Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 4920
Hei,

Sitter her med en kamerat som ble tatt på et kjøpesender for nasking. Han ble tatt av securitas og tilsto alt for å slippe noe mer problemer. Nå blir det lagt inn politiannmeldelse, og han håper på at det blir konfliktrådet siden han ikke har noe på bladet fra tidligere.

Er det noe spesielt han kan gjøre for å komme seg ut av knipa (forbedre situasjonen)? Det er kjedelig å få vandelsattest for en audiokabel.

Spar oss for moralprat om hvor dumt det er og naske.
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Tror saken blir hendlagt jeg, han kommer sikkert inn på Megling i steden for.
Er vel mest sannsynelig at det blir ordna opp i med konfliktrådet? Beste å gjøre er vel å være ærlig og tolmodig og håpe butikksjefen ikke er helt forjævlig?
Coptercat
Trådstarter
Varen var til en verdi av 100 kroner, hva er det verste som kanskje?
Butikksjefer er som oftest snille mennesker som tar tyveri veldig personlig. Si unnskyld, gjør opp for deg. Aldri, aldri, la det gjenta seg samme sted. Så går det fint. Det er min erfaring i vertfall.
Coptercat
Trådstarter
Greit. Hvor lang tid vil det ta før dette kommer opp i konfliktrådet? Det skjedde i dag.
Jeg ville gått og tatt et personlig møte med butikksjefen og beklaget det han har gjort og si at han gjerne ønsker å gjøre opp for deg. Høyst sannsynlig så vil butikksjefen bare droppe saken, hvis han har myndighet til det, og la han gå med en liten alvordsprat.
Coptercat
Trådstarter
Sitat av Deezire
Jeg ville gått og tatt et personlig møte med butikksjefen og beklaget det han har gjort og si at han gjerne ønsker å gjøre opp for deg. Høyst sannsynlig så vil butikksjefen bare droppe saken, hvis han har myndighet til det, og la han gå med en liten alvordsprat.
Vis hele sitatet...
Tror det er vanskelig siden det var på clas ohlson.
Clas Ohlson er vell franchise... Ergo, butikksjefen er eier. Snakk med han.
Coptercat
Trådstarter
Sitat av nikita
Clas Ohlson er vell franchise... Ergo, butikksjefen er eier. Snakk med han.
Vis hele sitatet...
Får prøve å ringe han i så fall. Utestenging fra kjøpesenteret i 3 måneder.
Sitat av Unify
Tror det er vanskelig siden det var på clas ohlson.
Vis hele sitatet...
Burde ikke være noe problem - så lenge ikke senterledelsen har satt ned policy om at alle tyveri skal anmeldes, da er det utenfor butikksjefen sin juristiksjon, spesielt om han ble tatt av en av senterets securitas-vakter. Men det er jo alltids lov å prøve.
Sitat av Unify
Greit. Hvor lang tid vil det ta før dette kommer opp i konfliktrådet? Det skjedde i dag.
Vis hele sitatet...
Kommer nok opp i konfliktrådet i løpet av 4-6 uker avhengig av hvor i landet du holder til. Dette er dersom saken går rett til konfliktrådet. Hvis den går via politiet vil det ta lenger tid. Hvis saken ender opp i konfliktrådet vil du uansett ikke få rulleblad for det. Heldig for deg.
Har ikke alle butikker en "regel" om at alt tyveri anmeldes?
Sitat av Kaunda
Kommer nok opp i konfliktrådet i løpet av 4-6 uker avhengig av hvor i landet du holder til. Dette er dersom saken går rett til konfliktrådet. Hvis den går via politiet vil det ta lenger tid. Hvis saken ender opp i konfliktrådet vil du uansett ikke få rulleblad for det. Heldig for deg.
Vis hele sitatet...
Om saken er politianmeldt, og han har inrømmet tyveriet, vil selvsagt saken legge seg på rullebladet.

edit: jeg tviler også på at konfliktrådet vil bruke sin tid på et lite butikktyveri.

