Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2524
For en uke siden ble en "Vær-Varsom"-plakat laget av en rådgiver i sosiale medier...
Første "budet" for en blogger går som følger:

"Har krav og rett til å skrive om hva du vil så lenge du følger norsk lov "

Hva kan man skrive som strider mot norsk lov? Hva med ytringsfriheten?

Hele plakaten kan leses her: http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.6996210
Sist endret av Turbolego; 23. februar 2010 kl. 16:01.
Blogg annser jeg egentlig bare som en offentlig og publisert dagbok hvor man kan ytre sine meninger og si stort sett hva som måtte falle seg inn. Og hva er egentlig vits med regler når det er valgfritt å følge dem? Bazinga!
Sist endret av boblesaft; 23. februar 2010 kl. 16:44.
du kan si hva du vil, så lenge det ikke går under rasismeparagrafen, som er den eneste restriksjonen på yttringsfriheten vår. (meg bekjent ihvertfall)

Ble visst litt sen der..
Sist endret av random42099; 23. februar 2010 kl. 16:48.
Jeg syns hele greia var såpass søplete at jeg lagde en egen versjon i stedet: http://bloggplakat.com/
Hva kan man skrive som strider mot norsk lov? Hva med ytringsfriheten?
Vis hele sitatet...
Ting du har tausetsplikt om, grov rasisme eller diskriminering som er nevnt over
a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,

Hadde noen snakket dritt om hvitinger eller Norske, så hadde sikkert ingen brydd seg.
Sitat av moridin Vis innlegg
Jeg syns hele greia var såpass søplete at jeg lagde en egen versjon i stedet: http://bloggplakat.com/
Vis hele sitatet...
Der har du selve definisjonen på yttringsfrihet. Synd ikke flere forstår det, og tolker det mer som "Du kan være så slem mot andre du vil, så lenge du ikke bryter noen lover".
Sitat av Kirie Vis innlegg
a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,

Hadde noen snakket dritt om hvitinger eller Norske, så hadde sikkert ingen brydd seg.
Vis hele sitatet...
Så er ikke akkurat hvite mennesker en minoritet i Norge heller da...
Mye lettere å ta noe sånt useriøst når man er mange. Er man allerede minoritet i et land kan man bli ganske lei av diskriminering, og da er det greit å ha NOE lovverk å støtte seg på.
Sitat av moridin Vis innlegg
Jeg syns hele greia var såpass søplete at jeg lagde en egen versjon i stedet: http://bloggplakat.com/
Vis hele sitatet...
Hehe, ett ord: genialt.
Det står også i rasismeparagrafen "c) homofile legning, leveform eller orientering." vil det si, at jeg ikke kan snakke dritt om vegetarianere?
Du kan si stort sett hva du vil under beskyttelse av ytringsfriheten, så lenge du ikke oppfordrer til vold mot gruppene du trakasserer, eller kommer med uttalelser som krenker gruppens menneskeverd.
Når de sier at man har ytringsfrihet, men samtidig ikke kan skrive noe som strider mot norsk lov, er ikke det ganske selvmotsigende?
Off topic:

Sitat av Thomas Moen Bloggplakaten
har et ansvar for å være ærlig og transparent
Vis hele sitatet...
Er jeg helt fjern, eller er denne setningen litt rar?
Ordet jeg heneger meg opp i er transparent, så langt jeg vet betyr dette ordet gjennomsiktig.
Da får vi setningen: .......ærlig og gjennomsiktig?

Ser at Bloggplakaten har blit justert slik at det nå er:
Sitat av Thomas Moen Bloggplakaten
har et ansvar for å være ærlig og troverdig
Vis hele sitatet...
Så det må jo ha vært fler enn meg som stussa litt, eller hva?
Sitat av Purge Vis innlegg
Når de sier at man har ytringsfrihet, men samtidig ikke kan skrive noe som strider mot norsk lov, er ikke det ganske selvmotsigende?
Vis hele sitatet...
Nei, hverken i norge eller noe annet sted jeg vet om har man absolutt ytringsfrihet, men norge er vel ganske høyt opp på lista, er få steder man kan snakke så fritt som her.

