Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  80 6714
Jeg trodde det var det vi nettopp kom frem til at ikke var så "farlig"?
En erfaren smoker fikser fint å kjøre med en liten jonas i kroppen, uten å være særskilt "inkompetent".
la oss få en ting klart, når du har oppnet flaska med 96% (hvis det var så mye fra starten av) så har den allerede sunket en god del prosent før du tar den første slurken, altså ikke 96%.

Så noen som anbefalte at man skulle gå lenger nord. bor selv i troms, så er bare finnmark lengre nord. her oppe er det ikke almen godkjent å drikke (anntatt) 96%. selv om man bor litt på bygda er man ikke idioter av den grunn, og alle skjønner at å drikke 96% er idioti.

selv har jeg drukket 1-2 shotter med (anntatt) 96% i mine yngre dager. det smaker ikke godt, det er farlig og man trenger ikke drikke 96% for å bli full. så dette har jeg ikke og skal ikke gjøre flere ganger selv om det gikk helt fint med de to shottene.
men hjemmebrent som sådan er mer akkseptert på bygde, ja! men er i alle tilfeller mellom 40-60%

Hasj vs sprit? jeg drikker og røyker.. de kan ikke sammenliknes og kan aldri sammenliknes i fremtiden. skal jeg på fest drikker jeg helst, skal jeg slumme med noen venner eller alene tar jeg meg heller en blås
Sitat av comicz
Jeg trodde det var det vi nettopp kom frem til at ikke var så "farlig"?
En erfaren smoker fikser fint å kjøre med en liten jonas i kroppen, uten å være særskilt "inkompetent".
Vis hele sitatet...

Har du hørt om begrepene: reaksjonsevne, responstid, retardasjonsstrekning?

Faktorer som blir påvirket av bilførerens grad av nykterhet.
Og hvis du prøver å innbille meg at tjall ikke påvirker disse faktorene så vil jeg påstå at du er litt for "erfaren"...

Kritisk sans blir påvirket av både alkohol og cannabis.

Har du lyst til å bevise det?
ice b: poenget er vel i hovedsak at røykere er klar over nettop dette. pluss at de vet de kan få en narkotikadom på seg, og herved kjører meget sakte og rolig
Sitat av murloc
la oss få en ting klart, når du har oppnet flaska med 96% (hvis det var så mye fra starten av) så har den allerede sunket en god del prosent før du tar den første slurken, altså ikke 96%.

Så noen som anbefalte at man skulle gå lenger nord. bor selv i troms, så er bare finnmark lengre nord. her oppe er det ikke almen godkjent å drikke (anntatt) 96%. selv om man bor litt på bygda er man ikke idioter av den grunn, og alle skjønner at å drikke 96% er idioti.

selv har jeg drukket 1-2 shotter med (anntatt) 96% i mine yngre dager. det smaker ikke godt, det er farlig og man trenger ikke drikke 96% for å bli full. så dette har jeg ikke og skal ikke gjøre flere ganger selv om det gikk helt fint med de to shottene.
men hjemmebrent som sådan er mer akkseptert på bygde, ja! men er i alle tilfeller mellom 40-60%

Hasj vs sprit? jeg drikker og røyker.. de kan ikke sammenliknes og kan aldri sammenliknes i fremtiden. skal jeg på fest drikker jeg helst, skal jeg slumme med noen venner eller alene tar jeg meg heller en blås
Vis hele sitatet...
Da skal du være urimelig treg med å skjenke i glasset.
At 96% sprit er både flyktig og hygroskopisk er korrekt, men det er ikke sånn at prosentene dunster vekk gjennom flaskehalsen på null komma svisj.
Et par dager uten kork så kan nok prosenten synke endel, men blant hjemmebrennere før i tiden var nettopp det en annerkjent måte å "foredle" brennevinet på.
En slags utlufting av uhumskheter ga brennevinet en rundere og bedre smak.
Og nei, de drakk ikke 96% den gangen heller, les: de var ikke komplett idioter.

Mesteparten av alkoholen som konsumeres i Norge ligger mellom 2,35% og 43%, noe som jeg i det lengste hadde håpet at noen ville komme på selv fremfor å stadig dra likhetstrekk mellom 96%, rødsprit og kvistlakk.
Nå har L0rdMeL påpekt det her, men det ser ikke ut til å fenge hos pro-aktivistene.

Den dagen en alkoholiker gulper i seg rødsprit er han på nivå med en utkjørt heroinist.
Det er rimelig langt unna en regular smoker, eller?

Håpløs diskusjon uansett.
Legalisering av hampdyrking i Norge ville kun omfatte de genmodifiserte sortene, og de kan du røyke et tonn av uten å bli annet enn kvalm.
Og en hypotetisk legal import av cannabis i foredlet form ville garantert ikke falle billigere ut enn brennevin på polet etter at staten har lagt sine avgifter på det.

So let's face it, smokers are and will still be outlaws.
Ingen bestrider at cannabis eller alkohol kan påvirke en bilist i negativ retning mht reaksjonstid og en rekke andre faktorer.

Når det er sagt så siterte jeg i min forrige post seks undersøkelser som viser at cannabis ikke fører til økt ulykkesrisiko og at cannabis-påvirkede bilister faktisk kjører saktere og at cannabis er det eneste rusmiddel som nedsetter faren for trafikkulykker. Alkohol har motsatt effekt på en bilist.

Ice-B kom med påstanden om cannabis at "Men man er like utsatt for tendensen til å kjøre inn i en traktor bakfra i 120 km/t." Det er man faktisk ikke, og det er tullball å påstå noe sånt.

Jeg hadde en kamerat som kolliderte med en trailer. Han var rusa på livet og ingenting annet. Livet er farlig når man kjører bil!! Man kan ikke generalisere ut fra enkelttilfeller. At noen kjørte inn i en traktor bakfra i 120 km i timen betyr ikke annet enn at de kjørte som idioter og hadde uflaks, unnskyld at jeg sier det.

Edit: Uansett hvordan man sammenligner alkohol og cannabis så vil cannabis komme best ut.

Alkohol er et giftstoff for kroppen, kroppens organer tar skade av alkohol, man kan dø av overdose og abstinenser og alkohol skaper fysisk avhengighet. Alkoholbruk, vanlig normal bruk av alkohol, fører til en rekke skader i menneskekroppen. Alkohol fører til tap av kontroll og brukere av alkohol blir ofte aggressive og bruker vold. Folk gjør dumme ting i fylla.

Cannabis fører ikke til fysisk avhengighet eller skade på indre organer (med unntak av lunger, pga tobakken mange bruker sammen med hasj), man kan ikke dø av overdose, og en bruker av cannabis blir rolig og ikke-voldelig. Man mister ikke kontroll av hasj og har dømmekraften i behold, mao man gjør ikke ting man ellers ikke ville gjort. Cannabis er forøvrig medisin for mange sykdommer. Og industrihamp er miljøvennlig og lønnsomt.
Sist endret av knuthulu; 12. september 2006 kl. 13:09.
Sitat av murloc
ice b: poenget er vel i hovedsak at røykere er klar over nettop dette. pluss at de vet de kan få en narkotikadom på seg, og herved kjører meget sakte og rolig
Vis hele sitatet...
Hva røykere er klar over eller ikke varierer veldig fra person til person.
Jeg har sett skremmende mange som har oppnådd, og opplevd selv å komme i, det stadiet jeg engang kalte "Zombie-Pingvin".
At man går litt stivt for å virke nykter, at man tenker klart og tilogmed kan legge sammen tredjegrads ligninger i hodet (eller ihvertfall er overbevist om det) men når man åpner kjeften så kommer det bare tullprat og vrøvl ut.
Oh yes, såpass mye røl at man faktisk innser selv at munnen og stemmbåndene ikke har kontakt med den brilliante og glassklare hjernen din.
Like flaut hver jævla gang, enda flauere fordi du faktisk husker det.

Eh, nabokjerringa på 69 år kjører meeeget saaaakte og rolig, litt ujevnt og slingrete til tider, men stort sett midt i vegen.
Selv om jeg betviler at mennesket har røyka noe sterkere enn Pall Mall uten filter i sitt lange liv, så var det hun som dukket opp i assosiasjonsrekken "smokere-bilkjøring" her.
Og nei, jeg vil ikke kalle henne en sikker og trygg bilfører, snarere en trafikkulykke på veg et eller annet sted for å hende...
Dersom man blir "Zombie-pingvin" av cannabis tror jeg det er best man ikke røyker mer ja.

