Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 3914
Har lenge tenkt på dette. Er vi nordmenn flinke nok til å integrere innvandrere som kommer til landet vårt? Jeg mener at det er vi ikke, vi nordmenn (uten å gre alle med samme kam) er ikke flinke nok til å ta imot innvandrere som kommer til Norge i håp om å starte et nytt liv.

Mange har fordommer om de som kommer fra en annen kultur, har en annen hudfarge eller generelt ikke er som oss. Dette begynner å utvikle seg til et demografisk skille i samfunnet, alle omgås sine egne, slik er det ihvertfall her. Hva mener dere, er det nok tiltak der dere holder til som går ut på å integrere innvandrere og asylsøkere, og hjelpe dem til å få en best mulig start her i Norge? Her jeg bor er det ikke det. Her arrangeres aldri arrangementer som går ut på å blande forskjellige kulturer, og lære av hverandre.

Hva mener dere, bør man bli flinkere til å inkludere andre kulturer i det norske samfunnet, og hvordan bør man gjøre dette? Er det et synlig demografisk skille der du bor?
Nja, vi er vel ikke det. Tror også vi er for flinke til å dra alle under en kam. Eks, veldig mange ser på alle innvandrere som Nav'ere som bare kommer til landet vårt for å nyte av de sosiale godene. Men det er kanskje litt vår egen feil at så mange endre opp på Nav? For meg virker det fortsatt som at folk er redde for å ansette noen hvis de heter Ali O.L.

Hvordan vi kan bli flinkere? Vel, norskkurs der man lærer språket og grunnleggende samfunnskunnskap bør være obligatorisk. (som jeg har skjønt så finnes dette i dag (?) Men at ingen følger opp om man møter opp eller ikke) Nordmenn må også bli flinkere til å ikke være redd for det "ukjente".
Dette er et veldig spennende problem. Det viktigste er at innvandrer kommer seg ut i jobb, barn kommer seg i barnehage og lærer seg norsk. På en annen side kan vi ikke frata innvandrere retten til velferd, noe som på en måte oppfordrer dem til å flytte til billige områder og være hjemme med barn.

Hadde vi hatt færre innvandrere kunne det vært en mulighet å flytte alle til bygder med stort overtall av nordmenn, og hatt et apparat for å få dem ut i jobb.

Jeg tror også "arbeidsprogram" kan hjelpe fler, men hvem som vil ta imot innvandrer uten norsk kunnskaper og i noen tilfeller dårlige kvalifikasjoner er et annet spørsmål.
Jeg mener at vi nordmenn bør bli flinkere til å integrere de nye landsmennene som ønsker av egen vilje å bli integrert, og som ønsker å lære om vår kultur. Men vi må også huske at det er mange som kanskje ikke ønsker å bli integrert, men som ønsker å beholde sin gamle kulturelle identitet.¨

EDIT: Dette er ment for nordmannen i gata, ikke systemet. Hvis man tenker på systemet, så mener jeg forsåvidt også at det skal være valgfritt, men at en kanskje kunne fått visse goder hvis en gjennomførte f.eks norskkurs.
Sist endret av Snaphance; 8. november 2012 kl. 21:32. Grunn: ENdring.
Man høster som man sår.

Innvandringsmotstanderne har advart i mange tiår om de problemene som vi ser konturene av i dag. Det er en utopisk tanke at folk med vidt forskjellig religion, livssyn og kultur, plutselig skal bli bestevenner og leve sammen i fred og fordragelighet, bare fordi noen utopiske multikulturalister har erklært at dette er en god ide.

All historisk empiri forteller oss at det å blande vidt forskjellige folkegrupper og kulturer fører til enorme problemer, og ofte uopprettelig problemer. Som oftest vil folk ha et ønske om å leve sammen med folk som ligner dem selv.

- Det er blitt vanskelig å være etnisk norsk i Groruddalen. Det handler om massive språkproblemer, i tillegg til et press om å tilpasse seg normer som føles helt fremmede for oss som har en vestlig levemåte og tenkesett.

- Det finnes barnehager der nesten ingen barn eller foreldre snakker norsk, og skoler der barn blir truet med juling for å ha med seg salami på matpakka.