a) Ring og unnskyld deg.
b) håp at butikkeigeren\senterledelsen trekker anmeldelsen.
Sist endret av hyys; 26. februar 2008 kl. 19:13.
Hvor gammel er han kameraten din? Er han under kriminell lavalder så er det nesten garantert at saken blir henlagt.
Sitat av 3RD
Hvor gammel er han kameraten din? Er han under kriminell lavalder så er det nesten garantert at saken blir henlagt.
Vis hele sitatet...
Er han under 15 år, hadde ikke vekteren i utgangspunktet heller lov å "pågripe" han.
ring og spør om du kan gjøre noe for han.. jobbe gratis i noen timer(kaste søppel osv..). om det kan være straffen din.. mulig det funker
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hyys
Om saken er politianmeldt, og han har inrømmet tyveriet, vil selvsagt saken legge seg på rullebladet.

edit: jeg tviler også på at konfliktrådet vil bruke sin tid på et lite butikktyveri.

a) Ring og unnskyld deg.
b) håp at butikkeigeren\senterledelsen trekker anmeldelsen.
Vis hele sitatet...
Har du i heiletatt peiling på kva du babler om?

Konfliktråda *er* for slike småsaker. Det let gjerningsmannen møte offeret ansikt til ansikt, for å diskutere seg fram til ei løysing med hjelp frå rådsmedlemmene.

Det vil heller ikkje komme på forenkla vandelsattest uansett. På uttømmande vandelsattest vil saker frå konfliktrådet dukke opp i 2 år. Det vil forsvinne etter 2 år dersom vedkommande ikkje begår nye brotsverk i dei 2 åra.

Hadde du googla etter konfliktråd hadde første treff fortalt deg det der.
Sitat av vidarlo
Har du i heiletatt peiling på kva du babler om?

Konfliktråda *er* for slike småsaker. Det let gjerningsmannen møte offeret ansikt til ansikt, for å diskutere seg fram til ei løysing med hjelp frå rådsmedlemmene.

Det vil heller ikkje komme på forenkla vandelsattest uansett. På uttømmande vandelsattest vil saker frå konfliktrådet dukke opp i 2 år. Det vil forsvinne etter 2 år dersom vedkommande ikkje begår nye brotsverk i dei 2 åra.

Hadde du googla etter konfliktråd hadde første treff fortalt deg det der.
Vis hele sitatet...
DERSOM saken går til konfliktrådet da!
Tror nok gutten gjør veldig lurt i å kontakte butikksjefen, gjerne ved å dra innom butikken. Det han kan gjøre,siden han er utestengt fra senteret er jo å gå til en vekter og fortelle hvorfor han er der og be han følge han opp til butikken eller gi han tillatelse til å gå opp dit.
Det er opp til butikksjefen om saken skal gå til konfliktrådet eller ikke, og det er en del butikksjefer som ikke stoler på konfliktrådet, og mener det tar for mye ressurser. Det er lettere for dem å la politiet ta seg av saken. Så av den grunn er det nok lurt å snakke med butikksjefen slik at han eventuelt kan sørge for at saken havner i konfliktrådet vist det ikke er rutinen for unge butikktyver.
Coptercat
Trådstarter
Om kameraten min blir tatt og får dette på rullebladet. Er dette slikt som ikke går bort? Forsto det slik ut i fra det vidarlo sa.

Og at om det kommer i komfliktråd går det bort etter 2 år?
Dersom det går til konfliktrådet, får du en anmerkning på rullebladet ditt. Denne kan gå bort, dersom det viser seg at det bare var et engangstilfelle.

Men som alle sier her, råder vi deg til å ta deg en preik med butikksjef\daglig leder. Si at du gjerne vil betale for varen. Vis deg som den karen du er (...)

Ordner seg alltid for snille guttevalper som er ute og utforsker verden!
Sitat av hyys
Dersom det går til konfliktrådet, får du en anmerkning på rullebladet ditt. Denne kan gå bort, dersom det viser seg at det bare var et engangstilfelle.

Men som alle sier her, råder vi deg til å ta deg en preik med butikksjef\daglig leder. Si at du gjerne vil betale for varen. Vis deg som den karen du er (...)

