Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1055
Hello alle sammen

Jeg har nå fått i oppdrag å finne riktig laptop til en senior.(hehe ja bestemoren min)

som dere sikkert vet så er det ikke lett for den eldre garde å sette seg in i disse datamasinene, men jeg må si jeg er mer enn overasket over bestemor.

Jeg tror vista blir for klønete etter som de gamle blir usikre med vista sine hunde"er du sikker på at du vil gjøre dette??" "er du helt sikker?" osv osv ..

hun skal bruke den til:

mail, internett, se filmer og legge inn bilder fra kamera og den må være rask ikke noe treg jævel som bruker hundre år å loade

hvilket os anbefaler dere? og hvilken laptop? jeg tenkte mest på windows 7 eller linux ?

kom med forslag og ærfaring , jeg blir evig takknemlig
Sist endret av noobpower; 2. september 2009 kl. 23:15.
Bestemor?

Alienware M-17 (H)
Hvilken som helst laptop i 3000-4000,- klassen, installer linux med en windowmanager basert for barn, og gjør skrivebordet enkelt og låst.
Største problemet med bærbare og den "eldre garde" er som regel at tekst og ikoner blir for små. Faren min byttet gladelig (dvs, betalte tvert) inn en ganske kraftig og god bærbar mot en stasjonær maskin (dualcore atom) med en 19" vanlig skjerm på 1280x1024.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Hvilken som helst laptop i 3000-4000,- klassen, installer linux med en windowmanager basert for barn, og gjør skrivebordet enkelt og låst.
Vis hele sitatet...
Slenger meg på denne. Installer for eksempel easypeasy linux som er en ubuntu-distro beregnet på netbooks. Da har hun et enkelt skjermbilde med alle programmene hun trenger uten mer dikkedarer...

Legger ved et bilde av hvordan jeg har satt det opp...
Ta helst en med en stor skjerm vis hun har problemer med synet men jeg vet ikke... Tror neppe du bør kjøpe en netbook til hun. Kan bli smått med små taster og liten sjerm
Kanskje Doro lager laptops? xD
Bestemoren min er 71 år og ikke å tulle med.
Jeeg synes det er feil å undervurdere de eldre til den grad at vi gir de ''inkompetente'' evner.
''Gamla'' har en mac og trives med det.
ubuntu er så brukervenlig som det går an å få det. hold henne unna windows, selv jeg blir usikker engang i blant når jeg bruker windows. men av en eller annen grunn er selvtilliten rundt data på topp når jeg bruker ubuntu. også går det ann å enkelt fikse slik at en får store ikoner og stor skrift.
Takk for svar alle sammen.

som blir nevnt har er jeg enig i at man bør gå for en stor skjerm og gjerne noe barenvenlig Os-opplegg jeg ser at halalgeir anbefaler "easypeasy linux som er en ubuntu-distro beregnet på netbooks" men det skal ikke være en netbook laptop.(jeg går nok for en laptop med stor skjerm)

men bestemor trenger ikke alle verdens fancy programmer osv ,... det skal gjerne være store ikoner og stor teks(noe som lar seg stille på i de fleste OS) og det må være et os som er så simpelt at barn kan bruke det med litt trening

Noen anbefalinge? eller erfaringer ? har dere satt opp system for noen i den eldre garde før?(isåfal hvodan?)
Sist endret av noobpower; 3. september 2009 kl. 13:35.
En helt vanlig maskin med 17" skjerm, windows XP med stor skrift og store ikoner. Er ikke værre enn det, trenger ikke undervurdere de eldre totalt.
Ikke gjør det så komplisert, kravene er enkle å oppfylle.
Kjøp en av de rimelige laptopmodellene uten for dyre specs, ta en med ok design og tastatur med tydelig merking av bokstavene (hvitt med svarte bokstaver er enklere å finne fram på).

Operativsystemet du får da er nok Vista, men med mulighet for å oppgradere til sjuern om en mnd. Bare sørg for at det er lisens for Home Premium. Windows er vanligst, så da er hun også i stand til å bruke andre datamaskiner, og f.eks hjelpe venner

I Vista kan du disable UAC om ønskelig, og dermed slippe spørsmålene du er redd for, men anbefaler å la den være på, siden oppgavene hun skal bruke maskinen til som regel ikke krever administratorforhøying.

Kjøper du en rimelig PC, kan du heller legge til et par hundrelapper for et godt antivirusprogram.
Du kan jo også vurdere en supportavtale lik den du får hos Elkjøp, noe som gjør at bestemor har en profesjonell support og slipper å spørre deg om alt når maskinen låser seg


(Tips basert på erfaring som dataselger og teknikker/support for bestemor-kundegruppen)
Alle har vel forskjellige syn på hva som virker logisk, avhengig av tidligere erfaring.
Selv syntes jeg easypeasy-distroen av Ubunto virket veldig kjekk, men jeg velger å foreslå en Mac.

Hvorfor? Det er enkelt, men samtidig moderne - og det er lettere for hun å skaffe hjelp, uten å måtte spørre deg. Det er i allefall min teori. Da kan du enkelt å greit slenge alle oppgavene hun skal kjøre på doccen, uten at det bør skape videre problemer. Windows 7 er jo naturligvis et alternativ, men jeg er overbevist om at Mac er enda et par-hundre steg lettere for førstegangsbrukere av datasystemer.
ok Skjønner, kan noen anbefale en laptop fra komplett?