- Jenter blir mobbet for å være blonde, og farger håret mørkt for å passe inn. Det er ikke greit å være homofil på skolen, ikke ateist og i hvert fall ikke jøde. Særlig de siste tre årene har det vært skremmende å se og høre om det som skjer, sier Åserud.

.
.
.

Tall fra statistisk sentralbyrå underbygger påstanden. Det bor nå 3000 færre etniske nordmenn i Groruddalen enn bare for to år siden. Fraflyttingen skjer raskere enn tidligere, men også over tid er tallenes tale tydelige: Groruddalen har mistet 20.000 etniske nordmenn de siste 15 årene, på tross av befolkningsveksten. Etnisk norsk-andelen har sunket fra 82 til 56 prosent på 15 år.
Vis hele sitatet...
http://www.osloby.no/nyheter/-Det-er...r-5114671.html

Særlig muslimene er svært vanskelig å integrere, da mange av dem hater vesten, jøder og vår kultur.

Five Muslim extremists attacked a gay club in Paris beating the bouncers and spraying some attendants, including the vice president of IDAHO, with tear gas.
Vis hele sitatet...
http://www.gaystarnews.com/article/m...s-attack051112

Du høster det du har sådd, du som stemte for økt innvandring til Norge. Du som ikke var kritisk, og bare fulgte strømmen.

Værre skal det bli.
Sitat av sparklingbow Vis innlegg
Hvordan vi kan bli flinkere? Vel, norskkurs der man lærer språket og grunnleggende samfunnskunnskap bør være obligatorisk. (som jeg har skjønt så finnes dette i dag (?) Men at ingen følger opp om man møter opp eller ikke) Nordmenn må også bli flinkere til å ikke være redd for det "ukjente".
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig, men tenker at det er bedre å blande nordmenn og innvandrere på slike kurs, og lære av hverandre, istedet for å la en eller to lærere ha ansvaret for å lære 20-30 innvandrere norsk/engelsk.

Sitat av BuzzR Vis innlegg
Dette er et veldig spennende problem. Det viktigste er at innvandrer kommer seg ut i jobb, barn kommer seg i barnehage og lærer seg norsk. På en annen side kan vi ikke frata innvandrere retten til velferd, noe som på en måte oppfordrer dem til å flytte til billige områder og være hjemme med barn.
Vis hele sitatet...
Ja, dette er viktig, men for å få til dette må man først lære språket så man forstår hverandre på arbeidsplassen, og det er der problemet ligger, at vi ikke er flinke nok til å integrere. Jeg vet at mange innvandrere jobber som taxisjåfører og lignende arbeid, men det er sjelden jeg ser at noen av dem jobber i butikk, som snekker/håndarbeider, eller på lager. Dette må vi gjøre en endring på, for de er mennesker, og har et like stort potensiale som oss nordmenn.
Ikke alle som vil bli integrert heller virker det som. Eks fra skolen vår da, så var det sånn at utlenningene samlet seg sammen og ville ikke ha noe med oss "norske" å gjøre. Vi hadde to i klassen.. Hver gang vi prøvde å snakke med de så svarte de det samme "Skjønner ikke norsk". Menne de snakket norsk med hverandre da, i og med at hun ene var fra russland og hun andre fra Somalia..
Sitat av FOX Vis innlegg
Jeg mener at vi nordmenn bør bli flinkere til å integrere de nye landsmennene som ønsker av egen vilje å bli integrert, og som ønsker å lære om vår kultur. Men vi må også huske at det er mange som kanskje ikke ønsker å bli integrert, men som ønsker å beholde sin gamle kulturelle identitet.
Vis hele sitatet...
Å beholde sin egen kultur og identitet har ingenting med å ikke ville integrere seg å gjøre. Det går fint an å beholde verdier som er viktige for sin kultur samtidig som man glir inn i det Norske systemet.

Problemet med de fleste nordmenn, ihvertfall de som er litt eldre (etter personlig erfaring) er at de tror at ALLE utlendingers kultur består KUN av æresdrap og skumle sharia lover. Derfor er de negativt innstilt til innvandring. Noe som igjen er veldig umotiverende for ferske innvandrere, hvorfor skal en bruke tid på å integrere seg når du ikke engang er ønsket i landet? Det er mange utlendinger som ender opp med den tankegangen, noe som er veldig destruktivt og trist. De utvikler en slags "Gi faen i alt" holdning og tyr i værste fall til gjeng kriminalitet og/eller NAV snylting.