Ordner seg alltid for snille guttevalper som er ute og utforsker verden!
Vis hele sitatet...

Det som er uthevet stemmer IKKE. Selv var jeg i konfliktrådet, ikke ang. samme type sak, men vi kom fram til en avtale som var OK for begge parter, å da kom det ikke noe på vandelsattesten min.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Aela
Det som er uthevet stemmer IKKE. Selv var jeg i konfliktrådet, ikke ang. samme type sak, men vi kom fram til en avtale som var OK for begge parter, å da kom det ikke noe på vandelsattesten min.
Vis hele sitatet...
Det vil komme på ein eventuell uttømmande politiattest i to år etter at saka vart avslutta. Etter to år vil det forsvinne der, såfremt du ikkje har begått nye lovbrot.

Uttømmande vandelsattest er rimelig skjelden brukt. Om du skal bli lege, flyger o.l. så er det vanlig vandelsattest som blir nytta, og der blir ikkje forliksrådssaker registrert.
Er ikke vits å gi unnskyldning ovenfor butikkansatte eller securitas, ettersom du må til konfliktrådet uansett.
Var i samme situasjon, og da måtte jeg betale bot på 500,- og si unnskyld og love å aldri gjøre det igjen + utestenging i ett 1/2 år. Det funket ikke å jobbe hos de som straff.
Det tok tre-fire måneder å komme opp i konfliktrådet ca, og der satt to butikkansatte + +.
Det vidarlo sier er helt korrekt. Det har ingenting å si for kameraten din, såfremt det ikke skjer igjen.
Det stemmer at dersom saken blir oppgjort i konfliktrådet forsvinner den fra rullebladet og vil ikke vises på en uttømmende politiattest etter to år, dersom det var et engangstilfelle.

Er kameraten din under 15 år, altså den kriminelle lavalder blir saken mest sannsynlig henlagt. Er han under 18 år blir det ofte meldt fra til barnevernet, som igjen tar kontakt med foreldrene enten med en gang hvis det er grunn til bekymring eller dersom det skulle skje igjen. Rutinene der er litt forskjellige, de ser nok ann den enkelte sak.

Blir ikke saken oppgjort i konfliktrådet, og kameraten din i stedet får en bot (gjelder ikke forenklet forelegg) havner boten i bøteregisteret og vil alltid vises på en uttømmende politiattest. Her kommer det også fram hvorfor han fikk boten. En bot er noe man må dømmes til å få, og blir dermed registrert. Forenklede forelegg er FORELEGG og havner ikke i bøteregisteret. De blir riktignok registrert, men firsvinner etter en stund og vil ikke vises på en uttømmende politiattest. Litt off topic: det er derfor det lønner seg (dersom man ikke har en VELDIG sterk sak som man VET man vil vinne) å vedta et forenklet forelegg, siden den da ikke vil havne i bøteregisteret og heller ikke vil vises i en uttømmende politiattest. I motsetning til en bot som du må bli dømt til å få dersom du ikke vinner saken.
hvis det går 30 dager uten noe ord fra autoriteter så er saken henlagt. bare å vente!
Om det kommer opp i konfliktrådet slipper du jævla billig unna. Butikksjefer gidder som regel ikke å bruke tiden sin på det, selv anser konfliktrådet det som et stort problem.
Hva ville egentelig skjedd hvis du ble tat for nasking, ingen kjente deg eller viste hvem du var. Og du ikke vil si navnet ditt?
Sitat av estragon
Hva ville egentelig skjedd hvis du ble tat for nasking, ingen kjente deg eller viste hvem du var. Og du ikke vil si navnet ditt?
Vis hele sitatet...
De kunne vel utført en borgerarrest om du ble tatt på fresken :P Altså pågripe deg.
Sist endret av Elefanten; 27. februar 2008 kl. 19:20.
Men hvis jeg bare sitter der som en østers? Blir jeg putta i fengsel da? Til noen melder meg savnet, eller må de pent la meg gå etter vert? Sett at fingeravtrykkene mine ikke er i noe database.
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Sitat av Deezire
Jeg ville gått og tatt et personlig møte med butikksjefen og beklaget det han har gjort og si at han gjerne ønsker å gjøre opp for deg. Høyst sannsynlig så vil butikksjefen bare droppe saken, hvis han har myndighet til det, og la han gå med en liten alvordsprat.
Vis hele sitatet...
I konfliktrådet aka Megling, man går i et rom der du skal si unskyd til Butikk skjefen evt. finne en løsning, feks. Vaske i butikken osv.
Hei hei hei,
Konfliktrådet gjelder kun ungdommer som ikke er myndige, d.v.s ungdom som ikke er fylt 18 år. Konfliktrådet er til for at partene skal kunne møtes for å snakke om hendelsen og evt. bot man får for hendelsen. Man blir enige og man gir gjerne en unnskyldning og en forklaring på hvorfor man gjorde det men gjorde.
Man får ingen som helst anmerkning på rullebladet, dette ved førstegangs forseelse. Skulle man komme inn til Konfliktrådet ved en senere anledning er det mulig at man vil få en anmerkning på rullebladet, dette vet jeg ikke noe om.