Jeg betviler ikke at du eller andre kan bli sløve av overdrevent inntak av hasj Ice-B, det er bare det at ved normal bruk så merker de fleste ikke slike symptomer. Det du beskriver ligner veldig på propaganda fra 1972.

Det er direkte feil å påstå at de fleste blir sløve, uintelligente og får problemer med talen ved bruk av cannabis. Derimot får de fleste snøvlete tale og nedsatte mentale evner ved bruk av alkohol. Alkohol gir også hjerneskader, noe cannabis ikke gir. Eventuelle mentale skadevirkninger av cannabis (om de finnes strever man med å finne ut av) er det enighet om at forsvinner så snart kroppen har kvittet seg med spor av THC.

Du kan assosiere til Pall Mall røykende nabokoner så mye du vil, faktum er at cannabis beviselig ikke har noen videre negativ virkning på bilkjøring.
Sist endret av knuthulu; 12. september 2006 kl. 13:22.
vel ice b skal gladlig innrømme at jeg har vært ute av stand til å hente et glass vann av for mye røyk og det samme gjelder i samme grad alkohol. men alkohol påvirker dømmekraften i mye større grad. så når jeg er så stein så ler jeg faktisk av det fordi jeg synes det er komisk, mao jeg kan bedømme mine egne handlinger selv om jeg ikke er istand til å hente et glass vann men på alkohol er jeg kansje ikke så bevist, og har en helt annen dømmekraft. dette er basert på mine opplevelser så det hadde vært fint om noen kunne hjelpe meg og bekrefte dette fra egne opplevelser

så ergo vhis jeger så stein så setter jeg meg ikke i en bil.

men la oss huske en ting, som det ser ut som vi glemmer. og det er at ALLE kan kjøre i fylla, stein, eller noe liknende. og alle kan kjøre utenfor veien og kræsje. men det er ikke alltid det er et rusmiddel som er feilen, men kansje personen har årlig dømmekrafdt fra før av og er en skikkelig dårlig sjofør.

knuthulu: klart man kan røuke seg "zombie pingvin" men har aldri sett/hørt om folk som blir voldelige på hasj. men har mange ganger hørt andre og meg selv snøvle litt på hasj, dog man gjør det mer på alkohol.

men for ikke lenge siden var jeg vitne til en kompis som ble så skev at han ikke klarte å stå på beina, så han la seg på golve å slappa av litt han men jeg satt me lattis av han heller dårlige forsøk på hva han nå enn skulle, dette kom ikke frem for han kom seg ikke så langt og ingen var istand til og forklare noenting pga lattis var igrunn en hyggelig kveld
Sitat av knuthulu
Ingen bestrider at cannabis eller alkohol kan påvirke en bilist i negativ retning mht reaksjonstid og en rekke andre faktorer.

Når det er sagt så siterte jeg i min forrige post seks undersøkelser som viser at cannabis ikke fører til økt ulykkesrisiko og at cannabis-påvirkede bilister faktisk kjører saktere og at cannabis er det eneste rusmiddel som nedsetter faren for trafikkulykker. Alkohol har motsatt effekt på en bilist.

Ice-B kom med påstanden om cannabis at "Men man er like utsatt for tendensen til å kjøre inn i en traktor bakfra i 120 km/t." Det er man faktisk ikke, og det er tullball å påstå noe sånt.

Jeg hadde en kamerat som kolliderte med en trailer. Han var rusa på livet og ingenting annet. Livet er farlig når man kjører bil!! Man kan ikke generalisere ut fra enkelttilfeller. At noen kjørte inn i en traktor bakfra i 120 km i timen betyr ikke annet enn at de kjørte som idioter og hadde uflaks, unnskyld at jeg sier det.

Edit: Uansett hvordan man sammenligner alkohol og cannabis så vil cannabis komme best ut.

Alkohol er et giftstoff for kroppen, kroppens organer tar skade av alkohol, man kan dø av overdose og abstinenser og alkohol skaper fysisk avhengighet. Alkoholbruk, vanlig normal bruk av alkohol, fører til en rekke skader i menneskekroppen. Alkohol fører til tap av kontroll og brukere av alkohol blir ofte aggressive og bruker vold. Folk gjør dumme ting i fylla.

Cannabis fører ikke til fysisk avhengighet eller skade på indre organer (med unntak av lunger, pga tobakken mange bruker sammen med hasj), man kan ikke dø av overdose, og en bruker av cannabis blir rolig og ikke-voldelig. Man mister ikke kontroll av hasj og har dømmekraften i behold, mao man gjør ikke ting man ellers ikke ville gjort. Cannabis er forøvrig medisin for mange sykdommer. Og industrihamp er miljøvennlig og lønnsomt.
Vis hele sitatet...
Det rare er at jeg syns alle argumentene virker kjent, deja vu eller har jeg hørt dem før...

Altså, når det gjelder testene du nevnte.
Om du drikker et sixpack med pils og setter deg bak rattet så er du uegnet som bilfører.
Etter 12 timer er både symptomer og spor etter et sixpack pils borte vekk.
Om du i utgangspunktet er en sloppy-driver og kræsjer vil ingen kunne påpeke sammenheng etter 12 timer.
Om du tar en joint og setter deg bak rattet så hevder jeg at du ikke er egnet som bilfører.
Uansett, etter 12 timer vil du være like fin, på tross av at sporstoffene sitter i kroppsfettet ditt og du kan teste positivt i en utvidet kontroll.
Om du da er en sloppy-driver vil det kunne kobles opp mot forbruk.
Men det fungerer motsatt veg også, du kan teste positivt selv om du er nykter og i topp form til å kjøre bil.
De som tester positivt på alkohol ER uegnet som bilførere.

Å måke inn i en traktorgraver i 120km/t er å sette ting på spissen, men ligger trafikken rundt eg i 90km/t og du er skev etter å ha røyka en bombe så har du betraktlig dårligere odds om bilen foran deg plutselig finner på å nødbremse.
Om du ligger i 50 på E18 mot Drammen fordi du vet at du har røyka, så vil jeg fortsatt hevde at du er en trafikkfare.

Og når røykere stadig kommer med argumentet at det ikke er verre enn øl, så bør man også være såpass konsekvent at man ikke trekker sammenligningen til 96% og rødsprit.
Om man drikker 3 pils om dagen i 50 år ville man likevel ikke komme i risikosonen for:

"Alkohol er et giftstoff for kroppen, kroppens organer tar skade av alkohol, man kan dø av overdose og abstinenser og alkohol skaper fysisk avhengighet. Alkoholbruk, vanlig normal bruk av alkohol, fører til en rekke skader i menneskekroppen. Alkohol fører til tap av kontroll og brukere av alkohol blir ofte aggressive og bruker vold. Folk gjør dumme ting i fylla"

Om så var tilfelle ville den samlede befolkning i Danmark, Tyskland, Nederland og halve Belgia bestå av demente voldsforbrytere med skrumplever og en voldsom trang til å drikke mer alkohol.

Cannabis er medisin, joda ,men jeg har liksom ikke så mye respekt for de som popper valium og stesolid for morro skyld.
Industrihamp er miljøvennlig og lønnsomt, men prøv å røyk den du.
Som jeg har sagt før: man kjører ikke når man er ruset på alkohol, cannabis eller andre stoff. Om man gjør det så sier vitenskapen at cannabis er det minst farlige stoffet å være ruset på i trafikken.

Sitat av Ice-B
Og når røykere stadig kommer med argumentet at det ikke er verre enn øl, så bør man også være såpass konsekvent at man ikke trekker sammenligningen til 96% og rødsprit.
Om man drikker 3 pils om dagen i 50 år ville man likevel ikke komme i risikosonen for:

"Alkohol er et giftstoff for kroppen, kroppens organer tar skade av alkohol, man kan dø av overdose og abstinenser og alkohol skaper fysisk avhengighet. Alkoholbruk, vanlig normal bruk av alkohol, fører til en rekke skader i menneskekroppen. Alkohol fører til tap av kontroll og brukere av alkohol blir ofte aggressive og bruker vold. Folk gjør dumme ting i fylla"

Om så var tilfelle ville den samlede befolkning i Danmark, Tyskland, Nederland og halve Belgia bestå av demente voldsforbrytere med skrumplever og en voldsom trang til å drikke mer alkohol.
Vis hele sitatet...
Om du drikker tre pils hver dag i femti år vil du utvikle skader på de indre organer. En lege vil ved obdusering lett kunne se om en person har en inntar en liten mengde alkohol hver dag i femti år.