For å svare på spørsmålet ditt, så tror jeg definitivt at vi kan forberede integreringen. Vi har foreksempel innvandrerene som nekter å ta Norsk opplæring fordi de ikke ser meningen i det (mangel på motivasjon). I Danmark, hvis en innvandrer nekter å møte opp på dansk opplæring så vil han miste en hviss sum av pengestøtten han får. Det er slike små ting som kan hjelpe innvandrere til å bli mer motiverte og mer involvert i samfunnet.
Sist endret av Juicekongen; 8. november 2012 kl. 21:49.
Mye bedre å ha et opplegg for dem, istedefor å bare stappe heile gjengen inn på asylmottak! Lære dem språk og utdanning så de kan begynne å jobbe. Og ordne papirene med en gang, sånn at de som egentlig ikke får bli ikke venter 4-5 år på å dra tilbake.
Et spennende spørsmål for så vidt. Men en annen ting: Burde innvandrere bli flinkere til å integrere seg i Norge?
Vanskelig å si, men jeg vil nå påstå at Homoludens i det minste er inne på noe viktig, vi liker å forholde oss til våre egne.

Jeg tror dette må være et genetisk imperativ, et instinkt i kraft av at vi er sosiale dyr. Man ser det samme i for eksempel ulve flokker, eller hunder for den saks skyld, utenforstående(hvordan de ser ut er irrelevant) er fienden og skal jages.

Jeg tror ikke innvandringsprosjektet er en god ide, da jeg nettopp tror at kulturelle forskjeller alene er nok til å skape segregering. Altså, selv uten de økonomiske problemene innvandringen fører med seg, så hadde man fortsatt hatt denne debatten.

I et nøtteskal, person X vil høre språk X i daglitalen, så lite som mulig av språk Y.

Jeg henger altså egentlig i rettning assimilering, språklig såvell som kulturell, men siden dette er politisk umulig(sannsynligivs pågrunn av fehuet Hitler) så blir en fullstendig stop i innvandringen en langt bedre, for ikke å snakke om enklere, løsning.
Det kommer an på hvilken fylke du er i, det er aldri likt... sånn er livet
T.J
T.J's Avatar
Trådstarter
Sitat av homoludens Vis innlegg
Man høster som man sår.

Innvandringsmotstanderne har advart i mange tiår om de problemene som vi ser konturene av i dag. Det er en utopisk tanke at folk med vidt forskjellig religion, livssyn og kultur, plutselig skal bli bestevenner og leve sammen i fred og fordragelighet, bare fordi noen utopiske multikulturalister har erklært at dette er en god ide.

All historisk empiri forteller oss at det å blande vidt forskjellige folkegrupper og kulturer fører til enorme problemer, og ofte uopprettelig problemer. Som oftest vil folk ha et ønske om å leve sammen med folk som ligner dem selv.

Særlig muslimene er svært vanskelig å integrere, da mange av dem hater vesten, jøder og vår kultur.

Du høster det du har sådd, du som stemte for økt innvandring til Norge. Du som ikke var kritisk, og bare fulgte strømmen.

Værre skal det bli.
Vis hele sitatet...
Du har gode noen gode poeng i det du skriver. Problemene som starter å bygge seg opp i dag, har vært på vei fram lenge, men først nå starter vi å se hva som faktisk skjer. Så det vi må finne ut er hvordan det norske samfunn kan bli bedre til å integrere innvandrere i hverdagen, og som Tajemnica skriver, så er det mye bedre å ha et opplegg klart for dem med engang de kommer inn i landet, som en type grunnkurs på to-tre mnder, og på den tiden blir alt av papirarbeid gjort.

