Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 702
Hei!

Så senest i dag på sport på NRK1. Det jeg ser er at i det sendingen starter kommer det opp reklame for diverse firmaer o l som presenterer sendingen. Spørsmålet som umiddelbart melder seg er: "Mottar NRK penger for dette?"

I så fall; er ikke dette ulovlig i følge norsk lov? Sånn jeg har forstått det så har ikke NRK lov til å vise reklame så lenge det norske folk (de med TV vell og merke) betaler NRK-lisens.

Hva er deres syn på dette?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
For det første;

Det er ingenting som heter "NRK-lisens". Det man betaler er kringkastinglisens, som NRK har ansvaret for å kreve inn.

Det stemmer at NRK ikke har lov til å sende reklame, men de utnytter et smutthull ved å kalle det sponsing av programmer.
Tror de har lov siden det er sport eller noe. En fiffig liten bakdør de har laget. Kan hende jeg tar helt feil og at NRK bryter loven, men tror ikke det. Sleipt av nrk? Ja som faen!
§ 3-13
http://lovdata.no/for/sf/kk/tk-19970228-0153-003.html

Dette var ikke så vanskelig å søke seg fram til på egenhånd.