Dersom man hver dag inntar en menge alkohol som gjør en lettere beruset vil kroppen ta skade. Dersom man hver dag inntar en mengde cannabis som gjør en lettere ruset vil ingen organer i kroppen ta skade.

Det dør ca tusen mennesker hvert år i Norge som følge av alkoholbruk og misbruk. Ingen dør av cannabis, hverken av bruk eller misbruk. I Frankrike dør det hvert år tusener av mennesker som ikke har "misbrukt" alkohol, men utviklet skrumplever gjennom jevn daglig drikking. Røyker du en joint hver dag risikerer du ikke mer ene slitne lunger.

Uansett hvordan man snur og vender på det så er alkohol er et giftstoff som bryter ned og ødelegger kroppen, cannabis er ikke et giftstoff.

Sitat av Ice-B
Cannabis er medisin, joda ,men jeg har liksom ikke så mye respekt for de som popper valium og stesolid for morro skyld.
Vis hele sitatet...
Valium og Stesolid hjelper mange som har behov for denne type medisiner. Cannabis hjelper mange med f.eks. kreftsmerter, giktsmerter og andre typer for smerter som konvensjonell medisin ikke hjelper for, grønn stær, migrene, multippel sklerose, fibromyalgi, epilepsi etc etc.

For øvrig er det tullete å sammenligne et sterkt avhengighetsskapende stoff som benzo`er og cannabis.

Forskjellen er at Valium og Stesolid er lovlig i Norge, cannabis er ikke lovlig. Cannabis er en medisin som hjelper mange, men pga av stivbeint regelverk får ikke mennesker som trenger det medisin. Kan du forestille deg noen si: "beklager, morfin kan vi ikke lenger gi til dødelig syke kreftpasienter. Morfin ligner på heroin, og vi må ta hensyn til signaleffekten."

Sitat av Ice-B
Industrihamp er miljøvennlig og lønnsomt, men prøv å røyk den du.
Vis hele sitatet...
Jeg snakket ikke om å røyke industrihamp. Jeg påpeker bare det faktum at industrihamp er forbudt i Norge av den grunn at det ligner på en plante man kan få rus av. Noe jeg synes vitner om de tullete fordommer som finnes mot hampeplanten som nytte og nyte-vekst.
Sist endret av knuthulu; 12. september 2006 kl. 14:46.
Sitat av knuthulu
Som jeg har sagt før: man kjører ikke når man er ruset på alkohol, cannabis eller andre stoff. Om man gjør det så sier vitenskapen at cannabis er det minst farlige stoffet å være ruset på i trafikken.



Om du drikker tre pils hver dag i femti år vil du utvikle skader på de indre organer. En lege vil ved obdusering lett kunne se om en person har en inntar en liten mengde alkohol hver dag i femti år.

Dersom man hver dag inntar en menge alkohol som gjør en lettere beruset vil kroppen ta skade. Dersom man hver dag inntar en mengde cannabis som gjør en lettere ruset vil ingen organer i kroppen ta skade.

Det dør ca tusen mennesker hvert år i Norge som følge av alkoholbruk og misbruk. Ingen dør av cannabis, hverken av bruk eller misbruk. I Frankrike dør det hvert år tusener av mennesker som ikke har "misbrukt" alkohol, men utviklet skrumplever gjennom jevn daglig drikking. Røyker du en joint hver dag risikerer du ikke mer ene slitne lunger.

Uansett hvordan man snur og vender på det så er alkohol er et giftstoff som bryter ned og ødelegger kroppen, cannabis er ikke et giftstoff.



Valium og Stesolid hjelper mange som har behov for denne type medisiner. Cannabis hjelper mange med f.eks. kreftsmerter, giktsmerter og andre typer for smerter som konvensjonell medisin ikke hjelper for, grønn stær, migrene, multippel sklerose, fibromyalgi, epilepsi etc etc.

For øvrig er det tullete å sammenligne et sterkt avhengighetsskapende stoff som benzo`er og cannabis.

Forskjellen er at Valium og Stesolid er lovlig i Norge, cannabis er ikke lovlig. Cannabis er en medisin som hjelper mange, men pga av stivbeint regelverk får ikke mennesker som trenger det medisin. Kan du forestille deg noen si: "beklager, morfin kan vi ikke lenger gi til dødelig syke kreftpasienter. Morfin ligner på heroin, og vi må ta hensyn til signaleffekten."



Jeg snakket ikke om å røyke industrihamp. Jeg påpeker bare det faktum at industrihamp er forbudt i Norge av den grunn at det ligner på en plante man kan få rus av. Noe jeg synes vitner om de tullete fordommer som finnes mot hampeplanten som nytte og nyte-vekst.
Vis hele sitatet...
Kanskje vi ihvertfall kan bli enige om at det er lite lurt å kjøre i beruset tilstand.

Hva angår alkoholrelaterte skader hos mennesker som har drukket f.eks. en pils til lunsj, en pils til middagen og en pils til kvelds hver dag i 50 år så er de forsvinnende små.
Den skaden som vil være mest fremtredende er fedme, med derpå følgende hjerte og karsykdommer.
Omtrent de samme skaden man finner hos en totalavholdsman som spiser fet mat.
Vegetarianere som ikke drikker alkohol slipper lettere unna, men får til gjengjeld problemer med vitaminmangel og mineralbrist.

Sorry mack, patologen som skal obdusere en 70 årig øldrikker med et såpass moderat forbruk som jeg nevnte og siden aanalysere preparatene vil ikke finne alkoholrelaterte skader som sannsynlig dødsårsak.
Sannsynligheten for det vil stige om vedkommende satte til livs et sixpack hver kveld.
Men da ville jeg hevde at personen hadde et generelt alkoholproblem.

At befolkningen i Frankrike og Spania sliter med alkoholrelaterte skader som en følge av det som er alminnelig kultur der nede er en annen sak, om du pimper en flaske rødvin pr. dag så er du nemlig passelig på en snurr.
Om det var overførbart til normalt kontinentalt ølforbruk ville storparten av innbyggerne i Danmark og Tyskland ligge med nesa i været nå.

Og når det gjelder dette:

"Valium og Stesolid hjelper mange som har behov for denne type medisiner. Cannabis hjelper mange med f.eks. kreftsmerter, giktsmerter og andre typer for smerter som konvensjonell medisin ikke hjelper for, grønn stær, migrene, multippel sklerose, fibromyalgi, epilepsi etc etc."


Give me a break!
Du er frisk som en fisk og tenker ikke et døyt på medisinsk virkning når du fyrer en blås.
At du da kommer drassende med de argumentene og "ber for din syke bror" blir litt for patetisk.

Og forresten så har jeg også lest de fleste av de sidene du henter argumentene fra.

En fullkommen sannhet trenger ikke propaganda, men en løgn som blir gjentatt tilstrekkelig mange ganger blir oftest akseptert som en sannhet.
Sitat av Ice-B
Hva angår alkoholrelaterte skader hos mennesker som har drukket f.eks. en pils til lunsj, en pils til middagen og en pils til kvelds hver dag i 50 år så er de forsvinnende små.
Vis hele sitatet...
Jeg tror jeg siterer wikipedia. ”Alcoholic cirrhosis develops in 15% of individuals who drink heavily for more than a decade. There is great variability in the amount of alcohol needed to cause cirrhosis (as little as 3-4 drinks a day in some men and 2-3 in some women)”. Med andre ord er det ikke vanlig å få skrumplever av noen få øl til dagen, men det er langt fra noen sjeldenhet. Som jeg har gjentatt til det kjedsommelige i denne tråden: Alkohol er et giftstoff for kroppen. Alkohol har helsemessige skadevirkninger ved både bruk og misbruk som langt overgår skadevirkningene fra cannabisbruk eller misbruk.


