Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1112
Hei! Tenkte jeg skulle lage en tråd om elektronikk og hvordan det påvirker oss.
Moren min har lenge gått å klaget på hvor skadelig det er å sove/oppholde seg over lengre tid på rommet mitt. Jeg har alt du kan tenke deg av elektronisk utstyr som sender ut lys, varme, stråling og lyder. Hun mener strålingen kan være kreftfremkallende. Selv mener jeg det ikke er farlig, men det skulle ikke forundret meg om det var det.

Hva mener dere?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er ingenting som tyder på at det er kreftframkallande i dei dosane ein blir utsette for. Det er *enkelte* ting som tyder på at det kan gi helseskader hos svært få, så det er verdt å vere medviten på kva ein omgir seg med. Det er vel anbefaling fra strålevernet i korte trekk...
Trådløse routere og mobilere genererer veldig mye stråling.
Hvorvidt det er så mye at det er farlig vet jeg ikke, og jeg tviler på at vi får noe fasitt svar på det da alt dette må betraktes over lang tid.
Elektronikk som sender ut strålinger kan vel være kreftfremkallende eller minstefall skadelige, som f.eks mobil telefoner osv. Men vanlig elektronikk som et stereo anlegg o.l tviler jeg på at er så skadelig. Også med tanke på at hele Norge finner du trådløse internettsignaler, radiosignaler hvor en du befinner deg osv, tror jeg ikke rommet ditt er så farlig i motsetning til all slags stråling vi blir utsatt for daglig.
Mobilen, trådløse routere gir en del stråling, men det de sier er farligest, er jo høyspenningslinjer.

Edit: Alt som går strøm igjennom, er magnetisk og gir stråling, hvor farlig dette er vet ikke jeg
Sist endret av Drit God; 20. januar 2008 kl. 23:46.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av torsken
Trådløse routere og mobilere genererer veldig mye stråling.
Hvorvidt det er så mye at det er farlig vet jeg ikke, og jeg tviler på at vi får noe fasitt svar på det da alt dette må betraktes over lang tid.
Vis hele sitatet...
Uhm. Eg ville ikkje kalle <100mW spredt på 360° /veldig mykje stråling/. Det er rimelig lita mengde.
torsken: Det er enorme mengder stråling i omgivelsene våre, uansett. Det blir som å argumentere med farene ved økt stråling ved å bo ved et atomkraftverk (som er latterlig lave), uten å ta til betraktning at mange her på jorden bor der det er naturlig mye uran i jorda, og får i seg mange ganger mer stråling. Uten at faren for å få kreft øker i det respektive området, selvsagt.
Høres ut som noe mora di har funnet på for å deg mer ut av det "strålefarlige" rommet ditt.
Hun har mest sannsynelig lest for mye dagbla' ...
Jeg for min del, er av den oppfatning at det er dagbladet som står for de fleste kreftpasientene i norges land.
Har dere noen anelse om hvor skadelig cellulosen i papiret de bruker er???
Sist endret av Turbolego; 21. januar 2008 kl. 00:55. Grunn: leif
I like turtles
Skyfex's Avatar
Jeg har ingen tro på at elektromagnetisk stråling på de bølgelengdene vi bruker i elektronikk er kreftfremkallende. Og jeg har enda ikke sett noen overbevisende artikkel som sier det motsatte fra en pålitelig kilde. Men det er jo noen som påstår at de reagerer på radiostråling fra mobiltelefoner og WiFi. Hvis du ikke merker noe selv tror jeg du kan slappe av.

Hvis radiostråling fra mobil og WiFi hadde vært såpass kreftfremkallende at man kunne finne pålitelige statistisk bevis på det hadde du hørt om det. Det finnes nok mange andre ting du burde være mer bekymret for når det gjelder kreft. For mye eller for lite sol f.eks. (D-vitaminmangel er en kreftfare)
Det er vel noe som kan tyde på at kreftfaren øker hos de som bor under kraftlinjer, men jeg har fremdeles ikke sett noe som tyder på at "normal" stråling øker kreftfaren eller fører til andre helseskader. Med "normal" stråling mener jeg stråling fra radio, wifi og normal mobilbruk. Enkelte påstår at de har el-allergi, men heller ikke dette er vitenskaplig påvist, så det er nok andre årsaker til at disse reagerer.