Sitat av kalelis Vis innlegg
Et spennende spørsmål for så vidt. Men en annen ting: Burde innvandrere bli flinkere til å integrere seg i Norge?
Vis hele sitatet...
Det burde de absolutt, om de ikke vil integrere seg, så er det jo totalt dødfødt å prøve å integrere dem. Jeg mener at om innvandrere skal få oppholdstillatelse i Norge, så må de vise en viss interesse for å tilpasse seg vår kultur. Og da mener jeg også at de skal få beholde sin egen kultur, de skal ikke nektes å gå med hijab, be, eller andre ting som er essensielle i deres kultur og religion. Dette må såklart holde seg innenfor Den Norske Lov.
Jeg synes ikke akkurat at muslimer er så flinke til å prøve heller. Mange er det, men enda flere (?) fortsetter som de skulle vært midt i Tehran.
Sitat av homoludens Vis innlegg
All historisk empiri forteller oss at det å blande vidt forskjellige folkegrupper og kulturer fører til enorme problemer, og ofte uopprettelig problemer. Som oftest vil folk ha et ønske om å leve sammen med folk som ligner dem selv.
Vis hele sitatet...
Dette er en grov overforenkling. Se for eksempel på hvordan forskjellige etniske/språklige grupper har bodd om hverandre i Sentral-Europa de siste tusen år. Frem til den politiske ideen nasjonalisme begynte å komme i vinden fra og med midten av 1800-tallet var det relativt uproblematisk at for eksempel tyskere, tsjekkere, ungarere og polakker bodde i samme by og levde fredelig med hverandre.
Sitat av fatfro Vis innlegg
Jeg synes ikke akkurat at muslimer er så flinke til å prøve heller. Mange er det, men enda flere (?) fortsetter som de skulle vært midt i Tehran.
Vis hele sitatet...
Muslimene er i særklasse dårligst på å integrere seg. Dette kommer til å bli et megaproblem etter hvert som muslimene får større makt i kraft av at det blir flere av dem. Multikulti-forkjemperne kommer til å få kjempeproblemer med å bortforklare alle problemene som vokser seg farlige i årene vi har foran oss.

Two Muslim politicians, who just won municipal elections in Belgium's capital, Brussels, on October 14, have vowed to implement Islamic Sharia law in Belgium.

http://www.gatestoneinstitute.org/34...-islamic-state

Sitat av El-Zorro Vis innlegg
Dette er en grov overforenkling. Se for eksempel på hvordan forskjellige etniske/språklige grupper har bodd om hverandre i Sentral-Europa de siste tusen år. Frem til den politiske ideen nasjonalisme begynte å komme i vinden fra og med midten av 1800-tallet var det relativt uproblematisk at for eksempel tyskere, tsjekkere, ungarere og polakker bodde i samme by og levde fredelig med hverandre.
Vis hele sitatet...
Sammenligner du tyskere og tjekkere med svensker og irakere? Skjønner du ikke den enorme forskjellen i kultur og religion som finnes mellom gruppene?

Synes det er på tide at folk som deg slutter å forsvare muslimene. Det blir rett og slett for dumt.

http://www.youtube.com/watch?v=mvMutWXVxWs

Dette svineriet, islamofascismen, har fått fotfeste i vårt kjære og fredelige Norge pga folk som deg. Før så tenkte jeg at krigshandlinger på norsk jord var utenkelig. Det er det ikke lenger.....
Sitat av homoludens Vis innlegg
Muslimene er i særklasse dårligst på å integrere seg. Dette kommer til å bli et megaproblem etter hvert som muslimene får større makt i kraft av at det blir flere av dem. Multikulti-forkjemperne kommer til å få kjempeproblemer med å bortforklare alle problemene som vokser seg farlige i årene vi har foran oss.
Vis hele sitatet...
Enig. Synes det bør være strengere krav for å få oppholdstillatelse, og ett krav som burde bli stilt er at du må på skikkelig kurs for å bli integrert. Ingen hijaber.
Sitat av homoludens Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Disse folkene er på ingen måte representative for muslimer i Norge. Hvor mange tilhengere har de, et femtitalls?

Sitat av homoludens Vis innlegg
Dette svineriet, islamofascismen, har fått fotfeste i vårt kjære og fredelige Norge pga folk som deg. Før så tenkte jeg at krigshandlinger på norsk jord var utenkelig. Det er det ikke lenger.....
Vis hele sitatet...
Høh, "på grunn av folk som meg".

Jeg kom altså med ett moteksempel til påstanden din om at "All historisk empiri forteller oss at det å blande vidt forskjellige folkegrupper og kulturer fører til enorme problemer" – og nå er jeg altså ansvarlig for et Norge i forfall og at "islamofascismen har fått fotfeste". Riktig.

