Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1949
God kveld kjære freaks.

Jeg går 1. året på videregående. Jeg ønsket ikke å bruke min egen bærbar i forbindelse med skolen, så jeg kjøpte PC gjennom skolen. For å gjøre dette måtte jeg selvsagt signere en kontrakt som sier hvilken PC det er, spesifikasjoner på denne PCen og hva som er vilkårene for kjøpet. Kontrakten var grei den, så jeg signerte og leverte kontrakten til skolen.

Men så: det var en feil med kontrakten: det sto at PCen hadde innebygd webkamera, noe den ikke hadde. På grunn av denne feilen måtte de levere ut nye kontrakter der det ikke sto at PCen har webkamera som skulle signeres. Jeg har ikke signert denne kontrakten enda. I dag fikk vi vite at hvis vi ikke leverer inn kontrakten så vil de inndra PCen. Kan de gjøre dette? Jeg har da signert en juridisk bindende kontrakt? At det er en feil ved den opprinnelige kontrakten er vel ikke mitt problem?

Problemet er egentlig at jeg ikke får foresattes signatur på kontrakten før etter høstferien (høstferie i uke 41 her.) Vi fikk beskjed om å levere kontrakten i morgen, hvis ikke ville de ta PCen. Er jeg da nødt å levere PCen, eller kan jeg med loven i hånd si nei til dem, og beholde PCen uten å ha levert kontrakten?

Jeg har tenkt å signere kontrakten uansett, men jeg får som sagt ikke gjort det før etter høstferien, og jeg er redd skolen skal sette seg på bakbeina. Det er veldig problematisk om de tar PCen. (Nei, ikke noe ulovlig, men det er nødvendig arbeid på den, og på grunn av noen tidsfrister og slikt mistenker jeg at det kan bli svært vanskelig å få den tilbake fort nok om de tar den, noe som skaper store problemer i minst 4 fag.)
Er det ikke enklere å forklare situasjonen til de som ber om underskrevet kontrakt fremfor å spørre fremmede folk på internett som ikke aner hvordan skolen din tenker?
Fra det klassekamerater har opplevd med dem, så er det ganske sannsynlig at de bestemmer seg for å være idioter og tar PCen uansett.

Og siden det er så mange glupe folk her som kan mye om slikt, så håper jeg noen har et svar.
Siden du tydeligvis allerede vet svaret har du to valg.

Signer, eller mist maskinen.
er jo bare og avtale med folksa som har med pcene og gjørra. det er jo bare stress for dem og skulle ta fra deg pcen, når du snart får underskrift uansett.

og hvis de ikke ville gått med på og få underskrift litt seinere, så ville i hverfall jeg fortalt dem hva fornoe drittsekker dem er . det er jo trossalt allerede gjort en avtale der dere har krav på en pc med webcam intregrert.
Spørsmålet er vel om de faktisk kan gjøre dette. Jeg har jo allerede signert en kontrakt, har de rett til å si at den er ugyldig og gi meg en ny en, uten mitt samtykke? Det hadde vært greit å ha noe å forsvare seg med hvis de slår seg vrang når jeg forklarer situasjonen for dem.
Jeg har alltid brukt denne metoden ved sånne situasjoner:
Jeg ringer mamma eller pappa, eller personen det gjelder. Får til en muntlig avtale om at jeg skal få lov til å signere i deres sted (vet ikke om dette er lovlig, men det bryr jeg meg ikke om), sånn at hvis noen evt. skulle tvile, så sier de at de signerte den..... Try this?
Hvis kontrakten ikke var korrekt, så er den jo ugyldig - du har skrevet under på at du har fått en pc som du ikke har fått...

Går det ikke an å prate med folka om saken?
Nei, de har ingen rett og ta fra deg pcen, noe som også er høyst usansynelig at de kommer til og gjøre når du forklarer situasjonen.
Det er klart skolen vil at du skal skrive ny kontrakt, ettersom dem ikke har klart å levere hva de har bundet seg til (de har bundet seg til å gi deg en pc med webcam) og nå vil de få deg til å gi det fra deg.

Hvordan du skal vinne gjennom om du vil ha webcamet du har krav på vet jeg ikke, men i følge kontrakten så har du i alle fall rett på det
Jeg kan se for meg at skolen hadde kjøpt et billig ekstern webcam dersom det ikke er spesifisert at det er innebygd.
Sitat av randoom Vis innlegg
Hvis kontrakten ikke var korrekt, så er den jo ugyldig - du har skrevet under på at du har fått en pc som du ikke har fått...

Går det ikke an å prate med folka om saken?
Vis hele sitatet...
Det er jo de som har gitt meg en kontrakt på en PC jeg ikke fikk. Vi måtte signere kontrakten før vi fikk PCene. Da er det vel ikke mitt problem?

Grimdoc: jeg bryr meg ikke om webkameraet, ønsker ikke å ha det på PCen, problemet er jo at de truer med å ta PCen, som problematiserer skolearbeid veldig.

