Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 2195
Tiril er en svært dyktig turner.
det plager meg selvsagt at alt ikke er symmetrisk
noe mer å sette fingern på?

http://farm4.static.flickr.com/3524/3252853705_1b56d7bd2d_o.jpg

2x 580exII på 1/2 styrke på hver sin side av madrassen. full CTO-filtere på begge blitsene og skutt på 2800k.
1/200
iso 100
f. 2,8
De greiene på lårene var litt irriterende.
greiene? mener du skyggene?

isåfall, så er jeg enig.
Skyggene som armene kaster på kroppen gjør at det ser ut som at hun har på seg korsett elns. Som du sier selv, at alt ikke er symmetrisk. Hva er det som henger på den hvite kvadratet bak? Det var litt vanskelig å sette øynene på hodet pga. treningsdrakten eller hva det nå er som henger der.

Ellers er det jo utrolig bra.
Du virker som en rimelig steady fotograf i og med at du kjører ekstern blits og greier, men du tenker ikke på oppsett og scene? Jeg ville gjerne sett at det var "rydda" i og med at uttrykket er så proft som det allerede er. Det henger no rask ned i bakgrunnen både over og under den hvite firkanten som jeg ikke ser hva er. Tjukkasen er veldig krøllete, og jeg tror det hadde gjort seg å rette den ut før hvert shot.Hvis du kjører stativ på blitsene ville jeg reist dem - ansiktet hennes blir ikke retferdiggjort i det hele tatt med så skrå blits.
den grå kvadraten var den hu tok sats fra, er en slags tykk pute. eller er det basketkurven i bakgrunnen du tenker på?

blitsene står på ca 1,8m høye stativ allerede. men jeg ser absolutt den med å rydde og tenke litt mer på sånn. brukte ca 10 minutter på dette, og hadde en ny jobb ca 15 min etter det igjen, så det er ikke alt jeg kan få med meg. men det er definitivt noe jeg skal tenke mer på.

takkar og bukkar!

edit: mer slakt, takk.
Sist endret av ErikH; 5. februar 2009 kl. 23:04.
Basketkurven så jeg ikke før nå :O

Det blå, gule og kvite greiene som henger midt på avsatsen. Sikkert fester av noe slag elns, men de kunne med fordel vert fjernet slik jeg ser det.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
ville plassert meg lengre ned for å unngå så mye som mulig av både trampolinen og greiene i bakgrunnen.
i tillegg brukt softbokser slik at du unngikk de harde skyggende, brukte høyere blender for å separere litt bakgrunn, samt kortere lukketid kombinert med blitzen for å få litt bevegelse i bildet.

slik det er nå henger hun bare i løse luften..

for å få det til bør du i så fall bruke rear curtain sync (blitzen fyres av i slutten av lukketiden, om du vil, ikke i begynnelsen)
Kortere lukkertid gir da ikke mer bevegelse? Visst han skyter på 1/200, gjør den enda kortere til f. eks 1/300? Det hjelper jo ikke. Men lenger lukkertid vil uansett lage "grøt".
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Jeg vet det ikke er helt cosher å tulle med andres bilder uten å spørre, men jeg hadde ikke noe bedre å gjøre.

http://img156.imageshack.us/img156/3710/flipaf8.png
Sitat av Insanity Vis innlegg
Kortere lukkertid gir da ikke mer bevegelse? Visst han skyter på 1/200, gjør den enda kortere til f. eks 1/300? Det hjelper jo ikke. Men lenger lukkertid vil uansett lage "grøt".
Vis hele sitatet...

Vil lenger lukkertid og blits på bakre lukkergardin lage "grøt"? Trodde det var slik at blitsen "frøs" bevegelsen når den fyrte?
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Så plutselig at det var litt dårlig arbeid med tavlen(?) bak der, revidert versjon her
ble litt for mye skygge her, ta å rediger det i phtoshop så får du fjernet litt og justert bildet slik at det er symetrisk. og gjør noe med bakgrunnen. det taket ser jævlig ut
Jeg synes taket så steintøft ut jeg...

Kunne kanskje eksperimentert litt med å ha taklysene av også, slik at hovedlyset kommer fra takvinduene.
Synes personlig alt ovenfor den hvite boksen er veldig bra, men jeg ville som "Eplefisk" tatt vekk basketballkurven og prøvd å lage bakgrunnen så nøytral og symmetrisk som overhode mulig. Men må jo bare si at det var et veldig bra utført bilde
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Insanity Vis innlegg
Kortere lukkertid gir da ikke mer bevegelse? Visst han skyter på 1/200, gjør den enda kortere til f. eks 1/300? Det hjelper jo ikke. Men lenger lukkertid vil uansett lage "grøt".
Vis hele sitatet...
mente selvsagt lengre lukkertid.
Høyere ISo, mykere blitz og lengre lukker-tid. Stativ & fjern-utløser greit å ha..

