Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  115 11204
Heisann og hoppsan. Tok nettop en telefon til vernepliktsverket og spurte om jeg kom i militæret. Fikk beskje om at jeg skal til Setermoen i August, nærmere bestemt Artilleribataljonen. Så ring inn til 815 555 80 dere også og finn ut hvor dere havner og hva dere skal... Sånn ellers, hva søkte dere? Ville dere inn? Noen andre som skal til setermoen eller art.bn?
Får visst innkallelse til Hæren.
bobbo's Avatar
Trådstarter
Ring og spørr da...
Blir litt listete denne tråden, men kan vel gå om du vil finne andre som skal samme plassen.

Selv ble jeg innkalt til gensevakt tjeneste i vinter men utsatte.

Du får vite hvor du skal tidsnok.. Alle må til rekrutten før de får noen tjeneste uansett..
Bob Sacamano
John B's Avatar
Sambandsbataljonen i Hæren (August 2007, heldigvis). Jeg sa NEI på sesjon, men tror du ikke de ville ha meg allikevel.
jeg ble kalt inn til rep. på rygge... huff jeg som trodde jeg var ferdig med plikten min å... to år fra før så skal de faen i meg ha meg i hv også.... stusselig!
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Folk som skal til setermoen får gi ett pip, siden jeg bor her
Jeg har søkt med inn til GSV. Skal ringe innovern en gang til snart for å få bekreftet at jeg blir sendt dit. Så får vi se om jeg overlever da
Har søkt meg inn på befalskole
Er det noen som har vært på Kirknes her? Er det veldig hard rekruttperiode?
Sitat av Rexxar
Er det noen som har vært på Kirknes her? Er det veldig hard rekruttperiode?
Vis hele sitatet...
Har du sett Full Metal Jacket? Det er omtrent sånn, kanskje litt hardere.
Sitat av DonTomaso
Har du sett Full Metal Jacket? Det er omtrent sånn, kanskje litt hardere.
Vis hele sitatet...
Ha ha (nervøs latter) Var det en morsomthet eller seriøst? Har sett den en gang for lenge siden, så husker ikke helt hvordan den er (lå og halvsov)
Sitat av Rexxar
Ha ha (nervøs latter) Var det en morsomthet eller seriøst? Har sett den en gang for lenge siden, så husker ikke helt hvordan den er (lå og halvsov)
Vis hele sitatet...
Forsøk på morsomhet ja. Jeg har kompiser som var der, riktignok for noen år siden, som syntes Kirkenes var strålende. Kaldt, men strålende.
Hehe, ok da så En familie vi kjenner har hatt Kirkenes som en slags familietradisjon Han som er der nå sier at det er kjempefloters der. Er liksom de fysiske testene jeg er mest betenkt på. Jeg vet at jeg klarer de fysiske "kravene", men så er det om det rekker høyt nok opp til å bli grensejeger.
De "grensejegerne" jeg kjenner ble dritgode på å kjøre skuter, fryse og se i kikkert.. Men er jo ikke dumt om du vet hva som er frem og bak på en ski heller.
Vil påstå at jeg ertemmelig godt rustet sånn sett. Har vært ute mang en kald vinternatt før
Sanitærbataljonen, hæren i januar fikk jeg vite i dag. Bare lurte på om det er noen som har erfaring med å få byttet innkallelsestid? Vil helst inn i august, er det bare å ta en telefon og spørre pent eller er det helt umulig?
Noen som har vært i sanitetsbataljonen og kan si meg litt hva man gjør der, hørtes litt kjedelig ut, så lurte på om det kanskje var mulig å få bytta elns?
Er på skjold nå, og det smarteste dere kan gjøre er å prøve å unngå dette stedet for ennhver pris. For et høl!
Sitat av Leroy
Sanitærbataljonen, hæren i januar fikk jeg vite i dag. Bare lurte på om det er noen som har erfaring med å få byttet innkallelsestid? Vil helst inn i august, er det bare å ta en telefon og spørre pent eller er det helt umulig?
Noen som har vært i sanitetsbataljonen og kan si meg litt hva man gjør der, hørtes litt kjedelig ut, så lurte på om det kanskje var mulig å få bytta elns?
Vis hele sitatet...
Ring VPV og si at det passer dårlig. Forklar dem grunnen, evt finn den opp om du er ndt til det. Skal gå ann å få byttet uten noe særlig stress, med mindre det er fult eller lingende på det tidspunkt du vil inn. Men uansett, ta en telefon til dem
Fikk nettopp innkallelse i dag. August 2007. Sambandstjeneste. Sted er uvisst. Noen som vet om det er noen som helst måte å slippe unna på? Skole osv funker ikke, ferdig med vgs nå i Juni.
Si til dem at du tror du hadde blitt sinnsyk viss du måtte skyte noen.
du burde ha tenkt på et da du var på sesjon! Da kunne du ha klaget over vondt i et kne feks, eller rygg. nå må du ha legeatest om du skal fake fysiske problemer. Ring å si at du ikke egner deg i militeret, feks at du ikke takkler skog og mark ogat du er mørkredd
Sitat av solanj
Fikk nettopp innkallelse i dag. August 2007. Sambandstjeneste. Sted er uvisst. Noen som vet om det er noen som helst måte å slippe unna på? Skole osv funker ikke, ferdig med vgs nå i Juni.
Vis hele sitatet...
Da er det ikke umulig at vi to havner sammen da nei. Slik jeg har forstått det så holder sambandsbataljonen til på Bardufoss. Brrrr!
Sitat av John B
Da er det ikke umulig at vi to havner sammen da nei. Slik jeg har forstått det så holder sambandsbataljonen til på Bardufoss. Brrrr!
Vis hele sitatet...
tsssh. er ikke så kaldt her som dere skal ha det til bare noen ganger. men nå som finværet har kommet er det helt fantastisk!

