Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1496
Hallo.

Var veldig usikker på hvor jeg skulle poste denne.


Men la oss si at jeg har lyst til å lage en dings med et display (som på en kalkulator), som piper en gang etter 30 sekunder, og to ganger etter 1 minutt. Første gang den piper skal det stå 30 i displayet, andre gangen skal det stå 60 i displayet.

Først og fremst så vil jeg tro at jeg må få tak i et lite kretskort. Men herifra er jeg blank. Hvordan gjør man egentlig dette? Og hvordan programmeres chipen? Gjøres det vha. data, isåfall hvordan får man overført programmeringen over til chip'en?

Tipper man muligens må ha en slags minne-enhet for å få programmert den vha. dataen, men jeg klarer ikke å forestille meg hvordan man ellers skal få programmert den.


Hadde satt pris på en kort innføring
www.picaxe.co.uk
www.picaxeforum.co.uk

dette er to linker jeg vil tro du kan ha nytte av, det er mikrokontrollere for det man kan kalle nybegynnere.

programmeres med pc, og du kan kjøpe ferdige kretskort, slik at du bare trenger å lodde noen få ledninger til displayet ditt. (du må også lodde sammen kretskortene da, hvis ikke dem er ferdig satt sammen)
Sist endret av VivaLatrina; 2. juni 2009 kl. 22:36.
Kan anbefale deg AVR, da det er det jeg har mest erfaring med. Er relativt noob selv men kan prøve å gi deg noen tips for å komme i gang.

Arduino er en veldig grei og enkel plattform for å komme i gang med AVR mikrokontrollere. Den består hovedsaklig av et IDE, altså programmet du bruker når du skriver programmer for mikrokontrolleren, og en bootloader som laster inn programmet ditt.
Språket du programmerer i ligner veldig på C, bare at de har laget en del nyttige funksjoner som gjør det lettere å komme i gang sammenlignet med å programmere i plain C.
De fleste Arduino-variantene har USB-tilkobling som du kan bruke til å overføre kompilert maskinkode inn i minnet til mikrokontrolleren.

Å koble til et alfanumerisk LCD er relativt lett, da det finnes flere biblioteker med nøye instruksjoner på hjemmesiden til Arduino.

Du kan kjøpe mange forskjellige Arduino-varianter, LCDs, og alt annet du måtte trenge på SparkFun.
Ellers finner du masse dokumentasjon, guider og et flott forum på arduino.cc.
Her har du den mest vanlige Arduino-varianten.

Når du har kommet i gang med Arduino, og føler deg trygg på det, kan du ta neste steg og kjøpe ISP-programmerer og lage dine egne dingser med AVRs.

Lykke til!
Trådstarter
Tusen takk for svar

Det virker mere komplisert enn jeg i utgangspunktet trodde, men mulig jeg gir det et forsøk