Men jeg må bare satse på at de lar meg beholde PCen når jeg får forklart situasjonen for dem.
gjør som Verdaling sa :Jeg har alltid brukt denne metoden ved sånne situasjoner:
Jeg ringer mamma eller pappa, eller personen det gjelder. Får til en muntlig avtale om at jeg skal få lov til å signere i deres sted (vet ikke om dette er lovlig, men det bryr jeg meg ikke om), sånn at hvis noen evt. skulle tvile, så sier de at de signerte den..... Try this?
LES KONTRAKTA!

Står det at skolen kan inndra pc'en for hva enn de vil, så kan de det. Står det ikke det, så kan de ikke det. Er jo rimelig håpløst at vi skal sitte å gjette på hva kontrakta foreldra dine har underskrevet sier.

Uansett, kontraktene vi har på vår skole gir oss ikke rett til det.. men, så kommer realitetene inn i bildet:

Det er skolen sin PC (gitt at det er en leasing-kontrakt, hvis ikke kan du bare vise fingeren til hvem enn som prøver å ta på pc'en din), og du kan nok dermed ikke nekte å levere den inn. Den er skolens eiendom. Hvis dette er på tvers av kontrakten kan du dog saksøke dem for kontraktsbrudd etterpå, noe som vil koste dere alle mye mer tid og penger enn det er verdt.

I alle situasjoner som har med skole å gjøre ender jeg dog opp med å gi samme rådet: vær høflig, hyggelig, forsøk så godt du kan å late som om du er voksen, og forklar problemstillingen for riktig person. De aller fleste i skolen reagerer godt på mennesker som forsøker å finne en løsning på et problem de har.. og de aller fleste reagerer veldig negativt på mjauing om krav, rettigheter, "FIKS TING FOR MEG!" og "DET ER IKKE MIN SKYLD!" :-)
Altså, hvorfor prater du ikke bare med skolen din? Virk hyggelig, forklar situasjonen. Blir ekstremt forundret om de tar fra deg PCen hvis du gjør det.

Dessuten, kan du ikke bare fake underskriften da hvis det blir problem? Eller får faren til til å ringe skolen? Det funker jo alltid.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Gjør som Spesiellgnom sier..
Ta det opp saklig med IT ansvarlige, og referer til kontrakten. Om det ikke er en mulighet for at du kan få en pc med webcam eller de egenskapene som står skrevet i kontraken, så se og få skrevet ut en ny kontrakat til deg..

Ingen vits i å møte opp sint eller aggressiv, dette gjør at de har mindre lyst til å hjelpe deg, og dine sjanser for å få det som du vil minsker enormt. Jeg arbeider i offentlig sektor, på en IKT avdeling.. jeg vet hva jeg snakker om.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Hva med å putte en liten hengelås på sekken hvor pc'en ligger når du ikke bruker den? Eller bare la den ligge hjemme? Tviler på at de kommer og river den ut av hendene dine også. Bare si ifra til læreren din så fikser han/hun det også. Siden man bruker pc til såppas mye på skolen nå, så går det bare ut over deg med en kort frist som de tydeligvis har gitt deg...
Da kommer de sikkert bare til å blokkere brukeren din, så får du hverken til å bruke It's learning, eller å logge på pc'n..
Lærere har ingen autoritet over pc'er..
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Sitat av Ztratoz90 Vis innlegg
Da kommer de sikkert bare til å blokkere brukeren din, så får du hverken til å bruke It's learning, eller å logge på pc'n..
Lærere har ingen autoritet over pc'er..
Vis hele sitatet...
Nei men om IT ansvarlige ødelegger for din undervisning så er det en sak for din kontaktlærer.
▼ ... noen uker senere ... ▼
De har rett til å kreve dataen din siden det er feil data ifølge kontrakten, men siden du har skrivd under på at du skal ha en pc med web-kamera så har du KRAV på det, så hvis jeg var deg så ville jeg ingått et kompromiss.
Enten så lar de deg beholde pc'en litt til uten å signere ny kontrakt, eller så krever du en ny pc med innebygd webcamera til samme pris som kontrakten sier, for kontrakten har rett. Hvis de nekter å gi deg en pc med web kamera så er det en sak for politiet
Viss du hadde posta ein kopi av kontrakten hadde ting vore mykje enklare å svare på.
Har ikke lest hele tråden, men hva om man tenker omvendt?
Hvis du får problemer med PCen, og vil ha den fikset via skolen. Da har de papirer på at du har en med webkamera, også kommer du med en som ikke har det.
Eller hvis du da skal levere inn den PCen igjen en gang, må du kanskje kjøpe en modell med kamera og levere den?

Du er jo tross alt en av partene, og du har også ansvar for at det som står i kontrakten er riktig når du signerer. Den burde ikke blitt signert i utgangspunktet, før produktet har vært besiktiget av begge parter.

Signer du, det er bare formaliteter. Er du forhindret fra å signere (noe som tross alt skal litt til), forklar situasjonen, ikke gjør det vanskeligere enn det er.