Lagde en litt kreativ vri på bildet ditt i microsoft paint

http://iloapp.gitarstrenger.com/data/_gallery/public/0/1233968332_resized.jpg
Sist endret av karusellen; 7. februar 2009 kl. 02:05.
jeg har jo brukt så lav iso som mulig og så rask lukker som mulig (kameraet syncher bare med 1/200) nettopp for å isolere motivet i en ellers rotete gymsal.

haakon123: det er "umulig" å gjøre dette symmetrisk. taklampene stemmer ikke overens med det under osv. Kloning er ikke lov heller, så det bruker jeg ikke.

karusellen: hva hadde fjernutløser til kameraet i denne situasjonen hjulpet?
Sist endret av ErikH; 7. februar 2009 kl. 09:07.
Sitat av galningen Vis innlegg
jeg har jo brukt så lav iso som mulig og så rask lukker som mulig (kameraet syncher bare med 1/200) nettopp for å isolere motivet i en ellers rotete gymsal.

haakon123: det er "umulig" å gjøre dette symmetrisk. taklampene stemmer ikke overens med det under osv. Kloning er ikke lov heller, så det bruker jeg ikke.

karusellen: hva hadde fjernutløser til kameraet i denne situasjonen hjulpet?
Vis hele sitatet...
Større blender-åpning var vel d jeg "mente" , får skylde på x

blender-åpningen er sikkert satt på max da, MEN

Om du øker ISO'n til 200, (max 400) så får du muligheten til å stille lukker-tiden lengere ned. Dette gjelder de aller fleste Dig-kam.

Du vil kanskje også få et bedre farge-resultat.

Innst. av hvit-balansen kan også kompensere for d kalde / grønne lyset fra lys-rørene. Ikke så viktig da du bruker blitz.. men, men

Kloning ulovlig (spm-tegn) Wake up! This is the 21-cent
hvorfor max iso 400?

og nei, jeg jukser meg ikke til et bedre bilde enn jeg har tatt. 21 century eller ikke. kan ikke gjøre sånt i bransken jeg driver med enkelt og greit.
Sitat av galningen Vis innlegg
hvorfor max iso 400?

og nei, jeg jukser meg ikke til et bedre bilde enn jeg har tatt. 21 century eller ikke. kan ikke gjøre sånt i bransken jeg driver med enkelt og greit.
Vis hele sitatet...
Fair enough.. Jeg vet ikke om noen bransjer som "skipper" etterbehandlingen av bilder, men så vet jeg ikke så mye heller

Har du prøvd å stille ISO'n opp 1 hakk (spm-tegn)

Da er d nemlig sannsynlig at du får "opp" flere alternativer når d gjelder lukker-tid.. (kortere)

Du lurte også på d me stativ & fjern-utløser..

Fjern-utløser'n er alfa-omega! Jeg går selvfølgelig utifra at "tjukkasen" er limt til gulvet. Blir jo nevnt noe om at d er umulig å synkronisere lampene i forhold til d som er plassert på gulvet.. Så istedet for å flytte alle lampene, så flytter du bare trampolina! Deretter så posisjonerer du deg i nedslags-feltet. Hun hopper - du trykker på fjern-utløseren - for deretter å ta imot modellen Evt. late som om du er 1 "tjukkas" :P
1) det er ikke snakk om å skippe shoppinga, men å ikke overdrive den!

2) og nei, selv om jeg skrur opp isoen, vil jeg ikke få raskere blitssync.

3) nå er du bare revete.
Sitat av karusellen Vis innlegg
Fair enough.. Jeg vet ikke om noen bransjer som "skipper" etterbehandlingen av bilder, men så vet jeg ikke så mye heller

Har du prøvd å stille ISO'n opp 1 hakk (spm-tegn)

Da er d nemlig sannsynlig at du får "opp" flere alternativer når d gjelder lukker-tid.. (kortere)

Du lurte også på d me stativ & fjern-utløser..

