Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 3163
Hei alle freaks!

Vi alle har fra tid til annen opplevd å ligge å vri oss halve natta, sove 2 timer og slite oss gjennom de lengste skoledagene av alle. Å sovne kan til tider være en skikkelig pain in the ass, da særlig p åskoledager i mitt tilfelle. Har dere noen tips til hva som kan hjelpe på dette? Da sikter jeg til løsninger utenom piller, alkohol og andre rusmidler.

Jeg kan jo begynne tråden med noen av mine egne tips jeg har lært meg gjennom årene, men som ikke alltid er like enkle å følge selv.

≠ Å trene på dagtid, gjerne etter skole/jobb gjør meg ofte mer sliten om kvelden, og også mer opplagt om dagen.

≠ Å sette seg ned et par minutter før man legger seg å tømme hodet for alle tanker og bekymringen den dagen har bragt, slik at jeg har tenkt meg "ferdig" før jeg legger meg, tror ikke det er lurt å ta med seg bekymringene til sengs.

≠ Selv om dette er en selvfølge, så er det vel et velkjent fenomen å rulle til siden og sovne som en utslått elefant etter å ha feid høylytt og heftig over dama

Kjør diskusjon og del tips!
Å trene om dagen og lese/løse kryssord funker for meg

Det er egentlig en ganske stor tråd om dette da, hvor Dodecha har skrevet ned en haug med tips;

http://freak.no/forum/showthread.php...%F8vnproblemer
sliter ganske ofte med å sovne "fort".. Men, å innarbeide seg en grei døgnrytme, trene og unngå soving på dagen er viktig!
Sitat av sintkar Vis innlegg
Å trene om dagen og lese/løse kryssord funker for meg

Det er egentlig en ganske stor tråd om dette da, hvor Dodecha har skrevet ned en haug med tips;

http://freak.no/forum/showthread.php...%F8vnproblemer
Vis hele sitatet...
Woops, søkte på både "innsovning" og "søvntips", kom ikke opp på noen av de. Var jo ganske gammel uansett!
Bruker valerina natt (naturlegemiddel) til å bli trøttere og det blir mye enklere å sovne, det er ikke en sove pille, det er et middel som har trøttende / avslappende effekt

fungerer ihvertfall for meg.

men noe som er veldig viktig er å få vekk ting som distraherer som f.eks spill, pc/tv etc

unngå å sove på dagen. ikke drikke kaffe eller spise sukker før man skal legge seg. ikke tenk på at du skal sove for da kan det hende at du prøver alt for hardt og kanskje blir mer våken av det?
Sist endret av WhiteHat; 16. desember 2010 kl. 01:23.
En orgasme gjør underverker
Lese en god bok på sengen, gjerne ikke for god, fordi da klarer man ikke legge den fra seg før man en del timer er gått Klassisk musikk kan også anbefales.
når jeg kom hjem fra skolen etter tidligere å ha spilt i 11 timer med wow (catarelease) så slukna jeg rimelig fort på senga tho, ikke å anbefale. Mp3 og Enya eller noe fin lotrmusikk er til å anbefale
Sist endret av mo3; 16. desember 2010 kl. 02:40.
Slå hode i veggen et par ganger at man rett og slett besvimer og våkner når ringeklokka ringer
Sitat av Srbija Vis innlegg
Slå hode i veggen et par ganger at man rett og slett besvimer og våkner når ringeklokka ringer
Vis hele sitatet...
Hva om man ikke våkner igjen?
Sitat av mo3 Vis innlegg
Hva om man ikke våkner igjen?
Vis hele sitatet...
Det har jeg ikke tenkt på. Smart du !
Sett på timer på tv'n og sovn i reklamen
Hjelper ihvertfall ikke å sitte å stirre inn i pc skjermen.
Det å legge ifra seg pc'n 30-60 min før man skal sove fungerer ganske godt =)

Selv bruker jeg å ligge å se litt på tv til jeg blir godt trøtt, og så legge meg.
Unormalt så sovner jeg kjapt.
Normalt så tærer de 5-6 timene med søvn etter skolen såpass på at det fort drøyer til 3-4 før man sovner... :/


Ellers merker jeg at jeg klarer å slappe av fortere med å legge armene i kryss og håndflaten på hver sin skulder, da øker oksygeninntaket og man kan lettere sovne =)
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Det er bevist at du blir trøttere etter en orgasme.

Men det hjelper å ikke klø deg selv om det klør for da sender du et tegn til hjernen om at du ikke er klar for å sove.
Jeg selv sovner som regel etter maks 5 minutter, ganske chill!!
Jeg sovner ALDRI før etter nærmere en time om jeg gleder meg noe enormt til dagen derpå.. for eks. syden, oppkjøring osv..

Jeg har lest tips angående det å sovne, at dersom du har søvnproblemer.. Bruk rommet KUN til å sove på. Ikke bruk det som oppholdsrom. Pga om kroppen vender seg til at når du går inn i rommet, så skal den sove.. ikke se på TV eller sitte på PCen, så sovner du mye lettere.

Luftet rom, nytt sengetøy er også å anbefale.. Hva er ikke bedre enn å slenge seg ned i senga i nytt og godt sengetøy etter du har dilta 4-5 timer etter dama på byen..
Har ikke noe problem med å sove. Kanskje pga hva jeg driver med på dagtid?

