Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  698 167956
Det har du rett i, men hadde vært greit å fått tak i det her og.
Jeg har enda ikke fått pakken min fra de helvetes tollerne. Har ikke hørt ett ord fra dem, utenom det brevet jeg fikk. De lurte på hva pakken inneholdt og verdi.
Og om jeg ville de skulle fortolle det eller om jeg ville selv..

Kan de ha mistet den mon tro? Har jeg krav på erstatning viss til?
Kan umulig være normalt å bruke så enorm lang tid på å fortolle ett brev, viss de ikke kun sitter der borte og drikker kaffi dagen lang.
Begynner å bli provosert, da melatonin hjelper meg mye men koster mye her til lands.
Sist endret av sneipen; 23. august 2009 kl. 12:49.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei,

jeg har bestilt et reseptpliktig middel via internett, og lurer på hvilken adresse reseptkravet blir sendt til dersom den blir tatt i tollen. Sendes den til brevet/pakkens opprinnelige adresse, eller går den ut til folkeregistrert adresse dersom de har nok info?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har jeg forstått det riktig at hvis tollvesenet beslaglegger en pakke med stoffer som kun er oppført som reseptpliktige legemidler, så beslaglegger de kun pakken? Det er absolutt ingen straff for dette, selv om man ikke har resept?
Sitat av akhbar Vis innlegg
Har jeg forstått det riktig at hvis tollvesenet beslaglegger en pakke med stoffer som kun er oppført som reseptpliktige legemidler, så beslaglegger de kun pakken? Det er absolutt ingen straff for dette, selv om man ikke har resept?
Vis hele sitatet...
Jo du kan bli straffet, det kommer an på hvilke legemidler og mengde. Bestiller du benzo/hormoner til eget bruk så regn med en bot. Det har det ihvertfall endt med i de tlfeller jeg vet om..
Så vidt jeg vet er benzoer på narkotikalisten.

Hormoner brukes vel til doping og er vel på dopinglisten

Edit: Jeg snakker om ting som bare er oppført som reseptbelagt legemiddel, og ikke befinner seg på narkotika eller dopinglisten
Sist endret av akhbar; 18. september 2009 kl. 21:59.
Desverre er det nok feil
Har bøter på vei for import av legemidler som var hverken doping eller narkotika...
Jeg bestilte ikke fra ett EØS land og hadde heller ikke resept

Flere avhør og masse mas...
Ikke ekstremt store mengder det var snakk om heller... Bare å ha det i bakhodet at det KAN skje
Sist endret av halla; 19. september 2009 kl. 02:04.
Har undersøkt litt og funnet dette:

Utdrag fra Legemiddelloven:
"§ 31. Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer denne lov, eller forskrifter, forbud eller påbud som er gitt med hjemmel i loven, straffes med bøter eller med fengsel i inntil 3 måneder, eller med begge deler."

"Dersom den straffbare handling gjelder overdragelse av legemiddel som ikke regnes som narkotika og det foreligger særlig skjerpende omstendigheter, er straffen bøter eller fengsel i inntil 2 år, eller begge deler."

Så det er klar hjemmel i loven for å straffe ulovlig import av reseptbelagte legemidler.

Det jeg da syntes er litt rart er at folk som har fått salvia o.l stoppet i tollen bare har fått beslaglagt pakken, og ikke noe mer.


halla: Kan jeg spørre om hvilke stoffer du ble tatt for?
Sist endret av akhbar; 19. september 2009 kl. 04:54.
Så lenge man bestiller små mengder fra EØS-land er det ikke ulovlig, og man risikerer dermed ikke straff.

Det at mange ikke blir anmeldt for import av f.eks. salvia, selv fra ikke-EØS land, er nok pga. resursmangel.
Det var at jeg ikke hadde resept grisen la mest vekt på hvartfall.... EØS ble ikke nevnt. Tror man må følge begge reglene, både EØS OG resept.

Mener selv at jeg ble siktet for at politimannen ikke skulle miste ansikt da han fant ut at jeg hadde rett i at stoffet IKKE var på narkotikalista...akkuratt som jeg sa... Det var rettogslett pinlig for han

Jeg ba han peke ut stoffet på narkotikalista og han brøt ut "TROR DU VI I POLITIET BARE LATER SOM DET ER NARKOTIKA!??!?!"
Jeg gadd ikke å svare direkte på det, men ba han skjekke fakta før neste '21 questions'

Neste avhør var han rød i trynet og måtte innrømme at det ikke var narkotika etter å ha skjekket lista.

