Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 1960
Dette burde kanskje være selvsigende, men likevel: Domenenavn. Hvem eier egentlig domenenavnene før de er kjøpt? Hvorfor må man egentlig kjøpe et domenenavn? Hvem kjøper man egentlig domenenavnet av? Jeg er fullstendig klar over at det finnes en rekke selskaper man kan kjøpe domener av, men hvem gir disse selskapene ”rettighetene” til å selge oss domenenavnene? Er det noen som har patent på alle verdens domener?

I bunn og grunn … hvem ”eier” egentlig internett?

Enkelte vil kanskje hevde at denne tråden passer bedre inn i "generelt om data" eller noe slikt, men det er egentlig en diskusjon om eiendomsrett / økonomi jeg er ute etter.
internett != domenenavn. Og IP-adressene eies av mange flere organisasjoner m.m. en det vi greier å liste opp i denne tråden
Better than thou.
No one actually owns the Internet, and no single person or organization controls the Internet in its entirety. More of a concept than an actual tangible entity, the Internet relies on a physical infrastructure that connects networks to other networks. There are many organizations, corporations, governments, schools, private citizens and service providers that all own pieces of the infrastructure, but there is no one body that owns it all. There are, however, organizations that oversee and standardize what happens on the Internet and assign IP addresses and domain names, such as the National Science Foundation, the Internet Engineering Task Force, ICANN, InterNIC and the Internet Architecture Board.
Vis hele sitatet...
InterNIC er de som "eier" domenenavnene før de blir kjøpt, men som det står over er det egentlig ingen som eier internett da det er et helvetes stort nettverk av millioner av kilometer kabel, maskiner og slikt.
USA.

Når Russerene sendte opp sputnik i 1957 svarte USA (DoD) med ARPA. Men det ble ikke noe futt i dette før i 1968 med hastighet på 50kbps. DoD -> Paul Baran Rand og University of California var de som fikk det til.

National Science Foundation har hatt 1,5MBIT siden 1985 - og her har vi modem + ISDN enda !!!
RIPE står vel for en del av dette hyrakiet, men dette kan bli interessant, for jeg lurer på endel av det samme, og hvem som tjener på all denne galskapen
Better than thou.
Opprinnelig postet av Sméagol
USA.

Når Russerene sendte opp sputnik i 1957 svarte USA (DoD) med ARPA. Men det ble ikke noe futt i dette før i 1968 med hastighet på 50kbps. DoD -> Paul Baran Rand og University of California var de som fikk det til.

National Science Foundation har hatt 1,5MBIT siden 1985 - og her har vi modem + ISDN enda !!!
Vis hele sitatet...
Har da ingenting å si om USA startet med ARPA. (Forøvrig var første utenlandske samarbeidspartner Norge. Oh the irony.)
Internett idag er noe ganske annet enn hva ARPA var på sin tid.
Opprinnelig postet av Sméagol
National Science Foundation har hatt 1,5MBIT siden 1985 - og her har vi modem + ISDN enda !!!
Vis hele sitatet...
Hehe, vel, det lønner seg ikke å bygge ut dsl til enhver øy og bygd, og siden vi i Norge fortsatt bor spredt så.. ja

Mer sentralisering!
Opprinnelig postet av Carlo
Har da ingenting å si om USA startet med ARPA. (Forøvrig var første utenlandske samarbeidspartner Norge. Oh the irony.)
Internett idag er noe ganske annet enn hva ARPA var på sin tid.
Vis hele sitatet...
Norge startet bra, men internett var ikke for alle før i 1993. I 1995 ble det full fart for absolutt alle - Er gøy å se på biblioteket i Alexandria om hvordan saker var før i gamledager

http://web.archive.org/web/199612290...p://www.vg.no/
retningspels
AnaMorph0s|s's Avatar
Trådstarter
There are, however, organizations that oversee and standardize what happens on the Internet and assign IP addresses and domain names, such as the National Science Foundation, the Internet Engineering Task Force, ICANN, InterNIC and the Internet Architecture Board.

Det var vel egentlig denne informasjonen jeg var ute etter. Hvem har gitt disse denne retten? Regner med at denne gjengen har vært med på å "utvikle" internett? Hva beskytter egentlig deres rett til å kunne fortsette med denne virksomheten? Er det kun disse som sitter med kunnskapene til å kunne registrere og delegere domener? Det høres jo absurd ut, så ett eller annet sted må vel en eller annen organisasjon/person ha laget et lovverk som beskytter deres rett til å styre over akkurat dette. Non?

Hvem? Hva? Hvor?
Better than thou.
ISPer oppdaterer seg etter deres DNS-records. Altså, enkelt forklart, en maskin må få tildelt en IP for å kunne kontaktes via internett. DNS-recordsene er de som forteller at www.freakforum.nu går til en bestemt IP. I teorien kunne man "hijacket" internett ved å sette opp en DNS og få alle ISP'ene til å rette seg etter denne, men det er lettere sagt enn gjort :-p

Såvidt jeg har forstått er det organisasjoner som EU og o.l. for andre verdensdeler som bestemmer lovgivningen rundt dette. Hvem som får gjøre hva, etc. etc. Det er uansett best for alle at det kun er f.eks. RIPE som får delegere IP-addresser, ellers ville det blitt et helvetes kaos.
Opprinnelig postet av earthbound
internett != domenenavn. Og IP-adressene eies av mange flere organisasjoner m.m. en det vi greier å liste opp i denne tråden
Vis hele sitatet...
du kjøper ikke ett domenenavn, du leier de.
DNS var forvaltet av det amerikanske handelsdepartementet frem til slutten av 1998. Etter det ble styringen overført til ICANN.