Sitat av Ice-B
Give me a break!
Du er frisk som en fisk og tenker ikke et døyt på medisinsk virkning når du fyrer en blås.
At du da kommer drassende med de argumentene og "ber for din syke bror" blir litt for patetisk.
Vis hele sitatet...
Jeg har et trykk i øynene som er borderline grønn stær. Går jeg en periode uten å røyke stiger trykket så mye at legen min vil ha meg over på øyedråper. For tiden røyker jeg ikke pga av diverse jobbrelaterte ting og må antagelig snart over på øyedråper. Alternativet til øyedråpene hadde vært en plante eller to stående i en høvelig krok. Hva tror du hadde vært mest praktisk og økonomisk for både meg og samfunnet? Give me a break indeed.

Jeg ber sjeldent, men dersom det er patetisk å be om at kreftpasienter og lignende skal få lov til smertelindring ved hjelp av cannabis har jeg ingen problemer med å være patetisk. Å nekte syke mennesker den medisin de etterspør synes jeg derimot er temmelig brutalt.

Sitat av Ice-B
Og forresten så har jeg også lest de fleste av de sidene du henter argumentene fra.
Vis hele sitatet...
Mulig du har lest dem, men det virker ikke som du har forstått særlig mye.

Sitat av Ice-B
En fullkommen sannhet trenger ikke propaganda, men en løgn som blir gjentatt tilstrekkelig mange ganger blir oftest akseptert som en sannhet.
Vis hele sitatet...
Det er jeg enig i. Cannabis trenger ikke propaganda, kjedelige vitenskapelige fakta holder lenge. Sannheten om cannabis har blitt forsøkt fordreid og hemmeligholdt. Til tross for et halvt århundre med anti-cannabis propaganda der løgner har blitt presentert som sannheter ser det ut som om sannheten nå er på vei fram.

Utgangspunktet for denne tråden var spørsmålet ”Viss hasjen og spirten ( 96 % ) var noe helt nytt å staten skulle bestemme hva som skulle ha blitt legalisert, hva tror du hadde blitt svaret ?”

Kanskje vi skal la ekspertene svare på dette.
http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/4332091.html

Professor Fanny Duckert: ”Det ville i hvert fall ikke være alkohol, det er helt klart det mest skadelige rusmiddelet. Det er giftig og gir flest bivirkninger.”

Overlege og psykiater Hans Olav Fekjær ved Blå Kors: ” I verdens to mest folkerike land bruker et klart flertall ikke noe rusmiddel, men hvis jeg måtte velge ville jeg si de vanlige beroligende tablettene, så de og hasj og khat. Dette kan brukes med lite skadevirkninger”

Jeg synes det viser litt av det himmelropende ulogiske stigma som hefter ved cannabis-planten når syke folk ikke får medisin, og bønder ikke får lov til å dyrke en rusfri-plante pga av at planten også kan være et mildt og antageligvis minst skadelige rusmiddel som finnes. Det finnes ingen logikk eller rasjonell tanke bak det å tillate alkohol og nikotin som lovlige rusmiddel, for så å totalforby og demonisere cannabis. Alkohol er lovlig pga historie, kultur og sterke økonomiske interesser, ingenting annet. Cannabis er forbudt pga de samme tingene.
Sist endret av knuthulu; 12. september 2006 kl. 17:20.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Ice-B: Nå må du ikke ta ting ut av kontekst. Cannabis som medisin var bare ett av mange argumenter, og jeg syns ikke det er riktig å hakke ned på noen som bruker det som argument. Hadde det vært det eneste han eller andre baserte seg på, så okey, men som ETT av MANGE i en tråd om cannabis's mange virkninger satt opp mot alkohol, så passer det som fot i hose.

Når et er sagt så ER det faktisk mange cannabisbrukere som bruker cannabis som medisin for et eller annet, og jeg har i alle fall ikke fått med meg at knuthulu avviser at dette gjelder han.

Edit: Too late, but proved my point.
Nå bruker jeg ikke cannabis som medisin da. Men jeg er nærsynt som ei ugle og trykket i øyene er noe øyelegen min pleier å mase om, og har jeg ikke røyka litt dann og vann ei stund så er trykket høyere.

Jeg er ikke noen posterboy for medisinsk marihuana ennå for å si det sånn. Men det er litt tåpelig at den mest effektive kuren for en lidelse jeg er på god vei til å trenge behandling for ikke er lov.

Edit: Hm, ja, går litt fort i svingene her. Forøvrig tror jeg at jeg har fått nok debatt for i dag.
Sist endret av knuthulu; 12. september 2006 kl. 17:27.
Oh my....

Når det snakkes om å ting ut av kontekst så kan jeg vel neppe sies å være den første.

Kjører man frem en debatt med utgangspunktet legalisering av enten hasj eller 96% så har man allerede satt en viss standard.
Husker jeg ikke helt feil så var det en Reichsmarschalk i et tidligere europeisk rike som viste sine retoriske evner ved å gi folket valget mellom smør eller kanoner.

Hvis DET er konteksten så er svaret helt klart og utvetydig JA, en joint om dagen er harmløst i forhold til en flaske 96% om dagen, uten tvil.

Men så kommer alle de gamle argumentene på løpende bånd, ikke bare det, men de kommer jo tilogmed i riktig rekkefølge!
"Ufarlig kos, sosialt, medisinsk bruk, miljøvennlig hampdyrking etc."

Til tross for at hverken medisinsk nytteverdi eller hampfiberens fortreffelige egenskaper innen produksjon av flettet tauverk og enkle engangssandaler var tema her.
Come on, de aller fleste her har en eneste grunn til å røyke, det er rusen.
Og det ligger også i debattens natur, jeg hevder fortsatt at absolutt INGEN drikker 96% for den runde smaken og den milde bouquet'en skyld.

Så når den medisinske bruken dukker opp i argumentasjonen bringer det tankene hen til han som bare MÅTTE på polet og kjøpe brennevin for han hadde vondt i en tann...

Et av de sammenfallende trekk ved vanedannende substanser er skyldfølelse, noe som igjen gir et behov for å bagatellisere både virkning og forbruk.
Hasj seff. det er mest chill ;D;D
Sitat av Ice-B
Til tross for at hverken medisinsk nytteverdi eller hampfiberens fortreffelige egenskaper innen produksjon av flettet tauverk og enkle engangssandaler var tema her.
Vis hele sitatet...
Nå er det mulig å utvinne mye mer en bare flettet tauverk og engangssandaler. Bra papir(bedre og billigere enn f.eks. avispapir), drivstoff, klær, plast, mat, etc. Om denne planten hadde blitt brukt til dens fulle potensiale hadde vi sluppet noe av miljøproblemene vi står ovenfor idag.
Sitat av Ice-B
Kanskje vi ihvertfall kan bli enige om at det er lite lurt å kjøre i beruset tilstand.
Vis hele sitatet...
Nei. Trøtthet er noe som dreper i trafikken. Hvis man er steinar kan man være trett men allikavel holde fokus, for ikke snakke om den lille antydningen til noia som alltid ligger i bakhodet. Jeg kjører ganske raskt til vanlig, ikke idiot raskt, men der hvor det går ann, og vil si at jeg kjører penest når jeg er høy. Hadde jeg vært sjef hadde biler kommet med innebygget bongholder

Og kassettspiller....som i en ny bmw... hahaha
Sitat av Sinister
Nå er det mulig å utvinne mye mer en bare flettet tauverk og engangssandaler. Bra papir(bedre og billigere enn f.eks. avispapir), drivstoff, klær, plast, mat, etc. Om denne planten hadde blitt brukt til dens fulle potensiale hadde vi sluppet noe av miljøproblemene vi står ovenfor idag.
Vis hele sitatet...

I det hele tatt en soleklar løsning på verdens problemer.
Bortsett fra at hampdyrking vil oppta jordbruksarealer som ellers brukes til dyrking av mat.
Så for å kunne nyttiggjøre oss hampens fortreffelige egenskaper er vi nødt til å akseptere en viss grad av sultekatastrofer rundt om i verden, vakkert...

Sitat av k-f-j
Nei. Trøtthet er noe som dreper i trafikken. Hvis man er steinar kan man være trett men allikavel holde fokus, for ikke snakke om den lille antydningen til noia som alltid ligger i bakhodet. Jeg kjører ganske raskt til vanlig, ikke idiot raskt, men der hvor det går ann, og vil si at jeg kjører penest når jeg er høy. Hadde jeg vært sjef hadde biler kommet med innebygget bongholder

Og kassettspiller....som i en ny bmw... hahaha
Vis hele sitatet...


Og debatten når nye høyder, eller er det bunnmål...