Fjern-utløser'n er alfa-omega! Jeg går selvfølgelig utifra at "tjukkasen" er limt til gulvet. Blir jo nevnt noe om at d er umulig å synkronisere lampene i forhold til d som er plassert på gulvet.. Så istedet for å flytte alle lampene, så flytter du bare trampolina! Deretter så posisjonerer du deg i nedslags-feltet. Hun hopper - du trykker på fjern-utløseren - for deretter å ta imot modellen Evt. late som om du er 1 "tjukkas" :P
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke du er helt klar over hvem du prøver å gi et fotokurs til her. Nok visdom nå!
- Mener "galningen" ba om andres meninger rundt bilde (spm-tegn)

- Mitt kamera funker slik at om ISO økes fra 100 til 200, så øker alternativene ang. lukker-tid. ( Den kan stilles til hurtigere lukke-tid.) gjelder sikkert ikke alle digitale-speilrefleks kam. Bare 1 tips.

- Fotografen har "fryst" bevegelsen til d optimale. Men om kamera "gir" fotografen alternativet om kjappere lukker-tid ved bare å doble ISO'n ( Lagt inn lukker-tids begrensning ved ISO 100 & >100 på mange modeller), så økes også mulighetene vedr de andre innst..

- Ikke klar over hvem jeg forsøker å gi 1 foto-kurs nei.. Men tusen takk for at mine subjektive observasjoner blir betraktet som visdom.

Mvh

Den Vise Fotograf :P
karusellen: I naturlig lys kan du kjøre ned lukkerhastigheten, men med blits kan du ikke gå under sync-speed (2-300 på de fleste dSLR), for da bil ikke lyset fra blitsen rekke ut der den skal. Jeg gidder ikke forklare detaljene her, det finner du på nettet, men poenget er at det er umulig å kjøre lavere hastighet enn det han har gjort, uavhengig av blender, ISO og alt det, da det er blitsen som er "flaskehalsen".
Kanskje en tredje blits, fra ca samme posisjon som kameraet, kunne ha gjort susen? Det burde vel ha fått fjerna/dempa de skyggene på beina/kroppen hennes ganske bra.

En annen ting, som kunne ha hjulpet en del, kunne ha vært å ta et bilde til, med kameraet i nøyaktig samme posisjon og fokuspunkt, men med max blenderåpning så bakgrunnen ble helt ute av fokus, og så kombinert bildene. Litt avhengig av bruksområde om det vil være akseptabelt eller ikke selvsagt...
karusellen: nå vet ikke jeg hva slags kamera du har, men hos meg så kan jeg bruke opptil 1/8000 uansett hvilke iso jeg kjører på. Men fullstendig irrelevant da blitsen ikke klarer å synce på hastigheter over 1/200.
Sitat av karusellen Vis innlegg
Men tusen takk for at mine subjektive observasjoner blir betraktet som visdom.
Vis hele sitatet...
visdom og visdom, fru blom. er underholdende å lese da i det minste
Hvis dere greier å lese hva han skriver, så fortell endelig om hvilken teknikk dere bruker. Jeg greier det i alle fall ikke, og det er det mer enn én grunn til.

bobbe: x-sync er begrenset, men det er ikke på grunn av lysets hastighet, for å si det slik. Det har derimot med hvor raskt kameraet greier å åpne/lukke lukkeren, siden hele brikken/filmruten må være utildekket før man kan fyre av blitzlyset.

D70 overrasket jo nettopp på dette området fordi det brukte en elektronisk lukker i tillegg til den mekaniske, og dermed kunne man øke x-sync til 1/500 uten nevneverdige problemer. At den elektroniske lukkeren førte til helt andre problemer er derimot en annen historie.

Ellers liker jeg bildet, men jeg tror også det hadde blitt en tanke bedre med en blitz på kameraet. Det eneste som skjemmer for min del er skyggene.
Sitat av egeulf Vis innlegg
bobbe: x-sync er begrenset, men det er ikke på grunn av lysets hastighet, for å si det slik. Det har derimot med hvor raskt kameraet greier å åpne/lukke lukkeren, siden hele brikken/filmruten må være utildekket før man kan fyre av blitzlyset.
Vis hele sitatet...
Jeg vet at det ikke er lyshastigheten, jeg brukte bare litt dårlige ord på å forklare det. På bildene ser det nesten sånn ut, men jeg vet at det er lukkeren som gjør det. Det ligger noen filmer på youtube som viser det ganske godt til de som ikke forstår det helt enda.
Sitat av galningen Vis innlegg
visdom og visdom, fru blom. er underholdende å lese da i det minste
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke du er helt klar over hvem du prøver å gi et fotokurs til her. Nok visdom nå! [MannY]
Vis hele sitatet...
Streng tatt "MannY" som fortjener betegnelsen fru blom

Kan ikke annet enn å unnskylde meg for min uvitenhetnår d gjelder blitz

Lærer så lenge man lever
Sist endret av karusellen; 16. februar 2009 kl. 04:38.