Han mumlet noe om at narkotika var ett slags kodeord for legemidler og begynte å avhøre meg om jeg hadde innført reseptpliktig legemiddler

Men dette var heller ikke første gangen akkuratt jeg ble tatt med reseptpliktig legemiddel-både fra EØS og utenfra - bare første gang de lager en stor sak av det så kjør på

Akhbar: det var ett anestesi-legemiddel.
Sist endret av halla; 20. september 2009 kl. 01:43.
Om jeg skjønner reglene riktig, kan jeg importere feks kava kava (reseptlagt legemiddel) for under tre måneders forbruk, om jeg bestiller det fra ett EØS land hvor det er tillatt? (feks Tyskland etter det siste jeg har sett).

Hva slags form det er i (tørket urt/pulver/piller) spiller ingen rolle?
Sitat av rabida Vis innlegg
Om jeg skjønner reglene riktig, kan jeg importere feks kava kava (reseptlagt legemiddel) for under tre måneders forbruk, om jeg bestiller det fra ett EØS land hvor det er tillatt? (feks Tyskland etter det siste jeg har sett).

Hva slags form det er i (tørket urt/pulver/piller) spiller ingen rolle?
Vis hele sitatet...
Korrekt.

Som det blir nevnt lenger opp i tråden, hender det imidlertid at tollen stopper varene allikevel og krever resept eller ber legen din bekrefte at det dreier seg om 3 månders forbruk.
Det er nå ikke lengre lovlig å kjøpe snus ifra utland. Men hvis det derimot sendes fra en venn, eller du frakter det selv inn til landet er det ingen problem. Denne nye regelen ble innført i Juli 2009.

Det var 350 spenn i dass ja...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Pokker, der fikk jeg melding om ankommet ufortollet sending med reseptbelagt "legemiddel".
Bestilte noe Orange Krush, men det står ikke hva det inneholder..
"Orange Krush is a hybrid all natural bud smoke that grows wild in the peruvian jungles and several tropical islands" http://www.legalbuds.com/images/herbs1-orangekrush.jpg
Sitat av Cyberblack Vis innlegg
Pokker, der fikk jeg melding om ankommet ufortollet sending med reseptbelagt "legemiddel".
Bestilte noe Orange Krush, men det står ikke hva det inneholder..
"Orange Krush is a hybrid all natural bud smoke that grows wild in the peruvian jungles and several tropical islands" http://www.legalbuds.com/images/herbs1-orangekrush.jpg
Vis hele sitatet...
Hvorfor i alle verden vil trekke noe slik ned i lungene dine? Du vet ikke hva det er eller om det har funk engang. :s
Sitat av mr_hofman Vis innlegg
Hvorfor i alle verden vil trekke noe slik ned i lungene dine? Du vet ikke hva det er eller om det har funk engang. :s
Vis hele sitatet...
Vel.. Jeg har "hørt" ting..
Det dreier seg om en eller annen bullshit urtemix, muligens tilsatt syntetiske cannabinoider, i tråd med dagens mote.

Er sendingen fra et EØS-land kan du argumentere med at det er en liten mengde til eget bruk, og at stoffet er reseptfritt i landet du bestiller fra.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Okei, tenker å bestille 5 bokser Skruf snus og 2 bokser Oliver Twist fra et nettsted i Sverige.
Det blir rundt 190 kr til sammen, så kommer vel porto osv i tillegg.
Vil det da passere 200 kronersgrensen?
Er det ekstra kostnad for å importere snus/tyggetobakk?
Siden jeg er under 18 og vil bestille i min fars navn, vil det bli tatt kontakt med han?