Jeg er faktisk delvis enig i at religion – herunder islam – er et økende problem i det moderne Norge. Men når du tar den tonen til med-debattanter er det vel åpenbart at slike som deg er et enda større problem.
Første som må gjøres er å fordele de utover landet.
IKKE send alle til Oslo! Er stor forskjell på innvandrere som har vokst opp i Nord-Norge(godt integrerte) og Oslo(dårlig integrerte).Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men en liten pekepinne. At det er flere skoler med opp til 97% fremmedkulturelle i Oslo bidrar IKKE til en god integrering.
Sist endret av pkk1990; 11. november 2012 kl. 19:27.
Integreringen er en skandale. vi gjør samme feil som Sverige har gjort, se hva det har ført til!? ute av kontroll spør du meg. Malmø er stikkordet. drap og elendighet.....5 år til så vil det være sånn i Oslo
Sitat av El-Zorro Vis innlegg
Disse folkene er på ingen måte representative for muslimer i Norge. Hvor mange tilhengere har de, et femtitalls?
Vis hele sitatet...
Muslimene har fått tilbudet om å vise sine holdninger ovenfor terror offentlig. Dette var resultatet:

I underkant av 200 mennesker hadde møtt frem til antiterrormarkeringen på Jernbanetorget i Oslo lørdag formiddag. Islamsk Råd Norge tok initiativ til arrangementet i etterkant av selvmordsaksjonen i Stockholm, som ga spørsmålet om islamsk ekstremisme ny aktualitet.

.
.
.

- I dag er det kanskje 150 mennesker her, og halvparten av dem er etniske nordmenn.

- Det sender et dårlig signal, all den tid majoriteten av Norges befolkning ikke er trygge på at muslimer flest tar avstand fra terror, sier Raja.
Vis hele sitatet...
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10028415

Derimot er de ikke redde for å demonstrere mot publiseringen av tegningene av muhammed:

- Når vil norske myndigheter og deres medier forstå alvoret i dette her? Kanskje ikke før det er for sent. Kanskje ikke før vi får et 11.september på norske jord. Dette er ingen trussel, det er en advarsel, sa Mohyeldeen Mohammad i sin appell til de rundt 3000 oppmøtte demonstrantene på Universitetsplassen i Oslo sentrum fredag.
Vis hele sitatet...
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=584099

Også har vi demonstrasjonene i forbindelse med uroen i Gaza da:

(Dagbladet.no): Det som startet som en fredelig demonstrasjon foran Stortinget kl. 14 i dag har nå utviklet seg til å bli voldelig.

Det var flere tusen i gatene mellom Israels ambassade og Slottsparken, der voldelige demonstranter begynte å skyte fyrverkeri mot politiet. De kastet steiner, flasker og planker.
Vis hele sitatet...
http://www.dagbladet.no/2009/01/10/n...hamas/4322408/

Høh, "på grunn av folk som meg".

Jeg kom altså med ett moteksempel til påstanden din om at "All historisk empiri forteller oss at det å blande vidt forskjellige folkegrupper og kulturer fører til enorme problemer" – og nå er jeg altså ansvarlig for et Norge i forfall og at "islamofascismen har fått fotfeste". Riktig.
Vis hele sitatet...
Når jeg snakker om blanding av folkegupper snakker jeg selvsagt ikke om svensker og nordmenn. Jeg snakker om irakere og somaliere. I særdeleshet muslimer. Om du ikke skjønte dette ut i fra konteksten så er det du som har et problem.

Jeg er faktisk delvis enig i at religion – herunder islam – er et økende problem i det moderne Norge. Men når du tar den tonen til med-debattanter er det vel åpenbart at slike som deg er et enda større problem.
Vis hele sitatet...
Bra vi er enige om at islam er et problem da. Du skal være ganske nedsnødd og venstrevridd for å ikke innrømme at dette er et problem nå.
Sitat av homoludens Vis innlegg
Muslimene har fått tilbudet om å vise sine holdninger ovenfor terror offentlig. (...)
Vis hele sitatet...
Jo da, jeg er enig i at den jevne muslim gjerne kunne ha tatt tydeligere avstand fra terror i det offentlige rom. Men jeg er likevel overbevist om at et klart flertall av norske muslimer ikke sympatiserer med ekstremistene.

Sitat av homoludens Vis innlegg
Derimot er de ikke redde for å demonstrere mot publiseringen av tegningene av muhammed:
Vis hele sitatet...
Muslimer har da all rett til å demonstrere mot karikaturer av religionsstifteren Muhammed, akkurat som at jeg må ha rett til å lage karikaturer av en semi-mytisk middelalderfigur uten å bli truet.