Vi leser altså her at det faktisk er bedre og tryggere å kjøre i ruset tilstand enn edru!

Jeg tror vi har en ny Darwin-award på gang her.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Ice-B
I det hele tatt en soleklar løsning på verdens problemer.
Bortsett fra at hampdyrking vil oppta jordbruksarealer som ellers brukes til dyrking av mat.
Så for å kunne nyttiggjøre oss hampens fortreffelige egenskaper er vi nødt til å akseptere en viss grad av sultekatastrofer rundt om i verden, vakkert...
Vis hele sitatet...
Uhh, planeten er mer enn kapabel til å produsere nok mat sånn som det er - det er våre luksusvaner (som før eller senere må vekk) som ødelegger alt. Hadde mat blitt fordelt rundt i verden som den burde, samtidig som vi fokuserte mer på grønnsaker fremfor å FORE DET TIL DYR FOR Å PRODUSERE KJØTT, og kuttet ut destruktive og farlige urter som sukker og tobakk, så hadde alle hatt en overflod av mat og cannabis kunne igjen blitt dyrket i våre strøk (som den jo blir i resten av verden forøvrig).
Sist endret av Tias; 15. september 2006 kl. 11:59.
Dersom man skal diskutere noe er det litt greit å ha et minstemål av kunnskaper om det man skal diskutere.

Hamp vil ikke fortrenge noe jord som i dag brukes til produksjon av mat. Hamp kan dyrkes på helt marginale jordområder. Hamp kan erstatte bomullsdyrking. Bomull krever enormt med vann, sprøytemiddel og gode jordbruksareal. Hamp krever lite vann, kan dyrkes uten sprøyemidler og tilfører jorda næring når den dyrkes. Hamp kan erstatte tømmer i papirproduksjon, med mere effektivt resultat. Hamp kan erstatte bruk av petroleum på en rekke områder. Osv.

Dersom du er bekymra for matproduksjon bør du heller se på de områdene med ypperlig matjord som i dag brukes til tobakksplanter. Eller kornplanter til bruk for øl og sprit, eller druer som brukes til vin.

Edit: Hm, der var du kjapt ute Tias. Helt enig i det du skriver.
Sist endret av knuthulu; 15. september 2006 kl. 11:48.
Sitat av Kaptein Snus
hjemmebrent er jo temmelig vanlig..billig fyll jo, råfyll. Hvorfor er ikke det allment akseptert da? Ble litt interessert i det no.
Vis hele sitatet...
Ganske enkelt fordi at det er ulovlig å produsere sprit hjemme. Grunnen for at det er ulovlig er at staten vil prøve å regulere intaket av alkohol blant befolkningen. På mange steder blir det også sett på som "harry" å drikke hjemmebrent.


All sprit over 60% går vel som narkotika i norge, så alle dere nordtrøndernarkiser burde passe dere
Sitat av Tias
Uhh, planeten er mer enn kapabel til å produsere nok mat sånn som det er - det er våre luksusvaner (som før eller senere må vekk) som ødelegger alt. Hadde mat blitt fordelt rundt i verden som den burde, samtidig som vi fokuserte mer på grønnsaker fremfor å FORE DET TIL DYR FOR Å PRODUSERE KJØTT, og kuttet ut destruktive og farlige urter som sukker og tobakk, så hadde alle hatt en overflod av mat og cannabis kunne igjen blitt dyrket i våre strøk (som den jo blir i resten av verden forøvrig).
Vis hele sitatet...

Oh store moderator.

Planeten vår er knapt nok i balanse som det er nå, og på enkelte steder er matmangel faktisk et stort problem, på tross av overproduksjon andre steder.
I vår del av verden har vi både overflod og luksusvaner, i den grad at vi bruker dyrkningsarealer som golfbaner, men det kan bli en ganske brå slutt på det en dag.

Og den dagen nærmer seg med stormskritt, allerede nå har levestandarden i Kina økt betraktelig og den vil fortsette å øke, med de krav som følger den.
Den dagen hver eneste kineser skulle finne på å drikke en øl mer pr. dag enn de gjør i dag vil det merkes på verdens kornkamre, og det er ikke lenge til India kommer etter.

Den moderne trenden med å leve vegetarisk er en mote som har vokst frem i takt med bedre transportmidler, den er med andre ord nærmest avhengig av olje.
Etterhvert som oljeressursene begynner å tynnes ut vil transport bli et problem, og vi kan risikere å måtte bruke jordbruksarealer til å dyrke oljevekster for å lage biologisk drivstoff til den stadig mer livsviktige handelsflåten vi forhåpentligvis har da.
Uten olje stanser skipstrafikken, hverken batterier, solceller eller hydrogen kan brukes for å drive større skip, og vi er sørgelig avhengige av å transportere mat og varer rundt i verden.

Så drømmen om hampjorder over hele Oppland kan du nok se langt etter..

Hva angår sukker og tobakk så er det varer vi uansett måtte importert med havgående transport, så det blir nok mindre utbredt i fremtiden.
Under okkupasjonen 1940-1945 lærte våre besteforeldre mye om vordan det var å dyrke sånt på egen hånd og være selvforsynt, det gikk heller dårlig.
I den grad det kan dyrkes noe som kan brukes til sukkerutvinning så vil det være en dyr prosess, og selv ikke i Finnmark er det nok soldøgn til å dyrke fullverdig tobakk.

Så med en sulten og kjøpekraftig tredje verden kan vi nok slå fra oss luksuslivet vårt.



Ellers er det symptomatisk at jeg plutselig finner ut at innleggene mine forsvinner.
Etter å ha lest reglene på kryss og tvers kan jeg fremdeles ikke finne noe som helst forbud mot å være uenig med en motdebattant, det er vel hovedessensen i en diskusjon.
Ikke kan jeg se at det slettede innlegget stred mot noen andre regler heller.
Da står vi igjen med det grimme alterantivet at noen slapp opp for argumenter og fant det mer behagelig å bruke "slettefunksjonen" enn å komme med innrømmelser.

Når sensur blir en maktfaktor er debatten død, og ytringsfriheten med den.

Les Ibsens "En folkefiende" og se om du kjenner igjen noe der.
Tias har helt rett, planeten vår er fullt i stand til å produsere nok mat til alle. At vi i de mest industrialiserte deler av verden må redusere forbruket vårt er jo klart, akkurat hva det har å gjøre i en debatt om hasj vs. sprit vet jeg ikke. Ser man på matproduksjon og miljø kommer hamp klart bedre ut enn tobakk og alkohol.

Mindre bomullsproduksjon og mere industrihamp vil gjøre at vi kan produsere både mere klær og mere mat, med bruk av mindre jordbruksareal, mindre sprøytemidler og mindre vann. Dette har vært debattert før i denne tråden.

Å beskylde Tias for å sensurere dine innlegg og dette forumet for sensur er både feil og tullete. Det sier vel litt om det nivået du legger diskusjonen på er jeg redd for.

Å dra inn "en folkefiende" her er bare tullball for å si det pent. Sammenligner du deg selv med Dr. Stockmann? I en folkefiende angriper Ibsen "den kompakte majoritet" og flertallets ubetingede rett osv. Hva tror du har størst negative konsekvenser for en person i dag, å argumentere saklig for at cannabis-lovgivningen bør forandres eller å argumentere for alkoholens fortreffelighet framfor cannabis? Hvem er "den kompakte majoritet" i dag?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Ice-B
Oh store moderator.

Planeten vår er knapt nok i balanse som det er nå, og på enkelte steder er matmangel faktisk et stort problem, på tross av overproduksjon andre steder.
I vår del av verden har vi både overflod og luksusvaner, i den grad at vi bruker dyrkningsarealer som golfbaner, men det kan bli en ganske brå slutt på det en dag.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri påstått at planeten er balansert og matfordelingen rettferdig - tvert imot fokuserte jeg i mitt forige innlegg på at vi i vesten lever i overdådig luksus, mens andre igjen sulter.

Og den dagen nærmer seg med stormskritt, allerede nå har levestandarden i Kina økt betraktelig og den vil fortsette å øke, med de krav som følger den.
Den dagen hver eneste kineser skulle finne på å drikke en øl mer pr. dag enn de gjør i dag vil det merkes på verdens kornkamre, og det er ikke lenge til India kommer etter.
Vis hele sitatet...
Igjen, overdådig luksus som øl er unødvendig, usunt og ikke minst forferdelig urettferdig. Nå sier jeg ikke at vi skal forby ØL sånn uten videre, men det sier jo seg selv at dette er noe vi kan klare oss uten hvis vi en gang står i en posisjon som krever det.

