Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 2483
Heisann,

Jeg sitter her å dør etter en playstation 3.
Saken er at jeg ikke har penger, bortsett fra paypal. Fikk akkuratt inn $450 fra en client, så tenkte jeg kunne dra på ebay en tur.

Saken er at jeg vet ikke om det her er trygt eller whatsoever.. Leverer ebay?
Hvor fort leverer de ? Koster det ekstra for frakt ?

Jeg så på denne varen her:
http://cgi.ebay.com/Sony-PlayStation...id=p4295.l1308

La oss si jeg kjøper den. Hvor mye vil det koste meg? Vil den komme "in-function" og når ?
Er det et safe kjøp ?


Takk,
Cornell
Sist endret av Cornell90; 18. mai 2008 kl. 12:53.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
1. Linken din fungerer ikke.
2. Kjøp fra et land som bruker PAL
3. Kjøp fra et land som bruker 230V
4. Kjøp fra en selger som har mer enn 100 sales gjerne, alle positive.
Cornell90's Avatar
Trådstarter
32 1
1. Fikset
2. Som bruker PAL? (sorry jeg er ikke kjent med ebay) skal betale via paypal
3. 230V ?
4. Kan du sjekke det?
det står da innpå linken hvor my frakten koster?!
Cornell90's Avatar
Trådstarter
32 1
Fikk opp dette:

Shipping and Handling To Service Insurance
FREE Norway Other Int'l Shipping (see description) US $3.20 Optional

Som betyr gratis frakt ?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
2. PAL = videosystemet, hvis du kjøper fra utenfor europa (eller innenfor europa) kan det være NTSC system, og da vil mange spill nekte å fungere og den vil kanskje ikke fungere med din TV.

3. 230V = 230Volt = Strømnettet i norge, kjøper du fra andre land kan de bruke alt fra 100-200V.
PAL er formatet som playstation bruker i norge (eller noe i den duren). Om du kjøper en maskin som bruker NTSC, tror jeg at du ikke kan spille spill som du har kjøpt i norge, da disse bruker PAL.

Med 230v menes det typen på "strømpluggene" (vet det er mer enn bare det, men jeg har egentlig ikke så stor peiling på slikt). I USA er det andre typer plugger enn vi har i norge. Det finnes omformere du kan kjøpe, tough.
Cornell90's Avatar
Trådstarter
32 1
Ok takk.
Men jeg har ingen idè åssen jeg sjekker ut dette, har fikset på linken så kunne du vært snill sjekke opp for meg om det er klar bane ?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Siden selger befinner seg i USA vil jeg tippe denne maskinen går på 110V (PS3 har vel intern strømforsyning?).

Og den har NTSC format.
Cornell90's Avatar
Trådstarter
32 1
Så det er ikkeno vits legge in bud på den pga antaglisvis vil ikke spilla funke?
Cornell90: Ta en titt her, der står det meste som er verdt å vite om amerikansk playstation 3 i Norge:
http://www.google.com/search?client=...utf-8&oe=utf-8
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg kan ikke si det for sikkert, men av tidligere erfaringer kjøper jeg ikke elektronikk fra Ebay-USA.

Men du kan spørre selger, eventuelt finne manualen.

Mr Ondsofa @ NFF sier forresten at HDMI er sonefritt, så dersom du kobler til med HDMI bryr den seg ikke om TV'en din er PAL eller NTSC.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
PAL og NTSC er fargesystemet som Europa og Usa bruker.
Nyere tv'er takler begge deler, og problemet eksisterer ikke om du har en flatskjerm og har tenkt å benytte deg av HDMI.

Forøvrig er jeg usikker på om PS3 har soner på spillene, men det tror jeg ikke.
MEN den har antageligvis sone1 på dvd-spilleren.
Cornell90's Avatar
Trådstarter
32 1
Så hvis jeg har forstått dette rett:
Jeg må ha flatskjern som takler HDMI ?
Hva hvis jeg har en gammel TV?

Hvis den er 110 V kan jeg ikke bruke den right ?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Cornell90
Så hvis jeg har forstått dette rett:
Jeg må ha flatskjern som takler HDMI ?
Hva hvis jeg har en gammel TV?

Hvis den er 110 V kan jeg ikke bruke den right ?
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis, nyere bilderørstver fungerer fint bådepå NTSC og PAL.
Cornell90's Avatar
Trådstarter
32 1
Ok så alt i alt (mye detaljer nå som jeg ikke forstår noe på)

Er det trygt å kjøpe denne ? If not, hva bør jeg spørre selgern om ?
Uansett viss du kjøper denne, så får du bare mer problem enn du får glede.

Som tidligare nemnt så blir det (viss du ikkje har nyare tv) problem med pal og ntsc systemet.

også tidligare nemnt blir strømen et problem, men du kan i tilfelle kjøpe ein greie som eg ikkje kommer på kva den heter akkurat nå. (transformator ikkje sant? )

MEN ikkje gløym tollen! Varer som denne over 200,- blir tollbelagt med mindre du får merket den som "gift"!