og samband på bardufoss er helt fantastisk slapt. kaffejegerkompaniet kalles det, og når det er øvelse setter de opp noen kommandakontainere og noen antenner rett utenfor kasernen, og legger seg under en god og varm dyne på kvelden og spiser på messa

chill
Jeg kom inn i Hæren, 2. bataljon. Etter som jeg har forstått så er den på Skjold? :S Hva kan jeg forvente?
Sitat av andrvh
Jeg kom inn i Hæren, 2. bataljon. Etter som jeg har forstått så er den på Skjold? :S Hva kan jeg forvente?
Vis hele sitatet...

Spørs helt hvilket kompani du kommer i. Kommer du i støttekompaniet kan du helt sikkert har det fett der, men etter det jeg har hørt av folk som er der er det litt døvt.
Kommer du i ett av Mek.inf kompaniene (Mekanisert infanteri) kommer du til å ha det fett. Det er i hvertfall min erfaring. Les mer på mil.no
Jeg er i der nå, har vært der snart i 8måneder og kan ikke klage. Har gjort ganske mye spenstige ting, som jeg ikke trodde vi fikk lov til å gjøre. Mange skarpe gjennomføringer med lag i angrep osv.
Hvis du liker å ha det litt slækt, kan du jo søke på vogn når den tid kommer, hvis du kommer inn i et av de 2 kompaniene da. Men hvis du liker og brennekrutt, løpe rundt i skauen er "fot" ditt valg.
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Jeg skal inn i Garden i april 2008 Blir deilig med "fri" fra juni til april.
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Innrullerte 17. januar i år til CSS-bataljonen (CSSBn) i Bardufoss (Rusta leir, 500 meter unna Heggelia leir, hvor Samband (SBBn) holder til).

Veldig fin tjeneste foreløpig. Det er akkurat passe slappt/hardt.

Vintern har vært veldig kald i år, spesielt i januar og februar. Temperaturen lå på rundt -25° til -17° mesteparten av tiden, men lufta er veldig tørr og klærne vi har er veldig gode og virker bra om man kler seg riktig. Ellers er det stort sett "vindstille" i leiren. På det verste var det -30°, men da var vi ikke noe særlig ute. Tjenesten tilpasses uansett temperaturen, for sikkerhet (les: frostskader) er noe Forsvaret er veldig opptatt av.

Tror resten av året blir veldig fint, for nå kommer mye kurs og opplæring, sommern, lange lyse dager og (forhåpentligvis) varmt vær.

Sånn ellers, utenom tjenesten, har vi det veldig bra. Har fått veldig mange nye, gode venner, og vi finner på mye sammen.