Sitat av homoludens Vis innlegg
Også har vi demonstrasjonene i forbindelse med uroen i Gaza da:
Vis hele sitatet...
Jeg var selv i Oslo sentrum den kvelden, og er fortsatt sjokkert over hvordan mobben ødela og angrep folk de trodde var jøder. Utrolig at man kunne oppleve anti-jødiske mobber i Norge i 2009.

Om ikke annet fikk hendelsene denne kvelden meg til å bli enda sterkere Israel-venn. Jeg føler det er umulig å sympatisere med voldelig pøbel.

Sitat av homoludens Vis innlegg
Når jeg snakker om blanding av folkegrupper snakker jeg selvsagt ikke om svensker og nordmenn. Jeg snakker om irakere og somaliere. I særdeleshet muslimer. Om du ikke skjønte dette ut i fra konteksten så er det du som har et problem.
Vis hele sitatet...
Tja, ting har nå en tendens til å gå seg til over en generasjon eller to. Tenk bare på vietnameserne, som på 1980-tallet var regnet som en problemgruppe med tanke på integrering. 25 år senere har de like høy yrkesdeltagelse som nordmenn, tar høyere utdanning i fleng, og er ikke overrepresentert på kriminalstatistikken. Andre innvandrergrupper ser sannsynligvis samme tendens over neste generasjon.

Sitat av homoludens Vis innlegg
Bra vi er enige om at islam er et problem da. Du skal være ganske nedsnødd og venstrevridd for å ikke innrømme at dette er et problem nå.
Vis hele sitatet...
Jeg er forsåvidt enig i at enkelte politiske partier velger å overse problematiske sider ved det flerkulturelle samfunnet. Disse gjør nok innvandrerne en bjørnetjeneste på lang sikt, ved at de får utsatt høyst nødvendige politiske tiltak for å bedre integreringen.
Jeg syns vi er flinke nok. Vi tar dem inn, gir dem tak over hodet og mat på bordet. Resten burde være opp til dem selv akkurat som det er for alle oss andre. Alle må jobbe like hardt for penga når det kommer til stykket.

Jeg syns jeg gjør nok selv ved å være grei mot folk som er grei mot meg og folk jeg kjenner .. uansett hvor dem kommer fra i verden.
Jeg tviler på at vår (15-35 år) -og generasjonene over oss vil endre holdninger rundt innvandring. Kommenede generasjoner derimot, vil nok ha et helt annet syn på saken. Rett og slett fordi de vil vokse opp med jevnaldrede med ulike bakgrunner og kulturer. Jeg tror vi vil ende opp med et samfunn på lik linje med USA.
dem vil jo ikke integreres! send dem hjem.. Norge for nordmenn, Somalia for somaliere. vi skylder dem ikke en dritt. dem som bygde Norge derimot, dem skylder vi litt mer takknemlighet enn det dem får på sine eldre dager. vi må ordne opp her hjemme før alle andre får..
Jeg er fra en liten by og jeg ser hva som er problemet her i hvertfall. I starten tok kommunen imot 11-12 stk. Plasserte dem på norskkurs, fikk de ut i jobb og fulgte de tett opp. Meget velykket opplegg. Så velykkett at de ønsket flere (men tok seg vann over hodet og tok for mange om gangen). Da er det plutselig ikke jobb til alle på en gang...kø på kurser og de samlet seg heller sammen i stedet for å gå ut og spille fotball eller gjøre andre aktiviteter med oss andre.

Jeg mener hovedingrediensen er å ta inn litt etter litt og følge tett opp istedet for å ta inn svært mange og håper de finner ut av ting selv.

