Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4645
bare ett spørsmål, jeg trodde døde mennesker ikke sank ?
og jeg trodde i så fall det tok ganske lang tid før det skjedde?
takk for svar
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Når de drukner så svelger/puster de inn vann og da er det jo ikke noe oksygen til å holde deg flytende am i right?
Du kan jo prøve å gå ut i et basseng ut puste ut så mye du kan, da kan du sitte stille på bunnen.
Spørs hvor lang tid det tar før de begynner å råtne. Det kan fort ta noen dager eller noen uker før de begynner å flyte opp, ettersom det er kaldere i vannet enn på overflaten. Hvis du ser en død grevling etc som ligger i veikanten, så vil du se at den begynner å blåse seg opp, det samme vil skje med menneskene som ligger i vannet, men det tar litt lengre tid som sagt.
Sist endret av SemiColon; 27. juli 2011 kl. 17:10.
Det er vel slik at lungene etc fylles med vann og liket synker. Når det har ligget i vannet noen dager (+/-) starter forråtnelsesprosessen som utvikler gasser som medfører at liket kommer opp til overflaten igjen. Det er i alle fall sånn jeg har forstått det.
ok, så hvis man puster lungene fulle av vann synker kroppen? mens hvis man for-eksempel blir skutt på land og faller i vannet flyer man?
Sitat av Green_Matter Vis innlegg
ok, så hvis man puster lungene fulle av vann synker kroppen? mens hvis man for-eksempel blir skutt på land og faller i vannet flyer man?
Vis hele sitatet...
Er vel kun små unger som har en slik lukkemekanisme som gjør at de ikke svelger vann ufrivillig.
Når du er død har du naturligvis ikke kontroll på muskler, og da vil du ikke lukke igjen luftrøret som uansett vil bli fylt med vann.

Så om du blir skutt eller ei betyr ikke noe.
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Er vel kun små unger som har en slik lukkemekanisme som gjør at de ikke svelger vann ufrivillig.
Når du er død har du naturligvis ikke kontroll på muskler, og da vil du ikke lukke igjen luftrøret som uansett vil bli fylt med vann.

Så om du blir skutt eller ei betyr ikke noe.
Vis hele sitatet...
men svelgemuskelen bruker jo kraften til å åpne og ikke luke? det vil jo si att selv om ikke muskelen fungerer vil den være lukket?
St Halvard, Oslos byhelgen ble drept og hivd på sjøen fastbundet til en møllestein. Han fløt opp fortsatt festet til møllesteinen. De som fant ham mente det var gud som forårsaket dette, i tillegg kom det ett spesielt lys over graven, derfor hellig.

Litt off topic men allikevel en historie som illustrerer oppdriften i ett lik.

Hvis personen er skutt, er den vel også punktert og fått oppdriften ødelagt.
Som flere er inne på så vil døde mennesker synke til bunns og komme opp etter en stund alt etter hvor kaldt det er i vannet. Det som imidlertid har noe med flyteevne å gjøre er fettprosenten i kroppen. En feit person vil ha større egenvekt siden fett har lavere tetthet enn muskler og bein. Hvor mye dette har å bety i forhold til døde personer i vann er litt uklart for meg, men jeg vil anta at noen er så feite at de vil flyte på tross av væskefylte lunger. Jeg er selv halvfeit og merker godt at jeg flyter bedre enn en kompis som er bare "skinn og bein".
Størsteparten av folk som drukner synker uansett om de ikke har noen form for oppdrift, flytevest etc.
I varmt vann kan forråtnelse gjøre at de flyter opp, men det er heller sjeldent i Norge.
Sitat av Green_Matter Vis innlegg
men svelgemuskelen bruker jo kraften til å åpne og ikke luke? det vil jo si att selv om ikke muskelen fungerer vil den være lukket?
Vis hele sitatet...
Vel, vannet kommer seg alltids inn hvis det vil uansett