Takk for svar
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Kimer28 Vis innlegg
Det blir rundt 190 kr til sammen, så kommer vel porto osv i tillegg.
Vil det da passere 200 kronersgrensen?
Er det ekstra kostnad for å importere snus/tyggetobakk?
Siden jeg er under 18 og vil bestille i min fars navn, vil det bli tatt kontakt med han?
Vis hele sitatet...
200 kronersgrensen gjelder ikke for tobakksvarer. Du må betale avgifter og i tillegg fortollingsgebyr. Totalt vil du sannsynligvis spare veldig lite på dette. Med mindre din far har reservert seg mot at Posten fortoller vil han sannsynligvis ikke motta brev om fortolling, men husk at hentelappen vil komme til din far. Er det en rekommandert sending krever postkontoret legitimasjon ved henting.
Kan jeg ta med meg marijuana kjøpt på resept i usa over til norge hvis det er innenfor fornuftige mengder?
Sitat av remote Vis innlegg
Kan jeg ta med meg marijuana kjøpt på resept i usa over til norge hvis det er innenfor fornuftige mengder?
Vis hele sitatet...
Om du har en gyldig resept, ja, men jeg tror grensen er på 3 måneders forbuk (sjekk gjerne dette med tollen før du drar).
Sitat av luni Vis innlegg
200 kronersgrensen gjelder ikke for tobakksvarer. Du må betale avgifter og i tillegg fortollingsgebyr. Totalt vil du sannsynligvis spare veldig lite på dette. Med mindre din far har reservert seg mot at Posten fortoller vil han sannsynligvis ikke motta brev om fortolling, men husk at hentelappen vil komme til din far. Er det en rekommandert sending krever postkontoret legitimasjon ved henting.
Vis hele sitatet...
Ok, tusen takk for svar
går det seriøst å ta med medical marijuana fra USA, over til Norge? I norge er jo marijuana, djevelens stoff
Okei, nytt spm...
Googla meg i surr om de boksene mine, og fant ut man kan bringe opptil 250g snus inn i Norge.
Betyr det at man må fysisk ha vært i utlandet, eller kan jeg bestille 10 bokser portionsnus à 240 gram uten ekstra avgifter?
Sitat av Kimer28 Vis innlegg
Okei, nytt spm...
Googla meg i surr om de boksene mine, og fant ut man kan bringe opptil 250g snus inn i Norge.
Betyr det at man må fysisk ha vært i utlandet, eller kan jeg bestille 10 bokser portionsnus à 240 gram uten ekstra avgifter?
Vis hele sitatet...
Du må fysisk ha vært ute av landet ja. Bestiller du på nett vil tollavgiftene gjøre snusen dyrere enn på norsk butikk.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Du må fysisk ha vært ute av landet ja. Bestiller du på nett vil tollavgiftene gjøre snusen dyrere enn på norsk butikk.
Vis hele sitatet...
Takk for svar
Da lønner det seg vel med en tur på Rimi
Duddy, felix_poker
Nei cannabis kan ikke bringes med lovlig til Norge- resept eller ikke
Skjekk narkotikalista. Det er forbudt under forskriftens" §4" og er ikke tillatt

"De legemidler som medbringes må ikke overstige en ukes forbruk etter den angitte dosering, dersom de inneholder narkotika m.v. som det kreves innførsels- eller utførselssertifikat for. Legemidler med innhold av psykotrope stoffer i scedule III og IV og som ikke er forbudt etter forskriftens § 4 kan likevel medbringes i rimelig mengde til ca. en måneds forbruk."
Sist endret av halla; 25. oktober 2009 kl. 10:27.
Du leste hva du kopierte, ikke sant?
For å omformulere det litt: Dersom de legemidlene som medbringes inneholder narkotika, må det ikke overstige en ukes forbruk etter den angitte dosering.
Ja, halla, du har rett. En ukes forbruk, ikke 3 mnd. slik jeg skrev (med forbehold om feil).
Ja jeg vet at man kan ta med "narkotika", men ikke cannabis.

Schedule 3 og 4 er "ok" med resept og maks 1 ukes forbruk, men da bare stoffer som ikke er forbudt etter "§4".
Se på lista- stoffer som hallusinogener o.l er merket til høyre på lista med X (§4) og kan ikke medbringes uansett
Sist endret av halla; 27. oktober 2009 kl. 20:20.
Det er ikke det det står i teksten du har copy/pastet, halla.
Tror uansett att det nok kan bli problemer om det blir oppdaga, resept eller ikke. Jævla pottitland ass.
Marijuana er jo NARKOtika jo. Men prøv uansett. Reiser dere flere kan den ene (uten) gå av flyet først og ringe hvis det er kontroll til person 2 som kommer mye senere ut av flyet. Lykke til med å omgå den dustete regelen som gjør at man må smugle medisin.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei
lurte på om jeg kunne få noen kjappe svar på :

Vi er et par gutter som tenker og ta båten til Køben, også lurte vi på om det er mye toll sjekkingen og hvordan er sjekker oss for ting når vi tar båten tilbake til Norge ?