La meg snu litt på det:
Hadde jeg blitt "kastet ned" til et land i Afrika og var alene, hadde jeg vært villig til å lære meg deres kultur og språk mye raskere en om jeg ble kastet ned der med 50 andre nordmenn. Da hadde jeg rottet meg sammen med mine egne, og utviklingen ville gått svært mye tregere om vi skulle integrert oss.
Sist endret av Obster; 14. november 2012 kl. 04:26.
Sitat av T.J Vis innlegg
Har lenge tenkt på dette. Er vi nordmenn flinke nok til å integrere innvandrere som kommer til landet vårt? Jeg mener at det er vi ikke, vi nordmenn (uten å gre alle med samme kam) er ikke flinke nok til å ta imot innvandrere som kommer til Norge i håp om å starte et nytt liv.
Vis hele sitatet...
Det kommer jo litt an på hva du mener er "godt nok", da. Jeg mener at vi er det. At vi er flinke nok til å integrere innvandrere. De progressive kreftene (som jo er de som oftest arbeider for, og oppfordrer andre til å gjøre det samme, at innvandrerne skal ha gode muligheter til å integrere seg) er jo mange her i landet. Samtidig så har vi svært lite av det grumset som hater innvandrerne, og som ønsker dem dit pepperen gror, sammenlignet med veldig mange andre land. Spesielt nå under finanskrisa, hvor brungrumset (de som stemmer på høyrepopulistiske partier) har kommet på fremmarsj.

Som samfunn synes jeg vi gjør mer enn nok, selv om vi antagelig kunne gjort enda mer. Det som er sikkert er at de som er veldig keen på at det kommer masse innvandrere til landet vil fortsette å arbeide for det, og legge mest mulig av forholdene til rette slik at de skal få det mest mulig mens de er her. Mens de som er motstandere av at det kommer innvandrere til landet vil fortsette å sette seg mot, og påpeke utfordringene det representerer.

Og slik må det antagelig være. Det er en like ærlig sak å ikke ønske flere innvandrere til landet, som det er å ønske dem som kommer velkommen. Når man ser på dem som er mest innvandrerkritiske, så er de typisk sett arbeiderklasse, så de har antagelig andre ting å tenke på enn de som har (ikke nødvendigvis bare økonomisk) overskudd blant middelklassen.

Det er der de kommer fra, som regel, disse blomsterbarna som vil redde verden med å ta inn flest mulig innvandrere. Ikke arbeiderklassen. Selv om det finnes mange der også (på samme måte som at det er mange som sitter godt i det økonomisk og tilhører middelklassen som misliker innvandrere) som er veldig opptatt av det flerkulturelle samfunn.

Tror det som forener alle som er skeptiske til innvandring er at de grunnleggende sett er konservative (litt mer fryktige mennesker) enn progressive. Litt mer engstelige, rett og slett. Og kanskje ikke den sosiale kapitalen deres (tilliten til samfunnet og følelsen og opplevelsen av deres plass i dette samfunnet) er det beste lenger. Og den kan jo øke og synke av mange ulike årsaker gjennom årene. Henger jo sammen med hvordan man har det selv, og opplever at livet går.
Sitat av eaco Vis innlegg
Det kommer jo litt an på hva du mener er "godt nok", da. Jeg mener at vi er det. At vi er flinke nok til å integrere innvandrere. De progressive kreftene (som jo er de som oftest arbeider for, og oppfordrer andre til å gjøre det samme, at innvandrerne skal ha gode muligheter til å integrere seg) er jo mange her i landet. Samtidig så har vi svært lite av det grumset som hater innvandrerne, og som ønsker dem dit pepperen gror, sammenlignet med veldig mange andre land. Spesielt nå under finanskrisa, hvor brungrumset (de som stemmer på høyrepopulistiske partier) har kommet på fremmarsj.

Som samfunn synes jeg vi gjør mer enn nok, selv om vi antagelig kunne gjort enda mer. Det som er sikkert er at de som er veldig keen på at det kommer masse innvandrere til landet vil fortsette å arbeide for det, og legge mest mulig av forholdene til rette slik at de skal få det mest mulig mens de er her. Mens de som er motstandere av at det kommer innvandrere til landet vil fortsette å sette seg mot, og påpeke utfordringene det representerer.

Og slik må det antagelig være. Det er en like ærlig sak å ikke ønske flere innvandrere til landet, som det er å ønske dem som kommer velkommen. Når man ser på dem som er mest innvandrerkritiske, så er de typisk sett arbeiderklasse, så de har antagelig andre ting å tenke på enn de som har (ikke nødvendigvis bare økonomisk) overskudd blant middelklassen.

Det er der de kommer fra, som regel, disse blomsterbarna som vil redde verden med å ta inn flest mulig innvandrere. Ikke arbeiderklassen. Selv om det finnes mange der også (på samme måte som at det er mange som sitter godt i det økonomisk og tilhører middelklassen som misliker innvandrere) som er veldig opptatt av det flerkulturelle samfunn.

