Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1644
Hallo!

Lurer litt på dette med RS232 signaler....hvordan kan man i grove trekk lage f.eks en temperatur måler der man kan lese av temperaturen på en PC med en serial port? Jeg tenker da f.eks med et PT-100 element....skjønner at man på en eller annen måte må gjøre om signalene fra PT-100 elemenet til et digitalt rs232 signal, men skjønner ikke helt hvordan...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Først av alt må du ha ein måte å konvertere fra et resistanssignal til et spenningssignal. Det kan du f.eks. gjere med ei Wheatstone målebru.

Deretter må du digitalisere signalet ved hjelp av en A/D-konverter - for temperatur funker flashkonvertere utmerka siden du ikkje er avhengig av høg samplerate. Deretter sender du data serielt med RS232. Typisk treng du ein mikrokontroller.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Først av alt må du ha ein måte å konvertere fra et resistanssignal til et spenningssignal. Det kan du f.eks. gjere med ei Wheatstone målebru.

Deretter må du digitalisere signalet ved hjelp av en A/D-konverter - for temperatur funker flashkonvertere utmerka siden du ikkje er avhengig av høg samplerate. Deretter sender du data serielt med RS232. Typisk treng du ein mikrokontroller.
Vis hele sitatet...
...eller du kan kjøpe en temperaturtransmitter, som tar PT100 inn, og kan sende ut igjen over RS232 (og 4-20 mA som er standardsignal)

INOR's IPaQ2 kan gjøre dette.

slashdots løsning er dog litt billigere
Vet ikke hvor presist det blir, men man bør kunne lage en spenningsdeler med PT100-elementet og en fast motstand og kjøre det analoge signalet inn på en ADC på en mikrokontroller, evt. regne om verdien til en temperatur og deretter sende verdien via UART til en RS232 line-driver som er koblet til PC.
PT100 > Wheatstones målebru > ADC på picaxe > rett inn på pcen via RS232
Trådstarter
okei skal vi se skal vi se.......hvis jeg skal følge slashdot sin metode nå....
først må jeg gjøre det om til et spenningssignal....okei, også gjør jeg om dette til et digitalt signal....og deretter sender jeg dette inn til pc'en med en mikrokontroller...kan jeg få et eksempel på en sånn mikrokontroller?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Izor Vis innlegg
okei skal vi se skal vi se.......hvis jeg skal følge slashdot sin metode nå....
først må jeg gjøre det om til et spenningssignal....okei, også gjør jeg om dette til et digitalt signal....og deretter sender jeg dette inn til pc'en med en mikrokontroller...kan jeg få et eksempel på en sånn mikrokontroller?
Vis hele sitatet...
Det åpenbare svaret på det er at når du stiller det spørsmålet så vil det neppe vere spesielt nyttig for deg å vite at du t.d. kan nytte ein AT90S1200, eller et tusentalls andre µCer.

Det vil vere betydleg enklare å få det inn på paralellporten tho...
Trådstarter
men jeg vil få det inn serial porten. hele poenget her er ikke at jeg faktisk vil "lage" noe, men forstå hvordan det fungerer....
http://www.rev-ed.co.uk/picaxe/

dere har du et lite utvalg mikrokontrollere som programmeres i basic, ganske lett å lære (støtte for 10-bits ADC, burde være nok til enkle formål)

http://en.wikipedia.org/wiki/Wheatstone_bridge
Hvis du vil ha en litt større kontroller, som også er enklere å kode for ville jeg heller gått for et Arduino starter kit.. Der har man mye morro å leke seg med + det bør være enkelt å motta/sende via serial
Om du virkelig vil forstå hvordan det fungerer ville jeg ikke gått for arduino. Om du derimot vil få det til å fungere i løpet av kort tid, og deretter sette deg inn i hvordan det faktisk fungerer er arduino topp. Men ofte forsvinner interessen etter å forstå det som skjer etter du har fått det til å fungere.

Men om du vil lære mest, fjern alle abstraksjonslagene og programmer mikrokontrolleren i assembly. Gjerne bitbang UART for maks forståelse av hva som foregår.

Kan anbefale deg å bruke en AVR-mikro. Her (link) har du et billig utviklingskort med RS232. ATmega128 er kanskje mer enn du trenger, men om du får lyst å fortsette har du en del gå på.

Du må også ha en ISP-programmerer. Du finner billige AVRISP mkII-kloner på ebay.
Sist endret av sFilez; 11. oktober 2009 kl. 03:20.
Trådstarter
hmmm ja vi kan f.eks ta utgangspunkt i et 10 volt signal....glem pt100 elemenet og alt det for det er ikke poenget her....jeg tar et 10 volts signal, konverterer med en ADC. Vil jeg da få verdien 1010 ut av denne ADC'en? Og det kan jeg sende videre inn i en microkontroller, og jobbe med signalet videre derifra?
Sitat av Izor Vis innlegg
hmmm ja vi kan f.eks ta utgangspunkt i et 10 volt signal....glem pt100 elemenet og alt det for det er ikke poenget her....jeg tar et 10 volts signal, konverterer med en ADC. Vil jeg da få verdien 1010 ut av denne ADC'en? Og det kan jeg sende videre inn i en microkontroller, og jobbe med signalet videre derifra?
Vis hele sitatet...
ehm, det er 4-bits oppløsning, du kan ha atskillig høyere oppløsning enn det.

ta picaxe som et eksempel:

vi bruker 8-bits ADC

maks spenning inn er 5 volt, og du vil måle 10 volt, da bruker vi en spenningsdeler som rett og slett klipper verdien i to (motstander).

10 volt vil da bli 5 volt på inngangen til mikrokontrolleren. 5 volt inn på den, det tilsvarer 100%, altså 11111111, eller 255.


5 volt inn på spenningsdeler, 2,5 inn på µC, tilsvarer 50%.

og slik går visa


ps. picaxe har innebygd ADC, trenger kun den ene chipen
Trådstarter
hmmm......så man kan få det i prosent sånn sett....ja jeg tror jeg ser poenget......men jeg spør en del spørsmål nå først bare for å forstå hvordan det hele fungerer....så hvis jeg sender inn 10 volt på (dette er bare et eksempel) på en ADC, så vil jeg få 1010 ut? Det er rett og slett verdien som kommet ut digitalt?
Nei, verdien som kommer ut er et forholdstall mellom referansespenningen og tilført spenning representert med en binær tallskala etter hvilken oppløsning du har. 0-255 ved 8 bits oppløsning og 0-65535 ved 10 bits oppløsning. Dette betyr at man uansett må regne på verdiene å konvertere dem til f.eks temperatur.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Et godt tips innen måleteknikk er å ignorere absolutte størrelser og tenke i måleomfange / measurement ranges. Har du 0-5V er range 5V, og har du da 16-bits ADC er range 0-65535. Da blir 5V=65535 og 0V=0. 3.92V vil da gi (65535/5V)*3.92V=51379 som ut fra ADCen din.

Fundamentals of Industrial Instrumentation and Process Control er ei utmerka bok om instrumentering og måleteknikk.