Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1176
Hei! Har planer om å kjøpe meg en sampler, har også jævlig lyst på en synthesizer forøvrig.

Problemet er at jeg ikke vet hva jeg bør velge, utenom at det er forbeholdt en nybegynner som ikke har noe efaring bak seg bortsett fra litt Reason 4, men med masse ambisjoner. Jeg vet ikke om gode sider/forum med reviews og tar gjerne i mot tips her. Deling av egne erfaringer hadde vært supert!

Jeg liker tanken på en Korg Kaoss Pad KP3. Kom gjerne med innvendinger.

Eller kanskje jeg bør satse på på Nano Serien til Korg for å gjøre reason mer brukervennlig?

Noen gode synther for nybegynnere? Har til nå sett på Roland SH-201 og Korg microKORG.

Det er viktig at komponentene støtter MIDI.

Beklager om denne er plassert feil

Takker på forhånd.
microKorg er det fin lyd i, og i tillegg er den veldig enkel å bruke. Minuset er de små tangentene. Man må nesten ha et eksternt midi-keyboard med mindre du skal kun bruke det fra PC da. Kjøpte selv en Korg EMX-1 og en ESX-1 i dag, brukt for 7000. Virker som at de dekker de fleste behov, så de kan jo være av interesse for deg. Men er du ny, og ikke har 10k+ å punge ut, så er de små synthene til Korg fine. Sjekk ut microSampler om du ikke allerede har gjort det.
Fjelljøde
Joachimsen's Avatar
Trådstarter
Skal sjekkes opp og vurderes, takk for innspill!

Moar!!!11
Access Virus TI, herlig Synthesizer som kan styres ifra PCen/Macen
Fjelljøde
Joachimsen's Avatar
Trådstarter
Takk til de som svarer, men responsen var jo jævlig laber.

Gi meg linker til gode sider innen slike instrumenter, så slipper dere masingen min
Lettere hvis du kommer med noen krav. Hvilke lyder er du ute etter? Hvilke sjangere er mest aktuelle?
Om du ikke skal spille live, men kun sende MIDI fra PC, bør du spørre deg selv om du virkelig trenger en hardwaresynth. Softwaresynther låter bra nå til dags, og ved å bruke software kan du heller bruke pengene på den feteste MIDI-kontrolleren du kan finne.
Fjelljøde
Joachimsen's Avatar
Trådstarter
Sitat av sFilez Vis innlegg
Lettere hvis du kommer med noen krav. Hvilke lyder er du ute etter? Hvilke sjangere er mest aktuelle?
Om du ikke skal spille live, men kun sende MIDI fra PC, bør du spørre deg selv om du virkelig trenger en hardwaresynth. Softwaresynther låter bra nå til dags, og ved å bruke software kan du heller bruke pengene på den feteste MIDI-kontrolleren du kan finne.
Vis hele sitatet...
Progressive/Minimal House, Chillwave, Synth-Pop, Ambient/spaca soundscapes, Dubstep++ Digger feks lyden på Korg MS-20..

Jeg har ved noen få anledninger fått tilgang på hardware, og det er noe helt spessielt ved å eksprimentere med disse kontra software, liker egentlig ekte stuff best sammenlignet med virtuelt.. Selv om jeg ser logikken din godt.
jeg kjøpte Roland SH-201, men har ikke brukt det som mer enn et MIDI keyboard, noe det forresten passer yppelig til, massevis av knotter. Du må huske at den er "virtual-analog", dvs mer et slags vst instrument på boks enn en ordentelig synth. En imitasjon.
Hvis du har råd ville jeg heller kjøpt en gammel analog, evt et midi keyboard til en brøkdel av prisen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Analog_...ng_synthesizer

4sound.no har mye synther og sånt, virker profft, men undersøk prisen
har også sikla mye på http://www.musicstore.de
Sist endret av Bothrops; 10. februar 2010 kl. 22:49.
Fjelljøde
Joachimsen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bothrops Vis innlegg
jeg kjøpte Roland SH-201, men har ikke brukt det som mer enn et MIDI keyboard, noe det forresten passer yppelig til, massevis av knotter. Du må huske at den er "virtual-analog", dvs mer et slags vst instrument på boks enn en ordentelig synth. En imitasjon.
Hvis du har råd ville jeg heller kjøpt en gammel analog, evt et midi keyboard til en brøkdel av prisen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Analog_...ng_synthesizer

4sound.no har mye synther og sånt, virker profft, men undersøk prisen
har også sikla mye på http://www.musicstore.de
Vis hele sitatet...
Har jævlig lyst på en gammal analog synth ja.. Men Electribene tidligere i tråden virker og intressante, liker ideen med production senters.
Kjøp deg en i Novation Remote serien http://www.musik-schmidt.de/images/p...-49-SL-MK2.jpg

Deretter kan du laste ned f.eks:

Novation Bass-station
Novation Analog factory
Arturia Moog
Linplug Albino 3
Rob Papen Predator
Spectrasonics Trilogy
Linplug Cronox 2

etc. etc. etc.


Remote serien har masse knobs, fadere og pads som automatisk assigner seg til smarte parametere på alle mulige softsynther (filter cut & rez, forskjellige envelopes og lfo's).. Man har også LED-display som forteller det hva de forskjellige knottene er assignet til. Man kan selvfølgelig også assigne de forskjellige controllerne til selvvalgte parametere, også i musikksoftwaren du sitter i (Cubase, Live, FL etc.) Dermed kan du "ta på lydene" (tweake fysisk) som mange synes er mye av sjarmen ved analogt utstyr, men også få fordelen ved å jobbe in the box; total recall, uendelig save-bare presets osv.

Ja det hadde vært fett med en Virus TI eller en Moog Voyager eller little phatty eller en Waldorf, men det koster penger og har sine ulemper. Hvis du holder deg in-the-box så er mulighetene tilnærmet uendelig (ihvertfall tilnærmet så mye systemkraft du har i pc'en din). De ovenfornevnte softsynthene holder HØY standard...

Edit: Dessuten får du høyst avanserte softwaresamplere (N.I Kontakt) med en god slump mer tweaking og twitchingmuligheter enn hardwaresamplere, som igjen kan automappes til Novation Remote'n din
Sist endret av Fonzey; 10. februar 2010 kl. 23:23.