Tror det som forener alle som er skeptiske til innvandring er at de grunnleggende sett er konservative (litt mer fryktige mennesker) enn progressive. Litt mer engstelige, rett og slett. Og kanskje ikke den sosiale kapitalen deres (tilliten til samfunnet og følelsen og opplevelsen av deres plass i dette samfunnet) er det beste lenger. Og den kan jo øke og synke av mange ulike årsaker gjennom årene. Henger jo sammen med hvordan man har det selv, og opplever at livet går.
Vis hele sitatet...
Det må jeg si var en skikkelig tullete ''indeksering'' av folk som er kritiske til innvandringen. Du kan ikke skjære alle som vil diskutere eller er imot noe under en kam. Og er det bare høyresiden som kan diskutere innvandringspolitikken, og et tabu som man ikke snakker om på venstresiden? Venstresiden sitt varemerke er nemlig ordet ''Mangfold'' i valgkampen som de drar opp hver gang de snakker om innvandringen. Når de omsider omtalter innvandringskritikken de får fra velgere og høyre blir dette sett på som en nøktern og mangfoldig uttalelse.

Når politikere på høyresiden eller folk i gata snakker om innvandringen blir det med en gang grumset og rasistisk, ikke mangfoldig eller politisk korrekt. Norge har forøvrig ingen brune partier. Hver gang en topic om innvandring kommer opp er det alltid sånn at venstre kommer diltende etter og de roper rasist når de går tom for argumenter, funker hver gang. Akkurat som de sier i en sammenheng om feks. eiendomskatt at FRP og Høyre er for de rike, sier de at de er arbeidere og lavt utdannede i andre sammenhenger. Litt bakvendt egentlig, at ''arbeiderne'' ikke stemmer arbeiderpartiet.

Diskuterer Kina, Russland eller Nord-Korea innvandringspolitikk? Ja, og de er ikke særlig høyrepopulistiske, de hater ikke innvandrere eller mangel på sosial kapital som du så fint kaller det.

Når du ikke kommer på noe bra å si; Forvirr eller latterligjør motstanderen!
Sitat av T.J Vis innlegg
Har lenge tenkt på dette. Er vi nordmenn flinke nok til å integrere innvandrere som kommer til landet vårt? Jeg mener at det er vi ikke, vi nordmenn (uten å gre alle med samme kam) er ikke flinke nok til å ta imot innvandrere som kommer til Norge i håp om å starte et nytt liv.
Vis hele sitatet...
Jeg vet mange gamle (si 45-90) er ikke glade i innvandrere på grunn av det som skjer her jeg bor, her jeg bor er det alltid biler som blir stålet, tent på/knust ruter på, fyrverkeri som blir sendt mot hus og masse rart de fleste av tilfellene er innvandrere, jeg gikk med dagbladet og snakket ofte med de gamle om hvor mye de hatet innvandre og at de skulle ut av landet for all den dritten de gjør i landet vårt.

Jeg mener Norge bør bli flinkere på å sjekke rullebladet/vandelen til de som kommer hit, selvfølgelig kommer noen uten papirer men mener de bør ha en prøve tid (spesielt unge innvandrere) på i vertfall 2 år, grunnen til det er at det er veldig mange (drar ikke alle under en kam) som gjør ulovlige ting.

De som faktisk lærer seg Norsk, jobber, betaler skatter og oppfører seg som Norske statsborgere ( som de har lyst til å bli) bør forbli her i landet vårt i motsetning til de som bare er her for NAV og ugjerninger.
Ja, jeg tror mange kunne vært flinkere til å generelt være hyggeligere mot innvandrere. Skal virkelig ikke så mye til. Hils på folk på bussen, vær imøtekommende. Når man kommer til et nytt land har man som regel ikke stort å komme til. Er man hyggelige mot innvandrere vil de i større grad føle seg velkommen i samfunnet, og da kanskje få mer lyst til å bidra til samfunnet med jobb osv. Man får gjerne det man sender ut. Er folk flest fiendtlige og lite imøtekommende mot innvandre, vil jeg tørre å påstå at det er større sjanse for at de holder seg til "sine egne" og blir lite lysten til å prøve å intrigere seg.