Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1469
Hei
Jeg jeg har da ett canon Eos 350 med standar og 35 - 350 objektiv.
Eter min mening så klarer jeg å mestre fotografering utendørs men jeg er veldig usikker på fotografering i mørket.

I helgen tenkte jeg skulle ta litt bilder under en konsert for barn og ungdom, ville vært fint å få med lys setting og slik når jeg tar bilde men bruker jeg ikke blitz så er jeg red for alt blir dratt utover ettersom folkene på scenen beveger seg.

Hvilken linse burde jeg bruke, den orginale som fulgte med eller 35-350 linsen?
Hvilken instillinger burde jeg bruke? og burde jeg bruke blitz? ( har en ganske god extra blitz som jeg nettopp har kjøpt til kameraet. ( kraftig )

Noen tips? takker
Sist endret av nissenisse; 16. april 2009 kl. 14:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Hvordan skal vi vite hva standardobjektivet ditt er?

Bruk det som er mest lyssterkt, altså med lavest mulig blendertall. Tipper på at 35-350 er et ganske så billig objektiv, og at du dermed må opp med blendertall, og dermed også opp med lukkertid.

Om du skal bruke blits avhenger av om du får lov eller ikke. Høres ikke ut som om du har eksternblits, og heller ikke at du kan komme veldig tett innpå dem, så skru av den latterlige interne blitsen.

Høy ISO blir tingen, men antageligvis ikke nok.

Edit: Du har altså eksternblits? Hva om du kommer mer spesifikt med hva du har? Generelt vil jeg tro at en 50 mm 1.4 vil være et bra kjøp.
Sist endret av Jonta; 16. april 2009 kl. 14:48.
Blitz bruker man rett og slett ikke på konsert. Enkelt og greit. Bortsett fra å være en irriterende dust for både musikere og publikum ødelegger du lyssettingen på ditt eget bilde.

Objektivene er jevngode, eller rettere sagt jevndårlige. Du trenger noe som slipper inn mer lys, og den billigste løsningen på dette problemet er en 50mm 1.8. Kan hende dyrt når du egentlig ikke hadde planlagt å bruke penger, men en ny verden vil faktisk åpenbare seg når du har lyssterk optikk tilgjengelig.

Hvis ikke er ditt eneste håp ISO-verdier opp mot 1600.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Hvordan skal vi vite hva standardobjektivet ditt er?

Bruk det som er mest lyssterkt, altså med lavest mulig blendertall. Tipper på at 35-350 er et ganske så billig objektiv, og at du dermed må opp med blendertall, og dermed også opp med lukkertid.

Om du skal bruke blits avhenger av om du får lov eller ikke. Høres ikke ut som om du har eksternblits, og heller ikke at du kan komme veldig tett innpå dem, så skru av den latterlige interne blitsen.

Høy ISO blir tingen, men antageligvis ikke nok.

Edit: Du har altså eksternblits? Hva om du kommer mer spesifikt med hva du har? Generelt vil jeg tro at en 50 mm 1.4 vil være et bra kjøp.
Vis hele sitatet...

Takk for svar,

35-350 mm fra Canon er nok ingen billig linse nei, men en ganske så kraftig zoom linse. eg kjenner ikke til Statsene på linsen fordi det er egentlig ikke min linse og jeg har bare fått alt dette. Og nå har jeg lyst å lære meg dette. Jeg vet hvordan jeg endrer på de forkjellige instillingene på kamera som lokketid og blender. Men vet ikke hvilken verdier jeg burde stille de inn på .

Kamera: Canon 350D
Linse: EF 28-200 M ( f/3. 5-5.6 USM )
Linse 2: EF 35-350 mm ( F/3.5-5.6L Usm ) /m Hood ( Caps foran på linsen )
Blitz Speedlite 580 EX (versjon 2 )

35-3500 med mer linse

” Super telephoto zoom lens with a 10x zoom ratio! High image quality is maintained. Ideal for sports and documentary photography when you need to change the framing often. The zoom adjustment ring lets you adjust the zoom torque to your liking. At the 135mm focal length, close-ups up to 0.25x are possible.”

Blitz:

"Smaller and lighter than ever, the SPEEDLITE 580EX builds on the strengths of its predecessor by providing additional functions at higher speeds. It features a higher maximum guide number, shorter recycle time, autozoom control for image sensor size, and design improvements for easier handling by digital SLR users."

Sitat av egeulf Vis innlegg
Blitz bruker man rett og slett ikke på konsert. Enkelt og greit. Bortsett fra å være en irriterende dust for både musikere og publikum ødelegger du lyssettingen på ditt eget bilde.