Den moderne trenden med å leve vegetarisk er en mote som har vokst frem i takt med bedre transportmidler, den er med andre ord nærmest avhengig av olje.
Etterhvert som oljeressursene begynner å tynnes ut vil transport bli et problem, og vi kan risikere å måtte bruke jordbruksarealer til å dyrke oljevekster for å lage biologisk drivstoff til den stadig mer livsviktige handelsflåten vi forhåpentligvis har da.
Uten olje stanser skipstrafikken, hverken batterier, solceller eller hydrogen kan brukes for å drive større skip, og vi er sørgelig avhengige av å transportere mat og varer rundt i verden.

Så drømmen om hampjorder over hele Oppland kan du nok se langt etter..
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis... Skal ikke prøve å protestere her, transport er vi sørgelig avhengig av, å påstå noe annet ville være idioti. Det er ikke alle grønnsaker som kan vokse her i Nord, og vi har vel delvis blitt avhengig av kjøtt for å få den næringen vi trenger - forutsatt at vi ikke importerer. Vel, cannabis har vist seg å være en ypperlig kandidat til fremtidens biobrennstoff, så hele Oppland og vel så det kan gjerne dekkes med cannabis hvis resultatene er gode nok

Hva angår sukker og tobakk så er det varer vi uansett måtte importert med havgående transport, så det blir nok mindre utbredt i fremtiden.
Under okkupasjonen 1940-1945 lærte våre besteforeldre mye om vordan det var å dyrke sånt på egen hånd og være selvforsynt, det gikk heller dårlig.
I den grad det kan dyrkes noe som kan brukes til sukkerutvinning så vil det være en dyr prosess, og selv ikke i Finnmark er det nok soldøgn til å dyrke fullverdig tobakk.

Så med en sulten og kjøpekraftig tredje verden kan vi nok slå fra oss luksuslivet vårt.
Vis hele sitatet...
Høres ypperlig ut. Som du kanskje leste i mitt forige innlegg mente jeg at vi ikke skulle fokusere på dette, så hvorfor noen ville dyrke disse livsfarlige urtene er utenfor min fatteevne uansett.

Ellers er det symptomatisk at jeg plutselig finner ut at innleggene mine forsvinner.
Etter å ha lest reglene på kryss og tvers kan jeg fremdeles ikke finne noe som helst forbud mot å være uenig med en motdebattant, det er vel hovedessensen i en diskusjon.
Ikke kan jeg se at det slettede innlegget stred mot noen andre regler heller.
Da står vi igjen med det grimme alterantivet at noen slapp opp for argumenter og fant det mer behagelig å bruke "slettefunksjonen" enn å komme med innrømmelser.

Når sensur blir en maktfaktor er debatten død, og ytringsfriheten med den.

Les Ibsens "En folkefiende" og se om du kjenner igjen noe der.
Vis hele sitatet...
Nå leste jeg gjennom tråden for å se hva som er slettet her, og jeg fant bare ett innlegg av deg som var fjernet. Jeg slettet ikke ditt forige innlegg, det var det Crew som sto for. Hvorfor? Jeg aner ikke, antakeligvis var det for kort og virket "usakelig", men hvis du prøver på nytt med et mer velartikulert innlegg så er jeg sikker på at det får stå i fred.

Husk at det er forskjell på sensur og vedlikehold. Jeg er villig til å vedde en femmer på at dette var sistnevnte.

Ha en god helg,
Tias

PS: Akkurat hva mener du det er symptomatisk på?

knuthulu: Haha, jeg liker virkelig stilen din
Sist endret av Tias; 22. september 2006 kl. 10:15.
Sitat av knuthulu
Tias har helt rett, planeten vår er fullt i stand til å produsere nok mat til alle. At vi i de mest industrialiserte deler av verden må redusere forbruket vårt er jo klart, akkurat hva det har å gjøre i en debatt om hasj vs. sprit vet jeg ikke. Ser man på matproduksjon og miljø kommer hamp klart bedre ut enn tobakk og alkohol.

Mindre bomullsproduksjon og mere industrihamp vil gjøre at vi kan produsere både mere klær og mere mat, med bruk av mindre jordbruksareal, mindre sprøytemidler og mindre vann. Dette har vært debattert før i denne tråden.

Å beskylde Tias for å sensurere dine innlegg og dette forumet for sensur er både feil og tullete. Det sier vel litt om det nivået du legger diskusjonen på er jeg redd for.

Å dra inn "en folkefiende" her er bare tullball for å si det pent. Sammenligner du deg selv med Dr. Stockmann? I en folkefiende angriper Ibsen "den kompakte majoritet" og flertallets ubetingede rett osv. Hva tror du har størst negative konsekvenser for en person i dag, å argumentere saklig for at cannabis-lovgivningen bør forandres eller å argumentere for alkoholens fortreffelighet framfor cannabis? Hvem er "den kompakte majoritet" i dag?
Vis hele sitatet...
I dag er planeten i stand til å produsere mat nok til alle, såfremt dyrkningsarealene blir riktig disponert og maten rett fordelt, men med den befolkningsveksten vi har må vi enten gjøre noe drastisk eller vente på at naturen tar affære.
En pandemi i "Svartedauen" skala er ikke noe hyggelig alternativ spør du meg.

Hva dette har i en debatt om hasj vs. sprit lurer jeg også på, men nå var det altså ikke jeg som kom trekkende med hampens fortreffelige egenskaper som nyttevekst.
Akkurat DET er nemlig også ganske uvedkommende for diskusjonen her.

Når det gjelder matproduksjon så ser jeg ikke sammenhengen med sprit og tobakk.

Mindre sprøytemidler, mindre arealer, mindre vann, javel, men nå er det såvidt meg bekjent ingen som spiser bomull i det daglige kostholdet.
Og hvis du har et minimum av kjennskap til jordbruk så vet du at man er nødt til i det minste å drive vekselbruk for å ikke utarme jorden, alternativet er kunstgjødsel og sprøyting.
Spør en biodynamisk bonde om det, han kan sikkert gi deg noen tips.

Ah, i dette eminente selskap av folk som er pro-cannabis hvor jeg er den eneste kverulanten som ikke slutter meg til "ryggklapperne" så kan jeg vel godt sammenlignes med Dr. Stockmann.
Og den "kompakte majoritet" i dette tilfellet er blant annet deg min venn.

Snodig forresten, i de landene hvor hampdyrking er mest utbredt er likevel bomull og ull foretrukket til klesproduksjon, og i en del religiøse sammenhenger er tydligvis egyptisk bomull en klar favoritt..

Sitat av Tias
Jeg har aldri påstått at planeten er balansert og matfordelingen rettferdig - tvert imot fokuserte jeg i mitt forige innlegg på at vi i vesten lever i overdådig luksus, mens andre igjen sulter.

Igjen, overdådig luksus som øl er unødvendig, usunt og ikke minst forferdelig urettferdig. Nå sier jeg ikke at vi skal forby ØL sånn uten videre, men det sier jo seg selv at dette er noe vi kan klare oss uten hvis vi en gang står i en posisjon som krever det.

Ikke nødvendigvis... Skal ikke prøve å protestere her, transport er vi sørgelig avhengig av, å påstå noe annet ville være idioti. Det er ikke alle grønnsaker som kan vokse her i Nord, og vi har vel delvis blitt avhengig av kjøtt for å få den næringen vi trenger - forutsatt at vi ikke importerer. Vel, cannabis har vist seg å være en ypperlig kandidat til fremtidens biobrennstoff, så hele Oppland og vel så det kan gjerne dekkes med cannabis hvis resultatene er gode nok

Høres ypperlig ut. Som du kanskje leste i mitt forige innlegg mente jeg at vi ikke skulle fokusere på dette, så hvorfor noen ville dyrke disse livsfarlige urtene er utenfor min fatteevne uansett.

Nå leste jeg gjennom tråden for å se hva som er slettet her, og jeg fant bare ett innlegg av deg som var fjernet. Jeg slettet ikke ditt forige innlegg, det var det Crew som sto for. Hvorfor? Jeg aner ikke, antakeligvis var det for kort og virket "usakelig", men hvis du prøver på nytt med et mer velartikulert innlegg så er jeg sikker på at det får stå i fred.