Mvh
Menig Christoffersen
Sitat av Mesna
Jeg skal inn i Garden i april 2008 Blir deilig med "fri" fra juni til april.
Vis hele sitatet...
Gled deg til rekrutten og Gardeperiode.. kveldstjenestehelvete
Etter det er det grei tjeneste faktisk..
Skal til Setermoen i Januar jeg. Panserbataljonen nærmere bestemt. Ser frem til det!
Sitat av JhonnyO
Gled deg til rekrutten og Gardeperiode.. kveldstjenestehelvete
Etter det er det grei tjeneste faktisk..
Vis hele sitatet...
Sant sant. Var i Garden selv (forrige KP1).
Sitat av John B
Sambandsbataljonen i Hæren (August 2007, heldigvis). Jeg sa NEI på sesjon, men tror du ikke de ville ha meg allikevel.
Vis hele sitatet...
Samme her. Sambandsbataljonen i Hæren selv om jeg sa nei :-\

Sånn OT: Jeg lurer også på om det er en måte å droppe militæret uten noen spesiell grunn, selv om man allerede har blitt innkalt? Militæret ødelegger ganske kraftig for planene mine framover, spesielt med hensyn til jobb.
Sist endret av Abs; 7. april 2007 kl. 11:14.
Sitat av solanj
Fikk nettopp innkallelse i dag. August 2007. Sambandstjeneste. Sted er uvisst. Noen som vet om det er noen som helst måte å slippe unna på? Skole osv funker ikke, ferdig med vgs nå i Juni.
Vis hele sitatet...
Du kan skaffe legeattester på eventuelle skader eller forandringer i helsen siden sesjon. Prøv å snakk med legen og finn sykdommer som ikke kan motbevises og ikke passer seg i militæret. Selv skal jeg snart til legen og få legeattest på Migrene, ødelagt demper i hel, og en del ryggsmerter. Nå skal det og sies at det faktisk er reelle skader da.
skal inn i hmkg, terningmoen til onsdag faktisk..
Sitat av etse
Du kan skaffe legeattester på eventuelle skader eller forandringer i helsen siden sesjon. Prøv å snakk med legen og finn sykdommer som ikke kan motbevises og ikke passer seg i militæret. Selv skal jeg snart til legen og få legeattest på Migrene, ødelagt demper i hel, og en del ryggsmerter. Nå skal det og sies at det faktisk er reelle skader da.
Vis hele sitatet...
Vet du hvordan denne prosessen foregår - sender man brev til vernepliktsverket så fort som mulig? Jeg har legeerklæring på kronisk sykdom som helt klart hemmer min mulighet til å fullføre førstegangstjeneste. Jeg ble ikke satt ned i karakter på sesjon fordi legen mente jeg trengte vise han legeerklæring for at han skulle tro på meg ;o
boberth - Har selv tjenestegjort i Garden Ifjord. Dimma før jul 2006. Er for jævli i garden, mildt sagt. Rekrutten er en helvete og kaldt, og etter rekrutten må du velge deg mellom 5 kompanier, uansett hvilken kompani du velger så må du stå ganske mange vakter foran slottet, og det er ekstremt kipt. Jeg valgte i hvert fall 2 Kompani, Eskorte og vakt. .
Du er min venn
niigu's Avatar
Sitat av Rexxar
Er det noen som har vært på Kirknes her? Er det veldig hard rekruttperiode?
Vis hele sitatet...
Om det er hardt? Njaa, kanskje noe. Det som gjør det litt kjipt er kulda og mørket, da blir de lange dagene ekstra lange. Det avhenger jo selvfølgelig av når du kommer inn. Kommer man inn i sommerperioden, får man en god tid i vente, men på lang sikt blir det mest sansynligvis drittvær på enkelte øvelser (sludd/piskregn). Man har da vel og merke Jegerutdanning, og ingen tanks man kan hoppe inn i for å varme seg i. Kommer man inn i Januar kan man forvente seg mindre av det fysiske presset, men mer psykisk. Som nevnt over blir det lange dager med mørke og kulde. Spesielt i begynnelsen, hvor da rekrutten finner plass. Det spesielle med GSV og andre Jegertjenester, er at de presser en 3 måneders rekrutt til 4-5 uker, alt avhengig. Så travelt er det Og øvelsene? Tja, de er kjipe nok. Men stol på meg, man får masse igjen.

Og utdanninga er jo selvfølgelig én ting, men så har man det man utdanner seg til - Grensevakt. Med en gang du kommer ut på Grensa til Russland du at det riktige valg er gjort Det er dødsgøy! ...men som alt annet blir man litt lei etter 6 mnd med mye av det samme.


Ellers om man søker GSV kan det også hende at man blir slengt inn i andre jobber, eksempelvis stabsjobber, som transporten, velferdsassistent, presteassistent (om det er aktuelt for noen), sambandsavdelingen, legestue, troppsassistent og voksenopplæringen. I mange av disse stillingene kan man bli korporal. Dvs en grad som ikke er befalsgrad, men man har en viss autoritet over et visst område/personer, og man tjener en liten slump mer om dagen enn vanlig menige. Kommer man ut på Grensa så får man Grensetillegget på ca 50,- dagen. Det hjelper godt på dagen man mottar lønna.