Han må mest sannsynlig gjøre opp for seg på et eller annet vis uansett siden det ble politianmeldt. Jeg selv måtte skrive en oppgave da jeg var så uheldig å bli tatt for tyveri på et kjøpesenter etter å ha stjelt en genser. Jeg fikk også en bot på 500kr og beskjed om å ikke vise meg på senteret før 3 mnd. var gått.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kor har du det frå at det er aldersgrense på konfliktrådet, Uma? Eg kan ikkje finne det på nettsidene...
Sitat av lanze
Tror nok gutten gjør veldig lurt i å kontakte butikksjefen, gjerne ved å dra innom butikken. Det han kan gjøre,siden han er utestengt fra senteret er jo å gå til en vekter og fortelle hvorfor han er der og be han følge han opp til butikken eller gi han tillatelse til å gå opp dit.
Det er opp til butikksjefen om saken skal gå til konfliktrådet eller ikke, og det er en del butikksjefer som ikke stoler på konfliktrådet, og mener det tar for mye ressurser. Det er lettere for dem å la politiet ta seg av saken. Så av den grunn er det nok lurt å snakke med butikksjefen slik at han eventuelt kan sørge for at saken havner i konfliktrådet vist det ikke er rutinen for unge butikktyver.
Vis hele sitatet...
Dette hørtes ut som en grei måte og prøve og skvære opp! Prøv dette! :-)
Sitat av hyys
Er han under 15 år, hadde ikke vekteren i utgangspunktet heller lov å "pågripe" han.
Vis hele sitatet...
Og hvor ofte pågriper egentlig vi som vektere egentlig? At vi spør om du kun bli med inn på bakrommet en liten tur er ikke en pågripelse!
Nasking ordner vi som regel veldig greit med litt psykologi. Du er ikke pågripet fordi om jeg spør om du kan bli med meg en liten tur.

I utgangspunktet kan vi foreta en borger arrest selv av folk under 15 år. Det er ikke fritt fram for 14 åringer og gå og naske hvor de vil. Men om vi pågriper noen under 15 år skal de snarest overlates til foresatte/verge eller eventuelt politiet litt avhengig av hendelsen.
Sitat av Uma
Hei hei hei,
Konfliktrådet gjelder kun ungdommer som ikke er myndige, d.v.s ungdom som ikke er fylt 18 år.
Vis hele sitatet...
§ 12. Dersom en part er under 18 år, må også vergen samtykke i at saken blir overført til konfliktrådet.
Kilde.