Husk at det er forskjell på sensur og vedlikehold. Jeg er villig til å vedde en femmer på at dette var sistnevnte.

Ha en god helg,
Tias

PS: Akkurat hva mener du det er symptomatisk på?

knuthulu: Haha, jeg liker virkelig stilen din
Vis hele sitatet...

Det er nok noe håpefullt å tro at den tredje verden vil utvikle seg til et idealsamfunn med en gang, mest sannsynlig vil de gå samme veg som oss og gjenta alle vestens mindre vellykkede bravader.
Kort sagt, de som ikke har drukket øl før kommer til å gjøre det, de som ikke har kjørt bil før vil gjøre det, de som ikke har røykt Marlboro før vil gjøre det, de som ikke har spist biff med bernaise før vil.....du ser poenget.
Om vi i vesten kommer med pekefingeren og sier at "Det der må dere ikke gjøre!" så blir vi i aller beste fall kastet på dør.

Og selv om vi senket vårt forbruk så vil forbruket på verdensbasis stige.

Når oljeressursene krymper inn vil det meste av transport måtte gå sjøveien, man vil ikke lenger kunne sette seg på et fly og lande i Santiago de Chile samme dag.
Den dagen vil Norge ha lite å eksportere, den derpå følgende svake kjøpekraft vil føre til at vi ikke kan satse på import av mat og i større grad må dyrke opp golfbanene igjen.
Jeg vet ikke om hamp er noe særlig å spise, vel er det sunt med fiber i kosten, men dog..
Siden de nordlige fylkene ikke har naturlige betingelser for dyrking av grønnsaker så vil vi være nødt til å holde oss med vinterforede dyr til eget forbruk, alternativet vil være å evakuere de nordlige bosetningene sørover.
Det siste er egentlig ikke noe alternativ så lenge vi er avhengig av bosetning for å opprettholde kravet til fiskeressursene der oppe.

Hvem vet, vi kan risikere å måtte satse på både kullkraft og kjernekraft for å ha noe som helst å eksportere i fremtiden.
At man da skulle plante til jordbruksarealene for å ha en nyttevekst som også er morsom å røyke høres litt spesielt ut spør du meg.

Når det gjelder beskyldningene om sensur så får jeg vel la være å glefse etter deg på grunn av det, selv om det var svært beleilig for mine motdebattanter at akkurat det innlegget forsvant...

Forøvrig tror jeg nok oljevekster kommer til å vise seg betraktlig mer allsidige i fremtidens jordbruk enn hamp, både p.g.a. forverdi og utnyttelsen til drivstoff.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Nå var det du, og ikke jeg, som begynte å dra inn "Den tredje verden", Ice-B. At de vil produsere luksusvarer er vel og bra, men hvis de ikke har nok mat i første omgang så tror jeg nok helt sikkert de fokuserer på det viktigste først. Og nå er det jo strengt tatt ikke diskusjonen om hvorvidt man skal leve luksuseriøst som er tema, men derimot hvorvidt planeten har kapasistet til å produsere nok mat til alle eller ei. Luksus er ikke noe problem, så sant det ikke hindrer nødvendigheter.

Jeg kan ikke se hvordan kjernekraft eller kullkraft kan være motstridende mot cannabis. Kan vi ikke dyrke selv om vi bruker kull- eller kjernekraft? At cannabis er hyggelig å røyke har vel også lite med dens nytteverdier ellers å gjøre. Opiater er også jævla hyggelige å røyke, men det hindrer de ikke å bli brukt i medisin. Alkohol er jævla morsomt å drikke, uten at det hindrer det i å bli brukt som brennstoff og vaskemiddel. Hadde det vært bedre om vi brukte områdene til å dyrke jordbær?

Når det gjelder oljevekster... Det er ingenting i veien for å kalle cannabis en oljevekst .

Forøvrig så har jeg litt problemer med å skjønne argumentene dine. Du skriver temmelig bredt om fremtidens katastrofer, uten å egentlig nevne hva dette har med cannabis å gjøre. Er dette en forelesning eller et foredrag, kanskje en historietime? Eller en debatt?
Sitat av Tias
Nå var det du, og ikke jeg, som begynte å dra inn "Den tredje verden", Ice-B. At de vil produsere luksusvarer er vel og bra, men hvis de ikke har nok mat i første omgang så tror jeg nok helt sikkert de fokuserer på det viktigste først. Og nå er det jo strengt tatt ikke diskusjonen om hvorvidt man skal leve luksuseriøst som er tema, men derimot hvorvidt planeten har kapasistet til å produsere nok mat til alle eller ei. Luksus er ikke noe problem, så sant det ikke hindrer nødvendigheter.

Jeg kan ikke se hvordan kjernekraft eller kullkraft kan være motstridende mot cannabis. Kan vi ikke dyrke selv om vi bruker kull- eller kjernekraft? At cannabis er hyggelig å røyke har vel også lite med dens nytteverdier ellers å gjøre. Opiater er også jævla hyggelige å røyke, men det hindrer de ikke å bli brukt i medisin. Alkohol er jævla morsomt å drikke, uten at det hindrer det i å bli brukt som brennstoff og vaskemiddel. Hadde det vært bedre om vi brukte områdene til å dyrke jordbær?

Når det gjelder oljevekster... Det er ingenting i veien for å kalle cannabis en oljevekst .

Forøvrig så har jeg litt problemer med å skjønne argumentene dine. Du skriver temmelig bredt om fremtidens katastrofer, uten å egentlig nevne hva dette har med cannabis å gjøre. Er dette en forelesning eller et foredrag, kanskje en historietime? Eller en debatt?
Vis hele sitatet...

Jepp, det var jeg som kom drassende med den "tredje verden" her, men det var noen andre som begynte å lovprise hampens fortreffelige egenskaper først, selvsagt uten å fokusere på virkningen som nytelsesmiddel.
Miljøverdier var et tema som du trakk inn i debatten her, da er jo både kull og kjernekraft ganske relevant ville jeg tro.
Når debatten likevel var dreid såpass grundig ut av sporet så kan jeg ikke se at det skulle være noe i vegen for å diskutere de nye argumentene heller.

Dessuten er det endel som ikke gidder å lese lange innlegg og derfor enten detter av lasset eller tabber seg ut i argumentasjonen, de blir lettere å senke da.
You see?

Hva angår den tredje verden så vil den neppe være istand til å være fullt ut selvforsynt med mat uten at man bryter nytt jordbruksland i jungel og regnskog, samt drenerer våtmarksområder.
Sånt koster, dessuten er det mange miljømessige ulemper med det, derfor er det nok sannsynlig at den tredje verden, i første rekke landene i Asia, vil benytte sin stadig sterkere kjøpekraft til å overby oss på verdensmarkedet, både hva angår mat og luksusartikler.
Sammenhengen der ligger i transportbehovet.
I dag er planeten i stand til å produsere mat nok til alle, såfremt dyrkningsarealene blir riktig disponert og maten rett fordelt, men med den befolkningsveksten vi har må vi enten gjøre noe drastisk eller vente på at naturen tar affære.
En pandemi i "Svartedauen" skala er ikke noe hyggelig alternativ spør du meg.
Vis hele sitatet...
Befolkningsveksten har man vært bekymret for siden Malthus tid, den stoppes med utdanning, prevensjon og en befolkning som ikke lenger lever i fattigdom og trenger 14 barn for å trygge alderdommen. I store deler av Europa synker faktisk folketallet i dag. Akkurat hvordan dette blir dratt inn i en debatt om hasj vs. Sprit lurer jeg også på. Jeg gidder i alle fall ikke å diskutere dette mere i denne tråden.

Når det gjelder matproduksjon så ser jeg ikke sammenhengen med sprit og tobakk.
Vis hele sitatet...
Sprit blir laget av korn eller poteter. Korn og potetdyrking tar opp arealer som kunne vært brukt til dyrking av mat, faktisk tør jeg påstå at korn og poteter er mat. Vin blir laget av druer, har du vært på ferie i mellom-Europa ser du fort hvilke enorme arealer med god landbruksjord som går med til å lage drueproduksjon. Tobakksplanten krever også god matjord og tar opp store arealer som kunne blitt brukt til matjord og dyrking av mat.