Håper dette var svar nok - GRJ GUNST -

PS: Mye artig skyting med AG-3 om det hjelper på!
Sist endret av niigu; 12. april 2007 kl. 01:50.
Sitat av andrvh
Jeg kom inn i Hæren, 2. bataljon. Etter som jeg har forstått så er den på Skjold? :S Hva kan jeg forvente?
Vis hele sitatet...
For all del, ikke havne i Støttekompaniet. Som Noose nevnte kan du ha det kult nok der og, men langt ifra like kult som i Kp B eller Kp A. Støttekompaniet er som navnet tilsier, støtte. Og det er jææææææævlig kjedelig (been there, done that).

Sitat av Leroy
Sanitærbataljonen, hæren i januar fikk jeg vite i dag. Bare lurte på om det er noen som har erfaring med å få byttet innkallelsestid? Vil helst inn i august, er det bare å ta en telefon og spørre pent eller er det helt umulig?
Noen som har vært i sanitetsbataljonen og kan si meg litt hva man gjør der, hørtes litt kjedelig ut, så lurte på om det kanskje var mulig å få bytta elns?
Vis hele sitatet...
Det skal ikke være noe problem i grunn. Men om de i det hele tatt spør om grunn, så finner du på noe. Skal egentlig holde å nevne at det ødelegger for skoleplaner (du mister jo faktisk 2 skoleår på det innrykket), men det får du nesten se an. Får du ikke ja med det første, maser du igjen.

Sitat av KaldBlod
Vintern har vært veldig kald i år, spesielt i januar og februar.
Vis hele sitatet...
Når sant skal sies så var denne vinteren en av de mildeste på lenge. Fått høre selv fra befal, pluss jeg hørte det på nyhetene når det var snakk om global oppvarming.

Sitat av Abs
Sånn OT: Jeg lurer også på om det er en måte å droppe militæret uten noen spesiell grunn, selv om man allerede har blitt innkalt? Militæret ødelegger ganske kraftig for planene mine framover, spesielt med hensyn til jobb.
Vis hele sitatet...
Eneste måte er å flytte til et annet land eller unngå politiet (sivilt og militært) i en god del år fremover.


Forsåvidt kan jeg nevne at dersom du ønsker å slippe militæret kan en idè være å finne ut hvilken blodtype du har. Er du 0- har du en god sjanse på å slippe da dette er en ganske sjelden blodtype og du vil være ganske fucka om du trenger blodoverføring midt i felten.
Merk at jeg ikke er 100% sikker på dette, men jeg har hørt om folk som har sluppet tjenesten før på dette grunnlaget.
Hei! Jeg har også fått varsel om innkalling i august, artielleriet, setermoen.. Gleder meg kjempemasse, men er det noen her inne som har peiling på hvordan det er der? Slitsomt, slapt, gøy eller kjedelig?

Så fint at det er noen andre som også skal dit!
Har fått varsel om innkalling i August, til Hærens Sambandsbataljon.
Passer igrunn ganske dårlig da jeg har hatt planene klare for hva jeg skal gjøre neste år; men er det noen som vet hvor vanskelig det er å få innvilget en utsettelse? I følge hva jeg leser på mil.no har jeg ikke krav på en slik utsettelse da jeg i praksis ikke er under utdanning, men mellom to.

En mulig løsning jeg har vurdert er å i første omgang søke om utsettelse til Januar e.l. (med grunnlag i at jeg i den perioden er i en flytteprosess, noe som i grunn er sant, men dog p.ga. vidre skolegang) og heller søke om utsettelse når Januar nærmer seg. For i Januar har jeg da vært student i over 3 måneder sammenhengende.

Alt av fremtidsplaner blir jo ødelagt av denne innkallelsen :/
andrvh: Jeg var i 2. bataljon, KpB. Feteste året noensinne. Har nesten litt dårlig samvittighet for jeg synes huske at jeg snakket voldsomt varmt om 2Bn til duxo, så endte han i StøKP. Men Mekinf er absolutt fantastisk morsomt.
Virker som mange har gode erfaringer fra skjold her.
Jeg er også på skjold for tiden bare i ing bn, oversetings kompaniet.
Jeg kan ikke si annet enn at jeg er overasket over hvor godt jeg liker meg her oppe.
Ing Bn er ganke mye slækere enn bn. 2, men man får nok å gjøre.