Et kjapt eksempel til - å trakassere noen er også ulovlig, enten det skjer i form av en blogg, eller på mer tradisjonelle måter.
Sist endret av atomet; 25. februar 2010 kl. 09:27.
Sitat av kenny Vis innlegg
Det står også i rasismeparagrafen "c) homofile legning, leveform eller orientering." vil det si, at jeg ikke kan snakke dritt om vegetarianere?
Vis hele sitatet...
Du mener du har rett til å hetse en person kun på grunnlag av at personen ikke spiser kjøtt?
Sitat av fetter Vis innlegg
Du mener du har rett til å hetse en person kun på grunnlag av at personen ikke spiser kjøtt?
Vis hele sitatet...
I følge ytringfriheten kan man jo hetse hvem man vil ellers.
Jøder blir hetset hver dag, nordlendinger og bergensere blir hetset hver dag, vålerenga suportere blir hetset hver dag.
så tydelig vis kan man hetse folk for merkeligere grunner enn at de ikke spiser kjøtt.

Når det er sagt, så finnes det vel omtrent ikke mer selvrettferdige, og mer fordomsfulle folk en vegetarianere.
Vi har vel blasfemiparagrafen og? Dog den blir sjeldent tatt i bruk.
Sitat av moridin Vis innlegg
Jeg syns hele greia var såpass søplete at jeg lagde en egen versjon i stedet: http://bloggplakat.com/
Vis hele sitatet...
Herlig, herlig, herlig. Synes du bør sende den inn til de som lagde den originale plakaten, og avisene som har skrevet om den (Vg, i hvert fall).
Sitat av atomet Vis innlegg
Nei, hverken i norge eller noe annet sted jeg vet om har man absolutt ytringsfrihet, men norge er vel ganske høyt opp på lista, er få steder man kan snakke så fritt som her.

Et kjapt eksempel til - å trakassere noen er også ulovlig, enten det skjer i form av en blogg, eller på mer tradisjonelle måter.
Vis hele sitatet...
Ja, det er nettopp derfor det er selvmotsigende. Vi har ikke absolutt ytringsfrihet.
det er da ingen selvmotsigelse
Er ikke ytringsfrihet at man kan ytre sin mening uten og forfølges av sin egen stat?

Det er litt missforstått at fordi man har ytringsfrihet så kan man si hva man vil.
Jo, men ytringsfrihet er ikke frihet til å trakassere/diskriminere/slenge dritt/lyve om andre.

Ytringsfrihet er i bunn og grunn retten til at man skal kunne kritisere staten og forhold i samfunnet uten å bli forfulgt for det, DET er det det virkelig handler om. Å f.ex. trykke "gris med koran"-type tegninger på forsida av dagbladet er derimot et stjerneeksempel på misbruk av ytringsfriheten.
Sitat av fetter Vis innlegg
Så er ikke akkurat hvite mennesker en minoritet i Norge heller da...
Mye lettere å ta noe sånt useriøst når man er mange. Er man allerede minoritet i et land kan man bli ganske lei av diskriminering, og da er det greit å ha NOE lovverk å støtte seg på.
Vis hele sitatet...
Greit nok at hvite mennesker ikke er en minoritet i Norge men jeg må si jeg føler meg ganske rasistisk behandlet til tider av minoritetsgruppene her i landet. Så fort du ikke gir dem røyk, snus penger eller lignende er du rasist.
brukertittel
Widow's Avatar
Sitat av Trollsauen Vis innlegg
Greit nok at hvite mennesker ikke er en minoritet i Norge men jeg må si jeg føler meg ganske rasistisk behandlet til tider av minoritetsgruppene her i landet. Så fort du ikke gir dem røyk, snus penger eller lignende er du rasist.
Vis hele sitatet...
Nei, du blir ikke rasist fordi du ikke gir minoritetsgrupper røyk, snus eller penger.
Sitat av Trollsauen Vis innlegg
Greit nok at hvite mennesker ikke er en minoritet i Norge men jeg må si jeg føler meg ganske rasistisk behandlet til tider av minoritetsgruppene her i landet. Så fort du ikke gir dem røyk, snus penger eller lignende er du rasist.
Vis hele sitatet...
Kjenner til det prinsippet ja, gjør som jeg vill eller så kaller jeg deg rasist.
Vi har jo et "lite" land ved navn Israel som er eksperter på dette.