Objektivene er jevngode, eller rettere sagt jevndårlige. Du trenger noe som slipper inn mer lys, og den billigste løsningen på dette problemet er en 50mm 1.8. Kan hende dyrt når du egentlig ikke hadde planlagt å bruke penger, men en ny verden vil faktisk åpenbare seg når du har lyssterk optikk tilgjengelig.

Hvis ikke er ditt eneste håp ISO-verdier opp mot 1600.
Vis hele sitatet...
Noen andre forsklag eller andre som er enig? er villig til å gå i butikken
Sist endret av nissenisse; 16. april 2009 kl. 15:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei
Kjøp deg et lyssterkt objektiv som nevnt over. Jeg bruker en 50 mm 1.4 canon linse på mitt eos 50d og er storfornøyd med det. Med dette oppsettet trenger jeg så si aldri blits. 1.8 er også en god og biligere løsning. Du må nok også bruke høy ISO. Nå går vell ikke Eos 350 lenger en til 1600 ISO og den har en tendens til å bli kornete. Prøv deg frem. Lyssterkt objektiv og høy ISO er oppskriften på bilder i mørket uten blits. Lykke til med fotograferingen. :-)

Jo lavere f verdi jo større blenderopning. EF 28-200 starter på f/3.5 når zoom er innstilt på 28mm, men endrer seg når du zoomer mer. for å få bra bilder i mørket uten blits må du nok ned på f/2.0 eller under. Zoom objektiver med så stor blenderopning koster fort 15 til 20 tusen. Derfor er det mye biligere å kjøpe en fast linse. Canon 50mm f/ 1.8 koster under tusenlappen. Canon f/1.4 50 mm koster ca 3000Kr.
Sist endret av amou; 16. april 2009 kl. 15:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av amou Vis innlegg
Hei
Kjøp deg et lyssterkt objektiv som nevnt over. Jeg bruker en 50 mm 1.4 canon linse på mitt eos 50d og er storfornøyd med det. Med dette oppsettet trenger jeg så si aldri blits. 1.8 er også en god og biligere løsning. Du må nok også bruke høy ISO. Nå går vell ikke Eos 350 lenger en til 1600 ISO og den har en tendens til å bli kornete. Prøv deg frem. Lyssterkt objektiv og høy ISO er oppskriften på bilder i mørket uten blits. Lykke til med fotograferingen. :-)

Jo lavere f verdi jo større blenderopning. EF 28-200 starter på f/3.5 når zoom er innstilt på 28mm, men endrer seg når du zoomer mer. for å få bra bilder i mørket uten blits må du nok ned på f/2.0 eller under. Zoom objektiver med så stor blenderopning koster fort 15 til 20 tusen. Derfor er det mye biligere å kjøpe en fast linse. Canon 50mm f/ 1.8 koster under tusenlappen. Canon f/1.4 50 mm koster ca 3000Kr.
Vis hele sitatet...
Er ikke så mye peiling på linser men mener du at Canon EF 50mm f/1.8 II er et godt kjøp i forhold til andre i samme prisklasse?
Altså den standar linsen som fulgte med er ikke noe god til dette?
En ting til lurer jeg på. Hvilken av linsene egner seg best til Macro bilder?

Canon EF 50mm f/1.8 II
eller disse linsene osm jeg allerede har?
Linse: EF 28-200 M ( f/3. 5-5.6 USM )
Linse 2: EF 35-350 mm ( F/3.5-5.6L Usm ) /m HoodTusen
takk for alle svar
Standard linsen er ikke noe særlig i mørket uten blits nei.
Canon EF 50mm f/1.8 II er et godt kjøp til den prisen ja. Dette er ikke en macro linse. Den har en maks nærgrense som jeg ikke er helt sikker på. Spør om dette i butikken.

Her er noen gode alternativer. Jeg handler bare her. En meget god butikk.

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt...n&g3txt=Normal

Nærgrense på 50mmf/1.8 er 0,45m
Sist endret av amou; 16. april 2009 kl. 15:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Som egeulf anbefaler deg, er 50mm 1.8 mye for pengene. Attpåtil får du et objektiv som egner seg til standard-portretter på grunn av den lave blenderverdien. Det er ikke det skarpeste i klassen, men til den prisen er det et godt kjøp.

Å stille en noenlunde riktig eksponering er ikke noe hokuspokus. Følg eksponeringsmåleren på den øverste LCD-en slik at den ligger på det midterste hakket, evt. under- eller overeksponere om det blir for lyst eller mørkt. Høy ISO (800/1600) er du nærmest nødt til å bruke.
Sist endret av Keyser Söze; 16. april 2009 kl. 16:23.