RIPE er bare en av fire regionale registere. Det er IANA som tildeler blokker med IP adresser til disse regionale registrene. Og det er disse regionale registrene som tildeler IP adresser videre til ISPer og registrarer.
retningspels
AnaMorph0s|s's Avatar
Trådstarter
Så hvis jeg skulle starte en bedrift som skal selge domener, så måtte jeg "kjøpe" domenene fra RIPE (eller en av de andre tre registrene) via et regionalt register først? Hva er RIPE egentlig? Hva bruker RIPE pengene sine på?

RIPE må i såfall tjene en god del penger på det her.
For lenge siden var det noen som kjørte ddos mot en eller annet plass. Krevde mange pcer for og få ned en maskin i et par timer. Mange folk mistet internetten. Hva var det igjen?
ana: For å selge domener (det å være en registrar) må man være autorisert av ICANN. Om registrarene betaler noe til ICANN, RIPE eller hva det måtte være vet jeg ikke..

Du kan sikkert finne mer info om RIPE på ripe.net under FAQ.
På icann.org og norid.no finner du sikkert en del også.

På norid.no står forresten at "forholdet mellom Norid og ICANN er i dag regulert gjennom RFC1591" og at "denne avtalen er det faktiske og rettslige grunnlaget for Norids administrasjon av .no-domenet. Norid er dermed organisert etter privatrettslige regler og driver sin virksomhet med hjemmel i privatrettslige avtaler."

Men så er det sikkert forskjell på forvaltninger av nasjonale top level domener som .no og de mer utbredte .com top level domenene..

Ganske komplisert i grunn
201 243 .no domener * 100 kroner året = 20 124 300, til og med noe jeg kunne leve med
retningspels
AnaMorph0s|s's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Sméagol
201 243 .no domener * 100 kroner året = 20 124 300, til og med noe jeg kunne leve med
Vis hele sitatet...
Nettopp, noen må jo betale noe til noen andre for å kunne drive denne virksomheten, og en eller annen jævel må tjene grovt på noe som egentlig ikke burde ha kostet penger (med mindre mannen som tjener alle penga fant opp selve systemet) i det hele tatt.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Opprinnelig postet av AnaMorph0s|s
Nettopp, noen må jo betale noe til noen andre for å kunne drive denne virksomheten, og en eller annen jævel må tjene grovt på noe som egentlig ikke burde ha kostet penger (med mindre mannen som tjener alle penga fant opp selve systemet) i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Ok, det er jeg som får pengene, men hysj, hysj...

Eier ikke alle stater litt av internett da? Er ikke internett som et stort aksjeselskap som så veldig mange eier en liten andel av :P
internett != domenenavn. Og IP-adressene eies av mange flere organisasjoner m.m. en det vi greier å liste opp i denne tråden
Vis hele sitatet...
Opprinnelig postet av Nasse
du kjøper ikke ett domenenavn, du leier de.
Vis hele sitatet...
uh ja.. har jeg sagt noe annet?
Less bullshit, more howstuffworks.com.
Fant en oversikt over hva registrarer må betale og hva slags finansiell garanti de må stille.

ICANN er ikke noen 'jævel' De blir omtalt som en non-profit organisasjon og er egentlig langt ifra å være et "kapitalistisk monster".

Det er fortsatt mange andre non-profit organisasjoner og kommiteer vi ikke har nevnt. Må vel nesten bli et virrvar av organisasjoner når internett er så omfattende og "usentralisert" som det er. Og så lenge internett fungerer (og det gjør det jo) så er ikke det en negativ ting.
retningspels
AnaMorph0s|s's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av kermit-
Fant en oversikt over hva registrarer må betale og hva slags finansiell garanti de må stille.

ICANN er ikke noen 'jævel' De blir omtalt som en non-profit organisasjon og er egentlig langt ifra å være et "kapitalistisk monster".

Det er fortsatt mange andre non-profit organisasjoner og kommiteer vi ikke har nevnt. Må vel nesten bli et virrvar av organisasjoner når internett er så omfattende og "usentralisert" som det er. Og så lenge internett fungerer (og det gjør det jo) så er ikke det en negativ ting.
Vis hele sitatet...
Hvor blir de omtalt som en "non-profit" organisasjon? Noen må da tjene noe (les: ganske godt) på dette her? Det høres litt paradoksalt ut at flere millioner (milliarder for alt jeg vet) av penger bare distribueres mellom såkalte non-profit organisasjoner. Et overskudd av penger blir det et eller annet sted uansett. Hadde vært interessant å sett et slags regnskap over ICANNs transaksjoner.
Her

I tillegg til tallene så står det på et av punktene at de ikke betaler inntektsskatt.
Det er mange som mener at ICANN har for mye makt. De har jo litt mye makt, det sier jo seg selv. Personlig har jeg ikke så alt for mye kunnskap om ICANN, men dette panelet på h2k2 kan kanskje være av interesse:
http://www.h2k2.net/panels.html#icann
▼ ... noen uker senere ... ▼
USA "eide" offisielt internett fram til begynnelsen av 90 åra når Clinton administrasjonen ga det til verden som en gave og også ga fra seg den offisielle administrasjons makten (Green Paper og White Paper). Dette var selvfølgelig bare rent offisielt, siden internett allerede var utbredt. Ellers som, nevnt ovenfor, er det mange instanser som administrer og dikterer standarder. RFCer for tekniske standarder, W3C for web standarder, InterNIC for IP addresser, ICANN for domener, 13 rot DNS servere, osv.
Sammen fallet av hyper text (www), Green Paper og White Paper i 90 åra sees ofte som katalysatoren for dagens komersielle internett.