Jobb - 7,5t
Trene - 2t
Skole - 3t
Være med venner/spille COD/Dama - 4t

Slokner med en gang, selv om jeg ikke er så sliten som regel

PS: Trening som nevnt over.. Gjør deg opplagt på dagen, og du sover som et lam på natta :-)
Etter at du har trent over en lengre periode, blir du avhengig! Kun positivt
IKKE se på klokka hvis du ikke får sove. Dette stresser deg bare mer, også blir det enda vanskeligere å sove. Prøv å ikke tenk på at du ikke får sove.

Ha igjen øynene og finn en behagelig stilling. Man får energi av å ligge våken og bare slappe av med øynene igjen også, og etter hvert vil du sovne også.
La være å tenke på hva slags posisjon øynene dine skal være i under øyelokkene.
Oi, klarte jeg å ødelgge for noen nå?

Trening, en fast døgnrytme og lese en bok på sengen fungerer veldig greit for min del.
Men i natt ramlet det en narkoman ned trappen utenfor vinduet mitt.
Det var meget vanskelig å la være å reise seg opp for å se ut av vinduet da, ja!
Kanskje det å la være å tenke så mye kan være en idè også?
Ja, finnes såå mange ting du kan tenke på når du skal sove.

- IKKE tenk på posisjon av øyne under øyelokkene (NitroFis)
- Bevissthet, noen ganger klarer du ikke bli ubevisst? (bare meg?)
- Kløing (tenker du på at det klør, klør det enda mer).
- IKKE tenk på de 1000000000 MIDDENE som kravler i senga di!
- Ikke "finn" problemer som har skjedd å tenk leenge på disse da du vil sove.
- Jo hardere du faktisk prøver å sove, jo vanskeligere er det.

Trening er tingen! (for meg)
Pul dama, og SOV?
Døgnrytme (viktig.. Har du ikke dette, kan du endre på det ved å våkne kl 07.00 selv om du er drittrøtt.. Da er du mer sliten om kvelden, og kan lettere sove, Fortsett sånn, og rytmen kommer tilbake.

Hm?
ta deg et hves, ikke no pes (bonge) (Y)
Tenk på hendene dine eller føttene, og tenk at du IKKE skal sove. Da tenker ikke hjærnen, fungerer med meg.. du kan da teste det :P
Sist endret av eskil2k; 16. desember 2010 kl. 10:51.
Zolpide---- ingen legemidler nei. Vel, jeg blir trøtt etter en lang dag på jobb. Men å bruke dette som metode for å sovne forutsetter at du har en jobb.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
La være å tenke på hva slags posisjon øynene dine skal være i under øyelokkene.
Oi, klarte jeg å ødelgge for noen nå?
Vis hele sitatet...
Haha!

Jeg synes det er mye verre når jeg begynner å tenke på hvordan jeg skal plassere kjeven. Uansett hvordan jeg plasserer den når jeg tenker på dette, blir det slitsomt og ekkelt. Husk den!
Denne tråden holdt meg våken til kl. 5, fordi jeg lå og tenkte på ting det sto jeg ikke skulle tenke på her.

ææææææææææææææ
Svigermors drøm
colabox's Avatar
Sitat av t_ben Vis innlegg
Sett på timer på tv'n og sovn i reklamen
Vis hele sitatet...
bra å høre at noen andre er like geniale som meg (bare husk å skru ned lyden i reklamen slik at du ikke "våkner" når programmet begynner igjen)
Sitat av Spesiellgnom Vis innlegg
Digert bongtrekk.
Vis hele sitatet...
ikke helt det TS så etter, men det er dæsken døtte meg effektivt
Spise god kveldsmat. Sette på veeldig lav chill/ambient i bakgrunnen.. -Funker ytmerkt for meg..
jeg bruker å sette på eminem og britney.da svner jeg fort
denne sangen
http://open.spotify.com/track/6IVIsIJXFUxyyG2Bp2AEaq
+ litt alkohol eller noe i den duren..... :P
Sett på ei lydbok, funker fjell for meg. Eneste problemet er at jeg aldri blir ferdig med boka..
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
http://www.youtube.com/watch?v=Xz-KDXWsepI funker som juling! gjør som duden sier så sovner du kjapt
hvir ikke du har sovna innen de 10min videon varer så bare forstett og fokurere på pusten.
tra det med ro før du legfger deg å når du ligger der tenkt på de gode tingene som har vert gjennom dagen
Sitat av Krokodille Vis innlegg
≠ Å sette seg ned et par minutter før man legger seg å tømme hodet for alle tanker og bekymringen den dagen har bragt, slik at jeg har tenkt meg "ferdig" før jeg legger meg, tror ikke det er lurt å ta med seg bekymringene til sengs.
Vis hele sitatet...
Dette kjerringrådet har jeg selv prøvd og er det dummeste kjerringrådet jeg har hørt. Begynner hjernen først å tenke, så vil den bare fortsette å grave. Bruk heller den tida til å tenke på noe helt annet enn bekymringer..
Sitat av Jazzy Fizzle Vis innlegg
- IKKE tenk på de 1000000000 MIDDENE som kravler i senga di!
Vis hele sitatet...
Dem virker jo helt alright.

http://img697.imageshack.us/img697/4363/pic1ix.jpg