Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 841
Kanskje man først skal se på hva formålet til en stat er?

Etter min mening så er det følgende
Opprette, opprettholde og forbedre et samfunn for alle mennesker i staten og i mindre grad verden uten at dette gir store negative konsekvenser for mennesker eller miljø.

Hvordan kan man da ha så forskjellige meninger. Er det ikke slik at når man møter på noe hvor det finnes uenighet, så diskuterer man de forskjellige meningene og kommer dermed ut av det med en saklig konklusjon?

Hvis vi ser på diskusjonen angående olje- og gassvirksomhet utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja.

Fordeler: Penger.

Ulemper: Sjansen for forurensning er høyere enn 0%.

Nå er jeg ingen forsker og kan ikke beregne hvor kritisk konsekvensen vil bli av et utslipp, men penger har vi nok av, olje er også en ressurs som vil forsvinne i nødvendig kvanta i nær fremtid. Andre teknologier jobbes med for å erstatte oljen.
Dermed klarer jeg ikke å se på det som rasjonelt hvis noen er for olje og gassvirksomhet, med mindre det var akutt behov for det.
--------------------------------------------------------------------------
Eller hvis vi ser på at KrF vil fjerne retten til abort med to unntak; ved voldtekt og fare for mors liv.

Fordeler: Flere barn som får leve

Ulemper: Fjerning av morens kontroll over eget liv, evt psykiske problemer, evt selvmord, evt selvskading.

Man bør vel ha fulle rettigheter over sin egen kropp? En slik situasjon kan oppleves forferdelig og det er ikke forsvarlig å tvinge en person som ikke ønsker det. Dette kan defineres som ondskap.

Hvis vi ser nærmere på denne saken, så syntes krf det er greit å skade et annet menneske for å skape et nytt et. Er dette noe samfunnet godkjenner? Er dette rasjonell oppførsel? Blir nesten redd.

Men dette innlegget ble nok ganske rotete, skulle egentlig stemme i dag, men blir bare mer og mer forvirret jo mer jeg tenker på politikk. Føler at systemet i dag har mangler, men jeg klarer ikke helt å se hvilke.
"Hvordan kan partier ha så ulike meninger?"
Det handler først å fremst om måten man skal løse et problem på. Mens noen vil fikse asyl ved å gi mer støtte, er det andre som heller vil "skyve problemet unna" slik at det ikke lenger er Norge sitt problem. Det handler også om hvor i samfunnet man skal satse størst. Man har ikke ubegrenset med penger og ressurser.

Forskjellige partier tenker på forskjellige deler av samfunnet. Noen partier tenker på at private bedrifter skal få det mye bedre, men ikke nødvendigvis kundene. Noen partier vil ha det motsatt. Andre partier er mer nøytrale.

Det er forlemper og ulemper med stort sett alle partiene. Du vil sannsynligvis aldri være 100% enig med et parti, men det gjelder å finne det partiet du er mest enig med. Det partiet du mener vil gjøre det som er riktig.

Noen velger det partiet som er best for en selv, andre velger det partiet som er best for de fleste.
Sist endret av Zarlach; 8. september 2013 kl. 17:34.
Har vi egentlig nok penger? Det avhenger jo av hvilket parti du evnt holder med. Dersom vi skal fortsette å spare oss til fant så er det jo tydelig at vi _ikke_ har nok penger. De som mener noe annet har nok ikke sett medaljens bakside ennå (der medaljen er å kunne smykke seg med å være "verdens rikeste land").

Ang abort er jeg helt enig. At noen som har blitt voldtatt skal bli tvunget til å bære fram barnet er for meg ren ondskap, evnt en dårlig vits. Men nå mener jeg religion er en vits i seg selv. Religion bør på ingen måte få lov til å ha noen som helst formening/makt over hvordan frie mennesker lever livene sine i dag.