytte, men at du vil sverte han og påføre han store økonomiske tap er, om mulig, enda dummere enn mitt første utsagn.
Sist endret av sintkar; 24. oktober 2012 kl. 20:39.
Sitat av sintkar Vis innlegg
Til TS, som du skriver nå er du klar til å flytte, men at du vil sverte han og påføre han store økonomiske tap er, om mulig, enda dummere enn mitt første utsagn.
Vis hele sitatet...
Hvor får du disse påstandene fra? Store økonomiske tap? På hvilken måte?
Om utleieren ikke får leie ut pga. lovbestemmelser (det TS leter etter), er det absolutt ikke TS sin feil.

Og hvordan har TS planlagt å sverte utleieren?