Mindre sprøytemidler, mindre arealer, mindre vann, javel, men nå er det såvidt meg bekjent ingen som spiser bomull i det daglige kostholdet.
Vis hele sitatet...
Dyrking av bomull foregår på jord som ellers kunne blitt brukt til dyrking av mat, krever enorme mengder vann, som ellers kunne blitt brukt til drikkevann eller til dyrking av mat. Se Aralsjøen for eks. Bomullsdyrking krever enorme menger sprøyemidler, plantevernmidler og gjødsel. Dyrking av industrihamp krever lite vann, kan utføres på jord som ikke er brukbar til matproduksjon, industrihamp trenger ikke sprøyemiddel eller gjødsel og utarmer ikke jorda som bomullsdyrking gjør.

Og hvis du har et minimum av kjennskap til jordbruk så vet du at man er nødt til i det minste å drive vekselbruk for å ikke utarme jorden, alternativet er kunstgjødsel og sprøyting. Spør en biodynamisk bonde om det, han kan sikkert gi deg noen tips. .
Vis hele sitatet...
Jeg har et minimum av kjennskap til jordbruk, og vel så det. Du nevner vekselbruk så du er vel klar over at hampeplanten blir brukt i vekseldyrking som en plante som tilfører utpint jord næring? Alternativet til bomull og sprøytemiddel er industrihamp, dette kan enhver bonde som driver økologisk fortelle deg. I Norge og resten av Europa har hampeplanten helt fram nyere tid blitt brukt for ikke å utarme jorda. Bønder som driver biodynamisk er gjerne de mest høylytte tilhengere av industrihamp.

Dersom du synes at industrihampens fortreffelighet ikke hører hjemme her bør du kanskje la være å diskutere det. Særlig etter som du ikke har noen argumenter som henger på greip. Ta ellers en titt på http://buv.blogspot.com/2004/10/industri-hamp-n.html eller http://www.eutopia.no/Hampebok.html Unge Venstre er vel neppe kjent som noen ihuga cannabis-legaliseringsforkjempere.

Ah, i dette eminente selskap av folk som er pro-cannabis hvor jeg er den eneste kverulanten som ikke slutter meg til "ryggklapperne" så kan jeg vel godt sammenlignes med Dr. Stockmann.
Og den "kompakte majoritet" i dette tilfellet er blant annet deg min venn.
Vis hele sitatet...
Du sammenligner deg selv med Dr. Stockmann? Stockmann mistet sine pasienter, hans datter mistet jobben, familien ble kastet ut og folk knuste vinduene hans. En noe drøy sammenligning spør du meg.

Jeg har ikke hørt om noen som har mistet jobben pga at de har argumentert for at hasj er farlig og bør være forbudt, derimot er det ganske mange som opplever vanskeligheter og mister jobben fordi de argumenter for at cannabis bør være lov.

Snodig forresten, i de landene hvor hampdyrking er mest utbredt er likevel bomull og ull foretrukket til klesproduksjon, og i en del religiøse sammenhenger er tydligvis egyptisk bomull en klar favoritt..
Vis hele sitatet...
Jeg har ingenting imot bomull, men det hadde vært bedre for miljøet og matproduksjonen på jorda om vi klarte å dreie produksjon av klær over fra bomull til hamp. Sist jeg sjekket kom forøvrig ull fra sauen, og ikke fra en plante. Egyptisk bomull er fin den, men fibre og tøy laget av hamp er langt mer slitesterke og kan lages like fine og myke som bomull. Hamp isolerer bedre enn bomull, brenner dårligere, isolerer mot ultrafiolette stråler fra sola. Osv osv.

Lange og innviklede innlegg som handler om den tredje verden og framtidige katastrofer hører ikke hjemme i denne tråden. I den grad vi andre har brakt det opp har det vært for å svare på påstander som du legger fram.

Jeg kan godt diskutere cannabis vs alkohol, men dersom du mener at alkohol er et bedre, sunnere og mindre skadelig rusmiddel for enkeltmennesket og samfunnet bør du snart komme med noen argumenter for det synet, å misbruke Ibsen og å fare med tøv om industrihamp fører ikke fram.
Sitat av knuthulu
Befolkningsveksten har man vært bekymret for siden Malthus tid, den stoppes med utdanning, prevensjon og en befolkning som ikke lenger lever i fattigdom og trenger 14 barn for å trygge alderdommen. I store deler av Europa synker faktisk folketallet i dag. Akkurat hvordan dette blir dratt inn i en debatt om hasj vs. Sprit lurer jeg også på. Jeg gidder i alle fall ikke å diskutere dette mere i denne tråden.



Sprit blir laget av korn eller poteter. Korn og potetdyrking tar opp arealer som kunne vært brukt til dyrking av mat, faktisk tør jeg påstå at korn og poteter er mat. Vin blir laget av druer, har du vært på ferie i mellom-Europa ser du fort hvilke enorme arealer med god landbruksjord som går med til å lage drueproduksjon. Tobakksplanten krever også god matjord og tar opp store arealer som kunne blitt brukt til matjord og dyrking av mat.



Dyrking av bomull foregår på jord som ellers kunne blitt brukt til dyrking av mat, krever enorme mengder vann, som ellers kunne blitt brukt til drikkevann eller til dyrking av mat. Se Aralsjøen for eks. Bomullsdyrking krever enorme menger sprøyemidler, plantevernmidler og gjødsel. Dyrking av industrihamp krever lite vann, kan utføres på jord som ikke er brukbar til matproduksjon, industrihamp trenger ikke sprøyemiddel eller gjødsel og utarmer ikke jorda som bomullsdyrking gjør.



Jeg har et minimum av kjennskap til jordbruk, og vel så det. Du nevner vekselbruk så du er vel klar over at hampeplanten blir brukt i vekseldyrking som en plante som tilfører utpint jord næring? Alternativet til bomull og sprøytemiddel er industrihamp, dette kan enhver bonde som driver økologisk fortelle deg. I Norge og resten av Europa har hampeplanten helt fram nyere tid blitt brukt for ikke å utarme jorda. Bønder som driver biodynamisk er gjerne de mest høylytte tilhengere av industrihamp.

Dersom du synes at industrihampens fortreffelighet ikke hører hjemme her bør du kanskje la være å diskutere det. Særlig etter som du ikke har noen argumenter som henger på greip. Ta ellers en titt på http://buv.blogspot.com/2004/10/industri-hamp-n.html eller http://www.eutopia.no/Hampebok.html Unge Venstre er vel neppe kjent som noen ihuga cannabis-legaliseringsforkjempere.



Du sammenligner deg selv med Dr. Stockmann? Stockmann mistet sine pasienter, hans datter mistet jobben, familien ble kastet ut og folk knuste vinduene hans. En noe drøy sammenligning spør du meg.

Jeg har ikke hørt om noen som har mistet jobben pga at de har argumentert for at hasj er farlig og bør være forbudt, derimot er det ganske mange som opplever vanskeligheter og mister jobben fordi de argumenter for at cannabis bør være lov.



Jeg har ingenting imot bomull, men det hadde vært bedre for miljøet og matproduksjonen på jorda om vi klarte å dreie produksjon av klær over fra bomull til hamp. Sist jeg sjekket kom forøvrig ull fra sauen, og ikke fra en plante. Egyptisk bomull er fin den, men fibre og tøy laget av hamp er langt mer slitesterke og kan lages like fine og myke som bomull. Hamp isolerer bedre enn bomull, brenner dårligere, isolerer mot ultrafiolette stråler fra sola. Osv osv.

Lange og innviklede innlegg som handler om den tredje verden og framtidige katastrofer hører ikke hjemme i denne tråden. I den grad vi andre har brakt det opp har det vært for å svare på påstander som du legger fram.

Jeg kan godt diskutere cannabis vs alkohol, men dersom du mener at alkohol er et bedre, sunnere og mindre skadelig rusmiddel for enkeltmennesket og samfunnet bør du snart komme med noen argumenter for det synet, å misbruke Ibsen og å fare med tøv om industrihamp fører ikke fram.
Vis hele sitatet...

Greit, vi går strictly back to topic.

Da kan vi jo bare konkludere med at det er betraktelig sunnere å ta seg en blås enn å drikke en flaske 96% sprit.

Ferdig med det, fornøyd?

Og såvidt jeg har hørt skal ikke industrihamp være så festlig å røyke, men...