Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 5577
Saken er sånn:

Min mor bestillte 2 pakker Solpadeine Plus fra England (der er det reseptfritt).

Pakken blei stoppa i tollen, og dei sjekka innholdet og sendte saken til politiet. Som da sendte brev om avhør pga. forsøk på innføring av narkotika..

Tablettene hjelper bra mot migrene og sånt, innholdet i tablettene er som følger:

Paracetamol 500 mg, Codeine Phosphate Hemihydrate 8 mg og Caffeine 30 mg.

Codeine er oppført i narkotika-listen her

Der står det: Codeinum N II+III X1 1. Unntak for preparater, se note 1*

*1 Sammensatte preparater med mindre enn 100 mg/dose, eller med innhold av mindre enn 2,5% av stoffet krever ikke særskilt inn- og utførselssertifikat.


Dei tablettene som mora mi bestillte inneholder da etter rask regning rundt 1,5% Codeine, og dermed skal det ikkje vere noe problem å innføre til landet.. Synes saken er ganske latterlig..


Ka synes dere?

Burde ikkje tollen og politiet sjekke bedre før dei kaller folk inn til avhør?

Og ka syns dere mora mi bør gjøre? Ta med noe skriv fra advokat til avhøret?

Setter pris på synspunkt..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sjå kva dei seier under avhøret. Og bare sei at ho handla i god tru. Det er det enklaste, og sannsynlegheita er stor for at dei overser det, og gir fan.
Codein finnes jo også i Forte produktene, som er reseptpliktig, så er det ikke da bare innførsel av reseptpliktig legemiddel? Ville vært rart hvis politiet gadd å bruke veldig mye ressurser på dette. Gjør de det er det vel avismat?
Kjøpte meg en fin dose på evertbodydoesit, de ringte meg og spurte om det var mitt, og jeg svarte så lenge jeg ikke har fått det er det ikke mitt og hva de skulle gjøre med det om det var jeg som hadde bestilt. De sa de vurderte å sende det til politiet og at jeg kom til å bli kontaktet av politiet. Flirte bare rått og la på, har ikke hørt fra dem siden.

Snålt at din mor må i avhør for så og si paracet
Yes, det er som sagt kodeinen som gjør utslaget her, som man f.eks. finner i Pinex Forte. Kodein er et morfinpreparat, og vanligvis vil ca. 10% av kodeinen du dytter i deg omdannes til morfin i kroppen. Det er med andre ord snakk om relativt små mengder hun har innført, og jeg kan ikke se annet enn at du/dere/mor legger frem det samme for politiet som du her presenterer for oss vil dette gå bra. Jeg foreslår en litt undrende holdning, men fokus på sitatet du har funnet frem(så små mengder kodein går bra).
Det faktum at pillene også inneholder koffein og paracetamol gjør at pillene ikke egner seg til å bli ruset på.
8mg Kodein(methylmorfin forøvrig) er rett og slett ingenting, man trenger i alle fall godt over 30mg for å merke litt og selv da er det svakt, en god dose kan være fra 80mg og oppover til 150(omtrentlig tall, har aldri prøvd mer enn det).
Det vil si at man må spise minst 10 av disse pillene for å bli moderat skev, men da får man i seg 5g paracetamol og 300mg koffein.
Paracetamol er giftig i så store doser selv om man ikke nødvendigvis dør etter en gangs eksponering, og koffein vil ha motsatt effekt av kodein i tillegg til at det sikkert er veldig mange ubehagelige bivirkninger ved en så stor dose.
Og det for en moderat dose kodein.
Og det er langt under grensen som nevnes i narkotikalisten, nemlig 100mg pr dose. Dersom du bor på bygda kan noe av forklaringen være at det ikke nødvendigvis er de skarpeste snutene som blir sendt ut av byen.
Snakk med advokat så bør dette gå greit, et forelegg på 500 maks.

P.S. Dersom man skulle gjøre en kaldtvanns ekstraksjon av dette preparatet vil man ekstrahere koffeinet sammen med kodeinet. Bortkastet tid mao.
Sist endret av noössphere; 31. oktober 2006 kl. 19:33.
Sitat av Tobb
Codein finnes jo også i Forte produktene, som er reseptpliktig, så er det ikke da bare innførsel av reseptpliktig legemiddel? Ville vært rart hvis politiet gadd å bruke veldig mye ressurser på dette. Gjør de det er det vel avismat?
Vis hele sitatet...
Seff gidder de aa bruke masse ressurser paa det. Politiet i Norge kaster aldri bort en sjanse til aa tape mye penger:P
Huff, dumme meg, det hadde jeg helt glemt
300mg koffein er -foruten om at du kanskje blir ekstra våken -ingenting.
at det er kodein i paralgin forte har da ikke noe å si. kodein er like ulovlig og fortsatt på narkotikalista, selvom jeg ikke noengang har testa den

"Der står det: Codeinum N II+III X1 1. Unntak for preparater, se note 1*

*1 Sammensatte preparater med mindre enn 100 mg/dose, eller med innhold av mindre enn 2,5% av stoffet krever ikke særskilt inn- og utførselssertifikat. "
-regelen.

så stoffet er ikke enten reseptpliktig legemiddel ELLER narkotika. Det er begge deler.
Sist endret av halla; 1. november 2006 kl. 05:06.
1 liten update:

Saken virker litt sånn latterlig..