Når det er sagt så er det ikke så dumt å være litt bevisst på hva du omgir deg med av radiosendere og annen stråling.
Sitat av commie
Det er vel noe som kan tyde på at kreftfaren øker hos de som bor under kraftlinjer, men jeg har fremdeles ikke sett noe som tyder på at "normal" stråling øker kreftfaren eller fører til andre helseskader. Med "normal" stråling mener jeg stråling fra radio, wifi og normal mobilbruk. Enkelte påstår at de har el-allergi, men heller ikke dette er vitenskaplig påvist, så det er nok andre årsaker til at disse reagerer.

Når det er sagt så er det ikke så dumt å være litt bevisst på hva du omgir deg med av radiosendere og annen stråling.
Vis hele sitatet...
Folk som påstår at de har EL-allergi avfeier jeg som hypokondere. Det er ingen bevis på at stråling ved så lav styrke som WiFi/GSM bruker kan kjennes av et menneske. Man skulle jo tro at bølelengden på WiFi/GSM var såpass store at strålingen går rett gjennom kroppen.

Det jeg derimot syntes er intressant er at det er nedfelt en såkalt maksverdi for mobilstråling som aktivt brukes internasjonalt. Det finnes ingen bevis som underbygger at dette faktisk er farlig eller at den nedsatte safe-zonen er for høy.
Sist endret av Deezire; 21. januar 2008 kl. 10:38.
Sitat av Deezire
Folk som påstår at de har EL-allergi avfeier jeg som hypokondere. Det er ingen bevis på at stråling ved så lav styrke som WiFi/GSM bruker kan kjennes av et menneske. Man skulle jo tro at bølelengden på WiFi/GSM var såpass store at strålingen går rett gjennom kroppen.
Vis hele sitatet...
At de er hypokondere tror jeg blir feil. Det er jo tydelig at de reagerer på noe. Mange får utslett, pustevansker og andre typiske allergi-reaksjoner. Men det er ingenting som tyder på at det er stråling som forårsaker reaksjonene. Mye tyder på at det er en "omvendt" placebo. I dobble blindtester har el-allergikere reagert når de tror de blir utsatt for stråling, uten at de blir det og ikke reagert når de tror de ikke blir utsatt for stråling, selv om de blir utsatt for stråling.

Hypokondere tror vel bare at de er sjuk, mens el-alergikere faktisk blir sjuke.
Ja, det er mange som er følsomme for stråling. I Sverige kan man få tilskudd av staten til å skjerme boligen sin eller flytte på landet. Trådløse nettverk er forbudt på skoler i mange Europeiske land. Statens Strålevern sier om mobiltelefoner at det stort sett er trygt, men at man ikke bør oppbevare mobilen på kroppen. (!)

Man skulle tro at det kun er stråling på røntgen-bølgelengde eller kortere som kan skade mennesker ved å ødelegge kovalensbindinger i DNAet. Og det meste av forskningen som har blitt gjort hittil har handlet om termiske effekter, altså hvor høy varme strålingen skaper. Men det er noen nye studier på gang som ser etter biologiske reaksjoner på stråling. Det er et pågående prosjekt om dette ved Karolinska Institutet i Stockholm. Hvem vet om de med overfølsomhet for stråling bare er folk som utvikler symptomer før oss andre.
Sist endret av hampus; 21. januar 2008 kl. 13:33.
Sitat av hampus
Ja, det er mange som er følsomme for stråling. I Sverige kan man få tilskudd av staten til å skjerme boligen sin eller flytte på landet. Trådløse nettverk er forbudt på skoler i mange Europeiske land. Statens Strålevern sier om mobiltelefoner at det stort sett er trygt, men at man ikke bør oppbevare mobilen på kroppen. (!)

