Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1080
Hei folkens!
I fjor jobba jeg hos samme arbeidsgiver ( Notodden kommune). Da fikk jeg til sammen utbetalt 202.000 kroner, og det skal være feriepengergrunnlag.
Ut av disse får jeg 10,2% i feriepenger. I mai og juni har jeg tenkt å jobbe masse, og vil helst ikke ta ut ferie. Hva skjer, da? Får jeg i så fall både feriepenger og juni lønn, eller? Det lønner seg sikkert ikke å tjene opp 35000, bare for å få 20.000 i feriepenger istedet! Jobber som vikar, og har en 100% stilling, foresten. Grunnen til at jeg spør dere er fordi jeg har lest følgende på dinside.no:

"Siden du får feriepenger for ferien og lønn for de dagene du jobber, får du ikke dobbelt opp naturligvis. Det vil si at du blir trukket i lønn for de fem eller seks ukene du har ferie. Arbeidsgiver kunne trukket deg i lønn de dagene du faktisk har ferie, men de fleste gjør dette likt for alle ansatte; de trekker hele julilønnen og litt av junilønnen. I denne perioden får du i stedet feriepenger."

Takker for alle eventuelle svar!
Hør med arbeidsgiver. Der jeg jobber kan vi bestemme om vi vil ha den når vi tar ferie, eller få dem utbetalt i juni/juli. Hvis du ikke tar noen ferie kommer feriepengene såklart i tillegg til vanlig lønn.

Men! Du har faktisk plikt til å ta minst 4 ukers ferie hvert år, eller overføre den til neste år.

http://www.dinside.no/800515/naa-skal-du-ta-ferie
Sist endret av Snøbark; 25. januar 2013 kl. 22:41.
Jeg tror du kan bare arbeide. du får penger for det du arbeider. Feriepengene er regnet ut fra sist år. Så sist år fikk du ikke betalt dobbelt opp, de trakk deg for ferie da, evt du hadde ikke opptjent nok ferie.
Det er jo klart at jeg må høre med arbeidsgiveren min, men ville først bevæpne meg med masse informasjon her. :-)
Feriepenger har ikke så mye med ferie å gjøre egentlig. Det er penger du allerede har tjent, som arbeidsgiver er tvunget til å sette unna fordi nordmenn flest er for tilbakestående til å klare å spare penger til når de ikke jobber.

Det finnes tilfeller hvor man bør vurdere når man tar ut feriepengene av skattemessige hensyn, f.eks. når man sier opp en jobb (man har krav til å få dem utbetalt med en gang, men kan også vente til neste sommer), men for det aller meste vil det lønne seg å skaffe seg dem så fort som mulig.

Er du fast ansatt i en bedrift skal du har feriepengene når du tar ut ferie, er du ikke fast ansatt får man som regel utbetalt pengene neste sommer.. selv om man har en lovfestet rett til å kreve dem utbetalt når kontrakten ender.. fordi feriepenger er tross alt penger du allerede har tjent.
Hvis jeg forstår deg riktig så får jeg utbetalt både lønn og feriepenger i juni, ikke sant!? Jeg er ikke fast ansatt. Min nåværende kontrakt utløper i juni. Det betyr vel at jeg får alt på en gang. Jeg håper i hver fall det.
Sist endret av Shinobi no mono; 25. januar 2013 kl. 23:07.