Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1608
Hei jeg har et spørsmål angående militæret.

Jeg fikk et brev i posten i dag angående verneplikt også måtte jeg svare på en stor posjon spørsmål men jeg det da lurer på er hva forskjellen grovt sett er på hæren, luft forsvaret og marinen er altså hva driver de på med`?

Også lurte jeg også på om det går å få spessial trening innen for snikskytting?

Takk for alle svar.
Sitat av Rest1Peace Vis innlegg
Hei jeg har et spørsmål angående militæret.

Jeg fikk et brev i posten i dag angående verneplikt også måtte jeg svare på en stor posjon spørsmål men jeg det da lurer på er hva forskjellen grovt sett er på hæren, luft forsvaret og marinen er altså hva driver de på med`?

Også lurte jeg også på om det går å få spessial trening innen for snikskytting?

Takk for alle svar.
Vis hele sitatet...
Hæren = landforsvar (man bruker beina og kjøretøy)
Marinen = sjøforsvar (man bruker beina og båt - eller fartøy, som det heter så flott)
Luft = luftforsvar (man bruker beina og luftfartøy)

Anbefaler deg www.mil.no for å lese mer om hver forsvarsgren.

Snikskyting er det primært Hæren som driver med. Når du driver med slikt i Forsvaret er du en skarpskytter. Hvis du med spesialtrening tenker i retning av tjeneste i en av flere spesialstyrker i Forsvaret, må du være spesielt skikket for å komme i betraktning. Dette går på både psyke og fysikk, men primært førstnevnte fordi dette er nøkkelen til det meste.
Sist endret av capidog; 9. januar 2010 kl. 19:26.
Vil tro spesialisert skarpskyttertjeneste er noe som jegerne driver med. Det er da altså snakk om etter ditt første år der inne. Tror du kan glemme slik trening ditt første år. Selvfølgelig får du skytetrening og slikt, og det er sikkert en god ide og prøve og gjøre det så bra som mulig der
Er egentlig skarpskytting jeg vil holde på med, syntes det virker som tingen for meg.
da gjør du ditt beste på testene på sesjon del 2, og forklarer for offiseren at det er dette du vil

profit
Når du nevner sesjon del 2 hva går den ut på?
Har du vært inne på mil.no å sett?

Forsvaret.no | Sesjon | Sesjon del 2
De fleste operative hær avdelinger har egne dedikerte skarpskyttere. Herunder 2.bn, Panser bn, GSV, GP,HJK/FSK og mener også at Ingeniør bn også har skarpskyttere. Bare viktig at du faktisk har sansen for å skyte bra og treffer det du sikter på. Fordi etter rekrutten blir de fleste sendt ut på kursing, og de beste i skyting på lange hold får som oftest tilbudt å dra på skarpskytterkurs på et par uker!

Lykke til
Da må jeg vel skaffe meg en luft pistol og sette i gang med å øve også kanskje en riffle etterhvært
GSV har ikke lenger skarpskyttere og ingeniør bn har skarpskyttere. Ellers ser det ut til å stemme det du sa x3m187
Sitat av Rest1Peace Vis innlegg
Da må jeg vel skaffe meg en luft pistol og sette i gang med å øve også kanskje en riffle etterhvært
Vis hele sitatet...
Tror ikke du sitter igjen med så mye erfaring fra luftpistol/gevær! Men derimot rifle, det er krutt det....
HMKG har også skarpskyttere i geværtroppene.
øve på å bli tålmodig er nok mere relevant en skytetrening... Snikskytter i forsvaret kan bety ligge 2 uker i op og se på en fjellskrent.

Les masse på mil.no og hør med venner, så finner du en tjeneste som passer for deg. Tror ikke snikskytter er noe du burde gå med mindre det er noe du virkelig brenner for, og vet hva er.
Sitat av Cutoff Vis innlegg
øve på å bli tålmodig er nok mere relevant en skytetrening... Snikskytter i forsvaret kan bety ligge 2 uker i op og se på en fjellskrent.

Les masse på mil.no og hør med venner, så finner du en tjeneste som passer for deg. Tror ikke snikskytter er noe du burde gå med mindre det er noe du virkelig brenner for, og vet hva er.
Vis hele sitatet...
Brenner ikke for det, men har alltid tenkt at det skal jeg gjør når jeg går inn i militæret når den tid kommer.

Andre ting virker ikke så spennende, liker å sitte å vente har ikke noe i mot det og når fienden først kommer vet de ikke hva som tok de før de er skutt
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
http://www.mil.no/luft/start/karrier...ticleID=171279

Ta en titt der.

Står: - Skarpskyting med avdelingsvåpen