Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 756
Hei

Kort sagt: jeg vil spille et gammelt spill på min MacBook som kjører OS X 10.6.2. Spillet er for øvrig Chuck Yeager's Air Combat.

Uansett: det er lettere sagt enn gjort. Spillet kjører bare under Classic Environment, noe som igjen krever at jeg emulerer et gammelt Mac OS med (det jeg har prøvd på) SheepShaver.

Igjen … for å få til det må jeg i følge denne guiden ha en del ting, og alle disse tingene har jeg skaffet (SheepShaver og Mac OS 8.5-image), men problemet kommer til nr. 2 på lista: A compatible ROM file.

Jeg får ikke tak i den ROM-fila, fordi man må bruke et program (Tomeviewer) som kun kjører under Classic Environment for å få tak i den, fra et gammelt Mac OS … fremgangsmåten står forklart her.

Kort sagt: for at jeg skal spille spillet i Classic Environment må jeg først kjøre Classic Environment for å skaffe en fil jeg trenger …

Så, det jeg lurer på, er det noen som vet om en bedre måte som faktisk lar seg gjøre, eller er det noen som har en løsning av noe slag i det hele tatt? Mulig jeg bare går ned en lang og tullete vei, men det er nå hvert fall hit googlingen min har ført meg …
Sist endret av Viva la Opium; 29. november 2009 kl. 20:13.
Dette høres mistenkelig mye ut som Catch-22
jamen yolo da.
Viva la Opium's Avatar
Trådstarter
Sitat av Astron Vis innlegg
Dette høres mistenkelig mye ut som Catch-22
Vis hele sitatet...
Indeed, det må jo være en annen løsning, evt. noen som har en slik ROM-fil liggende. Eller noen som har Mac OS lagt inn som kan hente ut den filen eller no'.
Her har du en finfin guide: How to run Classic (pre OS X) apps on Intel Macs
Lykke til.
jamen yolo da.
Viva la Opium's Avatar
Trådstarter
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Her har du en finfin guide: How to run Classic (pre OS X) apps on Intel Macs
Lykke til.
Vis hele sitatet...
Lest den, prøvd den, samme greia: «Extract the ROM from the updater with TomeView. These extractors are themselves Classic apps, so you'll need access to a Mac capable of running Classic or older to get the ROMs.»

Jeg må kunne kjøre Classic Environment for å extracte en ROM-fil for å kunne kjøre Classic Environment …

Håpet mitt er egentlig at noen har en gammel Mac OS og er villige til å extracte ROM-fila for meg … evt. hvis noen makter å finne et … annet sted … å laste det ned.

Uansett: takk for forsøk på hjelp.