Personlig ville eg heller bare prøvd å skaffa meg litt pengar, sånn at du kan kjøpe i Norge like greit. Kostar ikkje så mye meir nå til dags viss du kjøpar den "nye" versjonen.

Ble litt mye nynorsk :P

Edit: tok meg friheten til å sjekke opp prisene i Norge.

Priser på Kelkoo:
http://shopping.kelkoo.no/ctl/do/sea...=Playstation+3

Billigaste eg fant var hos Elkjøp til 3495,- med Elprice like etter med 3499,-
Sist endret av Wolfenheart; 18. mai 2008 kl. 13:54.
Cornell90's Avatar
Trådstarter
32 1
Ingen selgere fra Europa som selger PS3 da ? skuffende..
alle ps3 spill er sonefrie. du kan kjøpe spill i hongkong, tokyo, usa eller bare gå ned på majorstuen og kjøpe et. de er alle helt like... bare så det er klart
Sitat av Kintii
alle ps3 spill er sonefrie. du kan kjøpe spill i hongkong, tokyo, usa eller bare gå ned på majorstuen og kjøpe et. de er alle helt like... bare så det er klart
Vis hele sitatet...
NB! Men den er ikkje sonefri i forhold til filmer bare så det er sagt.
Sitat av Cornell90
Ingen selgere fra Europa som selger PS3 da ? skuffende..
Vis hele sitatet...
Hvis du har litt kunnskaper i tysk kan du jo prøve http://ebay.de
Sist endret av Khazeth; 18. mai 2008 kl. 13:59.
PS3 er sonefri på spill.

Wolfenheart: Bare så det er sagt, strømforsyningen på PS3 takler 110-220v, med andre ord fungerer en amerikansk versjon med strømnettet i Norge også. Eneste man trenger er en annen plugg, men det er null problem. Det meste av forbrukerelektronikk bytter glatt mellom 110v og 220v, bare sjekk mobilladeren din f.eks.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Wolfenheart
Uansett viss du kjøper denne, så får du bare mer problem enn du får glede.

Som tidligare nemnt så blir det (viss du ikkje har nyare tv) problem med pal og ntsc systemet.
Vis hele sitatet...
Siden vi strengt tatt ikke vet hvordan tv han har, er det jo litt tidlig å definere dette som ett problem.

Sitat av Wolfenheart
også tidligare nemnt blir strømen et problem, men du kan i tilfelle kjøpe ein greie som eg ikkje kommer på kva den heter akkurat nå. (transformator ikkje sant? )
Vis hele sitatet...
Som nicho sier lengre opp her, strømmen er neppe ett problem.

Sitat av Wolfenheart
MEN ikkje gløym tollen! Varer som denne over 200,- blir tollbelagt med mindre du får merket den som "gift"!
Vis hele sitatet...
Har god erfaring med at ebayselgere er villig til både å justere verdi, samt sette sendingen som "gift". Momsberegning koster ofte rundt 50,- i tillegg till 25% moms.[/quote]

Sitat av Wolfenheart
Personlig ville eg heller bare prøvd å skaffa meg litt pengar, sånn at du kan kjøpe i Norge like greit. Kostar ikkje så mye meir nå til dags viss du kjøpar den "nye" versjonen.

Ble litt mye nynorsk :P

Edit: tok meg friheten til å sjekke opp prisene i Norge.

Priser på Kelkoo:
http://shopping.kelkoo.no/ctl/do/sea...=Playstation+3

Billigaste eg fant var hos Elkjøp til 3495,- med Elprice like etter med 3499,-
Vis hele sitatet...
400USD ~ 2000,-
50USD i frak ~ 250,-
25% mva ~ 250,-

Totalt ender vi opp da på rundt 2500,- hvis budrunden ikke stiger noe voldsomt.
I tillegg kan det jo hende du sparer 250,- hvis selger er villig til å sende den som gave.
Sitat av Khazeth
Hvis du har litt kunnskaper i tysk kan du jo prøve http://ebay.de
Vis hele sitatet...
hvis man skal kjøpe ps3 på nett, så er det eneste stede man bør kjøpe fra er usa.
de andre landene er det dyrere en i norge
er det ikke 230v vi har i norge da?

25% av 2000 er no ikke 250 da men...

2750 altså da, har sett tilbud på ps3 her i norge for 2995 hos f.eks. elkjop, da ville no heller eg ventet på neste tilbud og brukt 200 kroner mer og få norsk garanti og hjelp viss noe skjer men men...

edit: låg ikke merke til spillene osv han eventuelt får. Eg gir opp
Sist endret av Wolfenheart; 18. mai 2008 kl. 15:03.
Cornell90's Avatar
Trådstarter
32 1
Ga opp ps3 håpet.