Lykke til med innrykk. om det er noe noen lurer på om tillværelsen her oppe, så er det bare å sende en pm.
Sitat av dykkedilla
Hei! Jeg har også fått varsel om innkalling i august, artielleriet, setermoen.. Gleder meg kjempemasse, men er det noen her inne som har peiling på hvordan det er der? Slitsomt, slapt, gøy eller kjedelig?
Vis hele sitatet...
Det blir nok en god blanding. En enkel formel for Forsvaret er: 90% hat, kjedelig, jævlig og 10% gøy. Den gjelder de fleste stillinger i de fleste grener.


Sitat av Bitronic
Har fått varsel om innkalling i August, til Hærens Sambandsbataljon.
Passer igrunn ganske dårlig da jeg har hatt planene klare for hva jeg skal gjøre neste år; men er det noen som vet hvor vanskelig det er å få innvilget en utsettelse? I følge hva jeg leser på mil.no har jeg ikke krav på en slik utsettelse da jeg i praksis ikke er under utdanning, men mellom to.

En mulig løsning jeg har vurdert er å i første omgang søke om utsettelse til Januar e.l. (med grunnlag i at jeg i den perioden er i en flytteprosess, noe som i grunn er sant, men dog p.ga. vidre skolegang) og heller søke om utsettelse når Januar nærmer seg. For i Januar har jeg da vært student i over 3 måneder sammenhengende.

Alt av fremtidsplaner blir jo ødelagt av denne innkallelsen :/
Vis hele sitatet...
Søke om utsettelse er blitt ganske vanskelig, da alle institusjoner har krav på å reservere plassen din mens du er i Forsvaret. Du kan prøve, det skader aldri, men jeg har mine tvil om at du vil få utsettelse 2 ganger på rad når det kun gjelder høyere utdannelse. Hadde du vært lærling ville det vært en annen sak. Mitt råd er enten å få dimmitert med en gang, eller å bite i eplet og bli ferdig med tjenesten før videre utdanning.
Sitat av Bitronic
Har fått varsel om innkalling i August, til Hærens Sambandsbataljon.
Passer igrunn ganske dårlig da jeg har hatt planene klare for hva jeg skal gjøre neste år; men er det noen som vet hvor vanskelig det er å få innvilget en utsettelse? I følge hva jeg leser på mil.no har jeg ikke krav på en slik utsettelse da jeg i praksis ikke er under utdanning, men mellom to.

En mulig løsning jeg har vurdert er å i første omgang søke om utsettelse til Januar e.l. (med grunnlag i at jeg i den perioden er i en flytteprosess, noe som i grunn er sant, men dog p.ga. vidre skolegang) og heller søke om utsettelse når Januar nærmer seg. For i Januar har jeg da vært student i over 3 måneder sammenhengende.

Alt av fremtidsplaner blir jo ødelagt av denne innkallelsen :/
Vis hele sitatet...
Jeg er i samme situasjon som deg. Faktisk skal vi inn i sambandsbataljonen samtidig så vi møtes vel Du kan jo eventuelt prøve å få igjennom en legeattest, men det må gjøres relativt snart i såfall etter hva jeg har fått høre. Det er heldigvis snakk om bare ti-tolv måneder i tjeneste, og når vi går ut har vi 3 ekstrapoeng samt noen erfaringer rikere. Tror nok vi skal overleve på et eller annet vis
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Søkte meg inn på Befalskolen. Flere som skal på opptak på Kjevik her?

Noen som vet noe om maks/minimum årslønn i plikts- og tjenesteåret i Hærens befalskole?
Er i Garden nå. I KP4 faktisk som dimmiterer om 3 uker Hehe. Så hvis det er noen rekrutter som lurer på noe om situasjonen i HMKG per nå, så er det bare å sende en PM
▼ ... over en uke senere ... ▼
Fikk et kort brev fra forsvaret der det sto at jeg er kalt inn i januar til HTTS (Hærens taktiske trenings senter) på Rena i østerdalen. Noen som har vært der, eller som hva HTTS egentlig innebærer? tenkte jeg sku spørre her før jeg tok steget å ringte dem:P

Sto også noe om informasjons- og doktrinekomm hvis jeg husker riktig. har selfølgelig klart å rota bort det brevet.
Snart ferdig med verneplikten Er lærling, så har nok 1år til gitt.
Værnes i August ser det ut til.
Luftforsvaret ved KNM Harald Haarfagre. Ligger Madla langt fra Stavanger skate park, noen som vet? :P