Er det stor risiko for og bli tatt ?
Sitat av Dance-Boy Vis innlegg
Hei
lurte på om jeg kunne få noen kjappe svar på :

Vi er et par gutter som tenker og ta båten til Køben, også lurte vi på om det er mye toll sjekkingen og hvordan er sjekker oss for ting når vi tar båten tilbake til Norge ?

Er det stor risiko for og bli tatt ?
Vis hele sitatet...
Ingen her sitter med noen statistikk over hvor ofte man stoppes i tollen på danskebåten. Hvir stor sjangsen er for å bli tatt, er det ingen som vet, ettersom man bare vet hvor mange som blir tatt, ikke hvor mange som ikke blir det. Altså har man bare den ene halvdelen av rengestykket. X, altså hvor mange som faktisk smugler drugs inn i landet, kan man bare gjøre et relativt grovt annslag om størrelsen på. Dette basert på statistikker om bruk, salg, beslag innenfor Norges grenser etc.

Hvis du har med deg narkotika over grensen, risikerer du å bli tatt for det.
Hva er lov å bestille fra utlandet via post?

Tenker på medikamenter.

Og hvis noe er lov, er det grense på hvor mye?
Og går det på vekt eller pris?

Linker til gode sider en kan stole på?

Takker for tips
Sitat av mercen Vis innlegg
Hva er lov å bestille fra utlandet via post?

Tenker på medikamenter.

Og hvis noe er lov, er det grense på hvor mye?
Og går det på vekt eller pris?

Linker til gode sider en kan stole på?

Takker for tips
Vis hele sitatet...
Hvis medikamenter blir stoppet av tollen så sender de deg et brev og ber om å få se resepten du har på denne medikasjonen.
Hvis det ikke blir stoppet av tollen er det bare å kjøre rett på.
Man trenger ikke resept når man bestiller fra EØS-land så lenge det ikke overstrider 3 måneders forbruk.

Edit: Men mindre legemiddelet inneholder noe som kvalifiseres "narkotika". Da kan det ikke overstige én ukes forbruk.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Man trenger ikke resept når man bestiller fra EØS-land så lenge det ikke overstrider 3 måneders forbruk.

Edit: Men mindre legemiddelet inneholder noe som kvalifiseres "narkotika". Da kan det ikke overstige én ukes forbruk.
Vis hele sitatet...

wow, det viste jeg faktisk ikke....
Ikke akkurat smarteste ordningen, men men...
Men serriøst, registrert i 2009 med over 700 innlegg? damn....
Sitat av exocytose Vis innlegg
Man trenger ikke resept når man bestiller fra EØS-land så lenge det ikke overstrider 3 måneders forbruk.

Edit: Men mindre legemiddelet inneholder noe som kvalifiseres "narkotika". Da kan det ikke overstige én ukes forbruk.
Vis hele sitatet...
Nei, men det dumme er at man bestiller gjerne fra Statene eller UK, men så sendes tingene fra Thailand eller østblokk-land..:s

Og da hjelper det vel ikke mye om det er for èn uke...
Tenkte på smertestillende o.l
Sitat av exocytose Vis innlegg
Edit: Men mindre legemiddelet inneholder noe som kvalifiseres "narkotika". Da kan det ikke overstige én ukes forbruk.
Vis hele sitatet...
Jeg trodde dette bare gjaldt om man hadde selv fysisk vært ute av landet. Jeg tror noe som er på narkotikalisten, men likevel lovlig ervervet i et EØS-land likevel ikke kommer gjennom tollen om det skulle bli stoppet
Sitat av exocytose Vis innlegg
Man trenger ikke resept når man bestiller fra EØS-land så lenge det ikke overstrider 3 måneders forbruk.

