Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 778
Jeg har ikke noen brenne dvder/cder akkurat nå, men har lyst til å legge inn linux fra hden.
Noen som vet om et program som fikser det?
Kommer an på hvilke GNU/Linux distrubisjon du skal legge inn.
Linux i seg selv er ganske ubrukelig å legge inn på harddisken din.

Ubuntu har mulighet for WUBI. Dvs. Den installerer seg til en fil på rot disken din (mest sannsynlig "C:").
Så kan du boote Ubuntu via Windows bootloaderen.
Enkelt å sette opp, og går raskt.

Om du har software som "Daemon Tools" eller "Alcohol 120%" så kan den mounte ISO filen som en virtuell CD-ROM, og du kan så kjøre WUBI installasjonen fra den.
har du usb?
Install from USB .

Så lenge du ikke skriver over Windows Partisjonen under installasjon så skal GRUB fikse dualboot automatisk .
Nei, det er problemet, jeg har desverre ikke usb. Så jeg må legge det inn fra hden. Men har delt den opp, så kan legge linux på sin egen hd.
pc uten usb? må være første gang jeg har hørt om det:P
Men som sagt, sjekk ut WUBI
Ubuntu kan man istallere som ett program. Det er bare å mounte isoen med daemontoll(eller lignende) og gå inn på cd'en og starte install eller hva en .exe-filen heter. Kan være det autokjører, husker ikke helt.
Jeg har usb da. hehehe, men ikke usb-stick
Her finner du litt om net booting av ubuntu 9.04...
Sist endret av Public_htmL++; 5. august 2009 kl. 03:21.
Å spørre linuxgutta om hvordan man legger inn linux enkelt funker ikke
http://wubi-installer.org/
Sitat av mr_burn Vis innlegg
Å spørre linuxgutta om hvordan man legger inn linux enkelt funker ikke
http://wubi-installer.org/
Vis hele sitatet...
what? :P
Har jo skrevet om Wubi 2 ganger i denne tråden allerede. Wubi er på Ubuntu, og tilsvarende distroer. Så man trenger ikke gjøre annet enn å mounte ISO filen på en Virtuell CD-ROM, og kjøre WUBI installeren fra den.

Forøvrig så legger man ikke inn "bare Linux". Linux i seg selv er som kjent helt ubrukelig. Derimot legger man inn en GNU/Linux Distrubisjon. Som er et Operativ System som benytter GNU/Linux som Kernel.

Finnes ikke ett system som heter "Linux".
Joda, nubi var nevnt, men det virker som han er ute etter en enklere metode enn å bruke fysiske eller virtuelle plater, altså laste ned en fil som har alt klart.

Man kaller jo ofte hele systemet Linux, trenger ikke alltid å bruke så avanserte forklaringer på enkle spørsmål
Forstår hva du mener, men det blir helt feil. Om en "ikke-ekspert" brukte Ubuntu og ble vandt til det (og bare kalte dette for "Linux"), så tror jeg han hadde fått problemer om han hadde installert Gentoo (det er jo også "Linux"). Da hadde antageligvis ikke den personen ikke forstått noen ting, selv om begge tilsynelatende er "Linux". Hver Distrubisjon må regnes som individuelle OS, på lik linje med Windows, Mac OS X, BSD, ReactOS, osv osv..

Angående WUBI. Den eneste enkle måten å få dette til på er ved å mounte ISO filen. Tror ikke de fleste har problem med å installere Daemon tools, eller tilsvarende. Eventuelt kan han installere 7zip, og pakke ut ISO filen i en mappe, for å så kjøre WUBI fra den mappen.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av djxfade Vis innlegg
[...]
Derimot legger man inn en GNU/Linux Distrubisjon. Som er et Operativ System som benytter GNU/Linux som Kernel.

Finnes ikke ett system som heter "Linux".
Vis hele sitatet...
Dette er ikke riktig. Kernelen heter bare Linux, og er ikke et resultat av GNU-prosjektet. Linux har ingenting med GNU å gjøre, annet enn at GNU-programvare kan kjøres på Linux.
Sist endret av Tias; 5. august 2009 kl. 12:17.
Ja, jo.. Jeg bruker jo Linux om systemet når man snakker om det generelt, men skiller selvsagt mellom distribusjoner.

Uansett, jeg mener jeg kun lasta ned alt i en og samme fil, kalt wubi-ettellerannet, og installerte kun ved å kjøre den fila. Jeg trodde den fantes på linken jeg posta, men ser nå at det er en mindre versjon. Mulig noen andre vet hvor man kan laste ned hele stasen i ett?
Sitat av Tias Vis innlegg
Dette er ikke riktig. Kernelen heter bare Linux, og er ikke et resultat av GNU-prosjektet. Linux har ingenting med GNU å gjøre, annet enn at GNU-programvare kan kjøres på Linux.
Vis hele sitatet...
Helt riktig. En liten leif fra meg der beklager. Linux er kernelen, og mesteparten av applikasjonene du bruker er et resultat av GNU prosjektet.
Jeg mente GNU/Linux, som er en kombinasjon av Linux kernel og GNU software