Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 923
Er veldig nybegynner på objektiver, og skjønner ikke helt hva som er forskjellene mellom disse to. Eller, er jo forskjell på mm osv på de, men noen som kan forklare de generelle forskjellene når det gjelder hvilke av dem som jeg kan bruke til f. eks nærbilder, eller bare generelt hva slags objektiver de er lagd for å brukes til.

http://www.netonnet.no/index.asp?iid=125701

http://www.netonnet.no/index.asp?iid=126796

Du kan lese litt mer her ang. brennvidden ( mm)
http://www.fototips.no/index.php?side=brennvidde
sali's Avatar
Trådstarter
Thanks, Wipeout
Det siste er for "macro" vet ikke hvordan den er, men anbefaler deg å kjøpe objektiver fra plasser slik som Foto & Video og Japanphoto. Siste er for nærbilder, og langdistansebilder.
Brennvidden kan man litt upresist kalle objektivets lengde. Det er tallet som oppgies i mm. Når det er variabel lengde, slik som i begge objektivene du spør om, kalles dette zoom.

50mm er det man kaller normalobjektiv og tilsvarer noenlunde et slikt synsfelt som vi har.

Kortere brennvidder enn dette, slik som på det første objektivet du linker til, kalles vidvinkel og kan vise større utsnitt enn øyet. (18-50 mm. Altså ikke fast brennvidde, men zoom.) Fisheye er et eksempel på veldig stor vidvinkel.

Lengre brennvidder, som på det andre objektivet, har mindre utsnitt, men kan ta bilde av ting langt unna. (Natur/landskap/nakene kjendiser/konsert)
(70-300 mm. Også her er det som du ser zoom fra 70mm til 300mm)

f-tallet er mål for hvor stor blenderåpning man kan få, dvs hvor mye lys man få inn på bildesensoren på kameraet på likt. Når det står f/3,5-5,6, som på det første kameraet, betyr dette at på minste brennvidde (18mm) er blenderåpningen størst (3,5) og så går den gradvis mot 5,6 på den minste åpningen (5,7). Legg merke til at høyt tall er liten åpning. Generellt er man på jakt etter objektiver som er så lyssterke som mulig, altså som har så lavt blendertall som mulig.
sali's Avatar
Trådstarter
Takker. Ja, har planer om å kjøpe fra en mye tryggere side/butikk. No offene til nettsiden net on net.
sali's Avatar
Trådstarter
Takk, saft! :-)
Sitat av saft Vis innlegg
50mm er det man kaller normalobjektiv og tilsvarer noenlunde et slikt synsfelt som vi har.
Vis hele sitatet...
Hvis 50mm på ~135 tilsvarer ditt synsfelt vil jeg anbefale en tur til legen. Perspektivet tilsvarer derimot det vi ser.
Du har rett i at det er perspektivet jeg mener. Hva mener du dog med "på ~135"?
sali's Avatar
Trådstarter
Et lite spørsmål til, noen makroobjektiver å anbefale til canon eos 400d?
Det jeg _egentlig_ er ute etter :P
Som nevnt i en annen tråd her inne så er Tamron 90 mm og Sigma 105 mm gode macroobjektiver.
Ser enkelte zoomobjektiver fra Sigma har betegnelsen macro også, men de gir ikke 1:1 macro som er "skikkelig" macro.
sali's Avatar
Trådstarter
Thanks again, wipeout
saft: 135 eller tilnærmet dette er systemet de fleste av oss kjenner. Kommer du trekkende med mellom- eller storformat (og for så vidt digital crop-sensor) er det andre brennvidder på normalobjektivet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Normal_lens
På et 400D så vil cropfaktoren være på 1.6X, dvs. at du må gange f.eks. 90 med 1.6 og da vil objektivet "være" på 144 mm.
Sitat av saft Vis innlegg
Du har rett i at det er perspektivet jeg mener. Hva mener du dog med "på ~135"?
Vis hele sitatet...
De fleste analogt speilrefleks f.eks. Kamera som bruker 135-film, altså standard filmtype. Det er viktig å påpeke at de fleste digitale speilrefleksene (med unntak av fullformatskameraene) øker den effektive brennvidden på grunn av små sensorer. Derfor er 50mm ikke i dag ikke nødvendigvis 50mm, men det er fra gammelt av det har fått termen "normalobjektiv". Et normalobjektiv regnes for å ha en brennvidde som tilsvarer diagonalen av filmen eller sensoren man bruker.
Sist endret av Keyser Söze; 8. juni 2009 kl. 00:08.
Har selv 70-300mm til mitt canon 400D. Kjempebilder med det objektivet. selv har jeg lyst på 18-270mm.
sali's Avatar
Trådstarter
Lyst til å kjøpe meg en Sigma 18-200mm og Tamron 90mm.. Men blir litt dyrt, hehe :P
▼ ... over en uke senere ... ▼
sali's Avatar
Trådstarter
Har fått et Sigma 18-200mm nå, er utrolig fornøyd med det!