Edit: Men mindre legemiddelet inneholder noe som kvalifiseres "narkotika". Da kan det ikke overstige én ukes forbruk.
Vis hele sitatet...
Men man trenger en kvittering, slik at man kan bevise at produktet er lovlig ervervet.

Jeg har aldri hørt om at det er tillatt å innføre legemidler som inneholder noe som er oppført på narkotikalisten. Tvert i mot har jeg lest flere steder at dette ikke er tillatt. Hvor har du lest dette?
Sist endret av mentalmelt; 20. november 2009 kl. 17:43.
Sitat av lovdata.no
De legemidler som medbringes må ikke overstige en ukes forbruk etter den angitte dosering, dersom de inneholder narkotika m.v. som det kreves innførsels- eller utførselssertifikat for.
Vis hele sitatet...
http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...30-0008.html#9


Ah, det er sant. Da misforsto jeg.
Sist endret av exocytose; 20. november 2009 kl. 18:09. Grunn: Edit til mentalmelts neste innlegg
I see. Men her er det snakk om å innføre, altså kjøpe fra utlandet. Ikke medbringe på en reise.
hei dette er sikkert blitt spurt om før, men hvordan er det med siggaretter sendt i posten fra utlandet?
har alltid trodd det var ulovlig, men her om dagen fikk en bekjent en kartong sendt fra tunisia og den ble tollsjekket
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
og første treffet på google med søkeordene "import av sigaretter", var:

Import av sigaretter
Det kreves ingen importbevilling for tobakk, men det må registreres hos Tolldirektoratet. Det er tollfritt å importere sigaretter til Norge. Det påløper imidlertid andre avgifter: Stortinget fastsetter årlig disse avgiftene. Se informasjon hos Tollvesenet. Videre påløper moms ved innførsel.
hvor mye er momsen?
det betyr at man må sende det deklarert som tobakk?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei, jeg tenkte på å bestille Mimosa Hostilis & Peganum harmala ("syrian rue") på nett, og jeg har noen spørsmål.

Jeg er klar over at dette blir stoppet i tollen hvis pakken blir åpnet, men blir pakken bare sendt tilbake eller kan det bli politisak?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Oftest blir pakken sendt tilbake og man kan få et brev om at saken er henlagt i ettertid. Men det er et par brukere, ikke i storbyer, som har fortalt om å bli innkalt til avhør eller fått besøk av politiet.
Sist endret av Dodecha; 12. desember 2009 kl. 21:25.
Holder på å importere noen legemidler.
Disse er reseptfrie og kommer fra et EØS land, så jeg har alt mitt på det tørre.

Jeg fikk en slik "melding om ankommet ufortollet sending" lapp i posten, og stusser litt over en ting, nemlig hva postens kunderegister egentlig er, og hva det blir brukt til.

For på lappen er det en slik fortollingsfullmakt, den sier to ting, at hvis jeg skriver under så gir jeg tollvesenet fullmakt til å åpne pakker for tollvurdering og at mitt navn og fødselsnummer registreres i postens kunderegister.

Fullmakten til å åpne pakker for tollvurdering er grei, for denne kan definitivt tilbakekalles skriftlig, men jeg er usikker på om opplysningene mine da blir slettet fra kunderegisteret.

Dette er litt viktig for meg da jeg noen ganger importerer andre ting som kanskje ikke er like legale som den sendingen jeg får nå, og vil derfor unngå å havne i et register hvor det kanskje lagres hva jeg importerer hvis det evt. skulle bli stoppet i tollen en gang, og dermed får høyere risiko for beslag senere.

Er det dette kunderegisteret brukes til, eller har kanskje tollen sin egen liste uavhengig av denne, eller kanskje det ikke finnes noen liste?

Jeg er usikker, har fått beslaglagt ting tidligere, men det er fortsatt veldig enkelt å få pakker adressert til meg igjennom tollen, så jeg tror ikke tollen har meg på noen eksisterende liste.

Noen som har underskrevet fullmakten og opplevd at pakker oftere blir stoppet?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Om jeg skulle finne på å bestille meg noen frø fra high-supplies.com, og de sender dette i en umerket konvolutt, hva er da sjangsene for at dette blir stoppa i tollen? Like stor som for alt annet jeg kunne finne på å bestille? Eller er tollerne ekstra nazi på ting fra f.eks. nederland, der det ofte kommer litt lysky saker fra?