Mora mi var i avhør idag, og der sa dei at i brevet fra tollerne stod det noe som at "vedkommende har forsøkt å innføre 120 narkotiske tabletter".. (1 liten overdrivelse kanskje? siden man ikkje eingang kan ruse seg på det der)

Så tablettene er nå sendt til Kripos for analyse.. og så ska 1 politijurist sjå på saken etter info som kom fram under avhøret og sånt..

ho politidama som har saken virker litt flau over heile saken da, men ho må jo berre gjøre jobben sin.. det kan godt hende saken renner ut, ellers kanskje d blir 1 forenkla forelegg eller noe.. men det tar vel litt tid før man får vite noe meir...
Ville skrevet en mail og spurt om begrunnelsen for anklagen, og, ikke minst, hvilke advokat som kunne kontaktes og bekrefte søksmålet. Gjetter advokaten som får denne saken i hendene føler seg som en .....
jeg ville vist dem det unntaket som var nevnt på narkotikalista.
printa ut og dratt det med meg til snutestasjonen/tollen eller hvem faen som sturer med det nå.
De kommer fortsatt sikkert ikke til å utlevere tablettene men fortsatt kreve resept siden det er reseptpliktig legemiddel, men dere kan jo evt unngå straffeforfølgelse hvis den 'regelen' du henviste til fortsatt gjelder ....
Sist endret av halla; 2. november 2006 kl. 21:26.
Er det påkrevd å møte hos tollvesenet? Hva hadde skjedd hvis hun bare brente hele brevet og klagde på postvesenet? Er tollvesenet forberedt på å sende ett rekomandert brev til hun?
▼ ... noen uker senere ... ▼
nå grenser denne saken til å bli heilt sinnsjuk...


eg måtte til politiet idag for å vitne..

og så er d 1 sånn politijurist som driver å babler om å ta saken gjennom retten, og noe med prøvetid og 1 eller anna..

kan det vere så vanskelig å enten henlegge saken eller gi 1 forelegg da? skjønner ikkje ka han begynner å snakke om prøvetid og alt mulig etter.. dette burde jo berre vere 1 liten sak..
life's a bitch. du får vel ikke forelegg hvis du nekter for å ha gjort no. Men hvis politiet mener du har gjort no, blir det som regel retten.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Hadde hun nektet skyld hadde det blitt sendt spørsmål til tollerene om de vil ta det lenger i systemet å lage en sjikkelig rettsak. Noe som mest sannsynlig aldri hadde skjedd. Nekter å tro att noen fra tollvesenet gidder å møte opp om det skulle bli en rettsak.

Men siden hun har innrømt all skyld i dette så sitter hun i saksa. Alt som skal til da er 1 vitne 1 dommer og henne for å dømme henne å få iverksatt bot og alt som det måtte medføre.

Om hun får betinget fengsel å en prøvetid er vel ikke det noe problem siden hun ikke har tenkt å bestille noe igjen ? eller gjøre noe dumt. Ellers å betale ett forlegg burde ikke bli ett problem.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Synes moren din (og du) skal akseptere og innrømme at hun har forsøkt å innføre 120 av storbritanias mest missbrukte smertestiller, som det fint går ann å ruse seg på.

Synes også det lukter litt underlig av denne saken, men da ikke fra politiets side. De gjør bare jobben sin, og prøver å forhindre innførsel av narkotika.
Du derimot bagatelliserer innføringen og vikningen av et morfinpreparater. Mulig fordi det er din mor det er snakk om?

Får hun ikke medisin for migrene av legen sin?
Kan hun ikke få andre typer piller hvis hun er innspist på de hun bruker til vanlig?

Hadde jeg hatt guts til å bestille dop fra utlandet hadde jeg ikke blitt særlig foundret om det ble stoppet i tollen.

og hva er den greia med at koffein utlikner kodeinet? Sier du at heroinet jeg inntar vil miste sin vikning hvis jeg tar meg en kopp kaffe?

btw; Det anbefales å ikke bruke Solpadeine mer enn 3 dager i slengen, p.g.a stor tilvenningsfare.
Denne tråden er et år gammel, så jeg tror vi kan regne med at saken er løst på en eller annen måte nå.

-Stengt-
Sist endret av mentalmelt; 6. oktober 2007 kl. 17:12.
Sitat av Ben Reddik
Synes også det lukter litt underlig av denne saken, men da ikke fra politiets side. De gjør bare jobben sin, og prøver å forhindre innførsel av narkotika.
Vis hele sitatet...
Vel, det kan være at de gjør jobben sin, men i dette tilfellet må lovene i så fall være svært misvisende. Les det trådstarter sier om kodein-prosenten. I tillegg finnes det lover som tillater innførsel av det meste som er lov i EU-land så lenge det kun er til x antall måneders forbruk.