Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 5737
Hei, har nå tenkt på å kjøpe en mopedbil.. den har 2 seter. Jeg har moped lappen.. men kan jeg ha 2 som sitter på..? det står "Type Moped".. eller må jeg ta no traktor lappen?
Slik at det blir totalt 3 stykker i bilen?
Egentlig tror jeg bare personer under ti (12?) år får sitte på, iom. at det er den regelen som gjelder på vanlig moped type M146. Skal ikke si noe for sikkert, dog.
ok, fordi jeg tror jeg må ta no ekstra på lappen min.. er det noen som vet hva jeg må ta og ca pris for det?
Når vi først er innpå lover rundt mopedbil: Er det slik at du har lov å kjøre med kun mopedlappen ved fyllte 16 år? Var fast bestemt på at en måtte være 18 år jeg, men har aldri fått ett sikkert svar på dette...
behøver ikke være 18(16 min.).. men jeg trenger svar på om hva man må ta ekstra på moped lappen og hvor mye ca det koster..
Man må være 18 for å kjøre mopedbil, loven ble endra for et parr år siden...
helt feil.. Dersom kjøretøyet overskrider 150 kg, er minstealderen for sjåføren 18 år!
Du kan også prøve deg på å ta M147 lappen (M146 er vanlige), denne kreves for å kjøre mopedbil.

Hva trengs for å ta M147?
Joa, du må bare være 18. Kult med mopedbil da.
Kan noen lgge et bilde av en mopedbil ? har aldri hørt om før idag:P
Sitat av sauistorby
Kan noen lgge et bilde av en mopedbil ? har aldri hørt om før idag:P
Vis hele sitatet...
Hmm.. Søk på google etter mopedbil?

Men er ikke det uansett 18år for slik bil i Norge?
Tror det er 16 eller noe i Sverige!
Å Gooogle, å google!

http://www.eiker.com/Default.asp?CatID=1292

Var det vanskelig kanskje? Adressen er www.google.no
Sitat av RosaKarpe
helt feil.. Dersom kjøretøyet overskrider 150 kg, er minstealderen for sjåføren 18 år!
Vis hele sitatet...
Men en 16 åring kan kjøre traktor med lass opp til 27 tonn. Litt snodig i grunn.
Du kan bli tvunget ut i krig når du er 18, men ikke skaffe deg lovlig sprit før du er 20. Lovene er ikke alltid ... synkronisert.
eget kurs på mopedbil...
jeg er skrå sikker på at jeg kan være 16!
Man kan vel ikke kjøre mopedbil med mopedlappen ?:S
Statens vegvesen (http://www.vegvesen.no/forerkort/opplaring/M147.stm) sier følgende:

Føreropplæring for tre- og firehjuls moped (M147)
Hva kan jeg kjøre når jeg tar førerkort klasse M147? Klasse M147 gjelder for kjøring i Norge med tre- eller firehjuls moped. For personer som ikke er fylt 18 år er føreretten begrenset til tre- eller firehjuls moped med egenvekt (minus batterienes vekt ved eldrift) ikke over 150 kg .

Hvordan foregår føreropplæring

en i klasse M147? Den nye firetrinns føreropplæringen som ble innført 01.01.2005 er ikke ferdig utarbeidet for klasse M147. Føreropplæringen i denne klassen gjennomføres derfor inntil videre etter gammel ordning. Men eleven skal ha gjennomføre trafikalt grunnkurs som trinn 1 i opplæringen.

Deretter består opplæringen av 20 timer obligatorisk herav minst 12 timer øvingskjøring.

Førerprøven består av en teoretisk prøve.
Og du kan være 16 for å ta M147.... Det skal jeg.
Men hvor mange mopedbilder veier egentlig under 150kg? 150kg er latterlig lite til en bil å være...!
gir deg ikke du purty :P
men takk for alle svar ihvertfall.. det ble det mopedbil på meg
Sitat av RosaKarpe
jeg er skrå sikker på at jeg kan være 16!
Vis hele sitatet...
Hvorfor så skråsikker?

Du MÅ være over 18 for å kjøre mopedbiler over 150kg, og de typiske mopedbilene er rundt 350kg!
http://www.mopedbil.nu/eu-moped-miniloppan.shtml

Eneste du kan kjøre er en slik 50cc: http://www.autodb.no/cgi-bin/mc/prospect.pl?nr=1239479
Du får ikke taki en moped-bil som veier 150kg eller mindre, så hvis du skal ha moped bil må du nok kjøre ulovlig(lite smart) eller vente til du blir 18 år, og da kan du like godt kjøpe deg en vanlig bil.
Hvem er 18år og kjøper seg mopedbil da til 79.998kr?.. Selvom du kanskje ikke trenger og ta lappen hadde jeg aldri gjort det i alle fall. Med ca 20k til lappen har du ca 60k igjenn til orentlig bil som heller ikke trenger og være så dårlig..

Moped er bare noe drit som egentlig ikke burde finnes, Er så lei av og kjøre det nå..
Og værtfall med de helvetes plomberings reglene!