Man skulle tro at det kun er stråling på røntgen-bølgelengde eller kortere som kan skade mennesker ved å ødelegge kovalensbindinger i DNAet. Og det meste av forskningen som har blitt gjort hittil har handlet om termiske effekter, altså hvor høy varme strålingen skaper. Men det er noen nye studier på gang som ser etter biologiske reaksjoner på stråling. Det er et pågående prosjekt om dette ved Karolinska Institutet i Stockholm. Hvem vet om de med overfølsomhet for stråling bare er folk som utvikler symptomer før oss andre.
Vis hele sitatet...
Er selvsagt intressant, men hvis det er varmestråling som er skadelig så burde jo den gjennomsnittlige laptop-bruker vært lam for noen år siden.

Akk, jeg ser nå at det er jo stor forskjell på varme stråling og generell stråling, my bad.
Sist endret av Deezire; 21. januar 2008 kl. 13:39.
Et kjapt søk på google gir nok av kilder å undersøke for de som måtte være interesserte:

Det rapporteres om øket krefthyppighet rundt militære flybaser. (Lester,1982)

Ved norske kystfort med radar er det høye krefttall. Yrkesmessig radareksponert personale har 300% overhyppighet av kreft og 700% overhyppighet av leukemi. (Szmigielski,1988)

Det påvises også mer fosterskader, aborter og brystkreft. (Goldsmith,1995)

Små håndholdte radarer som bl.a. brukes i fartkontroller gir økt testikkelkreft. (Faroy-Menciere,2002).

Laboratorieforsøk viser at pulsmodelerte mikrobølger kan innvirke på cellekulturer. Virkningen sannsynliggjør økt kreftfare. (Byus,1988)

Radar og GSM mobiltelefoner pulsmodellerer mikrobølgene. Immunforsvaret påvirkes av mikrobølger. (Moszczynski,1999)

Det er påvist vesentlig overhyppighet av kreft hos radioamatører. (Milham,1982. Milham,1988. Savitz,1987)

Barn med Downs Syndrom har en overhyppighet av fedre utsatt for radarbestråling. (Siegler,1965) Mikrobølger kan ødelegge det isolerende laget rundt nervetrådene. Dette gir symptomer som ligner på multippel sklerose. (Clark,1983)

Mikrobølger får sannsynligvis DNA molekyler i kroppen til å svinge i resonans. (Science News,1984)

Dyreforsøk bekrefter at radio- og mikrobølger har en rekke biologiske innvirkninger. (Szmigielski,1988)

Mobiltelefoner med antennen nær hode kan gi akutt hodepine, svimmelhet og konsentrasjonsproblemer. Man vet at hjerneaktiviteten endres av strålingen (Ferreri,2006)

En japansk forskningsrapport viser at mikrobølger fra mobiltelefon øker allergiske hudreaksjon på midd og pollen. (Kimata,2002)

Dette øker plager med på atopisk eksem. Samme forsker har påvist tilsvarende reaksjon ved bruk av dataskjerm. (Kimata,2002)

Stoffer i blodet som er typiske for allergiske reaksjoner øker. Mobiltelefoner øker også oksydativt stress. (Stopczyk,2005)

En sveitsisk undersøkelse påviser søvnproblemer, hodepine og muskelsmerter i en avstand av 2 km fra mobiltelefonmaster. (Aftenposten,12.1.96)

Hodepine og stresslignende reaksjoner er påvist rundt basestasjoner for mobiltelefoner. (Hutter, 2006)
Vis hele sitatet...
Sist endret av hampus; 21. januar 2008 kl. 13:51.
http://www.dagbladet.no/dinside/2008/01/21/524501.html
Jeg sier ikke at vi skal ta alt Dagbladet sier for god fisk, eller at disse dumme forskerene som har spesialisert seg på emnet vet mer en gjennomsnitsnerden her inne, jeg sier bare at det kontinuerlig kommer nyheter og forskningsrapporter som tyder på det samme så kanskje det ligger noe bak det, om dog ikke så stor en trussell for menneskeheten som diverse tabloid aviser skal ha det til
Trådstarter
Det står jo ingenting om bluetooth headsettene i dagbladets artikkel. Det kan da ikke være særlig bra?