Men kjøpte iværtfall noen man utd t-shirter :P
hehe

Noen som vet når jeg får de ? kommer ifra USA
Får jeg beskjed via mail?
selgeren har vel skrevet kor lang tid det tar. Holdte du deg under 200kr ? pleier å ta fra 7-14 dager å få ting fra usa
Vet ikke om dette har blitt foreslått tidligere, fordi jeg ikke orker lese hele posten, men poster nå korrekt løsning å gjøre dette på:

Ta ut de $450 du har fått fra en "client" .. Til din private bankkonto og spar til du har nok penger. Ferdig. Sak slutt.
Sitat av Wolfenheart
er det ikke 230v vi har i norge da?
Vis hele sitatet...
Det er rom for litt varians, selvfølgelig. Det er 220v-240v 50hz vi bruker her i Europa og mesteparten av Afrika og Asia. Nokia-laderen jeg har her går fra 100v til 240v f.eks. Poenget er uansett at strømforsyningen i PS3 er switchable og vil funke uansett.

Cornell90: Håper du ba om å få skrevet lavere verdi på skjortene, om du har bestilt _klær_ fra USA kommer det 13% toll i tillegg til merverdiavgiften.
Cornell90's Avatar
Trådstarter
32 1
Som jeg betaler via paypal ?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Cornell90
Som jeg betaler via paypal ?
Vis hele sitatet...
Toll og moms får du regning på.
Sitat av Ond^Sofa
Siden vi strengt tatt ikke vet hvordan tv han har, er det jo litt tidlig å definere dette som ett problem.

Som nicho sier lengre opp her, strømmen er neppe ett problem.


Har god erfaring med at ebayselgere er villig til både å justere verdi, samt sette sendingen som "gift". Momsberegning koster ofte rundt 50,- i tillegg till 25% moms.



400USD ~ 2000,-
50USD i frak ~ 250,-
25% mva ~ 250,-

Totalt ender vi opp da på rundt 2500,- hvis budrunden ikke stiger noe voldsomt.
I tillegg kan det jo hende du sparer 250,- hvis selger er villig til å sende den som gave.
Vis hele sitatet...
(2000kr + 250kr)*0,25mva= 565,50kr + 96kr forenklet toll = 658,50 kr i toll.

Pirk, men så enkel matte burde man ikke gjøre feil.
Sist endret av Melodrama; 19. mai 2008 kl. 02:17.
Jeg har ps3 fra USA

1. Forskjellene mellom PAL/NTSC spiller liten rolle dersom du spiller på PLASMA/LCD
2. PS3 har innebygget strømskift, det eneste du trenger å bytte ut er kabelen, samme som du bruker til PCen
3. BluRay-Film er ikke sonefrie
4. BluRay-Spill er sonefrie
5. Er ikke toll på elektronikk under 5000
Det er toll på elektronikk under 5000 så lenge du ikke selv befinner deg i utlandet i minst 24 timer elns...
Det er ikke toll på elektronikk. Det man må betale er 25% merverdiavgift på varen og frakt, samt fortollingsgebyr.
Cornell90's Avatar
Trådstarter
32 1
Får jeg regning på alle klærne jeg har kjøpt nå ? woops.. har iværtfall kjøpt for 200$ USD.
Hvor stor vil regningen bli?
Ta en titt her:
http://www.dinside.no/php/art.php?id=512042
Egen kalkulator for sånt. Du må betale det når du henter ut pakken. Kan godt hende selgeren automatisk har satt lavere verdi og markert som gift, men i verste fall må du ut med noen hundrelapper ekstra.
hvis jeg skulle ha kjøpt ps3, så ville jeg ha kjøpt denne
http://cgi.ebay.com/Sony-Playstation...QQcmdZViewItem

mener og huske at det ikke er kommet 80 GB til Norge enda, så da ville det jo være ekstra fet og ha den
Sist endret av serial; 19. mai 2008 kl. 23:03.
Sitat av Ond^Sofa
Jeg har nå enda ikke betalt moms på noe av frakten på de varene jeg har bestilt både fra tyskland og usa.
Vis hele sitatet...
Du skal betale 25% merverdiavgift på frakten også om varen koster over 200 kr. Det kan være riktig at du aldri har betalt merverdiavgift på frakten, men det er fordi selgeren antakeligvis har unnlatt å oppgi denne verdien.

Det er bare å ta titt på tollvesenets egne eksempler på utregning, så ser du at jeg har rett.
Cornell90's Avatar
Trådstarter
32 1
Må først få et ordentlig tv nede før playstation 3 blir et alternativ.
Får jo AOC gratis nå pga jeg vant CCS konkurranse på hf.

Men ja, bestilt 12 klesplag fra forskjellige kunder.
Noen man u drakter, noen shady t-shirter etc. Noen av de tok ikke noe i frakt nesten, noen tok veldig mye.

Men hvor må jeg betale ? ved postkontoret når jeg henter klærna ?
Å når får jeg beskjed de har kommet fram?
Du får pakkelapp i postkassa di. (På den står beløpet du må betale. )Deretter går du til postkontoret ditt, og leverer lappen. Da må du bare betale den summen som står på lappen, og pakken er din.
Cornell90's Avatar
Trådstarter
32 1
Ok, jaja greit nok.
Så lenge muttern ikke åpner posten min!!11oneone

Kan se det for meg.. "4 man utd drakter!?, 6 shady t-shirter!?"
▼ ... over en uke senere ... ▼
Cornell90's Avatar
Trådstarter
32 1
Får dere som lurer, jeg bestilte 13 t-shirter ifra ebay å fikk ikke toll på noen av de