Men som du sier, vis man ordner opp, trenger det ikke nødvendigvis å komme på rullebladet. Om det er noe fast regel på dette vet jeg ikke helt sikkert, jeg fikk ihvertfall ingenting verken på den "ytre/indre" vandelsattesten.
▼ ... noen uker senere ... ▼
en ting som folk har glemt å nevne er at konfliktrådet ikke bare er for nasking...

konfliktrådet er en meglingsinnstans som brukes for å løse tvister! for eksempel 2 naboer som krangler over høyden på gjerdet mellom hagene.

en annen ting som heller ikke er nevnt er det faktum at politiet kan ta ut en anmeldelse selv om fornermede ikke ønsker å anmelde saken. med andre ord kan du fortsatt bli straffet, selv om f.eks butikkeieren tilgir deg... Tror ikke dette skjer ofte, men muligheten er der

sorry å bumpe gammel tråd, men følte at det var litt viktig å nevne
Sist endret av naiSt; 20. mars 2008 kl. 02:19.
Sitat av estragon
Hva ville egentelig skjedd hvis du ble tat for nasking, ingen kjente deg eller viste hvem du var. Og du ikke vil si navnet ditt?
Vis hele sitatet...
Dette lurer jeg også på! Langt hjemmefra, ingen legitimasjon eller fingeravtrykk, og du lager ikke en lyd... Har dem egentlig noen metoder for å finne ut slikt?
Sitat av Sarv_2
Dette lurer jeg også på! Langt hjemmefra, ingen legitimasjon eller fingeravtrykk, og du lager ikke en lyd... Har dem egentlig noen metoder for å finne ut slikt?
Vis hele sitatet...
Tortur! De bruker tortur. Si hvem du er eller så kan du si far vell til neglene dine.
Men, seriøst hva skjer? De kan vel ikke putte deg i fengsel i flere dager.
Tror nok du bør vurdera å rømma landet. Eit land som ikkje har utleveringsavtale med Noreg.
Sanne rykter seie at dei kappe ein finger for nasking av verdiar under 1000kr. Deretter heile handa, albuen, skuldera osv. Når du komme utanlands(foreslår Mexico) så bør du grava deg ei hola og gjemma deg der. Gro langt skjegg og hår, ikkje stell deg på fleire månader. Då vil du bli ugjennkjennelig. Så etter omtrent 4-5år så kan du vurdera å reisa tilbake til Noreg. Då vil nok butikkeigaren ha gløymt deg, og du har spart 100kr.
Alt i alt ein god deal. New look, gratis kabel og god/dårlig samvittighet.

WARNUNG! Moralpreken! WARNUNG!

kansje vurdera å ikkje naska?
100kr er lommerusk...=P

Men seriøst. Du vil nok ikkje få fengsel. Saken vil derimot mest sannsynlig bli henlagt go du vil få ein alvorsprat med ein eller anna. Så vil du sannsynligvis få ein alvorsprat med foreldra dine. Dessutan vil eg tro at du vil bli "erta" av dine venner viss du fortelle det til dei. I form av: Hylande latter samt rulling på bakken.
Sitat av Uma
Hei hei hei,
Konfliktrådet gjelder kun ungdommer som ikke er myndige, d.v.s ungdom som ikke er fylt 18 år. Konfliktrådet er til for at partene skal kunne møtes for å snakke om hendelsen og evt. bot man får for hendelsen. Man blir enige og man gir gjerne en unnskyldning og en forklaring på hvorfor man gjorde det men gjorde.
Man får ingen som helst anmerkning på rullebladet, dette ved førstegangs forseelse. Skulle man komme inn til Konfliktrådet ved en senere anledning er det mulig at man vil få en anmerkning på rullebladet, dette vet jeg ikke noe om.

Han må mest sannsynlig gjøre opp for seg på et eller annet vis uansett siden det ble politianmeldt. Jeg selv måtte skrive en oppgave da jeg var så uheldig å bli tatt for tyveri på et kjøpesenter etter å ha stjelt en genser. Jeg fikk også en bot på 500kr og beskjed om å ikke vise meg på senteret før 3 mnd. var gått.
Vis hele sitatet...
Jeg kom i konflikrådet angående noen greier når jeg var 12, det vises enda på rullebladet mitt.. Og da ble jeg ikke anmeldt engang.
Uma: dette stemmer ikke, finnes til og med pensjonister som har fått saken sin tatt opp i konfliktrådet etter å ha blitt tatt for nasking.
Slapp helt av. Politiet har selv sagt at minst 80% av alle småtyverisaker blir henlagt grunnet ressursmangel. Har selv blitt tatt uten etterfølger, uten at jeg oppfordrer til stjeling av den grunn